Hjälp med diagnos, bilder.

#1 - 18 november 2009 21:07
Hej! Jag misstänker att jag har fenröta / hudgrumling eller någon form av Columnaris.

Bilder finns här: http://www.writerscorner.nu/fisk/index.htm

Som ni ser så har pansarmalarnas fenor och "spröt" börjat tyna bort och fått vitt ludd. Ikväll upptäckte jag också att en av mina skalarer fått någon sorts prickar på ena sidan kroppen, dock inte vita utan silverfärgade (i övrigt nästan helt svart).
Mina kardinaltetror är matta i färgen, och har även dem fått vita strimmor längst ut på fenorna.
Platysorna kliar sig som besatta och är matt i färgen de också.

Har beställt hem Costapur och Bactopur mun/fenröta som kommer imorgon. Vilken av dessa är lämpliga att medicinera med? Hur bör jag göra med filtren under medicineringen? ska jag lägga dem i en hink tillsammans med ett billifilter för att få någon form av cirkulation, eller ska jag låta dem vara kvar under medicineringen då eventuella farliga bakterier kanske bor kvar i filtret också?

Hjälp mig snälla, är helt grön på detta med mediciner och sjukdomar :(
#2 - 18 november 2009 21:07
Eller rättare sagt, misstänker att mina små fiskar har någon av ovanstående sjukdomar :D
#3 - 18 november 2009 22:35
Nån typ av hudparasit kanske. Du kan jämföra med denna fisk, som hade Trichodina elle Chilodonella (encelliga parasiter på huden, man kan se de enskilda parasiterna på närbilden av ögat)
http://mikes-machine.mine.nu/disease/Trichodina_or_Chilodonella_on_Crenuchus_DSC_1100.jpg
Man kan också se den kraftiga utsöndringen av vitt slem på huvudet.

Just den infektionen gick över på en timme(!) när jag tillsatte 25 ppm formalin, men vilken vitaprick-medicin som helst kan nog funka om det är samma som mina fiskar hade. Costapur är mot yttre parasiter, så det kanske är läge att testa med den först.

Mina fiskar hade ett väldigt tydligt beteende när de hade den här sjukan, de stod still och gömde sig nästan hela tiden, men fick då och då "ryck" eller spasmer, förmodligen pga att det kliade/gjorde ont.

Skriv gärna och berätta om medicinen funkade.
#4 - 18 november 2009 22:48
Tack för snabbt svar!
Okej, då ska jag testa med costapuren först. Hoppas verkligen det fungerar, vill ju inte ha några dödsfall :(

Någon som vet hur jag bör / ska göra med filtret under medicineringen? Misstänker att i stort sett varenda fisk i karet kan ha denna "åkomma" nu, så det blir medicinering direkt i karet.
Till råga på allt så ynglade en guppy av sig ikväll också...
#5 - 19 november 2009 07:19
Ta ut filtret, men låt pumpen vara kvar för vattencirkulationen.
#6 - 19 november 2009 11:59
Hur blir det då med ev. parasiter / bakterier? Kan de bo kvar i filtret under den tiden medicineringen pågår? Har tänkt att stoppa filtren i en hink med ett billifilter som får sköta cirkulationen så inte de goda bakterierna dör, men hur blir det med de elakartade j*vlarna?

MVH Jim
#7 - 19 november 2009 14:07
Sådär, nu ligger filtren i en 10l hink med ett billifilter som puttrar på så fint. Passade även på att klippa till några kuber filtermatta som ska få ligga i 2 av filterkorgarna senare.
Costapuren är tillsatt, så nu får ni hålla tummarna för mig och mina fiskar :) Kommer uppdatera här fortlöpande, eftersom det är väldigt sällsynt att man får veta resultaten av en medicinkur när man läser igenom trådarna... Någon annan kan ju få nytta av detta senare...

MVH Jim
#8 - 20 november 2009 20:26
Nu har fiskarna gått med Costapur i ca 1½ dygn, utan någon synbar förbättring. Det vita luddet ute på pansarmalarnas fenor är fortfarande kvar, kan inte riktigt se om det blivit bättre eller sämre.

Hur lång tid ska det ta att se resultat av Costapuren? Bör jag komplettera medicineringen med Baktopur F? Kan man använda dessa mediciner samtidigt? Finns det några fördelar / nackdelar?

MVH
Jim
#9 - 21 november 2009 11:50
Idag pytsade jag i sista dosen Costapur. Läste mig även till på Seras hemsida att man kan köra både costapur & baktopur samtidigt, och eftersom jag inte sett någon som helst förbättring på fiskarna tillsatte jag även en dos baktopur idag. Misstänker starkt att det här är en kombination av både parasiter & bakterier, så hoppas att det detta hjälper.
#10 - 23 november 2009 14:47
Hej Jim,

Hur har det gått?

/tux
#11 - 23 november 2009 15:35
Nja, 2 guppys har dött, men det var de "svagaste". För övrigt ser den av de pansarmalar som var värst åtgången lite bättre ut nu, men det är nog för tidigt att säga.
Ska göra ett ordentligt vattenbyte nu ikväll och fortsätta kuren på costapur & baktopur.
#12 - 25 november 2009 20:48
Nu har tyvärr den pansarmalen som var värst åtgången dött, men inte av sjukdom! Jag "yngelsäkrade" insugskorgen till ytterfiltret med en bit tjock filtermatta, men hade missat att det var en liten spricka på ett ställe där jag hittade malen fastsugen :( Han levde och verkade piggna på sig efter en stund men sedan dog han.

Hur som helst, en av guppyhonorna har fått något vitt över hela vänstra ögat i samband med ett större vattenbyte mellan medicineringarna och en av platysarna blir bara smalare och smalare, och håller sig mest på botten.
Skvätte i medicin idag också, och på Fredag tänkte jag sluta medicineringen och köra med aktivt kol. De fiskar som ev. fortfarande inte är pigga får flytta till en balja och fortsätta medicineras där.
Hur länge ska jag köra med aktivt kol i filtret för att alla medicinrester ska försvinna?

Annons