Hjälp med ramp..

#1 - 14 februari 2008 08:19
Funderar ju allvarligt på ett hörnakvarium. Rampen är helt ok, men det som sitter i är ju inte mycket att hurra för. Har frågat tidigare om hur man lämpligen sätter rören för bästa ljusspridning.
Med en bild blir allt så mycket lättare.. :)
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1820806

Vidare; de där halogenspottarna ser ju livsfarliga ut! Bara att plocka bort innan det händer en olycka? Annars är det ju en tacksam belysning bak.. Har en tanke om att sätta ett 90 cm fram och ett 60 cm ungefär i mitten. Tanken var vidare att sätta en lampa bak. Men för minsta arbetsinsats vill jag ha idéer! Kanske hörnan bak behövs för stadgan?

Synpunkter och idéer?
#2 - 14 februari 2008 08:28
Där har du hur mycket plats som helst att klämma in fler rör:), men spottarna skulle jag personligen ta bort och ersätta med månljus. Ett par av sådana här kanske: http://www.pwss.se/product.php?productid=2125&cat=139&page=1
Jag tror även som du, att hörnan som de sitter i stadgarupp rampen ganska duktigt och det är nog ingen fördel att ta bort denna.
#3 - 14 februari 2008 08:43
Ahhhh... Är det komplett med rör? Speciella rör? Tell me more! :D

Med tiden kommer det garanterat att bli fler rör, men eftersom jag har ett komplett 90 och ett komplett 60 så blir det de två att börja med. Tror du jag vågar ha kvar röret som sitter fram på rampen? Isf kan jag ju börja med tre!! :)
Vidare så ska rampens insida målas vit och sedan eventuellt kompletteras med reflektorer. Får se med tidens gång.. Men först och främst vill jag ha en bra grund att utgå från, sedan får resten komma efter hand. :)
#4 - 14 februari 2008 11:35
Det är inga rör med i det paketet, och kanske lika bra det;). Reaktorn behöver du inte ha i rampen om du inte vill och fäster bara ändarna till lysröret i rampen.
Det finns mer att välja på:http://www.pwss.se/home.php?cat=879 :p!
Bilagor:
#5 - 14 februari 2008 12:18
spotarna skulle jag skicka...dock så kan du använda de hålen till att montera ledlampor i istället.
90 fram är en bra tanke.
Jag skulle om det går ha valt 2st 45cm rör vid gavlarna och en reflektor som som vinlar in ljuset en anings.
#6 - 14 februari 2008 12:59
ansjo skrev:
Det är inga rör med i det paketet, och kanske lika bra det;). Reaktorn behöver du inte ha i rampen om du inte vill och fäster bara ändarna till lysröret i rampen.

Det finns mer att välja på:http://www.pwss.se/home.php?cat=879 :p!

Ehum.. Jag har redan skyltat tidigare med min "stördhet" så jag kan lika gärna erkänna; jag har en sådan liggande hemma. *S* Men när du pratade om "månljus" så fick jag för mig att det var nåt annat än bara lysrörshållare! [:o]
Sedär, saker kommer till nytta här hemma! Det är bra att vara hamster! *Nöjd*
#7 - 14 februari 2008 13:02
firefox75 skrev:
spotarna skulle jag skicka...dock så kan du använda de hålen till att montera ledlampor i istället.

90 fram är en bra tanke.

Jag skulle om det går ha valt 2st 45cm rör vid gavlarna och en reflektor som som vinlar in ljuset en anings.

Tja, led kan ju vara en idé! Har kikat i de där trådarna tidigare, får uppdatera mig med dem.

Tror du det räcker med 2 st 45-rör (plus 90 fram)? Rampens långa, raka kanter är 85/85/85 cm(plus de två sneda rutorna fram som är 25 cm) så det är ganska rejält med utrymme.
#8 - 14 februari 2008 15:15
lili76 skrev:
*S* Men när du pratade om "månljus" så fick jag för mig att det var nåt annat än bara lysrörshållare! [:o]

Det var det med, månljus är ofta små LEDlampor som lyser blått och är tända under morgon och kväll innan och efter lysrören är igång. Skitfräckt:D!
#9 - 14 februari 2008 16:10
ansjo skrev:
Det var det med, månljus är ofta små LEDlampor som lyser blått och är tända under morgon och kväll innan och efter lysrören är igång. Skitfräckt:D!

Fast det hade jag ju tänkt använda en Rusta blå ljusslang till... [:o]
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker? :D
#10 - 14 februari 2008 17:30
Jag trodde det var den slangen du skulle hänga i taket i sovrummet:p?
Tror inte det är så mycket otur inblandat i ditt fall....eller tvärtom?
#11 - 14 februari 2008 17:52
ansjo skrev:
Jag trodde det var den slangen du skulle hänga i taket i sovrummet:p?

Tror inte det är så mycket otur inblandat i ditt fall....eller tvärtom?

Ehum.. Mellan speglarna...? :p

Påhopp!! *S* Eller vänta nu här.. Kan man göra påhopp mot sig själv? [:-13]

Åter till tråden (läs "lås inte min tråd!!" *Desperat*). Nu har jag fått flera alternativ. 2-3 lysrör i rad med Ansjo-månljus i form av lysrör (he he) alternativt rör i "trekant". Måste jag prova mig fram...? *Ler lite snällt*
#12 - 14 februari 2008 17:58
...

lili76 skrev:
Tja, led kan ju vara en idé! Har kikat i de där trådarna tidigare, får uppdatera mig med dem.

Tror du det räcker med 2 st 45-rör (plus 90 fram)? Rampens långa, raka kanter är 85/85/85 cm(plus de två sneda rutorna fram som är 25 cm) så det är ganska rejält med utrymme.

Kör med 90 fram och 2st 60 vid gavlarna.
#13 - 14 februari 2008 18:03
firefox75 skrev:
Kör med 90 fram och 2st 60 vid gavlarna.

Som en "triangel"? Och senare eventuellt reflektorer för att vinkla ljuset lite in mot karet?
#14 - 14 februari 2008 18:04
lili76 skrev:
Som en "triangel"? Och senare eventuellt reflektorer för att vinkla ljuset lite in mot karet?

Och led i mitten såklart! :D
#15 - 18 februari 2008 09:05
Mer frågor! :)

Funderar vidare på den där skivan som sitter i bakhörnet. Den kommer att "stjäla" en hel del ljus från rören som sitter framför (det kommer att sitta ett rör precis framför denna skiva). Någon som har en lösning på detta?
När jag plockar bort halogenspottarna så kommer det att finnas hål. Ska jag kanske ändå överväga att ta bort skivan?
#16 - 18 februari 2008 10:48
Ta bort den och se om den gör någonting för stabiliteten, gör den det så kanske det finns en annan lösning på det problemet.
#17 - 18 februari 2008 13:40
ansjo skrev:
Ta bort den och se om den gör någonting för stabiliteten, gör den det så kanske det finns en annan lösning på det problemet.

Jag har inte detta karet hemma än. Det ska "ersätta" mitt 540 literskar... Tillsvidare kör jag på med de två (tre) lysrören och återkommer med tiden. Känner att jag nog måste känna på allt innan jag tar en massa beslut.
Jag har (nog) beslutat att köpa en reflektor för att sprida ljuset bak till växterna tills jag bestämt helt hur jag ska göra. Reflektor har man ju alltid nytta av!

/lili76 med beslutsångest... :)

Annons