Hjälp med discus

#1 - 15 september 2004 06:42
Ska försöka att förklara (problemet kort) har haft diskus 1 år nu när jag köpte mina diskusar var dom så färggranna men inte i mitt akvarim har 6,5-6,7 i ph kh ligger över 3 jag torvar saltar kalkar men det vill sig inte dom är så mörka och tråkiga äter bra vattentemp 31C finns just nu 6 st i ett 250 liters började med 4 st lika tråkiga i färgena då som nu ingen nitrit eller nitrat som är över gränserna hoppas på hjälp eller så lägger jag ner Mvh Maxxis (saltar vid vattenbyte kalkar för kh var så lågt)
#2 - 15 september 2004 06:45
Det finns ingen anledning att salta. Vänj av dom sakta.
MVH
Magnus
#3 - 15 september 2004 06:47
Du behöver inte ha salt i karet om det inte är nåt bekymmer med fiskarna. Sen undrar jag vad du matar med? Jag kör med varierande kost. Allt från flingfoder,granulat,artemia till oxhjärta.
#4 - 15 september 2004 08:14
Discus kan vara sjuka även om de äter. Tex. gälparasiter. Mina hade det i flera veckor innan klumpiga jag upptäckte att de hade vita trådar som hängde ner från gälarna och de andades som tokar!
De åt bra, men hade inte som du säger, den rätta färgen.
#5 - 15 september 2004 08:22
jag matar med oxhjärta flingfoder artemia hikari tropical för discus dom som jag har pratat med allt från uppfödare till akvarieaffärer säger att man ska salta vid vattenbyten för fiskarnas hälsa vad gäller sjukdomar och parasitangrepp har även kollat upp avföringen men den är helt okey
#6 - 15 september 2004 08:37
Jag tippar på att det är gälparasiter iallafall.
#7 - 15 september 2004 08:41
dom som jag har pratat med allt från uppfödare till akvarieaffärer säger att man ska salta vid vattenbyten för fiskarnas hälsa vad gäller sjukdomar och parasitangrepp

Känner du till salthalten i amazonas? Om du gör det så förstår du snabbt att saltillsats är onödigt. Själva salten kan inte hjälpa dina fiskar att stå emot parasiter däremot:
1: Om dina fiskar får parasiter så kan salt vara en bra medicin, har du redan salt i vattnet så har du förbrukat den möjligheten.
2: Fiskarna är väldigt mycket mer lättanpassade till höjningar av salthalt än till minskningar. Om du slutar med salt alltför snabbt så kan det ge mycket kraftiga stressymptom som kan leda till angrepp av olika parasiter eller andra sjukdommar (jämför med att sluta röka). Detta inebär INTE att salt förebygger parasiter. Parasiter är INTE vanligare i osaltade kar än i saltade. Däremot är dom väldigt vanliga i kar som snabbt minskat salthalten.
MVH
Magnus
#8 - 15 september 2004 09:05
om det nu är gälparasiter hur märker jag detta dom andas lungt och fint nu använder jag inte havssalt utan dekstrosonsalt eller vad det nu heter, gälparasiter ska väll mediceneras med vad?Jag började inte med salt när jag köpte dom utan efter 1/2 år när det fortfarande inte hade färgat ut med inrådan från uppfödare
#9 - 15 september 2004 10:32
Det låter trots allt inte som om det rör sig om gälparasiter. Att hävda det är som att gripa efter halmstrån, tycker jag. Men bara för säkerhets skull; andas fiskarna med bägge gälarna, eller bara med den ena? Friska fiskar använder bägge gälarna, medan diskus som låtit sina gälparasiter bli ett problem (alla diskus har dem mer eller mindre), nästan alltid endast andas med en. Jag personligen skulle istället gissa att dina fiskars tråkiga färger beror på att de inte trivs i sin miljö, hur märkligt detta än kan låta i ditt fall. Hur fungear deras sociala interaktion? Bråkar de? Försvarar någon av dem maten? Imponerar de på varandra? Allt detta är beteenden som välmående diskusar visar upp. Om dina fiskar enbart står stilla i ett hörn, kan en förändring i deras miljö vara en lösning. Men kolla först upp gälparasiterna, du. Det skadar inte att vara på den säkra sidan. Och, som Tropfrog sa, skär sakta ner på salttillsatsen om det visar sig att gälparasiter inte är problemet.
#10 - 15 september 2004 10:43
Lita på Wolf, det är zoopets absolut duktigaste diskuskille. Han har lärt mig mycket.
MVH
Magnus
#11 - 15 september 2004 10:43
hmm nu börjar det låta lite intressant hur menar du med miljöombyte sänka temp ta ut tetror+malar (praktbotia) möblera om 1 diskus av 6 är nog den som bestämmer men annars så är det precis som du svarar att dom står i ett hörn inte alltid men oftast inte imponerar på någon eller försvarar maten utan alla får en bit mat inget gruff emellan dom alls tacksam för svar
#12 - 15 september 2004 11:18
Tropfrog: Tvärtom. Jag blir istället alltid imponerad av dina svar, tro det eller ej. ;) Men det står klart att du och jag inte delar grundsyn. Det är bara att konstatera. Om du tycker att jag har fel i något, var då vänlig och gör detta klart för mig. Detta är ett forum, där allas åsikt och erfarenhet ska få komma till uttryck.

