Hjälp med Fjärilsciklider!!!!

#1 - 21 december 2006 13:24
Hej jag har haft två fjärilsciklider som båda har blivit sjuka och haft nästan samma symptom. :confused:

Honan dog först hon blev apatisk och fick mörkare hud. Hon ville inte heller äta och stod antingen vid bottnen eller ytan och vaggade. Jag trodde att det var en bakteriell sjukdom så jag behandlade med zera baktopur. Sedan köpte jag en ny hona från samma affär som de två andra och fyra stycken Guramis. Två dvärg och två mosaik.

Nu har min hane också blivit sjuk! Jag har bahndlat med baktopur och igår med baktompur direkt. Jga hade honom i ett korttids bad och sedan behandlade jag hela akvariet. Men han verkar inte bli bättre! Han har dessutom nu fårr vita mossiga fläckar i fenorna och en liten tuss över ena ögat. Svamp? Jag gillar verkligen fjärilsciklider men hur sjuttsingen ska man bära sig åt för att få dem att leva.

Jag har temperatur runt 26-28 grader och hyfsat mycket växter. Vattenpest för att den ger mer syre till vattnet. snälla någon säg mig vad ajg ska göra för att han inte ska dö, jag vill verkligen ha honom kvar!

MVH// Emma:(
#2 - 21 december 2006 13:29
för det första så var det ingen bra ide att köpa mer fisk när du redan har problem och dessutom medicinerar! om fisken blir mörkfärgade tyder det på dåliga akvarieförhållanden.... hur sköter du vattenbyten? vad för filter? hur stort kar?
#3 - 21 december 2006 14:14
Jag har ett 54 litersakvarium ¨Vatten byten ungefär varanna vecka och jag tillsätter alltid Aqutan
Filtret heter Aqua El är ingen expert på vad det är för nåt men det är ett sånt med en slags svamp innuti.. :S

Jag köpte inte fiskarna innan behandlingen var avslutad och jag gjort ett vattenbyte..

Det är bara Fjärilarna som har dött, mitt akvarium är hyfsat nyirett ca 1 ½ månad sen jag tog upp det igen. Är fjärilar känsliga mot någonting speciellt? Jag har aldrig haft dem innan
#4 - 21 december 2006 15:25
antagligen har du en aquael fan1! du har ganska mycket fisk och en del större... det kan var ide att skaffa ett ytterligare eller större filter för att klara av smutsen från fisken!
#5 - 21 december 2006 15:29
när satte du i fisk för första gången och hur många?
hur mycket matar du och med vad?
hur mycket vatten byter du?
vad har du för ph?
#6 - 21 december 2006 15:47
jag byter vatten 1gång iveckan och tillsätter aqvatan.
#7 - 21 december 2006 16:09
Jag köpte 4 fjärilsciklider till ett väl fungerande kar med helt friska fiskar.
Samtliga dog, en efter en. Med samma symptom som Emma beskriver, förutom det där på fenorna. :(

Jag tror att dom är känsliga för nya miljöer...!?
#8 - 22 december 2006 10:45
Jag satte i fiskarna efter tre dagar (använde aqutan och hade i växterna innan. Första gången satte jag i två sugmalar fyra pansarmalar och två fjärilar. pansarmalarna mår utmärkt men jag har hört att de är tåliga... sugmalrna är döda :( vet inte vart de tog vägen en dag var de bara borta. Uppätna? :S Jag bytar vatten ca varannan vecka och då med en hävert och sedan tillsätter jag aqutan... PH vet jag inte.. ska skaffa ett sånt test idag..

Som Birgitta säger kanske är de känsliga mot nya miljöer. jag har en kvar nu funderar på att vänta med att köpa nya tills jag ser hur den tar sig. Men å andra sidan är det kanske inte bra för henne att vara ensam? :S
#9 - 22 december 2006 10:50
jag tror att din fiskdöd beror på en nitritspik i akvariet för att du har satt i för många fiskar på en gång. Sen fjärilar verkar vara jäkligt kräsna när det gäller kvalite på vattnet så om jag vore du så skulle jag nog byte iaf 30% vatten varje vecka
#10 - 22 december 2006 17:12
Okej vad gör jag åt nitritspiken då? :S finns det något medel eller så? för det är bara fjäriliarna som har dött !
#11 - 22 december 2006 17:15
Hur är dom andra fiskarna? är dom slöa? uppe vid ytan och kippar?

Är det bara fjärilarna så tror jag att det är pga att vattnet byts för sällan eller att det är fel ph på vattnet
#12 - 22 december 2006 17:43
Nu är hanen död iallafall, det var nog bättre för honom men sorgligt för mig :(
#13 - 22 december 2006 17:53
de andra fiskarna mår bra bara bra men en fråga också kan kampfiskar vara homosexuella? För min kamphane simmar och flörtar med min dv. gurami hane?? han är inte elak bara simmar och gör sig stor och snygg och simmar efter honom heeela tiden! Är det så att det kanske är en hona eller är han homo? För de är ju inte ens samma art!
#14 - 26 december 2006 22:18
Okej vad gör jag åt nitritspiken då? :S finns det något medel eller så? för det är bara fjäriliarna som har dött !

Jag vet ju inte hur insatt du är i vattnets sammansättning och sånt, men nitritspik är alltså en kraftig ökning av mängden nitrit (NO3, en kväveförening) i vattnet. Allt kväve i vattnet cirkulerar i olika former: när fiskarna skiter finns olika kväveföreningar i avföringen. Dessa kväveföreningar ska sedan omvandlas av bakterier i vattnet för att bli "ofarliga", men på vägen dit binds kvävet i bland annat nitrit, som är giftigt i större mängder. När man startar upp ett helt nytt akvarium har inte bakterierna hunnit med, och det tar ett tag innan kvävecykeln har kommit igång. Innan cykeln har slutits och jämvikten lagt sig någorlunda är det viktigt att inte sätta i för många fiskar - eller så får man låta fiskarna svälta för att de inte ska skita för mycket.

För mer info om akvarievattnet, hur du blir av med nitriter och varför de uppstår, gå in på sidan "Akvarievatten" här på Zoopet och klicka vidare på länken "Lite grundläggande vattenkemi..."
#15 - 27 december 2006 10:50
Nu verkar vattnet okej iallafall.. Mina fjärilar har lekt och det tyder väl på att vattnet är bra? ;)
#16 - 27 december 2006 10:56
jättebra förklarat lene, men jag har ett tillägg, nitrit är NO2 inte NO3 som är nitrat...:)
#17 - 28 december 2006 22:39
smurfmats skrev:
jättebra förklarat lene, men jag har ett tillägg, nitrit är NO2 inte NO3 som är nitrat...:)

Åh, givetvis! Tack för påpekandet. Kemikunskaperna har tydligen redan börjat rosta efter drygt 4 års vila. Var svinless på kemin i slutet av gymnasiet, men nu när man kommit ifrån det ett tag börjar det nästan locka lite igen. Särskilt när man märker att man har lite nytta av kunskaperna ibland, även i vardagen.
#18 - 1 januari 2007 11:46
Hejsan!
Har inte läst igenom alla inlägg tidigare men kan bara lägga till att (som sagt), fjärilar är väldigt krävande (behöver dock inte alltid vara) vad gäller vattenkvalitén. Men det har ni redan tagit upp.
Tänkte mer inflika med att man bör vara otroligt försiktig vid medicinering av de, vilket de är väldigt känsliga för. Du bör alltså vara säker på vad det är de lider av innan du medicinerar.

Det var mest ett litet tips, ingen rättning eller så, för jag vet inte vilken koll du haft.

Mvh
Maria

Annons