Hjälp med nitrit

#1 - 5 augusti 2009 06:13
Nu har jag lite panik över mitt akvarievatten därhemma.

I helgen så gjorde jag ett vattenbyte på ca 30 % samt att jag bytte nitrirfiltret, kolfiltret och ett partikelfilter som var ganska igensatt.
De två understa partikelfilterna var helt okej, satt knappt något gojs i dem så de bytte jag inte. samt så ska man ju inte byta allt samtidigt.

Det är ett juwelkar på 180 L med juwel pump och filter.
Igår när jag kom hem så hittade jag en fisk död. Tyckte det var konstigt eftersom ingen av dem verkade visa tecken på att vara dålig. så jag gjorde ett nitrittest för säkerhets skull. fick en chock när jag såg att värdet var högt! vilket det inte var i helgen.

Gjorde direkt ett vatten byte på 50 % samt tillsatte jag tetras antinitrit i vattnet enligt rekommendationer. Vid vattenbyten så tillsätter jag alltid aqua safe.
Imorse gjorde jag ett nytt nitrit test, men värderna hade bara blivit marginellt bättre, hade hoppats på mer. Gjorde ännu ett delvatten byte imorse på 30 % innan jag körde till jobb.

Vad mer kan jag göra nu? Är så rädd att fiskarna ska dö.

Misstänker att jag kanske varit lite för generös med matningen av fiskarna så nu har de inte fått något alls igår och inte idag heller
#2 - 5 augusti 2009 06:30
Nr.1 byt INTE filtrena. Skölj de grundligt i lite upptappat akvarievatten.

Nr.2 Byt inte mer vatten just nu. Tillsätt nitrivec (mängd om dagen kan nog ngn kunnig här tala om). IoM du har btt filtrena skulle jag nog också köpa Aquatan som innehåller flockningsmedel för att lättare få bakterierna att fästa.

Mata ej mer förrens du ser noll i nitrit. (lugnt, de klarar sig)

Kör du stenhårt med nitrivec om dagen, så om en vecka har du nog bra värden igen. =)
#3 - 5 augusti 2009 06:42
Tack!
Var in om hornbach nu innan jag kom till jobb och köpte faktiskt flockmedel där, tyvärr så hade de ingen nitrivec, så får ta det efter jobb.

då gjorde jag en dundertabbe som bytte filtrer då :(
Har lärt mig den läxan iaf.
#4 - 5 augusti 2009 06:53
tillsätt lite salt, vanligt bordssalt UTAN jod, börja med cirka 0,5 dl / 100 liter akvarievatten.

lös upp saltet i ett stort glas med akvarievatten, häll i det försiktigt långt från fiskarna.

det löser inte problemet med nitriten, men det hjälper fiskarna att upprätthålla
en osmotisk balans medans nitriten går ner.

har du fortfarande problem med nitrit efter en vecka, upprepa behandlingen.

max andel salt i karet får vara 1 dl / 100 liter vatten.

tänk på att i ett 100 literskar så är det inte 100 liter, det är kanske inte
mer än 70-80 liter, inredning, grus, blommor, fiskar tar plats.

och som andra har sagt, byt inte filter, bara skölja.

mata inte på 3-4 dagar, börhja sedan mata var annan dag väldigt sparsamt
tills nitriten är borta.

ring till några akvariebutiker och hör vilken som har ntrivec hemma.
köp det och dosera enligt anvisning.

.

.
#5 - 5 augusti 2009 06:54
Fick tips av ngn vänlig själ här när jag startade mitt 540L att urlakat skogsvatten ifrån en orörd glänta i skogen är kanon!

Alltså, leta upp en orörd plats ute i skogen (ogödslad), ta översta lagret(myllan). Hanka dig hem. Ta ett par nävar och lägg i 2L vatten. Sila igenom kaffefilter eller dylikt. Tillsätt 2dl per dag.
Jorden innehåller nämligen massor med nitrifikationsbakterier. (Jag uppskattade detta då våran ekonomi är väldigt anstränd.)
Jag kan med gott samvete säga att det fick mitt nitritvärde att ligga på noll efter drygt 1 vecka.
#6 - 5 augusti 2009 06:58
eller ännu bättre, åk till en akvariebutik, fråga om du kan få krama ur ett filter i en påse med vatten, åk hem, dratta ner i karet, visst lite smutsigt blir det, men om man försiktigt häller ner det prexis vid intaget till pumpen, så blir det inte så skitigt.
då får man en jumpstart på alla goda baskelusker.

