Hjälp med pris på begagnat behövs

#1 - 3 januari 2013 19:57
Hej alla Zoopetare och Gott Nytt 2013.

Är på jakt efter ett kar i storleken 650-750 liter vad det lider och har för avsikt att köpa det begagnat eftersom det skiljer så grymt mellan nytt och begagnat i pris. Har den stora fördelen av att inte ha bråttom när det gäller det här inköpet och det underlättar ju alltid......

Kollar Blocket regelbundet och har märkt att det varierar ganska kraftigt mellan relativt likvärdiga kar och vill därför kolla här vad ni anser skulle vara ett ok pris för följande:

[LIST]
[*]Kar i size enligt ovan med tillhörande möbel/ställning
[*]BTN-bakgrund och någon/några moduler
[*]Pumphuvuden och filtermedia i paritet till karets storlek
[*]Ytterfilter (ska ha slöjstjärtar så filtreringen blir ju därefter)
[/LIST]

Bottensubstrat och växter behöver inte följa med för jag löser det på annat sätt :) Inga fiskar vill jag heller ha med (lämpliga L-malar skulle kunna få följa med iofs). Filtreringen har jag nog också räknat med att lägga lite mer på eftersom det blir små bajsmaskiner i karet....

Såklart finns det ju många faktorer som inverkar på priset såsom ålder och grejer som hänger med men om man utgår från det här ovanför, vad anser ni då är ett rimligt pris?

Såg för övrigt en annons där de ville kränga ett begagnat Eheim 2075 för 300 mer än jag köpte mitt nytt för i början av december (1598:- med frakt så det var riktigt bra tycker jag).

Tack och bock som vanligt

// Eder Gutenberg
#2 - 3 januari 2013 23:31
En liten gnutta mindre men annars enligt ovan 2500:- gav jag.
#3 - 3 januari 2013 23:35
Ett sådant paket i bra skick får du nog ge runt 4-5000:- för, lite beroende på märke på grejerna.
#4 - 4 januari 2013 13:19
Jag gav 2000kr för en 375l med BTN Amazon bakgrund + ljusramp. I och för sig ett mindre kar men du kan ju kalkylera lite...
#5 - 4 januari 2013 16:37
Jag skulle tippa ca 2500-3000 kr jag köpte mitt 375liters, beror på vilket kvalitet på BTN och grejer om fiskar ingår och växterna så det varierar med pris.
#6 - 4 januari 2013 22:53
Tack för era inputs!

Här är tre kar som jag tycker är lite intressanta vid en första anblick, men också lite högt prissatta om jag får tycka mitt.....eller vad säger ni? :confused:

1. http://www.blocket.se/stockholm/Akvarium_720_liter_44244694.htm?ca=5&w=3

2. http://www.blocket.se/gavleborg/Akvarium_720l_44189950.htm?ca=5&w=1

3. http://www.blocket.se/stockholm/Akvarium_735_liter_44495479.htm?ca=5&w=3

Lite kul det här att kolla runt och jaga blivande kar måste jag säga :D

Trevlig helg!

// Eder Gutenberg
#7 - 4 januari 2013 23:11
Jag hade köpt paket 2...om inte man kan få ner priset på nr1 till samma.
#8 - 5 januari 2013 14:50
Sv: Hjälp med pris på begagnat behövs

Jag smyger in här och ställer en liten fråga! ;)

Jag letar efter ett större kar, ca 150-200 liter. Det har dykt upp ett i närheten men jag är inte säker på priset.

Detta: www.blocket.se/kalmar/Akvarie_222L_med_tillbehor_44391376.htm?ca=18&w=0

Har även blivit erbjuden att få med ett Fluval 403 för 400 extra, jag känner mig tveksam. Vad skulle ni va villiga att betala för detta "paket"?
#9 - 5 januari 2013 14:56
1200 med ytterfiltret. Såvida Fluvalen funkar...
#10 - 5 januari 2013 15:05
Dr.Dork skrev:
Jag smyger in här och ställer en liten fråga! ;)

Jag letar efter ett större kar, ca 150-200 liter. Det har dykt upp ett i närheten men jag är inte säker på priset.

Detta: www.blocket.se/kalmar/Akvarie_222L_med_tillbehor_44391376.htm?ca=18&w=0

Har även blivit erbjuden att få med ett Fluval 403 för 400 extra, jag känner mig tveksam. Vad skulle ni va villiga att betala för detta "paket"?
Jag skulle inte betala ett smack för det där utan istället kolla vidare. Dessutom 400 spänn för ett gammalt 403.... säljaren har noll koll;)
#11 - 5 januari 2013 15:11

Jo, jag kände att det var överpris det där...
Enda anledningen till att kanske fortsätta vara intresserad av karet, är att jag nog kan få ner priset rejält (kanske). Tydligen så MÅSTE det bort innan nästa söndag, karet är nerpackat och fiskarna hos en kompis. Denna kompis ska flytta, så allt ska bort fort! ^^ Känner en viss prutmån...

