Hej jag har haft två fjärilsciklider som båda har blivit sjuka och haft nästan samma symptom. :confused:
Honan dog först hon blev apatisk och fick mörkare hud. Hon ville inte heller äta och stod antingen vid bottnen eller ytan och vaggade. Jag trodde att det var en bakteriell sjukdom så jag behandlade med zera baktopur. Sedan köpte jag en ny hona från samma affär som de två andra och fyra stycken Guramis. Två dvärg och två mosaik.
Nu har min hane också blivit sjuk! Jag har bahndlat med baktopur och igår med baktompur direkt. Jga hade honom i ett korttids bad och sedan behandlade jag hela akvariet. Men han verkar inte bli bättre! Han har dessutom nu fårr vita mossiga fläckar i fenorna och en liten tuss över ena ögat. Svamp? Jag gillar verkligen fjärilsciklider men hur sjuttsingen ska man bära sig åt för att få dem att leva.
Jag har temperatur runt 26-28 grader och hyfsat mycket växter. Vattenpest för att den ger mer syre till vattnet. snälla någon säg mig vad ajg ska göra för att han inte ska dö, jag vill verkligen ha honom kvar!
MVH// Emma:(