Hjälp med Co2

#1 - 12 mars 2005 16:17
Nu har jag bestämt mig. Jag ska köpa en riktigt Co2-anläggning.
Jag har kört med mäsk ett tag nu, men jag har aldrig riktigt fått till det. Och jag vet att jag vill satsa på växtakvarium och då måste jag ju ändå förr eller senare köpa en.

Men vad ska man egentligen köpa? Vart ska man köpa det? Vad kostar det? Sånt har jag ingen aning om så därför skulle jag uppskatta lite hjälp. =)

Jag blir tvungen att betala den själv så det får gärna bli så billig som möjligt, fast utan att bli krångligare eller sämre. Vad skulle ni rekomendera?

Akvariumet är på 375 liter om det har någon betydelse.

Tacksam för svar.

//MVH Christian
#2 - 12 mars 2005 17:25
Kul att du har bestämt dig - bra beslut :)
Plöj igenom den här tråden (ganska bra växt FAQ) så tar vi återstående frågor efteråt ;)
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=60927
#3 - 12 mars 2005 20:41
Hehe, jippi. 12 sidor. =) Men det är väll bara att börja läsa.

Tack för tipset!
#4 - 13 mars 2005 19:31
Så där. Nu har jag läst igenom allt. Men jag är fortfarande inte säker. =) Nu vet jag vilka grejer man ska ha: Magnetventil, backventil, regulator, nålventil, bubbelräknare, tub och eventuellt reaktor. Om jag kommer ihåg rätt var det väll allt.

Tuben kommer bli en Co2-brandsläckare. Allt som behövs ändras på den för att man ska kunna använda den är väll att dom tar bort stigaröret? (hette det så?) Inget annat? Bara dubbelkollar så jag förstått rätt. =)

Men jag vet fortfarnde inte varifrån man ska beställa och vilket märke man ska köra. Är välldigt osäker nu.
Vartifrån köpte du dina grejer Bluesboy (vet att det står i tråden men länkarna verkar inte fungera längre)? Tror jag försöker satsa på samma för att vara säker på att det fungerar. =)

Men bör man köpa en reaktor också? Jag har en trappreaktor hemma till mäsken och så har jag ett fluval 403 ytterfilter som jag kanske kan använda. Men om jag kör Co2 genom ytterfiltret vad ska jag ha för filtermaterial? Just nu har jag biobollar och en massa filtervadd. Men jag gissar att koldioxiden kommer fastna i filtervadden? Så vad bör man egentligen ha i filtret för att co2'n ska lösas upp bra samtidigt som filtreringen fungerar bra?

Nu när jag ändå har startat en tråd så måste jag passa på att fråga. För ett tag sen så började akvariumet läcka så jag fick flytta över så mycket växter som möjligt till ett mindre yngelakvarium. Nu är det lagat och växterna är tillbaks på plats. Men problemet är att det fanns massa gröna alger i det lilla akvariumet som nu spridit sig till växterna. Jag försökte ta bort så mycket som möjligt av dom och jag tyckte att jag fick bort allt men nu har det börjat komma en del av dom algerna i det stora akvariumet. Algerna ser ut som en sammetsgrön matta som lägger sig överallt. Tror det var dom som kallades Cyano, men är inte säker. Isåfall är det väll ingen alg utan en bakterie?
Nu har dom inte spridit sig särskillt mycket men jag har problem med dom i mitt malawiakvarium och dom växer verkligen skitfort. Och jag vill ju verkligen inte ha sån skit i mitt fina växtakvarium! HUr ska jag göra för att bli av med dom?

Ledsen att det blev så många frågor på en gång. :)

//MVH Christian
#5 - 13 mars 2005 22:05
[QUOTE=St.Anger]Men bör man köpa en reaktor också? Jag har en trappreaktor hemma till mäsken och så har jag ett fluval 403 ytterfilter som jag kanske kan använda. Men om jag kör Co2 genom ytterfiltret vad ska jag ha för filtermaterial? Just nu har jag biobollar och en massa filtervadd. Men jag gissar att koldioxiden kommer fastna i filtervadden? Så vad bör man egentligen ha i filtret för att co2'n ska lösas upp bra samtidigt som filtreringen fungerar bra?
[/QUOTE]
Jag skulle vilja påstå att det är nödvändigt med en reaktor till ett såpass stort kar! Själv gillar jag inte att lösa co2:n direkt i ett ytterfilter då då den driver ut syret i vattnet där och försämrar förutsättningarna för dina bakterier att frodas! Detta kan hända inte spelar någon roll då vattnet ändå ständigt är i cirkulation, men jag har fått för mig att det är sämre å trycka det direkt i filtermassan!
Om du ändå väljer att föra in co2:n direkt i ytterfiltret så funka det nog alldeles utmärkt med bio bollar å vadd! Vitsen är ju att bubblorna SKA fastna i vadden tills de löses upp!
Min rekomendation är att bygga eller köpa en reaktor som drivs av en pump., det finns massa olika modeller. Vad jag har erfarit så finns det inga andra sorters reaktorer som klarar av att lösa så mycket co2 som dom!
Jag skickar med en bild på min reaktor till mitt 375 kar! Denna reaktorn klarar slösa sjukt många bubblor i minuten! =)
#6 - 14 mars 2005 19:06
Jag kör med brandsläckare som tub och har fortfarande kvar stigaröret och det fungerar hur bra som helst, så det är inte nödvändigt att ta bort det men samtidigt så skadar det väl inte att göra det heller. Jag kommer att byta til en vanligt skruvventil nästa gång jag fyller tuben och då kommer jag säkert ta bort stigaröret samtidigt. Med det lilla flödet vi har in i karen så finns det ingen risk att det kommer in flytande co2, en del säger visst att det kan frysa i regulatorn också men jag har monterat magnetventilen direkt på den och den avger en del värme så den risken är nog inte speciellt stor den heller.
#7 - 14 mars 2005 19:40
Wow! Schysst reaktor! Måste kunna lösa upp extremt mycket bubblor. =) Fast hellst skulle jag vilja ha något lite mindre och enklare. :) Men det är nog värt lite tid och plats om det blir bra.
Vart kan man hitta enkla ritningar på hur man bygger en sån? Eller har någon några andra förslag?

Och har ni något tips på en sida med bra Co2-grejer till schysta priser?

Jag vet inte ens vad ett stigarör är för något. :) Men det är väll lika bra att ta bort det även om det inte är fullt nödvändigt.
#8 - 14 mars 2005 20:09
Stigaröret är ett rör som går från toppen på flaskan, ventilen alltså ner till botten på den eftersom när tuben ska fungera som brandsläckare vill man att det ska komma flytande co2 istället för gas. Men eftesom det är så våldigt mycket lägre flöde till karet jämfört med fullt tryck mot en brand så hinner den omvandlas till gasform ändå.

