Hjälp med odlings akvarium

#1 - 29 oktober 2003 17:43
Till helgen får jag hem ett ca 60 liters akvarium. I detta tänkte jag försöka få lite Rio yngel eftersom att Riotetran verkar vara en lättare art att odla. Nu skulle jag vilja ha lite fakta om inredning i detta akvarium.

vilka växter?
Botten materiel?
Vattennivå?
Ska pumpen stå på full effekt?
Mat?
Värme?
Några andra tips?

Tack på förhand
MVH
Rio
#2 - 29 oktober 2003 22:28
Någon som kan hjälpa mig?
#3 - 29 oktober 2003 22:58
vilka växter? Kör vattenpest och andra växter rättså tätt planterat
Botten materiel? Tror jag kvittar, testa grovkornig grus.
Vattennivå? Tror inte du behöver sänka om du har växter som är långa.
Ska pumpen stå på full effekt? Ingen aning
Mat? Vita-Mygglarver tror jag kan få dem i Lek-kondition.
Värme? kolla zoopet, testa 27-28
Några andra tips? Nej svarar så som man gör med guramis typ ;)
#4 - 30 oktober 2003 14:24
Hej!
Du bör ha en del täta växter i lekakvariet, vilken sort är inte så noga. Som bottenmaterial duger vanligt akvariegrus bra. Du kan ha lite javamossa eller ett lekraster på botten, så att de inte hittar all rom och äter upp den. Vattennivån har inte så stor betydelse. Pumpen bör inte stå på full effekt, frågan är om du ska ha en vanlig filterpump alls eftersom ynglen lätt sugs in i det och dör. Varför inte prova med bottenfilter i stället? Det är alltid bra att ge fiskar levande foder när man vill ha dem i lek, men för riotetran är det nog inte helt nödvändigt. De är inte heller särkilt värmekrävande utan kan säkert leka vid 24-26 grader. När paret har lekt färdigt flyttar du tillbaka det till sällskapsakvariet, eftersom de annars ger sig på ägg och yngel. De första dagarna hänger ynglen på växter, akvarieglas m m. När de simmar fritt matar du dem med något smått foder. Bäst är artemia och micromask, men de tar även smått torrfoder. Lycka till!

Olle
#5 - 30 oktober 2003 15:05
Tackar jag ska försöka!

Annons