Hjälp med filtret

#1 - 18 januari 2009 10:35
Jag har ett eheim 2217 som jag gjorde rent för första gången, har varit i gång sedan juli.
Filtret var begagnat så jag tittade aldrig i det utan startade upp det och det har väl funkat bra.
Men ska det vara grus i olika storlekar längst ner sedan något vitt ludd som påminner om grov vadd, en lite grövre filtmatta på 2cm och sedan en nylontrumpa med samma grus som i botten. inge mer???
När jag startade upp det efter rengörningen blev hela akvariet grått (normalt????)
#2 - 18 januari 2009 12:33
Själv har jag bara filtermatta klippt i kuber i både mitt 2217 och alla mina andra ytterfilter, annars är en bra kombination ett tunt lager släta keramikmakaroner som skapar en bra fördelning och cirkulation upp mot nästa lager som bör vara ppi10 filtermatta alt EHFI substrat pro eller liknande, som avslutning kan man ha ett finfilter men dom skiter jag själv i.
#3 - 18 januari 2009 13:15
Gaffel skrev:
som avslutning kan man ha ett finfilter men dom skiter jag själv i.

Det låter ju trevligt:p....
#4 - 18 januari 2009 13:16
avd pappersbrukshumor..

Fast bara när magen är paj.. [:o]
#5 - 18 januari 2009 15:38
Ockej.
Tycker du att jag ska byta ut gruset nästa gång mot mackaroner? i så fall ska jag byta en sak i taget för bakteriernas skulle eller kan jag byta både grus och filtermassa om jag kramar dom i det gamla filter gojset???

Annons