Jag tyckte det var onödigt att tömma en helt full tub bara för att ta bort röret och tänker göra det först när den är tom. Om det skulle vara så att du har en tub som redan är tom så kan du passa på att ta bort det, annars tycker iaf jag att det är onödigt.
Men det är min egna åsikt, det kanske finns dom som tycker jag är helt dum i huvudet ;)
#9 - 14 mars 2005 20:15
Den enklaste reaktorn bygger du av en vattenbehållare till gnagare, typ kaniner.... Dom kostar typ 30:-. du skär hål i toppen på den, plockar ut ventilkulorna å kopplar på ett powerhead istället. det ser då typ ut såhär!
Vänd på paketet å borra etthål där du leder in co2:n. fyll den med vadd eller blåfilte i botten sen är det klart!
Om du bor i gbg så kan du kika in på hornbach. Jag har byggt en sån reaktor där för visning. Där finns också alla delar. den kostar dig kanske 50 spänn ex powerhead!
#10 - 14 mars 2005 20:15
Hehe, börjar inse charmen med att rita på frihand i photoshop! =)
#11 - 14 mars 2005 20:23
Vartifrån köpte du dina grejer Bluesboy (vet att det står i tråden men länkarna verkar inte fungera längre)? Tror jag försöker satsa på samma för att vara säker på att det fungerar. =)
Jag köpte modifierad brandsläckare (stigarrör bortplockat, testad och godkänd) lokalt. Regulator etc. beställde jag från www.aquaristic.net. Då körde jag med ett 220-liters kar och det fungerade lysande. När jag bytte till 540-liters moddade jag reaktorn så den klarade större kapacitet (förlängd). Enl. tillverkaren ska den klara 1000 liter men det gör den inte i standardutförande.
janne22 här på zoopet och jag hade en diskussion för ett tag sedan var gränsen låg för denna reaktor och det ser ut som den ligger kring 2-300 liter, lite beroende på hur mycket CO2 man måste kräma på med (växter, cirkulation etc).
#12 - 14 mars 2005 20:26
Gillar denna variant, har byggt en likadan :)

www.haack.se/projekt.htm
#13 - 15 mars 2005 15:23
Jag har kollat en del på aquaristic.net, men jag har inte hittat något färdigt paket som det inte ingår tub i. Eller jag hittade ett från Papillon men det framgick inte vad som fanns i det. Så då blir det väll till att köpa bit för bit. Men jag har ingen aning om vilka jag ska köpa. Och att det står på engelska och tyska gör det ju inte direkt lättare. Är det något speciellt märke man ska satsa på?

Den där reaktorn med gnagarflaskan verkade ju lätt att göra. Hur bli upplösningen med en sån? Jag bor i Stockholm så jag kan tyvärr inte komma och kolla.
Hur mycket kostar ett powerhead ungefär?
#14 - 15 mars 2005 15:38
BluesBoy: Vilken reaktor är det du har som ska klara 1000l men inte klarar mer än ca 300?
Är det AM 1000l? Jag hade ju tänkt beställa en sån till mitt, kanske får tänka om lite?
#15 - 15 mars 2005 16:32
[QUOTE=St.Anger]Jag har kollat en del på aquaristic.net, men jag har inte hittat något färdigt paket som det inte ingår tub i. [/QUOTE]Surt. Jag slog en snabbkoll och det verkar som dom har slutat sälja paketet jag menade.

[QUOTE=Krulle]Vilken reaktor är det du har som ska klara 1000l men inte klarar mer än ca 300?[/QUOTE]Det är den som ingår i BioPlast ProfiStar-Set:
http://www.bioplast.de/htdocs/bioplast/pro/edoc/unt_co2.htm
#16 - 15 mars 2005 16:55
AM1000 klarar med lätthet 325 liter, men jag tvivlar faktiskt på att den skulle klara 1000 liter. Jag har naturligvis inte testat men det verkar smått otroligt...

Fick jag gissa så skulle jag säga att gränsen går någonstans vid 5-600 liter
#17 - 15 mars 2005 17:40
Jag har tagit och plockat ihop lite grejor från aquaristic.net. Kommentera gärna om dom är bra, dåliga, för dyra eller vad ni kan komma på. =)

Magnetic valve 220 V for CO2(ab aqualine)
Preis: 41.58 €
Artikelnr: 190.030
Manufacturer: aquaristic.tec

Pressure reducer with 2 Manometers
Preis: 35.98 €
Artikelnr: 190.011

CO2 needle-/ Dosage valve
Preis: 12.58 €
Artikelnr: 190.020

CO2 Check Valve ( Tetra )
Preis: 2.69 €
Artikelnr: 190.040

BioPlast CO2 hose 3,0 m
Preis: 13.32 €
Artikelnr: 199.070
Manufacturer: Bioplast

Eller den här:

CO2 hose 1 Meter
Preis: 0.98 €
Artikelnr: 190.080

Hur lång slang behövs egentligen?
Behöver jag en bubbelräknare om jag kör den där kaninreaktorn?

Jag tror jag fick med allt där. Så vad tror ni? Blir det bra?

Totalt blev det 106,15 € (952,95 SEK) om man kör med den långa slangen och 93,81 € (842,17 SEK) med den korta.

Hur lång blir leveranstiden? Och vad kostar frakten på ett ungefär till Stockholm?
#18 - 15 mars 2005 18:42
Det verkar vara vettiga val men ingår inte nålventilen i manometern längre ??

När jag beställde så tog det så lång tid att jag ringde upp och frågade vad de höll på med, då visade det sig att de väntade på leverans av den eländiga slangsnutten som jag beställt. När jag bad dem ta bort den ifrån ordern så hade jag grejorna på 2 dagar.
#19 - 15 mars 2005 18:49
oveb: Vad skulle du rekomendera till mitt 720l akvarium då?
Fast det kanske bara är ca 650l vatten efter allt grus och alla
växter är i? =)
#20 - 15 mars 2005 19:18
Jag har faktiskt ingen aning då jag aldrig provat i ett så stort kar...

Kanske vore det bäst att bara sno designen och bygga en själv fast lite större då !
#21 - 15 mars 2005 19:25
Okej, vill ju helts ha en jag kan ha utanför akvariet, och då vill jag helst inte ha ngt hemmabygge då jag inte riktigt litar på mig själv :)

Finns det någon rekomenderad effekt på pump man ska ha till reaktorn?

För övrigt tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
#22 - 15 mars 2005 19:34
petnym här på forumet kör ju ett 980-liters kar med sin externa reaktor så den funkar säkert:
http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok04.html
#23 - 15 mars 2005 19:35
Jo det gör den säkert, men den ligger säker i en helt annan prisklass är jag rädd :)
Köper nog en AM 1000 ändå och testar, ska ändå beställa lite annat därifrån så (DK)
Finns säkert nån annan som vill köpa den om inte annat.
#24 - 15 mars 2005 19:57
Anledningen att jag är lite skeptisk är att om man drar på fullt ös (enligt manualen skall det vara 1000 l/h) så bubblar den över och då går en massa gas förlorad.

