Hjälp med lysrörs val.

#1 - 9 oktober 2011 20:00
Hej nu ska jag byta lysrör i mitt Juwel rio 400. Förra ägaren lär aldrig ha bytt lysrör då de bara står svagt Juwel och sedan är resten borta. Men då Juwel har en hel sjö av lysrör Så undrar jag vad jag ska ha för lysrör om jag har Malawi ciklider och några anubias växter.

Är T5 rör.
#2 - 9 oktober 2011 20:14
Mest vanliga är ju grolux ... Eller powerglo.
#3 - 9 oktober 2011 21:51
kör på ett Highlite blue framtill och ett Highlite Day baktill. Tror det skulle vara en väldigt bra kombination till Malawi. Jag tycker just Juwel har väldigt lite att välja på. Blue, day, Natur och Colour.
#4 - 10 oktober 2011 07:18
kör på ett Highlite blue framtill och ett Highlite Day baktill. Tror det skulle vara en väldigt bra kombination till Malawi. Jag tycker just Juwel har väldigt lite att välja på. Blue, day, Natur och Colour.

Okej tack :) blev lite fel. Hade för mig dom hade 5olika men en polare rabblade upp typ 20st. Tydligen tog han med andra tillverkare samt t8 rören :p
#5 - 10 oktober 2011 08:03
jag skulle köra på bara color. day-rören är för gula tycker jag.
#6 - 10 oktober 2011 08:40
hannesc skrev:
jag skulle köra på bara color. day-rören är för gula tycker jag.

Okej bara Color eller Color och Blue?
#7 - 12 oktober 2011 07:48
?.
#8 - 12 oktober 2011 08:19
tjaa kanske en av varje kan va snyggt :)
#9 - 12 oktober 2011 09:39
hannesc skrev:
tjaa kanske en av varje kan va snyggt :)

Okej tack för svaret :)
#10 - 12 oktober 2011 13:25
Förlåt att jag kapar tråden men jag har bara en snabb fråga ang. ett speciellt lysrör, nämligen Aqua Medic Plant Grow. Vet någon vilken färgtemperatur detta har?
#11 - 12 oktober 2011 13:47
#12 - 12 oktober 2011 13:51
Borde med andra ord vara runt 10.000K
#13 - 12 oktober 2011 13:59
Nja, runt 10.000 tror jag inte det är då dom redan har ett rör på 10.000 som heter Reef White. Men tack för länken, nu vet jag iaf att det är lilaskimrande och inte gult.
#14 - 12 oktober 2011 14:10
Yokas skrev:
Förlåt att jag kapar tråden men jag har bara en snabb fråga ang. ett speciellt lysrör, nämligen Aqua Medic Plant Grow. Vet någon vilken färgtemperatur detta har?
Ett skitbra rör för växter och jag har för mig att den är på 10 000K!
#15 - 12 oktober 2011 14:11
hittar ingenstans hur många K de ligger på, bara att tillsammans med Reef White så är det kanonbra

http://www.aqacenta.com.au/am-tubes.html

http://www.aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&cid=19&id=216
#16 - 12 oktober 2011 14:12
Yokas skrev:
Nja, runt 10.000 tror jag inte det är då dom redan har ett rör på 10.000 som heter Reef White. Men tack för länken, nu vet jag iaf att det är lilaskimrande och inte gult.
Många växtrör ligger på 10 000K, då är det mer konstigt att reef bara har 10 000K, ett reef-rör ska ha högre kelvin
#17 - 12 oktober 2011 14:15
finns reef med 15000K med verkar det som
#18 - 12 oktober 2011 14:21
Dom har ett Reef White på 15.000K också, samt ett som heter Reef Blue som är tänkt att kombineras med Reef White.
Om Plant Grow är på 10.000K så tycker jag det är konstigt att dom har ett annat rör på 10.000K där det basuneras ut att det är på just 10.000K men på Plant Grow så står det, precis som hannesc sa, ingenstans vilken färgtemp det har.

