Hjälp med inredning!

#1 - 17 maj 2010 18:06
Hejsan!

Jag behöver tips och råd angående inredning av mitt akvarium, jag köper grejer hit och dit och prövar men blir aldrig nöjd.

så därför vänder jag mig till er mer erfarna akvariemänniskor!

Det jag är ute efter är att få någon slags harmoni i akvariet, så det ser naturligt ut. just nu tycker jag de ser ut som om jag bara slängt i en massa rötter osv.

Jag är ute efter en mer Sydamerikansk biotop. Jag skulle vilja ha som många andra har något som sticker upp högt som typ en rot eller något, allt ligger ner på botten och det ser så öppet ut på något vis. Och på botten är det mycket tomma ytor. Jag vill ha något som liknar en bild från naturen i sydamerika!

Jag ska göra mig av med alla dvärggurami och bara ha 3 mosaikgurami. Annars ska jag ha Scalar som huvudfisk, och några par av någon sort av dvärgciklid, sen har jag lite malar och pansarmalar också.

jag skulle bli otroligt glad om någon ens orkar ta tag i det här och hjälpa mig, uppskattar all hjälp jag kan få!

Bild på akvariet i nuläget (17/5): http://i965.photobucket.com/albums/ae135/ezo0n/IMG_4739.jpg

tack på förhand! :)
#2 - 17 maj 2010 18:14
jag gillar det!! ser bra ut, dock saknas det lite mer grenar som du själv säger! :)

kanske några grenar som kommer ner från vattenytan och breder ut sig i karet?
#3 - 17 maj 2010 19:20
smurfmats skrev:
jag gillar det!! ser bra ut, dock saknas det lite mer grenar som du själv säger! :)

kanske några grenar som kommer ner från vattenytan och breder ut sig i karet?

Ja det är något sånt jag vill ha, hur ska man då montera fast så en lagom stor gren som sitter fast utan att den ska sjunka? Jag funderar på den där stora roten ovanför krukorna, om man kan göra något med den?

jag vill även få till växtligheten på något vis, så att det täcker mer på botten eller något. Det är så fruktansvärt svårt!
#4 - 17 maj 2010 19:38
Ansa dina växter. på det sättet ser karet mer grönt ut, just nu är det en lång pelare av växter (högra sidan).
Som sagt skulle mer rötter inte vara fel, en grenande rot är ju alltid snyggt:d
Ja ditt problem är att för liten del av bottnen täcks.
Anars är bakrunden super snygg och karet har STOR potensial:d
#5 - 17 maj 2010 19:56
Linus96 skrev:
Ansa dina växter. på det sättet ser karet mer grönt ut, just nu är det en lång pelare av växter (högra sidan).

Som sagt skulle mer rötter inte vara fel, en grenande rot är ju alltid snyggt:d

Ja ditt problem är att för liten del av bottnen täcks.

Anars är bakrunden super snygg och karet har STOR potensial:d

Tusen tack för tipsen! :)

Ansa? ska jag knippsa av de långa växterna och sätta ner mer?

Jag är ganska nybörjare med akvarium, har hållt på med det i över ett halvår nu, och det här akvariumet är ca 2-3 månader gammalt från nystart alltså. så jag har så otroligt svårt för inredningen!

Har ni annars inget tips på om jag kan göra något med den där stora roten?
#6 - 19 maj 2010 16:58
Jag tycker den är fin där:d
Försök dölja dina krukor bättre bara. (vet inte vad du tycker, men jag tycker inte att de är så hott)
Ser fram emot bilder när du känner dig nöjd med inredningen:d
#7 - 19 maj 2010 17:45
Jag har funderat idag de där med krukorna, antingen skippa dom helt eller gömma dom mer. Jag vill ju få igång lek med mina ancistrus!