Jag har "strypt" min pump med ett UV-C filter och då kommer det bara ut lite yttepyttiga bubblor. Det har jag löst genom att rikta strilröret rakt ner så dessa småbubblor ställer sig och "dansar" i den nedåtriktade strömmen.

Jag har för mig att Peter har en "Dupla Reaktor $" och att den faktiskt har fjuttigare anslutningar än AM1000, detta skulle tyda på att jag tror fel....

Att sedan ventilen bara öppnar ca 5 minuter i taget tyder kanske det åxå på att jag har fel...

Jag borde kanske försöka hitta en elektriskt klocka att ansluta till controllern så jag får veta hur mycket den är öppen/dag.

** förvirrat funderande **

Hmmm... jag tror jag har ändrat mig ! Den borde ju definitivt klara dubbla volymen utan problem.

Ett tips om du skall ha den externt är att sätta gängtejp på alla gängade delar.

Eller kanske borde säga såhär, om du som jag tycker att försäkringsbolag är som hästhandlare så sätt den i karet. När du får lite tillväxt som kommer den inte att synas iallafall :)
#25 - 15 mars 2005 20:07
Hehe, det blev mycket funderingar där :)

Mitt ytterfilter är ju på 1200l utan ngt alls i, så ligger nog rätt
mycket under det nu så det borde iaf inte vara för kraftigt.

Okej, gängtejp, det ska jag lägga på minnet.
Annledning till att jag tänkte köpa en reaktor o ha kvitto va just försäkringsbolagen.
Dom kan man ju aldrig lita på tyvärr :/

En annledning till att jag vill ha den utanför är att jag vill få utblåset riktat
åt ngt annat håll än rakt ner som det blir om man kopplar in den i akvariumet
utan en massa extra rörböjjar.
#26 - 16 mars 2005 15:18
[QUOTE=oveb]Det verkar vara vettiga val men ingår inte nålventilen i manometern längre ??

När jag beställde så tog det så lång tid att jag ringde upp och frågade vad de höll på med, då visade det sig att de väntade på leverans av den eländiga slangsnutten som jag beställt. När jag bad dem ta bort den ifrån ordern så hade jag grejorna på 2 dagar.[/QUOTE]

Det fanns en där nålventilen och regulatorn satt ihop, men jag vet inte vilket som är bäst att ta.

CO2 Pressure reducer with 2 Manometer + dosage valve
Preis: 47.58 €
Artikelnr: 190.012

Den här var det tydligen "special" på.
Den är en aning dyrare (0,98 € ) än att köpa nålventil och regulator var och en för sig, men det är ju inga stora skillnader. Så då är det ju frågan om vilket som fungerar bäst som avgör. Vad tror ni?

Jobbigt att det tog så lång tid. Får hoppas att det inte blir så för mig med, :)
#27 - 17 mars 2005 14:49
Ingen som vet? Jag hade tänkt köpa rätt snart, så det vore bra att ha lite fler kommentarer om vad ni experter tycker. Det är ju ändå rätt mycket pengar.
#28 - 18 mars 2005 04:21
Jag använder en från Dennerele, Profi-Line CO2 Cyclo Turbo XL (knapt 1000 kr). Jag har den in 540 liter, och jag tror att den mindre modellen skulle räcka. Den här skall klara 5000 liter. Så jag har inte några problem att pumpa i mycket CO2 :-)
Jag tröttnade på SERA:s som inte riktigt klarade mitt akvarium, därav den kraftiga reaktorn. Annars har ju peterhaack här i Zoopet gjort en intressant reaktor. Fråga honom om han säljer en till dig.

Jag skulle inte ha filtervadd i filtret (ens om jag inte skulle skicka ned CO2 i det). Byt ut vadden mot keramiska makaroner, de kostar inte så mycket. Då får du ett bra filter med bra biologisk rening. Sedan så behöver du en bubbelräknare om du skall skicka in CO2 i pumpen. Du kommer inte att se bubblorna som går in i filtret. SERA har en kombinerad bubbelräknare/backventil som fungerar bra. Dupla har även en "Blasenzähler" som är ganska trevlig med inbyggd backventil (178 kr).

Annars verkar det ok. Brandsläckaren köper du från en firma som säljer brandsläckare eller liknande. Sök i gula sidorna. Notera att man heller inte bör lägga en släckare, av samma anledning som man inte bör ha stigarröret i. Tuben måste vara godkänd (testad) om du skall få den fyld. Att få den testad (vilket görs med jämna mellanrum) kostar pengar.
#29 - 19 mars 2005 11:46
Det finns två stycken bubbelräknare på aquaristik.net. Den ena (som jag vill ha) finns inte för tillfället, och den andra är nån skitdyr trycktålig sak. Så ska jag tror jag ska vänta med att köpa bubbelräknare. Eller går det att göra en egen till gnagarreaktorn?
Och vart kan man få tag på SERAS bubbelräknare/backventil?

Förresten. Hur var egentligen upplösningen i gnagarreaktorn? Fick aldrig något svar på det. =)

Och tack för infon om filtret! Så man behöver egentligen ingenting alls förutom makaroner i filtret? Låter lite strange. Känns som skiten inte kommer fastna nånstans utan bara åka rakt igenom filtret. Men jag har nog dunderfel. =)
#30 - 19 mars 2005 11:47
Det finns två stycken bubbelräknare på aquaristik.net. Den ena (som jag vill ha) finns inte för tillfället, och den andra är nån skitdyr trycktålig sak. Så ska jag vänta med att köpa bubbelräknare? Eller går det att göra en egen till gnagarreaktorn?
Vart kan man få tag på SERAS bubbelräknare/backventil?

Förresten. Hur var egentligen upplösningen i gnagarreaktorn?

Och tack för infon om filtret! Så man behöver egentligen ingenting alls förutom makaroner i filtret? Låter lite strange. Känns som skiten inte kommer fastna nånstans utan bara åka rakt igenom filtret. Men jag har nog dunderfel. =)
#31 - 19 mars 2005 17:41
Äh. Nu orkar jag inte vänta längre. Nu beställer jag. =)
Jag väntar med bubbelräknaren. Det borde väll inte vara alltför omöjligt att få tag på en i en vanlig akvariebutik.

Tack så jättemycket för hjälpen! Ni har underlättat någon enormt! :)
#32 - 24 mars 2005 17:34
Nu har jag beställt grejerna och fått ett mail för ett tag sen. I mailet står det en länk till ups som tydligen ska skicka grejerna. På deras sida kan man följa paketets resa. Men det är lite jag inte förstår. Hoppas någon kanske kan hjälpa mig. Så här står det:

"A HOLD HAS BEEN REQUESTED. PAYMENT MUST BE MADE PRIOR TO RELEASE"

Nu finns den i Stockholm. Statusen är fortfarande "på väg". Är det något jag ska göra? Igår stod det likadant när den var i Stockholm. Men av någon anledning verkar den ha skickats tillbaka till Nürnberg därifrån den kom tidigare samma dag.
Jag valde "cash on delivery" om det har något med saken. Vilket det antagligen har. Isåfall, hur fanken ska man betala då?

