hjälp med nitrittestet!!

#1 - 5 april 2004 18:02
Hej hej!

Nu fick jag en chock. Köpte nitrittest idag och fick eller resultat på ca 1.6!!! Ändå bytte jag ca 30% av vattnet i förrgår. kan det gå så fort?

Sen står det i instruktionen att testet mäter nitrit-jon koncentrationen. No2.
För att erhålla värdet nitrit-nitrogen koncentrationen i mg/l så ska man dela i 3.3
Då blir mitt värde 0.4 ungefär.
Vilket ska jag gå efter??

Hjälp mig!

//Karin
#2 - 5 april 2004 18:17
Är det verkligen ingen som vet??
Får ju panik om jag har så hög nitrithalt. På två dagar bara.
Karet har varit i gång i lite mer en en vecka. Ca 50L av 152L vatten kommer från det gamla karet..

//Karin
#3 - 5 april 2004 18:17
Du ska gå på 1,6.

Har själv fått problem med det så jag lämnar en länk om det till dig hur man löser det mm. Fick massa hjälp av nanc och kramfors med detta..

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22095&SearchTerms=1,6
#4 - 5 april 2004 18:24
...lite om varför:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10682
#5 - 5 april 2004 18:33
Tack Marie..
Då blir det byta vatten nu då och springa och köpa nitrivec imorgon.
Dom måste tro jag är knäpp så ofta som jag springer på djuraffärn..

Stackars fiskisar...

//Karin
#6 - 5 april 2004 18:35
Det känns bättre att springa ofta till affären än för lite....

Hoppas det löser sig för dig. För mig hjälpte det inte förrän jag gjorde flera vattenbyten varje dag tills nitriten var nästan 0. Men du behöver inte hälla nitrivec efter varje gång utan den sista gången om du byter flera gånger om dagen!

Lycka till!
#7 - 5 april 2004 19:20
Okej...
Då köper jag ett test i morgon. Sen byter jag vatten varannan timme tills nitriten är borta, och häller den i nitrivec. Sen ser jag nästa dag om jag måste göra om proceduren igen, och hoppas att jag slipper det. Gör inte en massa vattenbyten ikväll eftersom jag ändå inte har något medel att hälla i.

Ska man sen när man häller i nitrivec ta hänsyn till om man har hällt i dagen innan? Och bara hälla i så mycket som vattnet man har bytt? Eller ska man alltid gå efter hur stort karet är??

//Karin

Tur att jag inte köpte fler fiskar ännu iallafall..=)
#8 - 5 april 2004 19:24
Ommjag vore som du och fick byta massa gånger på en dag och sen även fick byta flera gånger dagen därpå så hade jag tagit för hela karets literantal egentligen är det bara för den bytta mängden enligt beskrivningen. Dom mängderna är inte farlig att "överdosera" med nitrivec. För byter du typ 3 ggr 30-40% så är det svårt att veta hur mycket vatten man bytt totalt... Annars så blir det matteräkning =).

Så ta du för hela literantalet.
#9 - 5 april 2004 19:26
Okej.. Hoppas det försvinner fort bara. Jobbigt att bära hinkar genom hela lägenheten. Men, fiskarna måste ju må bra de med. Som sagt, hoppas det försvinner fort...

//Karin
#10 - 5 april 2004 19:30
Jag håller tummarna för dig!

Skriv gärna in på den här tråden i morgon kväll och tala om hur det har gått. Ta ett test ca 2 timmar efter dagens sista byte.

Lycka till!
#11 - 5 april 2004 19:33
I din förra tråd så skrev Daniel Odell att en lösning är mindre biolast. Mindre biolast är som heeke skrev färre fiskar, men det går att minska biolasten genom att låta fiskarna svälta ett par tre dagar. Det är trots allt (i huvudsak) fodret som så småningpm blir ammonium -> nitrit -> nitrat.

Är det ett nystartat akvarium? Jag har inte fått det klart för mig. I så fall hur länge sedan släppte du i de första fiskarna? Har fiskarna visat några symptom på nitritförgiftning, står vid ytan och snappar luft hela tiden?

När du byter vatten så tar du också bort en del av de bakterier som skall omvandla nitriten till nitrat.
#12 - 5 april 2004 19:42
Enligt hennes inlägg så har det varit igång i en vecka....