Jag ska iaf flytta den där stora roten mer emot bakrunden.
sedan ska jag försöka få tag i nå bra rot med mycket grenande rötter och sen sätta fast den så det ser ut som om den kommer ifrån vattenytan och ner. Har du något tips på hur jag kan sätta fast den? få fast den i bakrunden kanske?

Mer växter? vill ha något som täcker botten mer.
#8 - 19 maj 2010 18:07
vill du ha tipps på växter?
Cabomba kan jag rekommendera har haft den lite mer en en vecka, och den är nu dubbelt så stor:d MEN behöver mycket ljus.
cryptocoryne är en låg växt som passar i mitten. Behöver inte så mycket ljus och är ej snabbväxande.
Rött är fint, pappegojblad är en mycket fin röd växt. Svårare en ovanstående, behöver en del ljus, och jag skulle rekommendera växtgödning.
Använder du någon gödning? Om du gör det villken?
En sissta växt: Siamesisk Hygrophila. Fin ljusgrön växt som passar bra till papegojbladet. Som cabomban kräver den en del ljus.

Hoppas det var till nytta:D

/Linus
#9 - 19 maj 2010 18:39
Jag göder med PMDD men utan CO2 dock. växer på bra ändå tycker jag än helt utan gödning.

Har du något tips på hur jag ska sätta fast en t ex red moore rot på bakrunden så det ser ut som om den sticker ner från vattenytan?
#10 - 19 maj 2010 18:51
Jag har en red moor rot som jag iof rätt tillfälligt, hängt upp med fiskelina i "mitenstaget" i akvariet. Den ska troligen fästas med sugkopp i täckglaset sen. Skruva fast sugkoppen i roten då..Kan bifoga bild, akvariet är nu under igångsättning!http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30900000-30909999/500x375/30902688.jpg
#11 - 19 maj 2010 20:58
Jag har en red moor rot som jag iof rätt tillfälligt, hängt upp med fiskelina i "mitenstaget" i akvariet. Den ska troligen fästas med sugkopp i täckglaset sen. Skruva fast sugkoppen i roten då..Kan bifoga bild, akvariet är nu under igångsättning!http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30900000-30909999/500x375/30902688.jpg

problemet är då att jag inte har något täckglas. jag har bara täckglas längst fram för att täcka över hela eftersom inte ljusrampen är tillräckligt stor för att täcka hela.

Jag kan inte heller hänga fast den i rampen för då åker ju roten med varje gång jag ska öppna. jag tänkte mer på om man kan fästa den på bakrunden, borra hål eller suga fast den med sugkopp om det går.

Se bild: http://i965.photobucket.com/albums/ae135/ezo0n/IMG_4739.jpg
#12 - 19 maj 2010 21:03
Bör man inte ha täckglas under lysrören oxå? Beror ju iof på hur rampen är uppbyggd..
Ja då blir det lite klurigare.. Hmm...
#13 - 19 maj 2010 21:14
Bör man inte ha täckglas under lysrören oxå? Beror ju iof på hur rampen är uppbyggd..

Ja då blir det lite klurigare.. Hmm...

Jag har ingen aning, det funkar tydligen bra ändå.

Lysrören sitter fast med nån typ av klämma eller något, har 3 lysrör just nu.

ska jag kanske tömma ur lite vatten så man kommer åt och borra i bakrunden om det går? sen knyta fast den med nå fiskelina eller borra fast den med nån träskruv eller ska jag kanske sätta fast den med en sugkopp direkt på bakrunden?
#14 - 21 maj 2010 22:55
Har varit ute i skogen och letat rötter, det är så otroligt svårt att hitta i bäckarna, jag har hittat några som låg helt lösa i en bäck med lite smått rotsystem.

så jag åker nog till någon affär och köper riktig red moor.

Behöver hjälp med monteringen av dessa på bakrunden eller något som gör att de sticker ner ifrån ytan.