Nån som kan hjälpa mig att förstå? =)
#33 - 24 mars 2005 20:27
Jag bestälde några objektiv och en blix till kameran från tyskland, Cash on delivery, med UPS. Ringde upp dom med en gång när jag fick sändningsnumret och frågade hur dom ville ha betalningen. Man kan betala med kontanter (chauffören var inte glad åt att behöva åka omkring med nästan en månadslön i kontanter kan jag meddela...) eller sätta in pengarna på ett bankkonto. Kontonumret får du från UPS, men räkna med att det tar ett par, tre dagar extra innan du får prylarna.

Som extra grädde på moset så fick jag ringa flera gånger för att få dom att släppa iväg paketet. Det skickades 22/3 från tyskland, fanns på Arlanda morgonen 23/3 och levererades till mig 24/3 efter 5 telefonsamtal till kundtjänst.

Tyvärr så kommer du nog inte att få prylarna innan påsken, utan det blir nog tidigast på tisdag i nästa vecka (gissa varför jag var på UPS som en hök...)
#34 - 30 mars 2005 21:39
Jag verkar ha haft tur. Jag behövde inte ringa en enda gång utan UPS levererade paket så duktigt idag. Dom hade tydligen varit förbi igår också men jag var inte hemma då. Allt gick mycket smidigt och nu har jag alla grejer. Inget verkar saknas. Fast lite fel blev det. Det visade sig att nålventil tydligen ingick i regulatorn ändå. Så nu sitter jag här med två nålventiler.

Nu är det bara själv tuben som saknas. Men den är på gång. :D
#35 - 30 mars 2005 22:10
Kul, alltid roligt med nya "leksaker" :)
#36 - 1 april 2005 21:15
Waahooo! Nu har jag äntligen en komplett "riktig" Co2-anläggning! :D Brandsläckaren är nu hemma och jag är mycket glad och uppspelt! Om än något trött. :)
Än har jag inte börjat montera ihop allting, utan jag har spenderat hela dagen till att (förutom att hämta brandsläckaren) fixa iordning mina nyinköpta lysrörshållare eller vad det nu kallas. Jag har nu 4 stycken 36W rör med reflektorer till alla. Tror ni det blir bra?
Köpte även ett power head till reaktorn som ska byggas. Medans jag bygger den så tänkte jag köra Co2 genom filtret så länge.
Men jag frågar återigen: Vet nån hur bra upplösning det blir om man kör med en sån där reaktor av en gnagarflaska?
Jag är ju ute efter en så bra upplösning som möjligt utan att det ska bli alldeles för avancerat. Jag är ju ändå bara 14, så förvänta er inte allt för high tech . =)

Men jag återkommer när det blir dags att montera ihop grejerna. Tack så jätte mycket för all hjälp hittils. Har varit MYCKET uppskattat! =)
#37 - 1 april 2005 22:48
[QUOTE=St.Anger]Waahooo! Nu har jag äntligen en komplett "riktig" Co2-anläggning! :D Brandsläckaren är nu hemma och jag är mycket glad och uppspelt! Om än något trött. :)
Än har jag inte börjat montera ihop allting, utan jag har spenderat hela dagen till att (förutom att hämta brandsläckaren) fixa iordning mina nyinköpta lysrörshållare eller vad det nu kallas. Jag har nu 4 stycken 36W rör med reflektorer till alla. Tror ni det blir bra?
Köpte även ett power head till reaktorn som ska byggas. Medans jag bygger den så tänkte jag köra Co2 genom filtret så länge.
Men jag frågar återigen: Vet nån hur bra upplösning det blir om man kör med en sån där reaktor av en gnagarflaska?
Jag är ju ute efter en så bra upplösning som möjligt utan att det ska bli alldeles för avancerat. Jag är ju ändå bara 14, så förvänta er inte allt för high tech . =)

Men jag återkommer när det blir dags att montera ihop grejerna. Tack så jätte mycket för all hjälp hittils. Har varit MYCKET uppskattat! =)[/QUOTE]

Kör försiktigt ! Har du nått schysst ph-test hemma ??

JBL's och Hagens (6,0->7,6) fungerar bra !

Det är ju ingen höjdare om du börjar med att co2-förgifta firrarna.
#38 - 1 april 2005 22:53
Tack för tipset! Men det har jag redan tänkt på. :)
PH-testet jag köpte är just JBL's 6,0-7,6, och KH-testet är ett från Sera.
Men för tillfället bor all fisk i ett mindre tillfälligt akvarium för säkerhetskull så jag inte gasar ihjäl någon fisk. Vore ju mindre roligt. När jag sedan fått koll på Co2'n så ska dom få flytta in igen.
#39 - 2 april 2005 12:49
Nu tänker jag snart börja sätta ihop Co2-anläggningen, men jag har inte allt för stor koll på vad jag ska göra. Så jag vore mycket tacksam om någon kunde skriva en enkel steg för steg guide. :)
Det känns lite småläskigt att hålla på med sånt här när man inte vet vad man ska göra.
#40 - 2 april 2005 13:36
[QUOTE=St.Anger]Nu tänker jag snart börja sätta ihop Co2-anläggningen, men jag har inte allt för stor koll på vad jag ska göra. Så jag vore mycket tacksam om någon kunde skriva en enkel steg för steg guide. :)
Det känns lite småläskigt att hålla på med sånt här när man inte vet vad man ska göra.[/QUOTE]

Enkelt :

1. Skruva dit regulatorn på släckaren (rejält hårt för här är det 60 bars tryck)
2. Vrid försiktigt åt båda rattarna på regulatorn ( den stora är vänstergängad har jag för mig)
3. Sätt dit slangen (ej PVC) fästet vid nålventilen, andra änden skall till reaktorn alt insuget på ytterfiltret.
4. Sätt en backventil på slangen emellan nålventil och reaktor/filter
5. Öppna kranen på släckaren (då skall den ena mätaren visa 60 bar)
6. Vrid det stora ratten på regulatorn så att den mätaren med små värden visar 1,0-1,5
7. Öppna nålventilen tills det börjar komma gas ur slangen som går till karet

Återkom sedan med mer frågor :)

Här en bild som visar lite...

http://berthling.com/gallery/325-liters/CIMG3029
#41 - 2 april 2005 14:31
Kanon! :D Tack så jättemycket!

