Hjälp med filtermatrial.

#1 - 5 april 2006 15:16
Jag har köpt ett 720 liters akvarium med ytterfilter men det är tomt och undrar vad och hur man ska fylla det?:confused: :confused: det är tre lager i den...
#2 - 5 april 2006 15:24
Om du söker här på biobollar och blå filtermatta tror jag du kommer hitta mycket intressant information.

Cheers
#3 - 5 april 2006 15:27
ja skulle valt biobollar lite dyrare men gillar dom

bor du i örebro kan du få 50st gratis
#4 - 5 april 2006 15:29
#5 - 5 april 2006 16:14
Det beror ju på vad du vill ha för filter. Vill du ha ett som gör vattnet rent, klart eller vill du ha ett biologiskt filter som bryter ner amonium och nitrat bra?
Du kan ju egentligen fylla det med vad som helst, spelar ingen större roll bara det är filtermaterial från en akvarieaffär, det går också att hitta saker man kan ha i sitt filter på andra ställen, men det enklaste är att gå till en akvarieaffär och köpa lite olika grejer.
Du kan ju ha mer än en sorts filtermaterial i samma fack.
Du kan även ha torv eller typ kalksten om du vill ha färgat vatten eller höja pH och KH med kalkstenen i filtret.
#6 - 5 april 2006 23:07
[quote=Leonard]Vill du ha ett som gör vattnet rent, klart [/quote]

ett mekaniskt filter måste tvättas 1gång i veckan typ annars övergår det till att bli ett biologiskt filter.

men till topic.
blå filtermatta klippt i småkuber ska funka bra efter vad jag hört.
#7 - 6 april 2006 12:08
Ja, det är klart att du ska tvätta allt med lämna mellanrum, särskillt dom mekaniska filtrena så att dom inte slammar igen, t ex filtermatta och filtervadd.
Men om du har ett stort filter så behöver du tvätta det färre gånger.
#8 - 6 april 2006 12:17
tja, det beror på din plånbok och ambitionsnivå.
vanlig hederlig blå filtermassa brukar folk sällan påstå är dålig, varken för plånoken eller något annat.
#9 - 6 april 2006 12:22
Keramikrör är billigt också, även krossad lavasten och filtervadd om man köper storpack :)
#10 - 6 april 2006 18:59
det behöver inte vara det biligaste jag vill ha ett filter med hög kvalitet... så om det kostar mycke eller lite spelar typ ingen roll...
#11 - 6 april 2006 19:20
[QUOTE=Narf]det behöver inte vara det biligaste jag vill ha ett filter med hög kvalitet... så om det kostar mycke eller lite spelar typ ingen roll...[/QUOTE]
Då skulle jag satsa på duplas biobollar och blå filtermatta.
#12 - 6 april 2006 19:25
narf: då skulle jag rekommendera att du först och främst sätter ett förfilter på insuget, ett förfilter är egentligen bara en bit (blå t.ex)filtermassa på insuget, som hindrar döda fiskar, blad och levande räkor från att hamna i filtret.
sen rekommenderar jag 1 del mekaniskt filter (grov filtermatta skulle jag ha) och 3 delar biologiskt filter(eheim efisubstrat).
när det väl stundar för rengöring av filtret, så rengör du det mekaniska filtret ordentligt, och sköljer mest bara av det biologiska i akvarievatten.

i mitt eheim 2213 ytterfilter så är allt i en behändig liten korg, jag häller ett par deciliter akvarievatten över det, skakar det lite granna, häller i lite mer vatten, skakar, häller lite vatten. sen är det klart(vattnet rinner igenom korgen). med den metoden har jag(och min flickvän) aldrig upplevt några ammoniumspikar efter rengöringen.
Bilagor:
#13 - 6 april 2006 19:35
[quote=NiXoN]Då skulle jag satsa på duplas biobollar och blå filtermatta.[/quote]

kanske rentav både grov och fin filtermatta.
#14 - 7 april 2006 13:40
Beror ju på hur stort filtret är, om man får plats, men det är väl bara bra att ga en del olika material i filtret? Det kan väl inte skada iaf?
Så om du har ett större filter och får plats med mer än bara biobollar och fin- och grov filtermatta så tycker jag att du ska ha typ Eheim substrat pro eller nåt liknande.
#15 - 7 april 2006 16:43
vet inte riktigt hur stort det är men det är tre olika små korgar för olika filter matrial... skulle tro att det ät typ 2-4 liter varje behållare men det kommer att bli ett annat ytterfilter lite senare..
#16 - 7 april 2006 18:11
Då är det ju ganska stort.
#17 - 8 april 2006 11:29
filtret är på 8liter som är uppdelat på tre korgar...

Annons