Se bild: http://i965.photobucket.com/albums/a...n/IMG_4739.jpg
#15 - 28 maj 2010 09:01
Nu har det skett en förändring i karet. Har inhandlat Red moore rötter som jag sågat ett jack i och hängt över bakrunden, enkelt och smidigt :)

ta en titt och kommentera om det är något som kanske ska fixas till:

http://i965.photobucket.com/albums/ae135/ezo0n/IMG_4750.jpg

Blir det för mycket rötter i karet eller vad tycker ni?
#16 - 28 maj 2010 14:58
tycker det är snyggt :D
#17 - 28 maj 2010 17:22
Det blev häftigt med grenarna!! Jag gillar glosso väldigt mycket som förgrunds/bottenväxt! Jag har den själv men den har inte blivit "mattig" än. Pogostemon helferi eller kanske blyxa japonica finns ju annars :)
#18 - 28 maj 2010 19:13
tack för kommentarerna!

Skulle jag kanske haft något slags gräs eller mossa som sprider sig på grenarna? kanske blir snyggare så?

Och de där stora svärdplantorna till vänster, tycker de ser lite halvkonstigt ut i hörnet där, vad tycker ni? eller blir de kanske bättre när allt växer till sig?
#19 - 28 maj 2010 20:11
Om du har mossa eller någon annan kortare växt på det känns det som att det kommer fastna massa skit i det! Typ foderrester och annat, på grund av cirkulationen.. men det kanske inte blir så? Bara en fundering! Ser nog lite mer "naturligt" ut om det inte är mossa på grenarna...
Men man kan ju alltid testa!
Jag stör mig inte nämnvärt på svärdplantorna, men sen är jag väldigt förtjust i sådana också... Tycker du kan vänta och se när de växt lite, men jag tycker väl annars att de brukar göra sig bäst i ett bakre hörn som de växer snyggt ut ifrån...
#20 - 28 maj 2010 20:49
ja de kan hända att de fastnar, men jag har inte sån kraftig cirkulation, har riktat utblåset mot ytan för att fixa mer syre. Och guramis vill väl inte heller ha sån kraftig cirkulation så. Men jag tror att det kommer bildas tunt lager alger eller något och så kommer ju grenarna bli mörkare med tiden.

ja jag vill ju helst ha svärdplantorna lite mer bak mot bakrunden, men det finns ju ingen plats knappt!

kanske är bäst att låta det vara ett tag?
#21 - 28 maj 2010 21:07
Tycker det blev riktigt snyggt!! Ser nog toppen ut då rötterna har mörknat en del! Smart lösning o hänga över kanten!
#22 - 28 maj 2010 21:15
Ja men låt det vara ett tag och kolla sen hur det känns! :)
#23 - 29 maj 2010 10:19
Får nog lugna mig ett tag ja.

tänkte göra mig av med alla guramis och köra på några par dvärgciklider, behöver dom mycket sten att lägga rom på eller ska jag lägga mer rötter på botten?
eller kan de funka som det är?
#24 - 30 maj 2010 17:39
Vore det snyggare om jag bytte allt grus till sand istället?

försöker och vill ha en så lik sydamerikansk biotop som möjligt.

Och vad är bästa tipset att få ur all grus utan att behöva tömma hela akvariet på vatten?

Ska man köpa blästersand från jula eller biltema, ta sand från nån sjö eller köpa i en zooaffär (är ju fruktansvärt dyrt)?
Sliaros
#25 - 1 juni 2010 10:41
Kan du inte lägga upp en bild eller beskrivning på hur du sågat i rötterna för att de ska kunna hänga på bakgrunden? :d
Bilagor:
#26 - 1 juni 2010 14:33
Kan ta en bild någon dag framöver om jag orkar och har tid :) studentvecka nu ju!