Har lite frågor bara. På punkt nummer två, vilka två rattar menar du? Är den stora i mitten på regulatorn och nålventilen du menar? Det borde väll vara det eftersom de är de enda rattar jag ser, men jag vill vara absolut säker. :)

I vilken ordning bör man egentligen sätta magnetventilen och backventilen? Alltså vilken ska vara närmast karet?
Jag såg att du hade satt magnetventilen direkt på nålventilen. Det såg snyggt ut, men hur gjorde du då? Blir man tvungen att hålla på och modifiera massa grejer? Isåfall skippar jag det och kör med en slangbit mellan.
#42 - 2 april 2005 14:40
Jag satte magnetventilen direkt i regulatorn och därefter nålventilen i magnetventilen, antar att det inte spelar någon roll, resultatet blir detsamma.
Backventilen har jag satt på siliconslangen där den är om högst innan den går ner i karet.
#43 - 2 april 2005 14:40
En grej till. Åt vilket håll ska magnetventilen sitta? På den finns en pil som pekar åt ett håll. Ska den peka mot vattnet eller brandsläckaren?
#44 - 2 april 2005 14:41
Ah har du magnetventil !

Jo båda bör nog vara stängda när du börjar.

Jag har min backventil ända nere vid vattenytan. Det har jag för att den inte skall starta en hävert om den delas. Så här :

http://berthling.com/gallery/325-liters/P1010187_001?full=1

Kör du med en slangbit emellan, jag hade så länge tills jag fick lite tid/ork/lust över att snygga till det lite :)

Det behövs dock inga ytterligare pryttlar för att skruva ihop dem till en enhet.
#45 - 2 april 2005 14:42
Pilen skall vara i flödesriktningen, d.v.s från tuben mot karet.
#46 - 2 april 2005 14:45
[QUOTE=Hawkmoon]Jag satte magnetventilen direkt i regulatorn och därefter nålventilen i magnetventilen, antar att det inte spelar någon roll, resultatet blir detsamma.
Backventilen har jag satt på siliconslangen där den är om högst innan den går ner i karet.[/QUOTE]

Man ska alltså sätta grejerna direkt i varandra? Utan slangar mellan? Låter vettigt eftersom det lär ju bli rätt högt tryck i slangen när magnetventilen stänger. Ska se om det går att sätta ihop dom på något smidigt sätt.

*EDIT

Jag är för långsam på att skriva. :) Allt har ju redan blivit besvarat. Tac för hjälpen! :D
Jag testar att sätta ihop dom utan slangar emellan så det blir snyggt på en gång.
#47 - 2 april 2005 14:48
Japp, ingen slang mellan delarna, använd gängtejp och som täthetstest kan du pensla på diskmedel utspätt med lite vatten för att se att det inte läcker.

Om du inte har tillgång till läckspray förståss.
#48 - 2 april 2005 15:02
Hur gör man egentligen för att få grejerna till en enhet? Dom passar inget vidare ihop som dom är och jag misstänker att man måste såga av en av de utstickande plupparna man fäster slangen på för att det ska passa ihop. Eller har jag helt fel?
#49 - 2 april 2005 15:11
Nej nej, såga ingenting, dom går att skruva bort och ersätta med nipplar som passar i gängorna, jag tog med mig prylarna till en lokal VVS butik och fick hjälp med både nipplar och gängtejp.

Sätt en nippel i regulatorn som passar i magnetventilen och en likadan nippel från magnetventilen som passar i nålventilen behåll sedan slanganslutningsnippleln på utloppet till nålventilen som du kopplar siliconslangen till.
Du får två slanganslutningsnipplar över men det får man ta.
#50 - 2 april 2005 15:21
Jag sågade bort en sådan där plupp :)
#51 - 2 april 2005 15:25
Coolt [:-106] , det vågade inte jag.
#52 - 2 april 2005 15:26
Hmm. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Fast eftersom jag råkade få två stycken nålventiler så skulle jag ju kunna testa att såga på en av dom, och om det blir bra så kör jag med den. Annars får jag köra med den andra med slangar och snygga till det vid ett senare tillfälle.
#53 - 2 april 2005 15:28
Kör på bara, du har ju lite material att dribbla med, och det kan ju inte bli någon katastrof, finns ju nipplar att fixa om du skulle misslyckas med sågandet :D
#54 - 2 april 2005 15:42
Då kör jag. :)

*Går och letar upp bågfilen*
#55 - 2 april 2005 16:02
Tips när du är klar och allt är trycksatt, pensla en lösning av diskmedel och vatten på alla skarvar.

Blir det en bubblor så läcker det...
#56 - 2 april 2005 17:01
Det verkar ha skitit sig. :( Metallbiten som jag sågade av pluppen på går ju inte in i gängorna nånstans. Det går något varv sedan tar det stopp. Fast den passar fortfarande perfekt i dom metallbitar som ska sitta ovan på den. Dom som klämmer fast slangen alltså.
Vilken tur att jag har en i reserv. Blir väll tvungen att köra med fula slangar emellan. :(
#57 - 2 april 2005 17:06
Eller skruva bort hela anslutningen och ersätta med en nippel med samma gäng i bägge ändar och slippa slang.
#58 - 2 april 2005 17:24
Just ja. Det alternativet finns ju fortfarande! :D Fast då kommer det ju dröja extra länge. Jag vill ju ha den klar innan storauktionen i morgon. Tror jag börjar med slang emellan och byter senare.
#59 - 2 april 2005 17:27
Mmmm, klart man vill få igång prylarna, lycka till :p
#60 - 2 april 2005 17:40
Hehe, man blir ju rätt ivrig. =)
Jag upptäckte precis att det finns en till synes onödig metallbit med ett hål i som sticker ut på brandsläckaren brevid regulatorn, och den var som gjord för att parkera magnetventiler! Nu ser det faktiskt rätt bra ut. :)
#61 - 2 april 2005 18:45
Hmm. Skumt. För att det ska komma Co2 ut slangen så måste man ha nålventilen väldigt löst fastskruvad. Så fort man skruvar fast den så att det tar emot så slutar det komma gas. Ska det vara så?
#62 - 2 april 2005 18:53
Det brukar vara några varv ut, den skall gå lätt !
#63 - 2 april 2005 19:29
Tänkte visa ett par bilder som visar hur jag gjort.

Kanhända att de ändrats så detta inte fungerar för dig ?
#64 - 2 april 2005 19:38
Va bra. Fick nästan panik när det inte kom någon gas. Trodde nått var trasigt eller att jag köpt fel grejer. =) Men vilken tur att det ska vara så.

Nu saknas bara bubbelräknare och reaktor. Ska se om jag kan få tag i en bubbelräknare och en gnagarflaska i morgon.

Men vad tror ni om ljuset? Räcker det nu med 4 stycken 36W rör med reflektorer på alla? Hade väntat mig att det skulle bli en rejäl skillnad eftersom jag bara haft 2 36W rör utan reflektorer tidigare, men skillnaden känns faktiskt inte så stor. Skumt...
#65 - 2 april 2005 19:44
[QUOTE=oveb]Tänkte visa ett par bilder som visar hur jag gjort.