.
#7 - 5 augusti 2009 06:59
Kensa!
Vågar jag tillsättat saltet trots att jag har C.sterbai? de är ju väldigt saltkänsliga
#8 - 5 augusti 2009 07:06
MissB skrev:
Kensa!

Vågar jag tillsättat saltet trots att jag har C.sterbai? de är ju väldigt saltkänsliga

hmmm......kanske inte.

en del säger att corys är jättekänsliga, en del säger att de är inte
mer känsliga än andra sötvattensfirrar.

.
#9 - 5 augusti 2009 07:17
Fick tips av ngn vänlig själ här när jag startade mitt 540L att urlakat skogsvatten ifrån en orörd glänta i skogen är kanon!

Alltså, leta upp en orörd plats ute i skogen (ogödslad), ta översta lagret(myllan). Hanka dig hem. Ta ett par nävar och lägg i 2L vatten. Sila igenom kaffefilter eller dylikt. Tillsätt 2dl per dag.

Jorden innehåller nämligen massor med nitrifikationsbakterier. (Jag uppskattade detta då våran ekonomi är väldigt anstränd.)

Jag kan med gott samvete säga att det fick mitt nitritvärde att ligga på noll efter drygt 1 vecka.

Tyvärr så finns här mest skog som är omringat av åkermarker, vilket innebär mycket bekämpningsmedel, så det vågar jag inte :( Men det låter inte helt dumt tipset faktiskt.
#10 - 5 augusti 2009 07:18
Skulle man kunna tillsätta uppstartsmedel?
#11 - 5 augusti 2009 07:28
MissB skrev:
Skulle man kunna tillsätta uppstartsmedel?

tja varför inte?.
Det innehåller ju massa goa nyttiga bakterier du behöver för nitriten. Tänk på att du ALDRIG kan överdosera nyttiga kulturer
#12 - 5 augusti 2009 09:03
Då ska jag göra det när jag kommer hem.
Känner mig så stressad över detta nu.... Stackars fiskar!
#13 - 5 augusti 2009 11:27
MissB. tillsätt 2tsk salt (med eller utan jod) det räcker för att lindra nitritens skadeverkning och är inga problem för dina sterbai! Undvik vattenbyte (absolut sista åtgärd) och tillsätt fulldos nitrivec, nitrivec kan ibland få ner nitrithalten på ett par timmar!
Ett väl inkört kar brukar utan problem klara av ett filterbyte om man bara anpassar matningen till det!
#14 - 5 augusti 2009 11:45
åheim skrev:
MissB. tillsätt 2tsk salt (med eller utan jod) det räcker för att lindra nitritens skadeverkning och är inga problem för dina sterbai! Undvik vattenbyte (absolut sista åtgärd) och tillsätt fulldos nitrivec, nitrivec kan ibland få ner nitrithalten på ett par timmar!

Ett väl inkört kar brukar utan problem klara av ett filterbyte om man bara anpassar matningen till det!

Jag blir så ledsen. enligt jewels instruktioner om hur man sköter det hela så står det att filtrer ska bytas efter 6 veckor. Jag litade ju såklart på att det skulle vara så, men men nu får tyvärr mina fiskar lida för detta.

Går det bra med ektozonsalt? Har inget vanligt salt hemma. Kan såklart köpa om de är viktigt att det är vanligt salt.

Nu har jag ju tyvärr bytt filter, så bakteriehalten är nog väldigt låg, vilket säkert bidrar till stigande nitrit.
ska köpa sån uppstartsmedel med nyttobakterier och även tillsäta det
#15 - 5 augusti 2009 13:27
Ektozon är lika bra, bara snuskigt mycket dyrare;) Jag tror det är det gröna nitratfiltret som juwel rekommenderar att man byter, detta filter är helt meningslöst eftersom nitratet får du bort med vattenbytena, du kan låta nitratfiltret sitta kvar och låta det övergå till att fungera som vanlig filtermatta eller byta ut den till vanlig blå! kör gärna med grov filtermatta rakt igenom så behöver du nästan aldrig rengöra dem och nitrifikationen förbättras! Mattorna kan du använda i många år!
#16 - 5 augusti 2009 13:33
åheim skrev:
Ektozon är lika bra, bara snuskigt mycket dyrare;) Jag tror det är det gröna nitratfiltret som juwel rekommenderar att man byter, detta filter är helt meningslöst eftersom nitratet får du bort med vattenbytena, du kan låta nitratfiltret sitta kvar och låta det övergå till att fungera som vanlig filtermatta eller byta ut den till vanlig blå! kör gärna med grov filtermatta rakt igenom så behöver du nästan aldrig rengöra dem och nitrifikationen förbättras! Mattorna kan du använda i många år!

typ som jag har, bytte ut den gröna mot en blå grovporig,

karet har nu gått i 2 år och 6 månader.

behöver bara skölja av mattorna var 4-5:e månad.

tar kanske 10 min då.