(men jag tror det blir att leta vidare)
#12 - 18 januari 2013 14:28

Frågar här igen ;)
Jag har nu hittat ett nytt, mer prisvärt, alternativ! Det är ett 170 liters, 95x42x43.5 cm. Till detta medföljer ett ytterfilter, Eheim 700l/h, doppvärmare 100w plus allt annat som behövs. Det enda jag är lite halvt nöjd med är att ljusrampen är för bara 1 lysrör :/ Skulle gissa på 30w, men vet inte säkert.

Allt detta är knappt 3år gammalt och kostar 600:- (med hemkörning :D)

Vad sägs?
#13 - 18 januari 2013 15:14
Det låter helt ok så länge karet är någorlunda felfritt och fräscht:).
#14 - 18 januari 2013 15:29
Jag har varit och kollat på lite begagnade kar senaste veckorna de som är billiga ser oftast ut därefter repiga och dassiga. Skall man åka en bit bör man be om lite närbilder på grejerna.
#15 - 18 januari 2013 15:57
"Norrlandskaren" på blocket är alltid fina och näst intill repfria - förmodligen beror det på, att många "ger upp" - alla utom jag då, och några flera av oss, som bor norröver:D.

//Inger
#16 - 18 januari 2013 17:09

Jo, hon som säljer säger att det är repfritt.
Det ända som gör att jag egentligen tvekar är belysning...blir ju inte särskilt starkt ljus :/
Detta kar blir nog det största jag köper på ett bra tag (säger jag iaf ;)), så man kanske skulle kunna investera i en ny lusramp? Är ju bara så dyrt ;(
#17 - 18 januari 2013 18:41

Har kollat lite, det går ju att köpa bara hållare? Då skulle jag kunna skaffa en Hagen Glomat T5 2x 39w för ca 550:-. Sen har jag hittat fullfärgslysrör med 6500k för 50:- :D kan då ha 2 x39 w + 1x 30w, för ca 700:- extra! Kanske kan va nåt? ;)

EDIT: (ink. Lysrör)
#18 - 19 januari 2013 17:46

Har fått närbilder på glasen. På ena långsidan finns några mindre repor och en, lång repa. På andra sidan är det såhär:

Dessutom har priset sjunkit till 500:-.
Lite repor är inga problem för min del, men får ju inte bli så att man stör sig på det. Vad skulle ni göra?
#19 - 19 januari 2013 17:50

Dr.Dork skrev:
Har fått närbilder på glasen. På ena långsidan finns några mindre repor och en, lång repa. På andra sidan är det såhär:

Lite repor är inga problem för min del, men får ju inte bli så att man stör sig på det. Vad skulle ni göra?

Köpa!

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#20 - 19 januari 2013 17:57
Åk du och kolla och ha med pengar känns det bra så köp.
#21 - 22 januari 2013 11:31

Knax skrev:
Köpa!

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

Haha, låter ju bra! ;)

lillfrasse skrev:
Åk du och kolla och ha med pengar känns det bra så köp.

Problemet är att det ligger en bra bit bort, så känns inge bra att åka dit utan att va säker. Sen ska de åka förbi här jag bor, nästa vecka och erbjöd sig att ta med karet, det är bara det att jag är i skolan undet den tiden de kommer.

Det lär nog bli så att jag instruerar farsan, så får han ta emot allt, studera så inget verkar trasigt och förhoppningsvis lämna över pengarna! :)
#22 - 22 januari 2013 14:16
Dr.Dork skrev:

Ser nåt konstigt på ena bilden, som det vore en stor spricka nere mot botten, men det kanske är nåt som ligger bakom karet? Det var usla bilder som inte säger så mycket. De kunde väl åtmonstone ha putsat upp karet innan fotot, ser ganska sunkigt ut och det där med 3 år gammalt ska man ta lätt på, folk skarvar och drar ifrån hejvilt på såna här grejer om de inte har ett kvitto att visa upp förståss. Jag skulle avstå affären eftersom det är svårt att ångra sig när de står i dörren med grejerna...;)
#23 - 1 februari 2013 19:28
Tar tillbaka min tråd ;) och kan tala om att nummer två sen en vecka tillbaka står i vardagsrummet och bara väntar på att inredas :) Det här blir hur nice som helst!! Tack för er hjälp och trådkapning har jag inga problem med heller!

Tack och bock

//Björnen

Annons