För tillfället har jag Life-Glo och dessa är lila men ändå bara på 6700K.
#19 - 12 oktober 2011 14:32
hittar bara spectra-diagram men ingen temp.
#20 - 12 oktober 2011 14:32
yokas: trevligt med en vmo-bo. jag är ju därifrån :)
#21 - 12 oktober 2011 14:32
Bara för att de har ett rör på 10.000k betyder det inte att röret inte är på 10Kk. Det kan ha samma färgtemperatur (kelvin) men spektralfördelningen kan se helt annorlunda ut, vilket det säkert gör på reef white och aqua plant grow.
#22 - 12 oktober 2011 14:40
hannesc skrev:
yokas: trevligt med en vmo-bo. jag är ju därifrån :)

Small world...:)
#23 - 12 oktober 2011 14:42
Yokas skrev:
Small world...:)

är ju så
#24 - 13 oktober 2011 03:59
Jag tror ändå inte att Reef White och Plant Grow har samma färgtemp. Reef White är ju som namnet och kelvinsiffran antyder uppenbarligen ett vitt rör medans Plant Grow, enligt folket på plantswap, är ett lila rör. De kan alltså inte ha samma kelvin :confused: och jag tror att Plant Grow ligger nånstans runt 6000-7000K. Fasen, nu måste jag ju ha reda på vad det är. Det blir till att maila Aqua Medic och fråga...

En annan grej. Säg att Plant Grow ligger på 6500K. I en ramp med 4 rör, varav 2 är Plant Grow, vilket/vilka andra rör skulle ni kombinera detta med? Två Reef White på 10.000K eller två på 15.000K eller kanske ett av varje?

Edit. Hittade

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

och efter att ha sett det så går ju 15.000K fetbort. Alldelles för blått.
#25 - 13 oktober 2011 07:34
Stirra er inte blinda på Kelvinsiffran, den säger nånting om var ett rör har tyngdpunkten i färg men när det gäller lysrör så är det bara en approximation om hur vårt öga uppfattar färgen. Två rör med samma Kelvintal kan ha väldigt olika fördelning mellan olika våglängder och ändå få samma Kelvinsiffra. Vad ljustemperaturen egentligen skall säga är att jämföra det aktuella ljuset med det som en ideal svartkropp med en viss temperatur mätt i grader Kelvin som utgår från den absoluta nollpunkten utstrålar. Det är bara det att lysrör har inget sånt spektrum som en ideal svartkropp, det kan finnas väldiga toppar och dalar i fördelningen.

Kelvintalet är bra för att få en snabb uppfattning om ungefär i vilken trakt en ljuskälla ligger, blåaktig med högt, gulaktig med lågt. Vill man gå mer på djupet så finns det annat som är viktigare. Ra t ex, det anger hur väl en ljuskälla återger färger. Ra 100 motsvarar ideal färgåtergivning i solljus, det finns bra lysrör som kan ligga över 95 och då får man en bra färgåtergivning av det man har i karet. Rör med mycket höga Kelvintal kan vara rent usla på det här, de ligger så högt upp i det blå området att röda färger ser grå ut.

PAR (alternativt PUR) är ett annat viktigt värde, det säger hur mycket ljus som är nyttigt för växter som ljuskällan producerar. Liksom när det gäller färgåtergivning så säger färgtemperaturen i Kelvin ingenting om den saken, två rör med samma värde kan vara en total katastrof och en utmärkt variant. Ra brukar gå att hitta på vanligare typer av rör men PAR är det svårare att få grepp på. Finns det ett spektrumdiagram så kan man dock komma en bit med det, det syns ju då om ljuskällan ger mycket eller lite ljus i de områden som växter utnyttjar.

