hjälp med inredning.malawi

#1 - 4 juni 2007 16:26
hej jag skaffade ett 200l akvarium i lördags men jag vet inte riktigt vad en malawi skulle vilja ha det är så många som säger så många oloika saker . det jag har nu är ca 10 växter 2 rötter 2 plata stenat som står lutad mot en av röttern med grus som botten.snälla hjälp mig vill att mina mallawisar som ska köpas i slutet av veckan ska komma till ettt trevliht akvarium:)
#2 - 4 juni 2007 16:29
det är många som inte kör med rötter i malawi kar, för rötterna kan sänka pH något, och malawi vill ha högre pH. Hur mycket det sänker det vet jag inte men jag hade nog skippat rötter för att få en mer biotop riktig känsla. Inredningen i allmänhet är väl finkornig sand och en hel del stenar. Ett bra tips är att du spanar runt på olika forum och kanske google och kikar på andras akvarium, hur dom gjort osv. Man får många ideer i huvudet av att bara kika på vad andra gjrot ;)
#3 - 4 juni 2007 16:31
jag läste precis en bra artikel om inredning,
http://www.ciklider.se/artiklar/tw_inredning.shtml

läs den. kanske hjälper dig något:)
#4 - 4 juni 2007 16:41
Lavasten o massor av den
ger en bra kontrast till alla färger också

kör med fin sand kanske nån växt tålig sådan annars äts den upp
Samt bind fast växterna annars grävs dom upp
#5 - 4 juni 2007 16:43
malavi,. ja lava sten och fin sand,. det e en del som säger att de inte går ihop med växter men varför det vet jag inte? men en sak jag vet är att du ska ha många annars kan en skaffa ett revir och jagar runt de andra,. de trivs allra bäst när de är minst 7 i ett 200l skulle jag tro!
#6 - 4 juni 2007 16:47
e du duktig på malavi jag tänkte köpa ett till akvrie och ha en massa malavi och släppa ihop de med mina 3 figg 8,. tror du det går det e bara en tanke skulle vara fina ihop??
Bilagor:
#7 - 4 juni 2007 16:51
tack så jätte mkt hjälpte verkligen nu är det bara åå gå ut åå leta sten :)
#8 - 4 juni 2007 16:54
sök gärna på natursten här i forumet så du vet vilka stenar som är ok och vilka som inte är ok
#9 - 5 juni 2007 12:16
ok
#10 - 5 juni 2007 12:45
Lånar tråden lite...

Ser att ni rekommenderar fin sand, funkar det bra? Har ställt den frågan förr men fick inget svar... Tänkte mest på det faktum att när malwisarna gräver så brukar de (i alla fall våra) ta ett gruskorn i munnen, simma bort en bit, släppa det o.s.v, blir inte det svårt med sand eller byter de "teknik"?

Funderar just på att inreda om vårat kar så den här tråden var intressant :)
Har funderat på att köra "vita" slimlinen http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=slimline/slw200x60.jpg

svart sand eller grus och bygga grottor och stenrös av kalksten och skiffer, låter det ok eller blir det något problem jag inte tänkt på?

Blir nog färgade lysrör till detta också tror jag...
#11 - 5 juni 2007 12:49
men när jag skulle köpa sand till mitt lilla 60l akvarium så sa dom på zoo att ur sanden kan det komma upp amoniakpuffar som är giftigt för fiskarne
#12 - 5 juni 2007 13:13
I tre akvarium som jag har igång har jag haft olika bottenmaterial. Ett med engelsk sjösten, ett med riktigt fin vit sand och ett med biltemas blästersand.
Nu har jag bytt till blästersanden i samtliga kar då jag tycker det var bäst samt snyggast.

När det gäller grävning så är enda skillnaden att cikliderna inte tar något/några korn i taget, utan de tar en mun full och spottar ut den en bit ifrån.

Giftiga gaser och annat är jag skeptisk mot. Det är såpass många som använder sand utan problem. Jag känner då inte till något bekräftat fall då eventuella gasbildningar har skadat fiskarna, utan jag har enbart sett/hört diverse teorier om att "det kan"...

Edit: Litet tillägg kring svart sand. Jag var sugen på det tidigare, men jag hittade inget bra alternativ. De som finns verkar antingen vara ganska vasst, vilket inte är bra för malar, mm, eller så kan det innehålla mindre bra ämnen, osv.
Det verkar finnas ganska många som haft svart sand utan problem, men personligen kommer jag nog inte välja det vid något tillfälle.
#13 - 5 juni 2007 13:51
Ok,var mest ute efter svart sand för att fixa den där svart/vitt/svart/vitt effekten :) men jag kanske ska tänka om lite då... Min tanke var att med svart vit omgivning skulle de vackra färgerna hos fiskarna komma mer till sin rätt.
#14 - 6 juni 2007 08:35
det lät ganska bra:)
#15 - 6 juni 2007 14:14
Jag hade kört med Faxe Kalksten som bottenmatrial vita hålstenar eller vanlig kalksten större som går att få tag i och värva det med vanlig sten eller med lavasten frigolitskiva på bakrutan och försöka att ställa dem upp så det bildas en bakgrund samtidigt som du får en massa grotter på köpet
#16 - 7 juni 2007 13:16
e du duktig på malavi jag tänkte köpa ett till akvrie och ha en massa malavi och släppa ihop de med mina 3 figg 8,. tror du det går det e bara en tanke skulle vara fina ihop??

Tror inte det hade funkat med malawis och kulfiskar ihop.

Annons