Jag vill helst blanda fiskar som kommer från ungefär samma miljö. I senaste SARF-aktuellt kan man läsa att vilda neontetror lever med bland annat Apistogramma agassizii, pennfiskar, bilbukar och Corydoras, fiskar som inte är svåra att hitta och som passar i ett 90-liters. Huvudsaken är förstås att fiskarna har ungefär samma krav på vatten m m. Därför tycker jag att neontetror och guppy är en rätt konstig (om än vanlig) blandning. Men akvarie-guppies kanske inte längre har en aning om att de härstammar från kustområden med hårt vatten.
Svart grus är jättesnyggt. Men se upp så att det inte är vasst, vilket är rena döden (bokstavligt talat) för pansarmalar.
Med dämpad belysning trivs inte växterna - men fiskarna! I mitt 128-liters ersatte jag lysrörsrampen med en billig halogenspot från Clas Ohlson. Jag sparar ingen ström, men jösses vad mycket snyggare det blev. Nu ser man rörelserna på vattenytan spegla sig på bottnen, precis som i naturen. Och svärdsplantorna verkar kunna trivas hyggligt. (Men se upp så att inte täckglaset spricker av värmen.)
mvh Daniel