Så som sagt, Kelvinvärdet är bra för att få en snabb och ungefärlig uppfattning om var tyngdpunkten i en ljuskällas färg ligger. Inget mer än så, om det är ett bra eller katastrofalt dåligt rör behöver man titta på annat för att få veta.
#26 - 13 oktober 2011 17:37
Som jag skrev, så är det ungefär 10.000K. Det var det du ville veta, sen vet jag inte varför. Det du letar efter är ett rör med toppar i det röda och blåa, om du vill ha växter. Se Aquarelle t.ex.
#27 - 14 oktober 2011 04:18
Så du vet säkert nu att det är på runt 10.000? Vetefasen, jag tvivlar fortfarande och inväntar svar från AM innan jag säger nåt mer. Och anledningen till att jag frågade var ju självklart för att få någon sorts uppfattning om hur ljuset såg ut.
Att jag ska ha ett rör med rött/blått spektra vet jag, det är just därför är jag inne på AM Plant Grow som vi diskuterar. Aquarelle finns inte i den storleken jag behöver dvs 80W
#28 - 14 oktober 2011 07:19
Läste du ens Bygerts inlägg?
#29 - 14 oktober 2011 08:17
Eftersom Kelvinsiffran för ett lysrör bara är nån slags representation om var tyngdpunkten i färgen ligger är det full möjligt att två rör som fått samma temperatur i Kelvin ger väldigt olika intryck.

Och att köpa rör efter Kelvin, det är ungefär som att gå in i skoaffären och be att få ett par storlek 42, tack, det räcker att jag vet det.

Om man vill ha ett rör som är bra för växter så finns det seriösa undersökningar som tittat på saken, dock verkar det inte ligga på nätet längre. I alla fall, speciella växtrör, med namn typ gro-lux mm placerade sig skamligt dåligt i såna tester. Bäst tenderade bra metallhalogen att hamna men det är ju en del pengar.

Av vanliga rör så fick faktiskt standard fullfärgsrör riktigt bra värden. Ta t ex Philips 965, 9 står för att det är ett rör med en mer avancerad lösning för färg och 65 för att det ligger på 6500 Kelvin, ungefär som solljus alltså. Det röret har med ett Ra på 97 en riktigt bra färgåtergivning (det används i grafisk industri där man har hårda krav på det) och när det gäller pris och andelen för växter nyttigt ljus så hamnar det mesta av speciella akvarierör i skamvrån i jämförelse. Dessutom har Philips reducerat kvicksilverinnehållet rejält vilket inte är ointressant om man bryr sig i miljöfrågor. Så varför krångla till det? Ett rör från Biltema kan faktiskt vara ett bättre val för akvariet än det man hittar i akvarieaffären.
#30 - 14 oktober 2011 10:22
Yokas skrev:
Så du vet säkert nu att det är på runt 10.000? Vetefasen, jag tvivlar fortfarande och inväntar svar från AM innan jag säger nåt mer. Och anledningen till att jag frågade var ju självklart för att få någon sorts uppfattning om hur ljuset såg ut.

Att jag ska ha ett rör med rött/blått spektra vet jag, det är just därför är jag inne på AM Plant Grow som vi diskuterar. Aquarelle finns inte i den storleken jag behöver dvs 80W
Men även aquarelle har 10 000K och är rosa/lila så din tes att färg kontra kelvintal inte hänger samman riktigt!
#31 - 14 oktober 2011 10:37
Jag kör juwels colour, det är t-5,dom rören som satt i när jag köpte juwelbaljan det var daylight och blue, det var riktigt dåliga rör för fiskar, ja dom åkte med en gång men jag skulle vilja köra grolux, det finns tyvärr inte i den längden i T-5 som finns i mina juvelbaljor.
Här har du en bild hur colour ser ut.Janne

malawi.forum24.se
#32 - 14 oktober 2011 13:33
Johanski skrev:
Läste du ens Bygerts inlägg?

Ja, jag har läst hela tråden flera gånger.

"den säger nånting om var ett rör har tyngdpunkten i färg men när det gäller lysrör så är det bara en approximation om hur vårt öga uppfattar färgen"

"Kelvintalet är bra för att få en snabb uppfattning om ungefär i vilken trakt en ljuskälla ligger, blåaktig med högt, gulaktig med lågt."

"Så som sagt, Kelvinvärdet är bra för att få en snabb och ungefärlig uppfattning om var tyngdpunkten i en ljuskällas färg ligger."