.
#17 - 5 augusti 2009 13:37
Eftersom jag har ektozon hemma så får det blir det istället.
Då kommer jag inte byta mina filter mer nu då bara skölja!

tur det finns bra forum och kunnig människor!
#18 - 5 augusti 2009 17:20
Så nu har jag tillsatt nitrivec och toxivec samt bakteriekultur

Nu kan jag integöra mer än vänta
Inga fler fiskar har dött iaf
#19 - 5 augusti 2009 18:37
Förvirrad värre

Jag köpte faktiskt ett extra nitrit test idag. Sera är det jag använt tidigare och även nu när jag upptäckte nitriten.

Det jag köpte idag är Tetras nitrit test

Resultat från seras test: ca 50 mg/l

Resultat från Tetras test: ca 12.5 mg/l

Vilket ska jag lita på??
#20 - 6 augusti 2009 04:18
Ingen?
#21 - 6 augusti 2009 04:39
Tester kan vara riktigt dåliga, oavsett märke.
Kör på grov filtermatta i hela filtret (vänta tills akvariet är stabilt innan du byter, och då en bit matta i taget) skölj endast ur filtret då du ser att vattenflödet har minskat. Dosera nitrivec och mata inte på någon vecka, sen kan du mata sparsamt för att sedan gå upp till normal matning.

Om inga av dina fiskar börjar se dåliga ut så skulle jag inte bry mig om testerna.
#22 - 6 augusti 2009 06:12
Tack.
Nej ingen av fiskarna visar tecken på att må dåligt, snarare tvärtom. Det är full lek på mina kakaduor.
#23 - 7 augusti 2009 06:35
Nu har nitriten börjar att ge med sig och värdena sjukner.dock är vattnet ganska grumligt efter att jag tillsatt nitrivec.
Är det ok att tillsätta flockmedel nu?
#24 - 7 augusti 2009 07:55
Kul!

Hm.. Jag gjorde så att jag slängde i hela flaskan med flockmedel först, väntade en timme och drog i nitrivecen sen. Tror tom det stod så på flaskan(?)

Men men, huvudsaken är ju att dina värden är på väg ner.
#25 - 7 augusti 2009 10:27

I helgen så gjorde jag ett vattenbyte på ca 30 % samt att jag bytte nitrirfiltret, kolfiltret och ett partikelfilter som var ganska igensatt.

Många som skrivit att man inte ska byta filter, men just kolfilter måste väl bytas regelbundet? Om man låter dem sitta kvar kan skiten de samlat på sig börja gå ut i vattnet igen, om jag förstått rätt. Jag satte aldrig in kolfiltret i mitt filter, det behövs bara för att ta bort gifter, typ efter medicinering och om man har riktigt uselt vatten från början, och då kändes det onödigt att ha ett sånt (jag skulle bergis glömt att byta det ändå). Nitratfiltret vet jag inte riktigt, men det kanske är någon liknade kemisk verkan som avtar efter ett tag? De filter som bakterierna växer i ska man ju undvika att greja med om det inte är nödvändigt. Kanske du kan ersätta de filter som ska bytas enligt bruksanvisningen med vanlig filtermatta som inte måste bytas?
#26 - 9 augusti 2009 07:21
Hur länge ska jag vänta innan jag gör vattenbytte igen?
#27 - 10 augusti 2009 19:38
Hur mycket av vilka fiskar och vad har du för växter samt storlek på karet? ja och vilket ljus har du? Det är svårt att svara på vattenbytesfrågan annars.
#28 - 10 augusti 2009 20:32
Om du ar lite borta och inte vet vad du skall gora mata inte, ge ej kulturer och byt ej vatten.. da overlevewr de flesta 2 veckors kur.. Mna talde en 4 veckors seglingskur utan att svalta.

Annons