Hjälp med lysrörskombination..

#1 - 22 november 2007 14:22
Har två dubbelramper till 375 liter. I det sitter just nu följande:

Sylvania Gro-Lux (36w)
Sylvania Aquastar (36w)

Aqua Glo (40w)
Sun Glo (40w)

Är det en ok kombination? *Har noll koll*
(Karet är inte igång ännu, vi väntar på bakgrunden och det är så svårt att se hur lysrören beter sig utan vatten i karet...)
#2 - 22 november 2007 15:23
Vad för fiskar ska du ha i akvariet, och hur viktiga är växterna?

Grolux och SunGlo är ganska gul-rödaktiga, AquaGlo är ett "medelrör" och Aquastar ett rätt blåvitt rör, vad jag minns? Jag brukar försöka fuska genom att välja lysrör efter vad för färg det är på fiskarna, så de förstärks lite.
Men så har inte jag så höga krav på växtligheten, heller. :)
#3 - 22 november 2007 15:32
Växterna är inte jätteviktiga, men det är bra om de överlever... :D

Kommer att ha väldigt mycket gula fiskar (guldgurami, guldskalarer, gula äppelsnäckor, öronål och guldancistrus). Och så vill jag ju ha nån blå/lila firre till det, men ingen kan ju tipsa mig om någon blå sort som passar till mitt gäng.. ;)

Om jag tänder alla fyra så är det egentligen bara Sun Glo (40 w) som lyser i gult, varmt sken. De andra tre lyser väldigt mycket blått..? Ett av dom i en varmare ton, dock. Kan vara Gro-Lux:en då? (Orkar inte dra fram och koppla in igen.. :D)
#4 - 22 november 2007 15:42
Kör SunGlo:et till de gula fiskarna och laborera med de andra. Skulle tro att SunGlo+AquaGlo skulle kunna funka rätt bra...men smaken är ju delad.

PowerGlo är skarpt blåvitt, men du lär väl ha rör att mixtra med så det räcker redan. :)

Själv kör jag med ett AquaGlo längst bak, sedan två PowerGlo och längst fram med ett MarineGlo (mycket blått rör). Dvs. lila/rött-blåvitt-blåvitt-blått. Men jag kör ju malawis, med många blåa fiskar och lite växter.
#5 - 22 november 2007 15:49
Om jag sätter (bakifrån och fram):
Aquastar
Gro-Lux
Sun Glo
Aqua Glo

Då kommer jag att få ett gult "fält" i mitten av karet och Aqua Glo till firrarna när de är vid rutan (där de är alltsom oftast.. *S*)..
Eftersom 2 är 36w och 2 är 40w så kan jag ju inte prova så många varianter.. Känns som en bra idé att byta ut ett av de kalla blå mot ett varmare?

Ska spara ditt inlägg, OM det skulle visa sig bli ett Malawikar av det i det snararste.. (Har så svårt för att bestämma mig angående det och här är det ju inte lönt att fråga, alla lär skrika "Malawi!!!" före "Sällskap..." ;))
#6 - 22 november 2007 15:50
Förresten; missade du min undermening i inlägget? Jag vill ha tips på blå/lila firrar som passar med mina juh!! :D
#7 - 22 november 2007 16:14
Hm. Skalarerna sätter stopp för neon- och kardinaltetror. Eldstjärtarna medför viss risk för att fenorna på en kampfisk blir nupna. Kanske Blåciklider, Zebraciklider eller Sajica-ciklider?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=169
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213

Zebrorna vill gärna ha en lekgrotta (en kruka funkar), och har ett starkt revirbeteende omedelbart nära grottan. De försvarar även sina yngel, som de ständigt simmar och hämtar när de simmar för långt från grottan. De kan även vara lite gramse på andra fiskar.

Sajica-ciklider är mindre och lugnare, men inte lika blå.

Blåciklider vet jag inget om mer än vad som står på sidan.
#8 - 22 november 2007 16:29
Eldstjärtarna är fromma jämfört med öronålen. Det var den som var skyldig till förra kampfiskens död.... :(
Grottor kommer det att finnas flertalet av (dock byggda av sten, inga krukor i mitt kar.. ;)). Skulle zebraciklid falla mig i smaken, så kan de få ett eget hörn. (Ska bara fostra dom att välja mitt utvalda hörn? *S*)
Tack för tipsen, ska spana in och fundera!
Var lite sugen på dvärggurami (Colisa lalia), men verkar svårt att hitta i riktig färg. Måste ju inte tvunget vara blåa firrar, men en fisk som bryter av allt det gula och blå/lila är ju snyggt då.
#9 - 22 november 2007 22:53
Du har ju alltid Kejsar tetror.. De e ju fina.. Sen e ju fjärilsciklider väldigt dekorativa med en hel del olika färger bla blått.

Sen om du vill ha växter i karet kan det vara ide att ha det blåaktiga lysröret kvar.. De färger växterna vill ha är blått och orange/rött för att trivas..
#10 - 23 november 2007 08:48
Kejsartetrorna ska jag spana in! Fjärilarna har jag redan varit inne på och de gillar jag, vill vara ha tag i färgstarka isf.. *Besvärlig* :p

Tänkte isf mig två gula och två blåa, men vill först kolla om kombinationen som sitter funkar. Med tanke på att ett av de blå är varmare än de andra. Det gula är väldigt varmgult, kan det vara det som du kallar "orange"?
Det är för jösse namn en hel vetenskap med lysrör! *S*
Jättetack för tips!

Annons