Hjälp med mix, tillökningsfråga

#1 - 22 november 2009 23:24
Hej Tobias Ivarsson här!
Skrev mitt första inlägg i "Mitt första akvarium" igår. Fick mycket bra respons, som jag tagit till mig.

Nu kommer nästa inlägg och det handlar om tillökning i mitt 200l kar.
Innevånarna ser ut som sådant:

2st röda slöjstjärtar
1st guld sjöjstjärt
1st svart teleskopslöjstjärt
2st blåa gurami
8st blå/röda kardinaltetror
3st Kilfläcksrasbora
1st ancistsrusmal
2st räkor

Jag och min sambo är nu lite sugna på att utöka, något i den här stilen:

1st gul ancistrusmal
3st kilfläcksrasbora
3st räkor

Tar gärna emot tips på andra fiskar som skulle passa ihop med dom innevånare vi redan har.

Räkorna städar dom undan avföring, alger och växtrester, eller äter dom bara rester av fiskflingorna? Våra två räkor är väldigt skygga och kanske skulle må bra av att bli flera?
#2 - 23 november 2009 00:05
Hej!!

Räkorna är duktiga på att städa på botten. Räkor trivs i större grupper så utöka antalet med minst 5 st till. samma sak med Kilfläcksrasbora, de kan ni lätt utöka med 10 st!

Ancistrusmalar är alltid roliga att titta på, de kommer fram vilken tid på dygnet och de är fina :)

Det jag har märkt med räkor är att de går runt och städar mkt men bara vissa perioder, andra perioder gömmer de sig ganska bra.

Har ni funderat på Äppelsnäckor? De är väldigt dukiga på att städa efter andra fiskar :)

lycka till och glöm inte att lägga upp lite fler bilder :D
#3 - 23 november 2009 00:25
Nubi skrev:
Hej!!

Räkorna är duktiga på att städa på botten. Räkor trivs i större grupper så utöka antalet med minst 5 st till. samma sak med Kilfläcksrasbora, de kan ni lätt utöka med 10 st!

Ancistrusmalar är alltid roliga att titta på, de kommer fram vilken tid på dygnet och de är fina :)

Det jag har märkt med räkor är att de går runt och städar mkt men bara vissa perioder, andra perioder gömmer de sig ganska bra.

Har ni funderat på Äppelsnäckor? De är väldigt dukiga på att städa efter andra fiskar :)

lycka till och glöm inte att lägga upp lite fler bilder :D

Har eg. inte så mkt att tillägga håller med Nubi!
#4 - 23 november 2009 11:09
Vet inte om ni sa vilka växter ni hade i ert kar.
Tips på att få räkorna att trivas ännu mer är att skaffa lite http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22&SOK=1 som antingen sitter fast på botten eller i en klunga vid vattenytan.
Där hittar jag många många räk bäbisar i mitt kar =)
#5 - 23 november 2009 13:51
Nubi skrev:
Vet inte om ni sa vilka växter ni hade i ert kar.

Tips på att få räkorna att trivas ännu mer är att skaffa lite http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22&SOK=1 som antingen sitter fast på botten eller i en klunga vid vattenytan.

Där hittar jag många många räk bäbisar i mitt kar =)

Antagligen har jag fått en växt som ser ut som hornsväv eller så är det en helt annan växt men mina har knappt växt något den senaste månaden och dom är inte alls så gröna och fina som på bilden, lite bruna på toppen faktiskt :p så se till att du får rätt växter annars kan man bli lurad (?) som jag :D
#6 - 23 november 2009 17:20
Tog kritiken till mig och åkte till storstan redan idag!
Kopierade texten från inlägget i "Mitt första akvarium"

Översikt

Översikt från höger, märk de nya växterna!

10st av dessa som skulle passa ihop med det mesta, hjälp med namn :D

Och som tipset ang Malen jag fick, blev en av samma sort. Dock gul! :D

En ny till som tittar fram?

Mer förklarande bild, mycket livlig och rolig krabat!

Och två stycken av dessa snäckor!

Skulle ha köpt 3-4 räkor till men de var helt slut.
Så det är bara dem och kanske nån mer snäcka i nån annan färg än blå som fattas. Nu är vi jättenöjda, DOCK så var de "grenarna" de hade i Linköping SVINDYRA!! en rot som grenade ut sig så den blev kanske 30-40cm och vägde kanske ett halvt kilo kostade runt 500:-!!!!

Tog en minut video från två vinklar som jag lade upp på youtube.
Ta till godo! :D
Vinkel1:
" target="_blank">

Vinkel2:
" target="_blank">
#7 - 23 november 2009 17:49
undrar dock om fisksoppan är så lyckad......

blandninga av kallvattensfisk och varmvattensfisk.....

mängden fisk kanske är ok när fiskarnas är små,,,,,,

men tänk på att en slöjjis blir lätt 30 cm lång.....

och de gräver som fasen.....samt har en förmåga att tugga i sig
allt som går i munnen...inklusive fisk och räkor.....dvs går den in i truten
så åker den in i truten,......

..
#8 - 23 november 2009 18:24
redan planer på att skaffa större kar när bebisarna är karlar! :D
#9 - 23 november 2009 22:01
Se till att ha mycket mycket växte och gömställen så att fiskarna som är mindre än dina guldisar kan gömma sig från de :)

Tycker det vart en rolig fisksoppa... fortsätt jobba på det och se nu till att inte tillföra mer fiskar, utan mer växter, rötter och gömställen :)
#10 - 23 november 2009 22:25
Nubi skrev:
Se till att ha mycket mycket växte och gömställen så att fiskarna som är mindre än dina guldisar kan gömma sig från de :)

Tycker det vart en rolig fisksoppa... fortsätt jobba på det och se nu till att inte tillföra mer fiskar, utan mer växter, rötter och gömställen :)

Våran "Fisksoppa" känner vi oss mycket nöjda med, det faller oss båda helt i smaken. Vi känner inte att vi vill tillföra någon mer fisk, utan att det just nu är en bra balans.

Vi ska fundera och titta runt lite på hur vi ska bygga upp flera gömställen.
#11 - 23 november 2009 23:05
ska bli spännande att följa :) eran tråd och glöm inte att lägga upp fler bilder :D :D
#12 - 26 november 2009 20:53
Nytt inlägg på "Mitt första akvarium"-inlägget!

Annons