Personligen så tycker jag att hon ska strunta i allt vad nitrat heter utan att hon ska koncentrera sig på att få bort den höga nitrithalten som kan skada fiskarna.

Sen är det givetvis så att man måste mata ytterst sparsamt och inte ha i för mycket fisk på en gång samt att inte överbefolka sitt kar.
#13 - 5 april 2004 19:59
Det går naturligtvis att byta allt vatten men det blir påfrestande för fiskarna och de kan lätt drabbas av sjukdomar när deras immunförsvar är nedsatt av det höga nitritvärdet.
#14 - 5 april 2004 20:24
Jag skulle bytt vatten 50 % en gång redan i kväll... städa INTE pumpen... det är där du har flest bra bakterier... inte så mycket i vattnet... Nytt byte på kanske ca 20 % i morgon bitti... sedan handla nitrivec och hem för nytt vattenbyte och nitrivec för hela karet... nitrivec går inte att överdosera... inte enligt förpackningen i alla fall...
#15 - 5 april 2004 22:20
Så här ligger det till med karet.

Det är begagnat och har stått torrt i några veckor.
Har fyllt över vatten från mitt gamla kar på 69L samt fyllt upp restrerande men nytt vatten och aquasafe.
Har 13 fiskar i karet, de kommer från det förra som u befinner sig på vinden. Kunde inte ha kvar det i lägenheten så länge efter att det nya kommit eftersom vi inte har plats i vår lilla etta.
Akvariet har varit igång i över en vecka. Fiskarna har varit där i sedan söndagen förra veckan.
De har börjat verka lite slöa det var därför jag köpte nitrittestet och testade.

Pumpen är helt ny eftersom den begagnade gick sönder efter 6 dagar. Det är en tetratec nånting som ska passa till kar från 150-200 liter eller något liknande. Har den på tredje lägsta farten så det blir lagom rörelse i karet. Har inte på det lilla platsröret som ska dra in extra syre eftersom ajg läste att det inte behövs. Dessutom låter det för mycket så min sambo kan inte sova då eftersom akvaritet står bredvid sängen.
Det känns inte som att jag har gjort något fel med karet, har läst en massa här för att göra rätt. Nitrittoppar kan väl komma ändå?
Hade som sagt inget annat val än att stoppa i alla fiskarna eftersom jag inte kunde ha dem någon annanstans..

Ska köpa medel imorrn iallafall och hoppas att det fixar sig..

Konstigt nog blev det ingen nitrittopp, tror jag, när jag startade upp 69L karet för ett år sedan, och då kunde jag ingenting, visste inte ens att nitrit fanns. Men nu vet jag, och då tjafsar det. Kanske hade det gått bättre om man inte vetat...=)

god natt

//Karin
#16 - 5 april 2004 23:05
Det blir alltid ett förhöjt värde av ammonium/ammoniak sedan av nitrit då det inte finns tillräckligt med nedbrytningsbakterier.
Det är därför man tillför tex nitrivec som i stort sett halverar tiden vid uppstart av ett nytt akvarium.
Det är inte så mycket av bakterierna i vattnet därför gör det inget om du byter 10-15%vatten varje dag samtidigt som du testar vattnet, vattenbytet gör att du minskar risken att få höga värden av nitrit och ett mindre vattenbyte är fullständigt ofarligt för fiskarna.
Om du trots vattenbyten får nitritvärde på 0,5 mg l gör du ett lite större byte tex några 20% byten med någon timmes mellanrum för att inte i onödan stressa fiskarna.
Ett sätt att minska stressen vid vattenbyten är att när du fyller på vattnet så mata lite, vilket gör att fiskarna förknippar vatten byte med mat och de upplever vattenbytet som positivt.
Ja, varför jag skriver den här långa raddan av ord är att du ska inte vara rädd att byta vatten men helst inte ett stort byte utan det är bättre med flera små under förutsättning att ditt nitritvärde inte är få farlig nivå på mer än 1,0 mg litern då måste nitrit värdet ner så fort som möjligt.
#17 - 5 april 2004 23:27
Det som förmodligen har hänt är att när du bytte till en helt ren pump så tog du ur alla bakterier och tillförde inte några nya... Eftersom de flesta bakterierna finns i pumpen, blev de helt enkelt för få för att klara alla fiskar.... Det bästa hade varit att lämna filtermaterialet kvar i karet... eller att krama ur det i vattnet... alt satt det i din nya pump... Men nu är skadan skedd... som Kramfors säger... det viktiga nu är att du byter vatten så att du snabbt får ner Nitrithalten....
#18 - 6 april 2004 07:42
Hur går det för dig med nitriten?
#19 - 6 april 2004 09:34
Har inte hunnit kolla halten idag. Ska iväg om en stund och köpa nitrivec för att sedan kolla halten och sätta igång med vattenbyten. Stressigt idag eftersom min mor kommer och hälsar på från 136mils avstånd så det måste fixas iordning en massa saker tills ikväll. Men det får gå ändå..