Vad tror ni om sand? blir det snyggare än det som är nu?
Bilagor:
#27 - 1 juni 2010 15:45
Ja, kanske skulle det bli snyggare med sand? Färgen är ju liknande iof, men sand kan vara fint! Är mer en smaksam, själv är jag inte jätteglad i sand, men har aldrig haft det själv, om jag nån gång provar kanske jag tycker det är superbra!
#28 - 1 juni 2010 20:02
Instämmer nog med Föllförfisk. tror de blir och se lite bättre ut på nå vis
#29 - 2 juni 2010 10:02
Linus96 skrev:
vill du ha tipps på växter?

Cabomba kan jag rekommendera har haft den lite mer en en vecka, och den är nu dubbelt så stor:d MEN behöver mycket ljus.

cryptocoryne är en låg växt som passar i mitten. Behöver inte så mycket ljus och är ej snabbväxande.

Rött är fint, pappegojblad är en mycket fin röd växt. Svårare en ovanstående, behöver en del ljus, och jag skulle rekommendera växtgödning.

Använder du någon gödning? Om du gör det villken?

En sissta växt: Siamesisk Hygrophila. Fin ljusgrön växt som passar bra till papegojbladet. Som cabomban kräver den en del ljus.

Hoppas det var till nytta:D

/Linus

Kallas även: Snabbväxande grönt monster som lätt blir tuggat på :p
#30 - 21 juni 2010 22:03
Slänger upp en video på hur akvariet blev och se ut efter lite nya rötter osv :)

" target="_blank">

Har även gjort mig av med alla guramis och köpt ett gäng kardinaltetror på 65 st :) blev supernöjd!

Kommentera gärna!
#31 - 21 juni 2010 22:18
Oj! De stimmade riktigt fint så grattis till köpet. :)
#32 - 21 juni 2010 22:27
Riktigt snyggt med rötterna tycker jag:d

Jag har oxå funderat på att göra nåt liknande när jag skaffat ett lite större kar.

Ang. Sand eller grus så är det väl mer en smaksak, tycker att den du har va rätt läcker...

beror väl lite på vad man har för fisk oxå givetvis samt att jag har fått för mig att växterna "sitter fast " lite bättre i sand.

Kör Biltemas fogsand i mitt SA kar och jag är rätt nöjd med den.

http://img412.imageshack.us/i/038g.jpg/

jäklar va läcker med så många kardinaler:p, har 15 st i mitt och de är ju en riktig färgklick i karet:)
#33 - 22 juni 2010 08:45
Det DÄR blev ju HUR bra som helst! Behåll gruset, tyckte det passade bra nu!! Jättefint verkligen, mkt kul o se!
#34 - 22 juni 2010 10:02
Vad bra det blev med rötterna som går ner! Du har verkligen lyckats bra!

Ang växtligheten tycker jag att du ska ha fler svärdplantor till vä så det fyller ut mer. Sedan tycker jag att du sätter mer kort gräs även lite i framkant så det inte set så kalt ut.
#35 - 22 juni 2010 20:47
Du, det blev ju hur snyggt som hellst :D
Grattis till et ursnyggt kar.
#36 - 22 juni 2010 21:11
Stort tack till alla kommentarer, dom värmer verkligen då jag haft så stora problem med att få till inredningen!

Jag har problem med mina svärdplantor, bladen ruttnar eller vad man ska säga, inge fina alls är dom! Har 3 st som står på samma ställe bredvid varandra. Jag göder bara med PMDD och inge co2. Jag har nyligen köpt ett paket med JBL kulor 7 st och tryckt ner intill rötterna och se om det hjälper. Sen har jag 3 st lysrör, kanske sätta dit ett till?

Och vad ska man ha för kort gräs isåfall för att fylla ut alla kalhyggen?
#37 - 22 juni 2010 21:13
Ska jag sätta ner sånt jag har framför svärdplantorna? dom blir ganska höga efter ett tag.
#38 - 22 juni 2010 21:36
Min svärdsplanta gjorde så till en början (ett bra tag) tills den tog fart.
#39 - 23 juni 2010 05:40
skulle börja med att säga att det hehövs mer rötter osv och så brukar det bli snyggt med flera mindre som man bara staplar på varandra på olika vis, det är så jag gjort i mitt kar iaf, efter att ha sett din film efter rescape så har jag dock ingenting att klaga på.

