Tropfrog: Tvärtom. Jag blir istället alltid imponerad av dina svar, tro det eller ej. ;) Men det står klart att du och jag inte delar grundsyn. Det är bara att konstatera. Om du tycker att jag har fel i något, var då vänlig och gör detta klart för mig. Detta är ett forum, där allas åsikt och erfarenhet ska få komma till uttryck.
bridgestone: Jag skulle i ditt fall höja temperaturen till 34-35 grader, och sakta sluta med saltet. Även om dina diskusars problem inte bottnar i att deras matsmältning på något sätt är störd, kommer en värmebehandling att, så att säga; "sätta fart på dem." De kommer bli mycket livligare, på grund av sin ökade kroppstemperatur, och därmed är det inte alls omöjligt att deras blyghet (och därnmed även blekhet) försvinner av sig själv. I övrigt är det inte mycket du kan göra. Om fisken inte är sjuk, och därtill äter bra, finns naturligtvis ingen anledning till oro.
Du skiver inte hur stora fiskarna är. Även detta kan spela in. När fiskarna närmar sig könsmogen ålder blir det mer aktivitet i akvariet än tidigare, även om de ännu inte leker. Låt oss få reda på hur det går med dina fiskar efter värmebehandlingen, som för övrigt helst inte ska pågå längre än fyra-fem dagar.