Skriver sen när jag har testat..

Karin
#20 - 6 april 2004 14:35
Är inte det ganska typiskt att allt ska hända på en gång! Ja då får du dricka kaffe och bära hinkar i mellanåt.
#21 - 6 april 2004 15:05
Se det positivt... din mor kan ju bära några hinkar åt dig ;-)
#22 - 7 april 2004 15:55
Hej hej!

Igår bytte jag ca 30% av vattnet varannan timme så länge jag hade tid. BLev två tre byten tror jag. Fick inte ner nitriten under 0,8.

0.8 var det i morse också trots att jag satte i nitrivec igår kväll när jag var klar. Har bytt vatten nu igen. Suck...
Ena fantomtetran har trillat av pinn. Fast det var väntat, han var missbildad och såg rätt svag ut. Ena platyn är nog inte heller så nöjd över läget just nu, väntar på att hon också dör snart. De andra verkar vara okej iallafall.

Skulle köpt en större förpackning nitrivec, denna kommer ta slut.

Så så är läget för tillfället...

//Karin
#23 - 7 april 2004 16:09
Nitrivec finns på 5 literdunkar [:D]
Vilken test har du, läser du av den rätt.
Slå 5 dl vatten från akvariet i ett kärl och 5 dl kranvatten och testa det. [?]
#24 - 7 april 2004 20:42
10ml/100L har jag. Har sattit i lite för mycket, men det gör nog inget. Får se om det är bättre imorgon, hoppas det.

god natt

//Karin
#25 - 7 april 2004 21:45
Jag tvivlar på din test, eller hur du läser av den.
Det är hur lätt som helst att veta hur mycket vatten du behöver byta genom att använda något som rymmer 1 liter och göra vattenbytet där.
#26 - 9 april 2004 10:21
Jag testade testet så som kramfors rekomenderar men jag tog 1 dl akvarievatten och la i en dl kranvatten och testade och det hände inget. La då i 2 dl vatten och då fick jag en förändring som då visade att jag skulle byta ca 75% av allt vatten totalt genon flera vattenbyten då jag inte ville byta allt på en gång.

Det har visat sig att flera har fått tester som datumen har gått ut och att alla inte varit exakta.
#27 - 9 april 2004 10:36
Hej hej!

Nitriten har nu kommit ner till ca 0.3
Jag har sattit i nitrivec och tänkte försöka låta det lösa sig själv nu. Funkar det tror ni? Nitriten har inte stigit sen igår iallafall.
Därsmot har en fisk dött igår tror jag, har inte sett till den sedan dess.

//Karin
#28 - 9 april 2004 15:57
Det var roligt att höra att du nu börjat få bukt på det. Men testa en gång om dagen nu i ca 10-14 dagar. Ang den försvunna fisken så kan det vara så om du har tur att den blivit stressad och ligger och gömmer sig någonstans.

Håller tummarna för dig att det inte kommer tillbaks.
#29 - 10 april 2004 14:45
nitriten är fortfarande på godtagbar nivå.Det står på nitrivecburken att jag ska hälla i lite varje dag nu i i tio dagar så jag får väl göra det. Har gett fiskarna lite mat nu också. De var så hungriga så de tänkte äta på mätburken som jag tar vatten i.

Fisken har inte kommit tillbaka. Den var lite hängig redan innan så den är nog död, men jag hittar den ingenstans. lagom fräscht.

tack för all hjälp!

//Karin
#30 - 10 april 2004 21:32
Det är vad ett forum är till för!
Att hjälpa varandra.

Annons