Kanske då att trycka ihop dina redmoor lite så att du har områden med mindre ljus och områden med mer ljus, det kan bli en häftig effekt skulle jag tro.

mvh
_Marcus
#40 - 23 juni 2010 06:03
Eleocharis sp. 'parvula' Det finns mer info på artbeskrivningar. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av denna växt men tänker själv köpa en:)
#41 - 23 juni 2010 14:49
Just nu så är ljuset ganska dämpat överallt mer baktill mot bakrunden pga rötterna, så växterna får lite klent med ljus ibland. Kanske ska göra som du sa att trycka ihop de lite.

Ännu mer rötter? jag tycker jag har så många redan :D Men lägga smårötter i en stor hög menar du? i framkant eller åt sidorna?
#42 - 23 juni 2010 15:02
a.eriksson skrev:
Just nu så är ljuset ganska dämpat överallt mer baktill mot bakrunden pga rötterna, så växterna får lite klent med ljus ibland. Kanske ska göra som du sa att trycka ihop de lite.

Ännu mer rötter? jag tycker jag har så många redan :D Men lägga smårötter i en stor hög menar du? i framkant eller åt sidorna?

både och funkar ypperligt, du ser hur jag menar i mitt 234l projekt :) där har du två setups, både mot sidorna och centrerat :)
#43 - 23 juni 2010 21:47
Lite svårt och se. men du har väldigt tätt planterat kring rötterna va?
#44 - 24 juni 2010 04:32
japp, jag har fyllt upp så mkt som möjligt med växter
#45 - 24 juni 2010 13:49
Kanske är en bra idé om man har sydamerikanska dvärgciklider som gärna vill ha lite gömställen. vad heter den där växten med långa smala blad? typ som jättevalliseria fast i mindre version? tänkte om man skulle byta ut de växter jag har i högra kanten mot såna som du har, ser ut att bli snyggt när de växer till sig och ger mer gömställe
#46 - 24 juni 2010 13:51
Eller har du övriga idéer över växtligheten i mitt kar? saknar nog lite av de där riktigt täta som du har på nåt ställe. kanske någon hög med smårötter i högra sidan och fullt i nån bra växt för att få ett bra gömställe?
#47 - 24 juni 2010 13:57
a.eriksson skrev:
Kanske är en bra idé om man har sydamerikanska dvärgciklider som gärna vill ha lite gömställen. vad heter den där växten med långa smala blad? typ som jättevalliseria fast i mindre version? tänkte om man skulle byta ut de växter jag har i högra kanten mot såna som du har, ser ut att bli snyggt när de växer till sig och ger mer gömställe

Det är Vallisneria Spiralis 'tiger' som jag har, den blir sjukt tät i mitt kar åtminstone. Jag gillar mycket gömställen över lag, oavsett fiskar, verkar få dem att känna sig lite säkrare :)
#48 - 24 juni 2010 13:59
a.eriksson skrev:
Eller har du övriga idéer över växtligheten i mitt kar? saknar nog lite av de där riktigt täta som du har på nåt ställe. kanske någon hög med smårötter i högra sidan och fullt i nån bra växt för att få ett bra gömställe?

låter inte helt dumt tycker jag, men smaken är ju som baken och det viktiga är att du gillar karet ;) Det är ju du som ska titta på det varje dag så att säga. Det som funkat bra för mig är att köra de buskiga växterna väldigt nära rötterna så att de mer eller mindre följer rötterna i sin tillväxt.
#49 - 24 juni 2010 14:23
Tack för tipsen, jag är ganska nöjd som det är nu, har väl inte råd och köpa växter var och varannan dag heller så.

Vi får se hur de blir

Annons