Hjälp med ektozon

#1 - 24 januari 2005 15:29
Tjenare alla!

En liten skrutten guppyhane har blivit lite sjuk. Någon svampinfektion som jag inte kan identifiera... Nu är det så att jag fått medicin av en kompis som heter ektozon, men jag vet inte hur i helskotta jag ska behandla fiskstackaren med det. hur mycket ektozon till hur många liter, vilka intervaller och när är kuren färdig? fick inte med någon rekomendation till medicinen och vågar inte behandla utan att veta riktigt hur. Någon som har lust att hjälpa mig?
#2 - 24 januari 2005 16:02
hej

det är väl ingen direkt medicin, det är en typ av salt

1 tsk/50l har jag för mig, dock ej säker
#3 - 24 januari 2005 16:07
[QUOTE=lenis3]hej

det är väl ingen direkt medicin, det är en typ av salt

1 tsk/50l har jag för mig, dock ej säker[/QUOTE]

:) Så här står det på burken i alla fall:

medicine for aquarium fish.
[size=1]For The prevention and treatment of mycoses on fresh-water and marine fish.[/size]
[size=1][/size]

Dessutom undrar jag oxå med vilka intervaller jag ska salta och när kuren är klar?

tack för att du svarade så snabbt!:)
#4 - 24 januari 2005 16:08
mm..

men det säljs som medecin mot vissa fisksjukdomar.. det är ju inte precios något du andvänder för att göra saltvatten.
#5 - 24 januari 2005 16:13
hmm.. guppys.. då har du nog saltet enligt någon viss mängd i vattnet.. större fiskar kan du strö lätt på... men det går absolut inte att göra med en guppy...
ekotzonet kan sakta upp spridningen.
#6 - 24 januari 2005 16:21
[QUOTE=Triana]hmm.. guppys.. då har du nog saltet enligt någon viss mängd i vattnet.. större fiskar kan du strö lätt på... men det går absolut inte att göra med en guppy...
ekotzonet kan sakta upp spridningen.[/QUOTE]

[V] men hur ska jag dosera till den stackars guppyn då?
[:-55] börjar se ut som om jag får avliva stackaren... har han i en liten pepparkaksburk med en simpel circulationspump för tillfället... vill jue inte att han smittar ner alla andra små invånare i det lilla karet...
#7 - 24 januari 2005 17:03
ingen? =Z
#8 - 24 januari 2005 17:23
Än en gång salt hjälper inte mot svamp, däremot de sår som svanpangreppet orasakar.
FMG är en klassiker som parasitbehandling för fisk. FMG står för formalin - malakitgrönt och kombinationen har en synergistisk effekt, dvs ämnena förstärker varandras verkan. Kan användas som behandling mot Ich, Trichodina, Costia, Chilodonella och Epistylis.

Malkitgrönt kan användas mot samma parasiter som FMG, men mest effektivt är det på egen hand som svampmedel. De flesta "antisvampmedel", som grön- eller blåfärgar vattnet innehåller därför troligen någon liten del malakitgrönt.

FMG-mixtur 210 kr 250 ml
Malakitgrönt 150 kr 250 ml
Dosering 15 ml på 1000 liter vatten
#9 - 24 januari 2005 17:26
En tesked per 50 liter som sagt. Eftersom det är ett salt så finns ingen 'behandlingstid'. Själv använder jag det främst vid sårskador för att underlätta läkning och då tillsätter jag saltet vid varje vattenbyte.
Det vore kanske en god idé att beskriva fiskens symptom, så kan du få fler råd kring vad det är för sjukdom och hur den lämpligast behandlas. Precis som för människor så är det ju olika medicin för olika sjukdomar...
#10 - 24 januari 2005 17:32
svagt vita hinnor på ögonen, sår på munnen (kan inte stänga den riktigt) men han simmar runt som om ingenting hade hänt... övriga invånare är 4 platys och en guppyhona...
#11 - 24 januari 2005 20:02
kan det vara nån form av munsvamp?
#12 - 24 januari 2005 21:27
men ögonen har svagt vita hinnor med? är inte helt 100% säker längre på att det är svmp heller... [:-(]
#13 - 25 januari 2005 08:19
hmm.. det låter litet läbbigt.. testa att ha ektozon i vattnet som de andra sagt.. sjukdomar är inte min starka sida även om jag har svårt att avliva.. *det är sällan det händer.*

se om han frisknar till.. kan nog ta minst ett par dagar..

Annons