Hjälp med Könsbestämmning

#1 - 5 oktober 2011 15:03
Hej! Behöver lite rådgivning på vad jag kan göra med mitt problem:
Från uppstarten så började jag med 1 par nyckelhålsciklider, de raggar och flexar för varandra så det är stor chans att det är hona och hane :)
Med tiden så köpter lite fler olika fiskar..
I alla fall för ca.. en och en halv/två veckor sedan så köpte jag ett till par nyckelhålsciklider. Säljaren sa att han inte kunde med 100% channs ge mig en hane och en hona. Men det fick gå!
Efter mycket bråk mellan det gamla dominanta paret och de nya cikliderna så har det nu lugnat ner sig.
Eller ja.. Det dominanta paret är ju på dem för att visa vem som är 'the boss'.

Nu till mitt problem:
Jag vet att det är svårt.. nästan omöjligt att gissa rätt på köpet på nyckelhålsciklider, men jag tänkte att deras beteénde kanske kan hjälpa? I det nya paret kallar jag den med lång ryggfena för hane och den med kortare för hona.
Till en början trodde jag att det var en hane & hona, men nu börjar jag att tvivla mer..
Hanen är ganska.. feg av sig. När den domenante hanen inte syns så blåser hanen upp sig och om han inte ser den dominante hanen på länge så börjar han färga ut. Men så fort den dominante hanen kommer, blåser upp sig och färgar verkligen ut så blir hanen helt gul-blek och drar ihop fenorna. Antagligen för att visa underkastelse.
Honan däremot är tuff! Hon säger säger ifrån när det inte blir FÖR aggressivt mot hanen. Blåser upp sig, färgar ut och sträcker på gälarna för att visa sig stor. Ibland har hon också gjort så mot den dominante honan.
Honan simmar ibland med det dominante paret medans den 'fege' hanen håller sig vid sitt i andra delen av karet.
Jag har också nu märkt att när lyset släckt så sover det dominante paret tillsammans i ena delen av karet, honan i en kruka och hanen i en annan. När det dominanta paret inte syns så simmar honan och hannen tillsammans med lite avstånd för varandra. Och då färgar honan ut och sträcker på fenorna. Men hon simmar inte mot honom med samma aggressivitet.

Honan är större än den dominante honan och nästan lika stor som den 'fege' hanen.
Jag har märkt att hennes fenor är lite trasiga (ej fenröta) så hon har ju tagit emot stryk.

Jag kan inte ge några bilder då kameran är på resa i Norge :D

Så.. Är det en hane & hona jag har fått om man tänker på hur de beter sig?
Om det verkar som att jag har fått två hanar, vilken av dem borde jag byta bort mot en hona? Den fege eller den som jag först trodde var en hona?

pust, det blev mycket :D
#2 - 5 oktober 2011 15:42
Hmm, nyckelhål kan vara svåra att könsbestämma som sagt. Beteendet kan man nog inte gå så mycket på, då nog både hanar och honor kan visa dominans gentemot undergivna individer/par. Vad det gäller fenor och så, så har även nyckelhålshonor längre fenspetsar än hanar av många andra arter. Men nyckelhålshanars fenspetsar är väl något längre än honors. Hanar är även större, och mer långsträckta, och inte lika runda som honor.

Bilder på två par med yngel, hanen är den till längst fram på den första bilden, och den till höger på den andra bilden. Har fler bilder i mitt album, som jag tyvärr inte verkar ha på den här datorn (skulle det inte kunna gå att högerklicka på sina egna bilder, om man märker att man inte har kvar dem på datorn?)
#3 - 5 oktober 2011 17:05
Synd, hoppades verkligen att beteendet skulle kunna hjälpa! Men men, det är väl bara att se om de bildar par sen.
Kan det bli problem om det är 3 hannar och en hona i ett kar på 110 cm i bredden?

Har verkligen försökt lista ut könet genom att kolla hennes kroppsform med hon rör på sig hela tiden! Ibland verkar hon vara lika stor som hanen hanen, oftast mindre.. Tror att jag har prackat in det i mitt huvud att hon skulle vara mindre än hanen och därför tros se det, den mänskliga hjärnan är ganska märklig :D
#4 - 7 oktober 2011 13:44
Kommer med en snabb fråga innan jag drar iväg: Skrev i huvudinlägget att honan och hanen inte sover tillsammans som det dominanta paret gör. Kan det tyda på att de är samma kön? För de har haft veckor på sig att 'hitta varandra'.
#5 - 7 oktober 2011 16:22
Kan också betyda att de inte är intresserade av varandra. När den ena partnern dog i ett par jag hade (honan har jag för mig), och jag köpte en ny hona, så brydde de sig inte om varandra.

Annons