Hjälp med Malawi fiskar och inredning!

#1 - 1 februari 2006 20:34
Jag har en kompiss med ett 300 liters akvarium som han ska göra till malwi kar. Han har inget internett så jag hjälper honom.

Vilka malawi fiskkombinationer är bra. Och hur vill de ha akvariet inrett. Var på herkules zoo i måndags och såg en massa vakra malawis och jag kan ju säga att man blev lockad. Skulle vara kul om alla som har malawi typ kunde skriva in till denna tråd och "skryta" lite eller bara berätta om deras malawi akvarium.

Tacksam för svar
#2 - 1 februari 2006 20:38
har ett ny uppstartat 222 liters.. men tycker inte de är något att "skryta" om än;) men bilder finns i länken här under!
#3 - 2 februari 2006 18:55
Akvariet ska helst ha många gömställen.
Inredningen kan t.ex vara ett stort stenröse med kalksten.
Det är nog lättast att satsa på en artgrupp Malawi, exempelvis mbuna.
Släpp i alla av en sort samtidigt annars kan det bli krig.
Stark filtrering rekommenderas.

Själv har jag en salig röra med olika Malawi och för få gömställen;[:o]

MELANOCHROMIS CYANEORHABDOS (MAINGANO)
LABIDOCHROMIS CAERULEUS (GOLDEN)
PROTOMELAS TAENIOLATUS (RED EMPRESS)
PROTOMELAS STEVENI TAIWAN
SCIAENOCHROMIS FRYERI (AHLI)
PLACIDOCHROMIS ELECTRA
FOSSOROCHROMIS ROSTRATUS
COPADICHROMIS TREWAVASAE "MLOTO IVORY-LUPINGO" VF
SYNODONTIS NJASSAE
ANCISTRINI SP. (L 238)
ANCISTRUS DOLICHOPTERUS
GLYPTOPERICHTYS GIBBICEPS
#4 - 2 februari 2006 19:20
hur stort är akvariumet? Menar du att alla påsarna med fiskar ska sättas i samtidigt och att man ska släppa ut alla samtidigt.

tacksam för svar
#5 - 2 februari 2006 20:21
[QUOTE=facking najs]hur stort är akvariumet? Menar du att alla påsarna med fiskar ska sättas i samtidigt och att man ska släppa ut alla samtidigt.

tacksam för svar[/QUOTE]

Karet är 1.5 kubikmeter
Jag menar att du ska köpa alla "maingano" t.ex samtidigt och inte köpa några nu och flera om en månad.
#6 - 2 februari 2006 20:24
Ja alla fiskar ska helst i karet samtidigt,Annars tar en art ett stort revir å en nykomling skulle troligtvis bli mobbad...Jag skulle satsa på Golden och Röd Zebra eller några arter som skiljer mycket från varann värg mässigt.;)
#7 - 2 februari 2006 20:57
[quote=Buckshot]Karet är 1.5 kubikmeter
Jag menar att du ska köpa alla "maingano" t.ex samtidigt och inte köpa några nu och flera om en månad.[/quote]

altså 1500 liter...min kompiss har bara 300 lier...och jag undrar lite om en combo till det akvariumet....

Kan man skicka en bild...skulle vekligen vilja se det akvariumet:D låter as najs

tacksam för svar
#8 - 2 februari 2006 21:58
Du kan använda lava stenar och var inte så noga med o göra det snyggt för dom "bygger" om akvariet rätt regällt :)
Ha kraftiga pumar helst ca 4-5 ggr volymen i timmen.
Jag sj har just nu 27st i mitt 220L men dom försvinner i morgon jag har Röd zebra,Ps Ornatus,Sp persicax orange cap och Ps Mintus i,det har funkat kanon bara att röd zebran är ju lite mer aggresiv än dom andra.

Annons