Hjälp med könsbestämning

#1 - 15 mars 2006 11:34
Har en fjärilsciklid kvar.. min fråga är, är detta en hon eller en han? :confused:

Finns 2 (ganska dåliga) bilder på min Zoon
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=416357
O jag hade hoppats att nån expert kan avgöra åt mej

Måste ju nämligen åka o köpa sällskap till denna stackare.. kan ju inte va ensam heller :(

Jag tycker att den är lite röd på magen, men inte lika mycket som jag sett andra vara..
#2 - 15 mars 2006 11:35
jag ska säga det är en hona men lita inte på mitt ord.. för jag e långt ifrån någon expert på fjärillar
#3 - 15 mars 2006 11:40
[quote=Bucket]jag ska säga det är en hona men lita inte på mitt ord.. för jag e långt ifrån någon expert på fjärillar[/quote]

Har suttit o kollat runt här lite efter fler trådar med könsbestämningar.. det pratas om en röd prick i nåt vitt fält på ryggfenan.. syns inte på mina bilder, så jag ska springa till akvariet o spana..
#4 - 15 mars 2006 11:44
[quote=Whizzer]Har suttit o kollat runt här lite efter fler trådar med könsbestämningar.. det pratas om en röd prick i nåt vitt fält på ryggfenan.. syns inte på mina bilder, så jag ska springa till akvariet o spana..[/quote]

Har varit o spanat efter den rörda pricken.. o jag kan inte se nån.. ska det synas jättemycket eller?
Alla honor kanske inte har en sån heller?
#5 - 15 mars 2006 12:08
Vad jag hört så skall andra och tredje strålen i hannens ryggfena vara markant större mot honans kortare! sedan är honan mindre färgstark! Jag kan inte se på bilderna dessa tecken!
#6 - 15 mars 2006 17:45
Att det är en slöjvariant med förstorade fenor gör det ju inte enklare. Honan ska vara lite rundare och kortare i kroppen, ha rödlila buk, och ofta verkar hon ha blå prickar i den svarta sidfläcken, vilket inte hanen ska ha i lika stor utsträckning, om jag fattat rätt.
#7 - 17 mars 2006 10:33
Ja inte är det lätt alltid..
#8 - 17 mars 2006 11:08
Hej

Micke A har rätt, det är en hona. Honan har röd till rödlila buk som är aningen konvex, hanen har mycket blekare buk, som möjligen kan skifta i rosa och som oftast är konkav. Honan kan ha blå prickar i den svarta skulderfläcken, vilket hanen aldrig har. Dessa två skillnader är de som är säkrast för könsbestämning. Kroppsformen är också lite olika, honan är kortare i förhållande till höjden än vad hanen är. Har man hållit på med Fjärilsciklider ett tag lär man sig snabbt se skillnad.

Mvh

Cine

Annons