Skulle köpa 6st Rödzebror för några månader sedan. Sa till att jag ville ha 2st hanar och 4st honor, men handlaren sa att man inte kunde se skillnad på dem ännu för att de var för små. Men jag köpte 6st ändå så fick väl framtiden utvisa vad de hade för kön. Det har nu visat sig att det troligtvis var 6st hanar. Och ska jag vara ärlig så tror jag handlaren visste det från början. För när jag har varit där senare och frågat om hur man ser skillnad på könen så har han inte haft så stora problem att visa vilket. Och det på samma storlek som jag köpte dem i. Eftersom jag antar att många vill ha fler honor så blir det väl många hanar kvar och då passar han på att sälja dom till sådana som inte vet så mycket, dvs. jag. Men det är ju bara min teori...
Tillbaka till mitt problem.
En av dom dog för ca 1 månad sedan och igår dog en till. Jag antar att de dör för att de blir stessade av den största, som har sitt revir i hela akvariet (250L). Jag har läst att dessa ciklider blir mindre agresiva om man håller dom lite trängre, ca 16st fiskar + 2 malar för mitt 250L. Tanken från början var att köpa till 10st Saulosi någon vecka efter Rödzebrorna, men ekonomin och tidsbrist gjorde att det inte vart så.
Så nu undrar jag om min tanke på att köpa till 4st rödzebrahonor (om nu handlaren hittar på några) och kompetera men Saulosi i höst kommer att funka?
Eller kommer de fortfarande ta kål på en efter en?
/Tomas