Hjälp med discus!

#1 - 15 juni 2004 16:43
Tjena!
Är just nu inne i lekfasen för discus.
Nu är det så att de har lekt tidigare för 1 ½ vecka sen. Då vaktade hanen äggen en natt, sen så var de borta. Sen dess har de haft lite små skakningar. Nu så "försöker" de igen, men det är bara honan som skakar. Hanen nonchalerar henne genom att bara titta på när hon lägger äggen på krukan, men sen så äter han nu upp äggen direkt, och är jätteagressiv mot honan. det flyger romkorn överallt när hanen tränger sig fram för att få käka upp romen.
Vad ska jag göra?! [:(]
#2 - 15 juni 2004 20:34
gör hanen någon som helst befrukning?
#3 - 15 juni 2004 20:37
Det är inte mycket du kan göra. Antingen mognar hanen långsamt med tiden och lär sig att ta hand om sin avkomma på rätt sätt, eller så gör han det inte. Det är dock tyvärr stor risk att utgången blir att han aldrig lär sig. Du behöver iallafall inte känna dig ensam, det är oerhört vanligt att diskusodling faller på att någon av parterna beter sig som en idiot, snarare än som en ivrig förälder. Om jag var i dina kläder skulle jag ge hanen en månad till eller så, och sedan byta ut honom mot en annan hane. Lycka till.
#4 - 15 juni 2004 20:40
om han börjar befrukta äggen fast senare äter upp dom kan du sätta ett nät runt krukan(eller vad dom nu lekt på) då kommer dom inte åt äggen ock för hoppnings viss så tar dom hade om ynglen.
#5 - 15 juni 2004 22:12
Första gången befruktade han dem, nu så käkar han bara upp äggen utan att befrukta.
#6 - 16 juni 2004 04:00
Tjenna alex!

mina Royal Red har me lagt ägg :) fast käkat upp dem nu.. :(

Men tänk på att ha ljuset tänt dygnet om, dom måste va vakna å fläkta vatten på äggen, så de inte bildas mögel på dem, för då käkar dem upp äggen pga det.
annars kan dem ju iofs käka upp äggen av annan orsak, okunnighet/hungriga...

#7 - 29 juni 2004 10:04
Våra diskusar har hållit på att käka upp sina ägg i snart två års tid, men nu äntligen har de börjat att ta hand om dem och vi har fått frisimmande yngel några gånger, tyvärr har de inte varit ensamma i akvariet dessa gånger så de har blivit uppätna av andra fiskar. Har även varit tvugnen att flytta på dem så de har inte lekt på några månader. Igår la de dock ny rom, så vi väntar med spänning på att det ska bli något.

Annons