Så här ligger det till med karet.
Det är begagnat och har stått torrt i några veckor.
Har fyllt över vatten från mitt gamla kar på 69L samt fyllt upp restrerande men nytt vatten och aquasafe.
Har 13 fiskar i karet, de kommer från det förra som u befinner sig på vinden. Kunde inte ha kvar det i lägenheten så länge efter att det nya kommit eftersom vi inte har plats i vår lilla etta.
Akvariet har varit igång i över en vecka. Fiskarna har varit där i sedan söndagen förra veckan.
De har börjat verka lite slöa det var därför jag köpte nitrittestet och testade.
Pumpen är helt ny eftersom den begagnade gick sönder efter 6 dagar. Det är en tetratec nånting som ska passa till kar från 150-200 liter eller något liknande. Har den på tredje lägsta farten så det blir lagom rörelse i karet. Har inte på det lilla platsröret som ska dra in extra syre eftersom ajg läste att det inte behövs. Dessutom låter det för mycket så min sambo kan inte sova då eftersom akvaritet står bredvid sängen.
Det känns inte som att jag har gjort något fel med karet, har läst en massa här för att göra rätt. Nitrittoppar kan väl komma ändå?
Hade som sagt inget annat val än att stoppa i alla fiskarna eftersom jag inte kunde ha dem någon annanstans..
Ska köpa medel imorrn iallafall och hoppas att det fixar sig..
Konstigt nog blev det ingen nitrittopp, tror jag, när jag startade upp 69L karet för ett år sedan, och då kunde jag ingenting, visste inte ens att nitrit fanns. Men nu vet jag, och då tjafsar det. Kanske hade det gått bättre om man inte vetat...=)
god natt
//Karin