Hjälp med knasigt akvarium

#1 - 1 augusti 2007 13:26
Hej! Jag visste inte riktigt vart jag skulle placera denna frågan så det fick bli här.

Jag har ett 54l akvarium som under sommaren p.g.a bristande intresse fick förfalla lite. Nu har jag tömt ut nästan allt vatten och gjort rent lite grann. Stora tussar av grönsvarta alger satt lite överallt, på stenar, växter och pumpen. hade tre tetror var av den ena nu börjat bete sig konstigt, den simmar runt runt i loopar och verkar sakna all kontroll ibland, men annars är det som om allt är okey. Den ser verkligen jätte konstig ut så jag tror inte att det är bara för att han gillar att simma uppochner som han gör det.

iallafall satte jag i nya växter när jag bytte ut det mesta vattnet, dessa har nu börjat fransa upp sig och gå sönder. Jag har testat PH värdet och det låt på mellan 6 och 7, är det normalt? Jag vet inte vad det är som drabbat mitt akvarium, men det luktar stark som en sån där blomma luktar om man rör på bladen. Kommer inte ihåg vad den heter nu med typ hyachint eller pelagonia tror jag.

Jag har lust att köpa nya fiskar och göra fint men det är inget skoj när växter och fiskar beter sig som galningar, någon som vet vad det är som händer?

Tack på förhand! Puss och kram Emma:confused:
#2 - 1 augusti 2007 13:38
Växterna vill nog ha lite gödning för att inte vissna och fransas sönder.
Fisken fick nog en chock av det stora vattenbytet då du inte har skött akvariet speciellt noga innan.

Försök att få lite rutin med vattenbyten och skötsel så ska du se att det snart vänder och du får balans i ditt akvarium.

Hällre att pH är på 7,2 än att det går ner mot 6,0. Så har du pH 7,0 är det bra.
#3 - 1 augusti 2007 14:10
Instämmer med MagArne. I ett 54 liters akvarium är dessutom slarvmarginalen mycket mindre än i ett större. Försök få rutin på vattenbyten och övrig skötsel så reder det sig nog. Skaffa nya fiskar först då du har ordning på akvariet.

PS Välkommen till Zoopet.

Annons