bridgestone: Jag skulle i ditt fall höja temperaturen till 34-35 grader, och sakta sluta med saltet. Även om dina diskusars problem inte bottnar i att deras matsmältning på något sätt är störd, kommer en värmebehandling att, så att säga; "sätta fart på dem." De kommer bli mycket livligare, på grund av sin ökade kroppstemperatur, och därmed är det inte alls omöjligt att deras blyghet (och därnmed även blekhet) försvinner av sig själv. I övrigt är det inte mycket du kan göra. Om fisken inte är sjuk, och därtill äter bra, finns naturligtvis ingen anledning till oro.
Du skiver inte hur stora fiskarna är. Även detta kan spela in. När fiskarna närmar sig könsmogen ålder blir det mer aktivitet i akvariet än tidigare, även om de ännu inte leker. Låt oss få reda på hur det går med dina fiskar efter värmebehandlingen, som för övrigt helst inte ska pågå längre än fyra-fem dagar.
#13 - 15 september 2004 11:20
Ett tillägg: Om dina fiskar verkar störda av Praktbotians stirriga beteende och snabbhet, ta då bort den. Jag anser intte att just den arten är ett lämpligt sällskap för diskus, även om jag har sett fall då det fungerat bra.
#14 - 15 september 2004 12:39
Hej Wolf.
Den hemsida som står under dina inläg stämmer den verkligen,när jag trycker på den så kommer jag till min sida på zoonen,det måste vara fel någon stans.
MVH Mats
#15 - 15 september 2004 12:43
Och jag kommer till min sida.. [:)]
#16 - 15 september 2004 13:15
Fungerar det nu?
#17 - 15 september 2004 13:16
Nej, funkar fortfarande inte.. Ser ut som det saknas lite siffror..
#18 - 15 september 2004 13:18
Okej, men NU måste det väl ändå vara riktigt? ;)
#19 - 15 september 2004 13:20
Japp, nu funkar det [:)]
#20 - 15 september 2004 17:37
skulle bara nämna att diskusarna är mellan 7-10cm matar 2 ggr per dag vattenbyte 1 gång i veckan 10-15%
#21 - 15 september 2004 17:52
Okej. Två gånger om dagen är för lite om fisken är så liten. Minst tre gånger per dag tycker jag (och de flesta med mig) är lagom. Fisken ska dessutom få äta så mycket att den är rund om magen innan maten är slut. Byt också lite mer vatten. Två gånger i veckan tycker jag är perfekt, och då ca 40% av vattnet. Dina fiskars "blekhet" kan faktiskt helt enkelt ha att göra med att de är så pass unga. Diskusar genomgår flera olika utfärgningsstadium innan de är vuxna. Vänta och se.
#22 - 15 september 2004 18:04
tack så mycket för tipsen vi får hoppas att det funkar vi hörs om ett par dagar
#23 - 15 september 2004 18:17
"saltar kalkar"varfor gö du det discus vill ha surt vatten och kalk motverkar det
#24 - 15 september 2004 18:25
för att efter 1/2 år när inget hade hänt med utfärgningen så frågade jag uppfödaren där jag hade köpt fiskarna att han hade salt i vattnet + att kh var för lågt för diskus enligt akvarieaffärerna vad gör man man greppar efter alla tips och inget hjälper men har du något annat tips så tar jag emot det tacksamt
#25 - 15 september 2004 19:57
Hmmm.......det är något som låter mycket konstigt, nämligen att dina diskusar inte är större än 7-10cm när du har haft dem i ett helt halvår! Man frågar sig hur stora de var när du köpte dem. Om de var runt 5cm, vilket är den minsta storleken odlarna brukar erbjuda, borde de efter ett halvår vara minst 11cm. Det innebär att fisken vuxit ca 1 cm i månaden, vilkety är det ideala. Dina fiskar är 7-10 cm, vilket innebär att de är mycket förkrympta. Det är visserligen inget att förundras över, om du enbart har matat dem två gånger om dagen under den tid du haft dem. Det vore intressant att få se en bild av dina fiskar.
#26 - 16 september 2004 00:05
En liten fundering bara...

