hjälp med nano-kar efterlyses ;)

#1 - 24 mars 2006 20:25
Hej,

Snart kommer ja "äntligen" bli av me min paroonhaj, o tänker starta upp ett mindre kar tills jag får råd/plats med ett stort kar av nå't slag nästa år.
Jag funderar på att köpa ett "guppy hotell" o använda det till saltvatten.Koraller och sånt kan ja strunta i... vill egentligen bara ha en fin saltvattens-fisk i med dekorationer:) har iaf följande frågor:
1:måste man ha ls(i ett "fish only" eller i ett "shrimp only";) ?
2:kan man använda filtret och belysningen som finns i hotellen(om man inte "vill" ha koraller)?
3:skulle man kunna ha 2 clownfiskar? eller kanske 1(kommer inte ihåg vad den heter[:o] ) men den är liten och är lila på framsidan och gul på baksidan, hoppas nån fattar;)
jopp... vore verkligen jättetacksam för svar...

mvh C
#2 - 25 mars 2006 19:05
Den här FAQn svarar nog på dina frågor.

http://www.fishprofiles.net/faq/sbegin-setup.asp

Som jag förstår det så kan du köra exakt samma setup med salt- som med söt-vatten med avseende på filter osv. Håll NO3 under 20ppm eller helst 5. I guppy-hotell fallet blir det ju svårt att upprätthålla parametrarna men går gör det nog. LS behöver du inte. Har du kvar din skimmer?

Rent teoretiskt så kanske du skulle kunna få nånn läderkorall att överleva. Actinodiscus kanske men det känns lite "djur"plågeri att prova. Jag tror att en frökenfisk är en bättre ide än en clown dock.
#3 - 25 mars 2006 19:32
#4 - 25 mars 2006 19:54
vad är ett guppyhotell ???
#5 - 25 mars 2006 20:24
det är ett vanligt akvarium fast det kommer med en massa fin saker som speciell lucka och lampor tror jag va? ^^ kanske nån pump också.
#6 - 25 mars 2006 20:51
guppyhotellet är bara på 50 liter tror ja de va.
finns större men kallas nåt annat.
#7 - 25 mars 2006 22:15
tror ja skippar hotellet... funderar på att köpa ett rätt billigt 112l på herkules(zoo) istället.. så om ja fattat rätt kan jag köra som sötvatten fast jag häller i salt?;)
#8 - 26 mars 2006 07:30
Tja, du "kan" definitivt frågan är om du "bör". Jag håller på och planerar mitt första saltkar för närvarande och har läst allt som fanns på biblioteket. Då det var till största delen 70-tals litteratur, som vanligt, så lärde jag mig att det iaf "gick" en gång i tiden med enklare grejjer. Du får fråga gamlingarna men det verkar som folk faktiskt körde saltkar med bottenfilter... Huga...

Om jag skulle köra en FO-tank skule jag nog ta och köpa ett överdimensionerat externt Wet/Dry filter av nyare modell. Befintligt innerfilter kan fungera men är nog lite för vekt.

Du har bara ett sätt att exportera kväve och fosfor från systemet och det är vattenbyte. Så du får vara noga med det. Beroende på var du bor har du olika mycket skit i ditt kranvatten. Svenskt vatten är i regel ganska bra så du klarar dig nog utan RO/DI filter för bara fisk, om du har tur kanske du kan ha nån snigel med.
#9 - 26 mars 2006 08:00
Det går att konvertera ifrån sötvatten till saltvatten, men du har ingen nytta av innerfilter och ytterfilter mer än själva pumpen som sitter där ev till rowaphos/aktivt kol eller ha LS i där. Du kan inte använda det som det är i sitt ursprungliga skick med filtermattor osv, då där förr eller senare kommer att bildas en nitritbomb. Du måste även skaffa en skummare det finns mindre modeller som lämpar sig för små kar (oftast luftdrivna). Det är extra viktigt om du bara har fisk då de skitar ner en hel del.
Sen det här med att starta ett Nano som första kar är ingen nybörjar grej, bättre o satsa på ett större så blir det enklare och roligare och du tröttnar inte så fort.
Sen får du inte glömma cirkulationen iheller inte så viktigt dock för ett FO men ändå det skadar inte. Tre viktiga saker du måste ha är skummare, cirkulationspumpar, ljus T5 förslagsvis.
Men det bästa tipset av alla är att läs på mycket innan så du vet vad du ger dig i kast med, och lyssna inte på alla handlare det har jag fått erfara det kan bli väldigt fel.