Kanhända att de ändrats så detta inte fungerar för dig ?[/QUOTE]

Jo det var så jag gjorde. Sidan med pluppen man kapade bort verkade vara en aning större än den andra vilket gjorde att det tog totalstopp efter något varv när man försöker skruva in den.
Jag får väll köra med slang emellan tills jag hittar en ny nippel som är lika stor på båda sidor.
#66 - 2 april 2005 20:18
[QUOTE=St.Anger][QUOTE=oveb]Tänkte visa ett par bilder som visar hur jag gjort.

Kanhända att de ändrats så detta inte fungerar för dig ?[/QUOTE]

Jo det var så jag gjorde. Sidan med pluppen man kapade bort verkade vara en aning större än den andra vilket gjorde att det tog totalstopp efter något varv när man försöker skruva in den.
Jag får väll köra med slang emellan tills jag hittar en ny nippel som är lika stor på båda sidor.[/QUOTE]

Provade du båda ändarna av den ??

Jag hade iallafall klart hyggligt bubbel i min gamla balja med 0,5W/liter och du har 0,4... Borde fungera hyggligt om du får till co2't och gödningen.

Räkna inte med toktillväxt dock !
#67 - 2 april 2005 21:36
Jag testade allt kändes det som, men den ville verkligen inte passa in.

Så jag har egentligen för lite ljus? Hur mycket bör man ha? Jag skulle ju vilja ha rätt snabb tillväxt, inte så man måste mata det en 1 fulldospulls varje dag, men ändå så man ser att det verkligen händer grejer.
Men jag har ju knappt plats kvar i locket för fler lysrör. Två till skulle jag nog få in, men sen är det tvärstopp. Men tycker du jag borde skaffa två lysrör till?
#68 - 2 april 2005 22:10
[QUOTE=St.Anger]Jag testade allt kändes det som, men den ville verkligen inte passa in.

Så jag har egentligen för lite ljus? Hur mycket bör man ha? Jag skulle ju vilja ha rätt snabb tillväxt, inte så man måste mata det en 1 fulldospulls varje dag, men ändå så man ser att det verkligen händer grejer.
Men jag har ju knappt plats kvar i locket för fler lysrör. Två till skulle jag nog få in, men sen är det tvärstopp. Men tycker du jag borde skaffa två lysrör till?[/QUOTE]

Prova ett tag och se, det är inte bara positivt med mycket ljus !

Vissa växter blir fula under mycket ljus (kryper)
Andra växter blir bara långa och fula när de växer snabbt
Det går inte att göda enligt EI utan dagliga doser krävs
Missar man en gödning så går det snabbt åt... helv...

Dessutom så har växter någon konstig förmåga att "vänja" sig vid den ljusstyrka de får.

Många har toksnygga kar med din styrka så kör ett tag och se om du verkligen vill ha mer.
#69 - 2 april 2005 22:28
Tack för svaret. :) Nu känner jag mig mycket lugnare. Jag ska ta det lugnt och se hur det här går. Det är ju ändå 6 gånger starkare ljus än tidigare så nån effekt borde det ju ha.

Tack så jättemycket för all hjälp! Ni ska bara veta hur tacksam jag är. :) Skulle aldrig ha klarat det själv.

Nu ska jag sova. God natt!
#70 - 3 april 2005 05:27
Det behövs dock inga ytterligare pryttlar för att skruva ihop dem till en enhet.
Till min magnetventil (BioPlast) följde det med extra anslutningar och packningar för montage direkt på regulatorn (utan slang).
Kan säkert inhandlas på närmsta tryck & pys firma.
Se bild:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=290

Blir det verkligen tätt om man kapar en slanganslutning? Då är ju inte änden anpassad till magnetventilens säte? Men jag förmodar att du har kontrollerat med bubbelvatten :)
#71 - 3 april 2005 07:00
Det är ju den nippeln som satt där ifrån fabrik så förstår inte vad du menar skulle vara fel ?

Sen är ju inte trycket efter nålventilen ganska så fjuttigt !
#72 - 3 april 2005 08:49
[QUOTE=oveb]Det är ju den nippeln som satt där ifrån fabrik så förstår inte vad du menar skulle vara fel ?![/QUOTE]Jodå, den sitter från fabrik men den är för anslutningar till slang som original. Dessa är ju inga riktiga "könsbytare" med två riktiga yttergängor. Den sida som man ansluter slangen till har t.ex. inte gängor hela vägen utan har en liten "hals".
#73 - 3 april 2005 21:23
Hur går det St... bubblar det ???
#74 - 3 april 2005 23:44
Har inte hunnit testa det riktigt än. Igår fyllde morsan år och idag var jag på storauktionen i stockholm. Köpte en stor hygrophila polysperma, två små Windelövs javaormbunkar, ett storpack hornsärv, en siamensis och en vanlig vattenormbunke. Blev mycket snyggt om jag får säga det själv.
Gjorde ett vattenbyte när jag kom hem och tillsatte all gödning förutom Co2. Och jäklar vad det började bubbla! Det brukar ju bubbla rätt friskt vid alla vattenbyten men jag har aldrig upplevt att det varit så här mycket. Vattenormbunken var värst och hade flera bubblor stora som små russin på bladen. Kanske är den nya belysningen som gör susen. Det var ju första gången jag bytte vatten med den på.
Just nu har jag ingen reaktor utan leder in det direkt i filtret, men ska bygga en senare. Och eftersom jag inte har någon bubbelräknare så får använda den gamla reningsflaskan till mäsken. Ser inte så snyggt ut men fungerar mycket bra. =)
Men jag testade att ha Co2'n på en halvtimme innan släckning. Mer tid hade jag inte. Tyvärr glömde jag att mäta ph och kh innan. Men efter en halvtimme så låg ph't på 7 och kh't på 4, det vill säga 12ppm. Men jag förstår inte hur ni kan veta hur många bubblor per sekund ni släpper ut. Det är ju nästan omöjligt att hålla koll på dom. Det går alldeles för snabbt och man tappar bort sig i räkningen hela tiden. :) Men tillslut fick jag fram att jag körde på ungefär 3,5 bubblor/s. Är det godkänt? Hur många bubblor/s bör man köra?

Tyvärr blir det lite jobbigt med koldioxiden de följande två veckorna. Vi ska nämligen ha prao då och jag kommer inte kunna vara hemma och hålla koll på den. Så jag tror fiskarna får fortsätta bo i sitt tillfälliga akvarium tills jag fått koll på co2-nivåerna. Vill ju inte gasa ihjäl dom.
Men jag har däremot fått tidernas bästa prao-plats! På Akvarielagret i Bromma! :D Ska bli riktigt skoj. Tyvärr är det rätt lång resväg (1 timme och 10 minuter ungefär), men det får det vara värt! Ser fram emot i morgon. :D
#75 - 4 april 2005 20:05
Nu har koldioxiden varit igång en dag och följande värden har jag nu: Ph: 6,6 och kh: 3 med en bubbeltakt i 1,5 bubblor i sekunden. Det vill säga 23 ppm med Co2. :D Det är väll en ganska perfekt Co2-nivå? Känns som upplösningen är rätt bra. 1,5 bubblor sekunden är väll rätt så lite för den Co2-nivån???

