Hjälp med lysrör

#1 - 6 april 2008 16:44
Söker, läser massor av inlägg och slår fullkomligt knut på mig själv på jakt efter ett trevligare ljus i hörnakvariet. Det är en djungel! [:o]

Idag sitter det ett 30 w Aquastar samt 2*18 w Biltema (6500K). Växterna växer så det knakar så de verkar nöjda iaf. Nöjd är däremot inte jag, eftersom hela karet får en väldigt gul nyans som synes nedan. Detta gör att mina vackra Kongotetror inte kommer till sin fulla rätt heller.
När de gick i 375 literskaret så hade jag nåt rör som verkligen gjorde dem rättvisa, men jag minns såklart inte vad det var för rör...

Ska alltså byta ut 30 w-röret till något som plockar fram fiskarnas färg. Och fisken vars färg som ska fram finns på min avatar.

Vad ska jag byta till?
#2 - 6 april 2008 18:21
PowerGlo eller Aquarelle då.
Aquarelle tar fram färger äckligt bra.
#3 - 6 april 2008 18:56
Trollsvans skrev:
PowerGlo eller Aquarelle då.

Aquarelle tar fram färger äckligt bra.

Misstänkte att Aquarelle skulle funka! Plockar det fram både blått och rött? Har tittat på diagrammen, men känner mig...vilsen. *S*
Noterar båda! Tack! :)
#4 - 6 april 2008 19:25
Blått och andra såna däringa "metallic"-färger tar den definitivt fram, vanliga färger tar den fram helt ok också enligt mig, men det finns säkert nån som har bättre koll...
#5 - 6 april 2008 20:12
Dysnomia skrev:
Misstänkte att Aquarelle skulle funka! Plockar det fram både blått och rött? Har tittat på diagrammen, men känner mig...vilsen. *S*

Noterar båda! Tack! :)

dom är ganska lika aquastar så ingen större ide att byta däremellan, och ska du byta ut nåt så borde det va biltema-rören för dom är som sämst på rött och inte riktigt vassa på blått heller.
Aqua-glo är annars ett bra rör om du vill framhäva just blått och rött.
#6 - 6 april 2008 20:12
Trollsvans skrev:
Blått och andra såna däringa "metallic"-färger tar den definitivt fram, vanliga färger tar den fram helt ok också enligt mig, men det finns säkert nån som har bättre koll...

Tack! Låter bra så långt! :)
#7 - 6 april 2008 20:14
Fuzzop skrev:
dom är ganska lika aquastar så ingen större ide att byta däremellan, och ska du byta ut nåt så borde det va biltema-rören för dom är som sämst på rött och inte riktigt vassa på blått heller.

Aqua-glo är annars ett bra rör om du vill framhäva just blått och rött.

Biltemarören sitter bak för växterna och uppskattas som det ser ut på växthastigheten.. :)
Det är ett bättre rör där fram som jag vill ha, ett för färgerna på fiskarna helt enkelt.

Aqua-glo läggs på listan! Tack! :)
#8 - 6 april 2008 21:15
Dysnomia skrev:
Biltemarören sitter bak för växterna och uppskattas som det ser ut på växthastigheten.. :)

Det är ett bättre rör där fram som jag vill ha, ett för färgerna på fiskarna helt enkelt.

Aqua-glo läggs på listan! Tack! :)

Jo biltema och växter funkar bra, kör själv det längst bak, tänkte bara om dom påverkar fiskarnas färg så är det ju inte lika kul.
Har själv Grolux rör längst fram och det är ganska likt aqua-glo men starkare på det röda ljuset men fortfarande mycket blått, blir dock lite för rött enligt vissa och mina blåa buramis ser lite ljuslila ut och mina gula guramis ser nästan ljust oranga ut men under biltema röret är dom klargula så det blir inte direkt naturligt ljus med ett sånt rör men jag tycker det är snyggt men alla har vi olika smak så kanske grolux är nåt för listan? :)
#9 - 7 april 2008 06:57
Fuzzop skrev:
Jo biltema och växter funkar bra, kör själv det längst bak, tänkte bara om dom påverkar fiskarnas färg så är det ju inte lika kul.

Har själv Grolux rör längst fram och det är ganska likt aqua-glo men starkare på det röda ljuset men fortfarande mycket blått, blir dock lite för rött enligt vissa och mina blåa buramis ser lite ljuslila ut och mina gula guramis ser nästan ljust oranga ut men under biltema röret är dom klargula så det blir inte direkt naturligt ljus med ett sånt rör men jag tycker det är snyggt men alla har vi olika smak så kanske grolux är nåt för listan? :)

Ja, man vill både ha kakan kvar och äta upp den.. *S* Gillar ju att mina växter gillar Biltemarören samtidigt som det inte är så snyggt med det gula.

Kan faktiskt vara Grolux som jag var så nöjd med i det större karet, för det vet jag att ett av rören var. Lägger det på listan att kolla in närmare!

Tack! :)
#10 - 7 april 2008 07:15
Philips TLD 840
Riktigt bra rör som dessutom är billiga, har du elkjedjan i närheten så är det bara att snacka med dem:)
#11 - 7 april 2008 07:44
Sultanen skrev:
Philips TLD 840

Riktigt bra rör som dessutom är billiga, har du elkjedjan i närheten så är det bara att snacka med dem:)

Aha? Elkedjan har vi, vi ska beställa Aquarellerör därifrån till ett annat kar här hemma. Men det ser ganska gult ut på http://saurama.aqua-web.org/...?