@ morphiz
Fastän det är ett FO så måste man ha en städpatrull såsom sniglar det kommer man inte ifrån. Jag kan även rekommendera att använda ett osmosfilter med, då du slipper alla dessa tråkiga alger och allt annat som inte ska vara i vattnet.
#10 - 26 mars 2006 08:32
Jag har fått uppfattningen att krav på vad som behövs i en FO tank ofta är överdrivna. Visst man skaffar sig en massa arbete i underhåll, men det går. rec.aquaria.* FAQn som jag länkade till åvan är väldigt bra map "vad man faktiskt" behöver. En FO-saltvatten är egentligen en FO-sötvatten med _en_ parameter till, salinitet, och med _ökade krav_ på en parameter, NO3. Visst kravet på NO3 < 20ppm är 10ggr mindre än för ett sötvattenskar så det rä inte enkelt. Det diskuteras om pH stabilitet är så viktigt i ett sötvattenkar, go Defdac, men den rådande sannigen är att det är det. Mindre pendling än +/- 0.2 är önskvärt även i sötvatten.

Poängen är att kraven på en FO tank har inget överhuvudtaget gemensamt med kraven på ett revkar. Fiskarna är de som bryr sig minst.

då du slipper alla dessa tråkiga alger och allt annat som inte ska vara i vattnet.

Vilka alger får man mindre av?
#11 - 26 mars 2006 09:17
Att köra med osmos eller ej hänger ju lite på ditt kranvattens kvalité. Många kör med osmos för att slippa kraftiga algtillväxter av kiselalger tex. Osmos filtret tar ju bort silikater till en viss del som är en direkt orsak till kiselalger. Osmos filtren tar bort klor, koppar, salter o.s.v från vattnet, vilket ger ett mycket rent vatten att utgå ifrån när man blandar sitt salt. Osmos vatten spelar störst roll i början då man ska gå igenom olika perioder av algblommningar, men man bör använda det hela tiden.
Man råder ju inte folk att använda osmos för ingenting.

Saltvattensfiskars har större känslighet för varierande parametrar pga havets stabilitet. Det är svårt att hålla dessa parametrar om du inte har LS, skummare tex. Då LS också fungerar som ett stort biologiskt filter.
#12 - 26 mars 2006 11:53
Tack för alla svar, men ja har för tillfället bara 1000kr(är "bara" barn);) så det blir nog ett sötvattenskar då det verkar rinna iväg en del pengar på salt(skummare,osmos osv).
#13 - 26 mars 2006 21:07
Min poäng var att du inte _behöver_ alla gadgets. Det är svårare utan men troligtvis mer lärorikt efterssom du måste kompensera frånvaron av teknik med bra rutiner och kunskap.

edit: syftningsfel
#14 - 30 mars 2006 13:53
Enligt min mening behöver man visst alla "gadgets". speciellt i ett nano.
här har du lite att läsa som är skrivet av erfarna saltvattensakvarister:
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10737
#15 - 30 mars 2006 14:24
Väldigt bra tråd det där. Jag håller med trådskrivarna om att nano nog inte är lämpligt för nybörjare som "provar sig fram". OP i tråden, Lasse, har kemikunskap med saknar uppenbarligen biologisk överblick. Han lyckas med stor tur och mycket jobb.
Med tillräckliga kunskaper, inklusive den kunskap som finns att hämta på SVG, går det att kompensera. Jag ändrar mig nog i detta fall, det var fel av mig att rekomendera ett sjävlutnämnt "barn" med en budget på 1000 ett salt-nano.(har inget försvar)
#16 - 30 mars 2006 16:04
Blev ett kar på 112l istället där ja tänkte ha palettciklider me egyptiska munruvare... tack iaf för svaren.
#17 - 4 april 2006 20:53
Hej Morphriz

Du kan ju söka på Lasse i detta forum eller Googla på Lasse Forsberg eller Lars-Erik Forsberg innan du uttalar dig om mina biologiska kunskaper eller överblick.