Det bubblar en hel del fortfarande. Kanske fortfarande är från vattenbytet (det sitter kvar en del bubblor på rutorna). Vattenormbunken bubblar fortfarande mycket fint.
#76 - 5 april 2005 17:03
*bump*
#77 - 5 april 2005 17:20
[QUOTE=St.Anger]*bump*[/QUOTE]

Det låter väl ok, jag brukar i och för sig lägga mig lite lägre men det är för att jag är feg.

Om en rot lurar på en på nån tiodel eller om man "råkat" läsa ph't lite för optimistiskt.
#78 - 5 april 2005 18:54
Jag ökade bubbeltakten lite för säkerhetskull. Jag har faktiskt två stora rötter som kanske ligger och påverkar så det är väll lika bra.
Tycker det känns som det växer lite långsamt. Vet inte hur snabbt det ska växa, men jag hade väntat mig lite mer fart från polysperman och hornsärven.

Passar på att lägga in en bild när jag ändå håller på. Kameran är inte världes bästa precis och jag är rätt dålig att ta akvariebilder. Växterna är mer gröna och allt blir mycket ljusare på bilden. Dessutom är bilden tagen rakt framifrån vilket gör allt mycket fulare. Jaja. Nog med undanflykter. Ska bli kul att se hur det blir när det vuxit till sig lite! Ska nog även lägga till en mörk bakgrund.

http://xull.org/preview.php
(PS: Stenen på roten är bara där för att roten fortfarande vill flyta)

Men jag är nyfiken på om jag får bra upplösning av Co2'n. Vad tycker ni? Ph: 6,6 och kh: 3 med en bubbeltakt i 1,5 bubblor i sekunden. 23ppm alltså.
#79 - 5 april 2005 19:23
Tycker det känns som det växer lite långsamt. Vet inte hur snabbt det ska växa, men jag hade väntat mig lite mer fart från polysperman och hornsärven.
Ge växterna någon vecka på sig att sätta fart. Polysperman kommer du att få repa av ett par decimeter per vecka när du fått bra CO2/gödning ;)

Men jag är nyfiken på om jag får bra upplösning av Co2'n. Vad tycker ni? Ph: 6,6 och kh: 3 med en bubbeltakt i 1,5 bubblor i sekunden. 23ppm alltså.
Jag tror nog du har fått till det ganska bra om det är 375-literskaret vi pratar om. Eftersom du har snabbväxande växter som kan sluka otroliga mängder CO2 skulle jag höja nivån ytterligare lite. 6,4-6,5 skadar nog inte. Hur som helst - försök kolla att växterna bubblar när lyset varit på några timmar. Har du bra bubbel kan du glömma vad jag sa om att öka CO2. Är det lite trögt med bubbleriet kan du gott öka som jag sa.
Detta gäller någon/ett par dagar efter du har doserat övrig gödning. Nu när du har bra CO2 finns risk att övrig gödning tar slut efter några dagar och växterna slutar bubbla för den saken skull.

Länken fungerade tyvärr inte.
#80 - 5 april 2005 20:04
bra tråd det här:)
Nu vet man själv vad man ska beställa osv osv;)
#81 - 5 april 2005 20:47
Japp det är 375:an. Jag tycker det bubblar lite trögt på en del växter. Vattenormbunken "svettas" ganska bra, och även cryptocyronen släpper iväg en massa minibubblor på rad upp i vattnet eller vad man ska säga. De flesta växter har en del bubblor som sitter på bladen, men lite klent tycker jag det nog är. Så jag tar och sänker ner till 6,4-6,5 som du säger.

Fungerar den här då? http://xull.org/img/040505-1112731875-HPIM2260.JPG

*EDIT: Shit vad fult det blir på bild! Det är vackrare på riktigt. ;)
#82 - 6 april 2005 05:00
Jag tycker det låter ganska bra - mycket beror på hur mycket energi du tillför, d.v.s. ljusstyrka. Om det är 4 * 36 W i 375 liter tror jag du har hamnat ganska bra när det gäller bubbel. 0,4 W/l är helt ok men man får inte det där tokbubblet som storfräsarna med > 1 W/l. Jag kör med 0,3 W/l och växer gör det rejält ändå!

Blanda bara inte ihop "riktigt" växtbubbel med bubbel som ofta förekommer direkt efter ett vattenbyte (tyckte det fanns spår efter bubblor på glaset på din bild). Snyggt kar förresten :) Det här blir nog bra.
#83 - 6 april 2005 05:53
Tack! :)
Nä då, jag kan skilja på vanligt bubbel och vattenbytesbubbel. Brukar skaka loss alla bubblor från växterna och ser om det kommer nytt.

Måste nästan vara rätt jobbigt med så pass mycket ljus som > 1W litern. Man lär ju få kräma på en hel del med koldioxiden och antagligen går det åt många fulldospulsar. För att inte tala om hur ofta man måste ansa växterna så det inte blir total jungel! När jag tänker efter så trivs jag ganska bra med min ljusmängd. :)

Tror du nålgräs skulle kunna trivas? Jag skulle nämligen vilja ha någon slags marktäckare, och då är nålgräs är min favorit. Vart får man tag på det egentligen?
#84 - 6 april 2005 10:49
Tror du nålgräs skulle kunna trivas? Jag skulle nämligen vilja ha någon slags marktäckare, och då är nålgräs är min favorit.
Jag har haft problem med det låga partiet med mina 0,3 W/l. Har därför gått över till snabbväxande Difformis som får agera marktäckare. Funkar faktiskt bra eftersom karet är 60 cm högt och de därför inte ser så ruskigt stora ut i framkant.
#85 - 6 april 2005 13:51
Mina växter bubblade inte särskilt mycket i början men när jag började jämföra sekvensbilder från digitalkameran så blev jag mycket positivt överaskad. Det växte så in i norden ändå.
Kolla min zoon och sekvensalbumet så får du ser vart man kan komma på en månad och 0,3 W/L. Visserligen fått mycket stöd från defdac men oveb+bluesboy fungerar säkerligen lika bra ;)

Nu tar jag inga fler sekvensbilder eftersom jag konstant ansar och karet är så gott som fullproppat med växter. Tacka CO2 + PMDD för det.
#86 - 6 april 2005 16:36
Efter att jag ökat bubbeltakten så tycker jag det blivit mer bubbel från växterna. Och när jag ser på bilden så ser man faktiskt att det vuxit en del sen igår. De längsta hornsärvarna har nu vuxit hela vägen upp till vattenytan och polysperman har börjat skicka ut en del rötter. Plus en hel del nya blad på alla växter.
Men allt är inte frid och fröjd. Har en hel del gamla alger på en del blad, och till min fasa så tycker jag det ser ut som om dom har blivit fler! Bland annat trådalger, någon ful grå sak och några som ser ut som svarta tofsar (tofsalger?). Dessutom verkar lite cyano ha överlevt mörkläggningen förut. :( Cyanon ska väll gå ganska lätt att stoppa med fungistop och mer KNO3, men hur gör man med de övriga?
#87 - 6 april 2005 18:08
Efter att jag ökat bubbeltakten så tycker jag det blivit mer bubbel från växterna.
[:-106]