Kan möjligen belysningen bidra till de tråkiga färgerna?...
#27 - 16 september 2004 06:19
den sista jköpte jag för någon vecka sedan den 7 cm har också jämfört storlekarna i butikerna och kommit fram till att dom är små kan matningen bero på de tråkiga färgerna att dom helt enkelt fått för lite mat??????? fråga om temphöjnigen skall matas som vanligt inget vattenbyte?men som sagt nått är det ju när fiskarna är så granna i butiken släpper ner dom i akvariet efter 2 dygn så är de blä ska man ta bort dom jag har och börja om med nya eller tror du att dom repar sig med storlek och dyl
#28 - 16 september 2004 09:55
Angående värmebehandlingen; eftersom mängden löst syre i vattnet kraftigt reduceras vid så höga temperaturer är det bäst att du under behandlingen matar så som du hittills gjort, två gånger om dagen. Vattenbyten utför du som vanligt, det vill säga två gånger i veckan, och 40%.;) Efter de fyra dagarnas behandling kan du börja mata tre eller fyra gånger om dagen istället, med jämna intervaller. Du behöver inte klubba det du har, ge det en chans och se vad det blir av dem. Med lite tur kan de ta igen det mesta av det de har förlorat i tillväxt om fodertillgången blir exemplarisk, men några riktiga aschetter kommer de nog aldrig att bli. Men det gör ju inte så mycket, alla är vi barn i början, och de första fiskarna är det meningen att man ska begå misstag på. Du har hela livet på dig att göra allt rätt från första början med dina framtida fiskar. Se det som en nyttig erfarenhet.
#29 - 17 september 2004 18:02
jag måste bara tacka wolf här har man försökt i månader med tips från uppfödare till akvarieaffärer med att komma på vad som var felet höjer tempen byter vattnet till 40% 2 ggr i veckan och vips ett fyrverkeri av färger som man inte sett maken till under ett 1/2¨år tänk så enkelt det kan vara om man bara hade gått hit tidigare och fått tips av en så duktig diskuskännare. Vad gör jag nu sänka tempen succesivt och byta vatten 2 ggr i veckan TACK ännu en gång.
#30 - 17 september 2004 18:14
Vad roligt att förändringarna gav resultat!
För att svara på din fråga rörande temperatursänkningen; låt denna komma successivt, men det räcker med att du helt enkelt ställer ner termostatdoppvärmarna till den normala temperaturen och sedan låter tanken svalna långsamt. Du bör med andra inte låte den ske i samband med vattenbyte, eftersom förändringen då kommer för abrupt.
Att byta vatten två gånger i veckan, eller var tredje dag, om du så vill, anser jag vara helt perfekt. Det är varken för tätt eller för sällan. Som vi alla vet beror ju detta visserligen på hur tungt belastat akvariet är, och om det är ungfisk eller vuxen fisk man håller, men som genrell regel fungerar det bra. Lycka till!
#31 - 17 september 2004 18:34
oops glömde fråga om matningen (bara en liten undran varför tror du att inga säger detta om temphöjnngen eller vatten byte dom säljer ju eller föder upp diskusar för sjutton så man slipper att bli gråhårig av detta ???????? eller är det ett nybörjarfel som man har gjort man har ändå haft akvarium i 10 år allt från sällskap till malawi)PS hur länge har du haft diskus?
#32 - 17 september 2004 19:01
Det finns lika många olika sätt att hålla diskus på som det finns diskusägare, det är anledningen. Inget sätt är bättre än de andra, man får istället pröva sig fram och se vad som fungerar bäst för en själv. Jag har delgett dig mina egna erfarenheter, inget annat. Du frågar inte vad du vill veta om mantningen, och tidigare har jag ju skrivit att det är idealiskt för dig att mata minst tre gånge rom dagen med varierad kost? Var det något mer du undrade rörande fiskens kost? jag har för övrigt haft diskus i nästan sju år.
#33 - 17 september 2004 19:10
3 ggr okey då vet jag hörs om nästa problem för det lär det säkerligen bli (yngel nästa gång kanske?)

Annons