MvH
Lasse
#18 - 5 april 2006 10:20
Hehe, det börjar kännas som jag får ta tillbaka allt jag sagt i denna tråd.. :)

Jag fick den uppfattningen av bara den tråden på SVG och det var naturligtvis fel att utala mig baserat på så lite information.
#19 - 8 april 2006 18:29
Det blev lite pajkastning på svg i den tråden.
Lasse verkar sitta på en otrolig kunskap om biologi. anledning till påhoppen på svg var nog för att Lasses tillvägagånssätt när han startade sitt nano inte direkt tillhör vanligheterna. Och sen ska absolut inte den metoden förmedlas till nybörjare. Det är en sak när någon med stor kunskap om alla biologiska processer startar ett kar på det här viset, då går det bra. Men om en nybörjare som saknar den kunskap Lasse har skulle gjort samma sak kan jag nästan lova att det skulle gå åt helvete.

Hursomhelst.. summa summarum borde väl vara;
Är du nybörjare utan direkta kunskaper, köp en hög böcker och starta sedan ett så stort kar du kan och skämms inte för att fråga på svg ;)
#20 - 8 april 2006 18:49
Eller på www.nano-reef.com. Många trevliga människor med mkt kunskap om nano.
#21 - 25 april 2006 19:07
[quote=Raven]guppyhotellet är bara på 50 liter tror ja de va.
finns större men kallas nåt annat.[/quote]
Kallas "Mollyhotell" och är på cirka 70-80 liter, tror jag.:)
#22 - 25 april 2006 21:55
är ett "guppyhotell" bara ett litet akvarium???
#23 - 25 april 2006 22:42
litet komplett akvarie.

finns även en speciel bänk.
#24 - 25 april 2006 22:57
[quote=Raven]litet komplett akvarie.

finns även en speciel bänk.[/quote]

aha, de finns ju kompletta 54l kar med allting för 495kr i gbg.. är de ett guppyhotell alltså?
#25 - 25 april 2006 23:03
tror inte herkuleszoo har dom längre, dom tillverkas inte längre va ja vet.
#26 - 25 april 2006 23:05
[quote=Raven]tror inte herkuleszoo har dom längre, dom tillverkas inte längre va ja vet.[/quote]

de va dumt för ja har önskat mig ett sånt av pappa när ja fyller år om en månad :p
#27 - 25 april 2006 23:11
finns ju 54liters akvariepaket för 595 eller 112 för 895
#28 - 25 april 2006 23:16
[quote=Raven]finns ju 54liters akvariepaket för 595 eller 112 för 895[/quote]

aha de va ju bra.. han får nog hosta upp med en hundring till då ;)
tänkte ha antigen endlers och räker i eller snäcklekare.... vet inte vilket av de bara
#29 - 25 april 2006 23:24
i 54liter kan du ha många endlers.
sitter med 3st i 37liter och det ser VÄLDIGT tomt ut,
#30 - 25 april 2006 23:26
[quote=Raven]i 54liter kan du ha många endlers.
sitter med 3st i 37liter och det ser VÄLDIGT tomt ut,[/quote]

jepp funderar faktiskt på de.. försöka odla på dom o ta med på auktion till norge i höst.. dom betalar vad som helst tydligen.. och svärdbärare gick för typ 50kr st .. kanske ska börja med en liten odling här hemma o tjäna lite pengar :)

Annons