Shit, jag är fast i lysrörsdjungeln.. *S*
#12 - 7 april 2008 19:12
Dysnomia skrev:
Aha? Elkedjan har vi, vi ska beställa Aquarellerör därifrån till ett annat kar här hemma. Men det ser ganska gult ut på http://saurama.aqua-web.org/...?

Shit, jag är fast i lysrörsdjungeln.. *S*

jo ett 840 rör är mycket gulare än dina biltema rör för jag antar att du kör biltema daylight och inget annat :)
#13 - 7 april 2008 19:31
vänta, det är inte så att vattnet är mkt te-färgat då? tänker på rötterna, fast vet inte;)
#14 - 7 april 2008 19:36
Fuzzop skrev:
jo ett 840 rör är mycket gulare än dina biltema rör för jag antar att du kör biltema daylight och inget annat :)

...och karet är FÖR gult som det är.. ;) Tack iaf!
#15 - 7 april 2008 19:38
MalMannen skrev:
vänta, det är inte så att vattnet är mkt te-färgat då? tänker på rötterna, fast vet inte;)

Njet! :) Rötterna är snudd på uråldriga och har slutat färga för läääänge sen.
Det är Biltemarören som är sådär gula. På gott och på ont..
#16 - 8 april 2008 04:45
Dysnomia skrev:
Njet! :) Rötterna är snudd på uråldriga och har slutat färga för läääänge sen.

Det är Biltemarören som är sådär gula. På gott och på ont..

Är det biltema daylight du har då? för mitt känns inte alls gult och biltema har ju flera olika lysrör att välja på.
#17 - 8 april 2008 06:34
Om det är biltemas växtlysrör med 6500K och det är för gult, så skulle jag rekommendera nåt med 10000K, lite blåare.
Gult ljus passar i vissa akvarier, men det blir liksom lite trista färger på allt..

Står det nåt sifferindex på röret? Typ 865 eller 840?
#18 - 8 april 2008 06:43
Fuzzop skrev:
Är det biltema daylight du har då? för mitt känns inte alls gult och biltema har ju flera olika lysrör att välja på.

Japp, dagsljus. Som synes på bilden är det väldigt gult och jag misstänker att det helt enkelt är en dålig kombination av lysrör..
#19 - 8 april 2008 06:47
Trollsvans skrev:
Om det är biltemas växtlysrör med 6500K och det är för gult, så skulle jag rekommendera nåt med 10000K, lite blåare.

Gult ljus passar i vissa akvarier, men det blir liksom lite trista färger på allt..

Står det nåt sifferindex på röret? Typ 865 eller 840?

Röret kommer jag inte åt just nu, eftersom det sitter i en tung, otymplig ramp.. [:o] Vad innebär detta "sifferindex"?

Vill, som ursprungsämnet berättar, behålla Biltemaröret och byta det längre röret som sitter främst i karet till ett mindre gult. Det är där framme jag har simytan och det är där fiskarna visar sig. Ett rör som plockar fram rött och blått och som är mindre gult än det som sitter. Typ.. :)
#20 - 8 april 2008 07:38
Den tresiffriga kod som står på de flesta "vanliga" rör:
första siffran är färgåtergivningen, vanligen 8 eller 9 (jag har ett med 7, komplett värdelöst.). de andra två siffrorna är kelvintalets två första siffror.
840 = färgåtergivning 8, 4000K, 827 = 2700K osv.
Bilagor:
#21 - 8 april 2008 08:23
Trollsvans skrev:
Den tresiffriga kod som står på de flesta "vanliga" rör:

första siffran är färgåtergivningen, vanligen 8 eller 9 (jag har ett med 7, komplett värdelöst.). de andra två siffrorna är kelvintalets två första siffror.

840 = färgåtergivning 8, 4000K, 827 = 2700K osv.

Aha! Tack! Fick lära mig nåt nytt idag med.. :)
På kartongen står ingenting av värde vad gäller det. Får dyka under rampen ikväll och se om det står nåt på röret!
#22 - 10 april 2008 13:05
Sultanen skrev:
Philips TLD 840

köpte sj 2 st sådana för 70kr st,, men jag skulle nog inte rekomendera dem om du vill ta fram fiskarnas färger perfekt. men de är super som "standard" rör
#23 - 10 april 2008 16:20
köpte sj 2 st sådana för 70kr st,, men jag skulle nog inte rekomendera dem om du vill ta fram fiskarnas färger perfekt. men de är super som "standard" rör

Jo, vi kom fram till det lite längre upp i tråden.. *Pekar*
Så några sådana beställs inte hem.
#24 - 10 april 2008 18:47
Jo det är sant, läste nog lite slarvigt i tråden när jag skrev det, är väldigt inne på växter just nu och det är ett utav de bästa rören jag haft när det gäller att få knakande växter xD

Men det var ju inte frågan, så jag tar tillbaka mitt uttalande, 840 rören är förhållandevis gula, ingen tvekan om saken:)
#25 - 11 april 2008 07:01
Sultanen skrev:
Jo det är sant, läste nog lite slarvigt i tråden när jag skrev det, är väldigt inne på växter just nu och det är ett utav de bästa rören jag haft när det gäller att få knakande växter xD

Men det var ju inte frågan, så jag tar tillbaka mitt uttalande, 840 rören är förhållandevis gula, ingen tvekan om saken:)

:) Ibland blir det sådär..
Har däremot lagt en notering om röret när det är dags att byta "växtrör" nästa gång. Så lite nytta gjorde det! :p
#26 - 11 april 2008 14:09
Haha, för en gång skull har någonting jag säger något värde :rolleyes: :)

Annons