Som sagt tidigare, min fråga ställdes för att få en uppfattning om hur ljuset från röret såg ut och efter dessa rader så är det väl precis det man får, dvs en uppfattning. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara det. Om röret lyser blått, lila, vitt eller rosa får man väl se senare men nu vet jag iaf att det inte är pissgult.
Jag förstår inte varför du har såna problem med en simpel fråga. Varför så dryg attityd?
#33 - 14 oktober 2011 14:02
Håller helt med om det Bygert skriver angående färg, det är riktigt krångligt ibland att få fram en bra bild om hur det kommer o se ut över karen.
10k kan vara lite gulakigt men det kan även vara krispt vitt eller dra åt de rosa hållet.
Mycket handlar dock om vad du har för referenspunkter, i mitt saltkar med 20k belysning så ser ett krispt vitt 10k rör gult ut hur jag än gör...
Sen om man har samma rör över ett sötvattenskar så tycker många att det är för vitt även om det ger en mycket mer naturlig färg.

Om man vill få fram lite röda färger utan grolux så finns fiji purple från Korallenzucht, det liknar aquarell lite men ger inte riktigt samma färg.
Annars finns ett pro colour rör från ATI som drar kraftigt mot de röda men då bör man ha fler andra rör o balansera de med.

//NiXoN
#34 - 14 oktober 2011 20:03
Jag kör juwels colour, det är t-5,dom rören som satt i när jag köpte juwelbaljan det var daylight och blue, det var riktigt dåliga rör för fiskar, ja dom åkte med en gång men jag skulle vilja köra grolux, det finns tyvärr inte i den längden i T-5 som finns i mina juvelbaljor.

Här har du en bild hur colour ser ut.Janne

malawi.forum24.se

Okej tack. Då blir det 2st Colour rör för ser riktigt bra ut på bild :)

Du har riktigt snygga fiskar :P
#35 - 14 oktober 2011 20:05
Han har galet fina fiskar! :)
#36 - 15 oktober 2011 10:51
Yokas skrev:

Som sagt tidigare, min fråga ställdes för att få en uppfattning om hur ljuset från röret såg ut och efter dessa rader så är det väl precis det man får, dvs en uppfattning. Varför så dryg attityd?

"Vet någon vilken färgtemperatur detta har? "

Var din fråga. Jag letade upp ett svar åt dig, på precis din fråga. I andra ord stod det även att röret var på 10.000 K. Det ville du inte acceptera för att ljuset uppfattades som annorlunda jämfört med t.ex. aquarelle (vilket man vet är 10KK). Då förklarade jag (Bygert ännu bättre) att kelvin inte säger mycket alls. Ville du veta hur ljuset uppfattades skulle du med andra ord inte frågat efter kelvintalet, det är så annorlunda beroende på lysrör. Funderar fortfarande om du förstått vad Bygert menade med sina inlägg.
#37 - 15 oktober 2011 10:53
Tackar Glenn.Janne

malawi.forum24.se
#38 - 15 oktober 2011 10:54
tackar Vanish.Janne

malawi.forum24.se
#39 - 18 oktober 2011 04:11
Jag kan berätta för alla intresserade att Plant Grow-röret som tydligen låg på "10.000K" i själva verket ligger på 8000K enligt Stefan Gohmann på Aqua Medic.
#40 - 18 oktober 2011 05:22
Yokas skrev:
Jag kan berätta för alla intresserade att Plant Grow-röret som tydligen låg på "10.000K" i själva verket ligger på 8000K enligt Stefan Gohmann på Aqua Medic.

Och det säger dig vad om ljuset?
#41 - 18 oktober 2011 12:14
Men herregud, tydligen ingenting, men det är väl just kelvintalet som vi diskuterat eller? Dessutom så ville jag visa att du hade fel men det gillade du tydligen inte med tanke på att din attityd framstår som väldigt nonchalant och otrevlig. Sen kanske det inte är menat så men med alla korta, syrliga och onödiga kommentarer så är det svårt att tro nåt annat. Nu är jag färdig med den här tråden för jag orkar inte tjafsa mer. Ajöss.

Annons