Hjälp med malawikaret?

#1 - 6 september 2007 16:38
tjena,fick nyss ett nytt 166 liters kar av farsan som present,och ska ha malawi i det och undra följande:
vad för bottenmaterial e lämpligast?
hur mycket fiskar kan man sätta i?
tips om bra lysrör ja kan köpa till?
skulle också uppskatta andra tips väldigt mycket,eftersom jag är helt ny inom malawiarten.

Mvh Fredde
#2 - 6 september 2007 19:09
166liter är ganska litet när det gäller malawi. Du kan nog ha 2 sorters malawi, 5-6st av varje och välj då 2 lugnare varianter, golden är en bra fisk.
Finkornig sand brukar väl rekommenderas, blästersand eller rådasand typ.
Jag har själv ett vanligt vitt lysrör, sen har jag ett blått. Kommer inte ihåg exakt vad det heter men det är en go kombo.
#3 - 6 september 2007 19:57
Golden brukar funka i ett sådant litet kar. Ciklidgrus eller rådasand är nog de vanligaste bottenmaterialen. "Grolux"(rödrosa) och "aquastar"(vitt) är några vanliga typer, sedan finns det massor av alt typ "corallstar" som är blått mm.
#4 - 8 september 2007 19:28
Som sagt, i ett kar av den storleken är det nog Golden och kanske någon annan snäll mbuna som gäller.
Jag har svart sand, kolsten och svart bakgrund till mina golden, det är väldigt snyggt, särsklit om man har något bra lysrör, typ powerglo
#5 - 8 september 2007 22:36
Golden + Acei lär funka. :)
#6 - 9 september 2007 06:57
Golden borde som sagt fungera bra och Rödzebra är, i alla fall i vår erfarenhet, rätt snälla. 5-6 st av varje borde fungera bra. Det är svårt att se kön på unga Malawi men be handlaren att försöka få 1 hanne och 4-5 honor av varje så blir det mindre konflikter i karet.

Som bottensand fungerar det bra med Biltemas Blästersand, den näst finaste. Billigt blir det också, 50:- för 25 kg :). Försök också att inreda med mycket grottor och skrevor de kan gömma sig i så kommer de trivas bättre. Om du vill ha växter så verkar det som att de flesta har haft god framgång med Anubias och [SIZE=-1]Vallisneria medans andra växtarter mest verkar bli uppätna.[/SIZE]
Som lysrör kör vi med 2 st Sylvania Aquastar vilka har gett ett snyggt och behagligt ljus.

Annons