Cyanon ska väll gå ganska lätt att stoppa med fungistop och mer KNO3, men hur gör man med de övriga?
Frågar du mig skulle jag vilja säga att du redan håller på och löser problemet utan att veta om det.
Förändringar i karet har en jädrans förmåga att trigga igång algspridning. Har du inte doserat överdrivet mycket microgödning (med järn, Fe) skulle jag satsa på att stabilisera karet ett par-tre veckor med din nya fina CO2-dosering och övriga gödningsämnen. Hålla koll på växtbubblet så det inte avstannar flera dagar i sträck. Med en gnutta tålamod denna period finns det goda chanser att de försvinner av sig själva. Jag har provat denna medicin ett flertal gånger.
#88 - 6 april 2005 18:31
Jag kör med Fungistop för att 2-3 veckors läktid känns alldeles för mycket... Lider lixom lite varje dag. Speciellt nålgräs mår inte alls bra av den gröna geggan :(

Sen ser jag det som en bonus att firrarna triggas till lek av det :)

Det "borde" väl egentligen döda filterbakterier med nitrit som följd men det har inte gått att mäta nån iallafall.
#89 - 6 april 2005 18:51
Den gröna geggan har jag varit förskonad från som tur är :) . Jag syftade på "med de övriga".
#90 - 7 april 2005 17:50
Så jag behöver bara luta mig tillbaka och njuta av växtakvariet och så fixar det sig självt? Den sortens algebekämpning gillar jag! :D

Men är det verkligen så? Det känns som algerna har ökat ännu mer. Jag vill ju gärna få stopp på det innan det blir riktigt allvarligt. Dom som växer snabbast är trådalgerna....
#91 - 7 april 2005 17:56
Ta det lugnt med microgödningen, tillsätt endast när du börjar se typiska brister på järn, kolla på hjortgatans tips.
#92 - 7 april 2005 18:57
Men är det verkligen så?
Cyanon borde du nog kasta dig över som oveb säger. Se till att hålla en bra kvävenivå (KNO3 > 5 ppm).
Övriga kan du försöka ta bort så gott det går vid dina regelbundna vattenbyten. När karet har hittat sin balans med dina fina näringsnivåer, inte ställer till något med filtren så du får ammoniumspikar - ja, då är det bara att göra långnäsa åt algerna om ett par veckor.
#93 - 7 april 2005 19:40
Säger som defdac gjorde när han hjälpte mmig med min första cyano-terror.

"När sedan prickalgerna dyker upp så jubla" :)

Ungefär så var det åxå !
#95 - 7 april 2005 20:28
Precis dom där algerna har jag i mitt kar! Fast jag har mycket mer av dom. :( Fast det är bara på vissa ställen dom verkar trivas bra på. Mest angripen är nog den högra roten. Av växterna är det nog cryptocyronen.

Men ska jag bara hålla bra kväve nivåer så försvinner cyanon? Ingen mörkläggning eller fungistop?
#96 - 7 april 2005 22:09
Jag dänger till dem med 2 doser Fungistop, den andra 3-4 dagar efter den första.

Växterna tar ingen som helst skada utan bubblar på som vanligt i vattnet trots att det liknar te ett par dagar. Te-färgen försvinner själv och döda cyano's svävar omkring i karet några dagar. Dessa partiklar är lättast av bli av med med ett Quickfilter.

Sen gäller det att hålla schyssta nitrathalter ett tag så att de inte återkommer !
#97 - 10 april 2005 14:45
Tack för tipsen med Cyanon! Ska köpa fungistop.
Men nu har mer problem dykt upp. Det bubblar inte längre. :( Gjorde ett vattenbyte igår och tillsatte gödningen, fast halva dosen TMG den här gången. Ph' ligger nu på 6,6 och kh3 igen. Hade ökat för mycket förra gången och hamnade nere på ph 6. Så jag minskade bubbeltakten lite, tydligen för mycket. Kan dessa förändringar ha något att göra med det minskade bubblet? Har ökat bubblorna igen en aning för att försöka hamna på 6,4-6,5.
Något som jag tycker är konstigt är att siamensisen inte har vuxit någonting sen jag köpte den. Den ska väll vara rätt snabbväxande? Vid vattenbytet så flyttade jag även hornsärven och satte den tätare. Nu har några få stänglar fått gulvita toppar. Är det någon näringsbrist eller är det för att den inte gillar att växa så tätt?

Förresten. Ska jag köpa fosfat och nitrat test? Kanske kan vara användbart. Men vilket ämne ska man mäta för att få koll på microgödningen? Har bara sett magnesium och järn. Tror järn är bäst men vet inte säkert.
#98 - 10 april 2005 14:57
Inget allvarligt händer om du göder dubbelt så mitt råd är att tillsätta samtliga ämnen igen, fast för att göra det lite skojigare så tillsätt ett i taget (KNO3 först för oddsen är högst att det är det) så du ser när det börjar bubbla. Lärorikt sånt :)

Bubblar det likförbaskat inte så dubbel/trippel-kolla co2'n.

Händer det fortfarande inget så "fluffa" växterna.

Så ungefär gör jag när det bubblar taskigt...
#99 - 10 april 2005 16:04
Låter intressant! Det ska jag testa. :) Upptäckte precis små hål på siamensisen. Detta tyder väll på kväve-brist? Eller var det kalium?

Menar du med att "fluffa" växterna att man typ ska skaka dom? Hur kan det hjälpa egentligen? *Nyfiken*
#100 - 10 april 2005 16:35
[QUOTE=St.Anger]Låter intressant! Det ska jag testa. :) Upptäckte precis små hål på siamensisen. Detta tyder väll på kväve-brist? Eller var det kalium?
[/QUOTE]

Spelar egentligen ingen roll, båda bristerna löser du ju med KNO3...

Menar du med att "fluffa" växterna att man typ ska skaka dom? Hur kan det hjälpa egentligen? *Nyfiken*

Skaka av löst elände som hindrar näringsupptaget, defdac kallar det "fluffa".
#101 - 10 april 2005 17:15
Hehe, coolt! Tror f*n det redan börjat bubbla mer! :D Efter en dos KNO3 så tycker jag växterna har börjat släppa ifrån sig mer bubblor. Ska köra det övriga näringsämnena också och se om det ger ännu mer bubbel. Riktigt häftigt det här! :)
#102 - 11 april 2005 16:56
Tycker åxå sånt är coolt. Idag hade jag en mätbar fosfathalt på ca 3ppm och inget bubbel. Att det fanns co2 och nitrat var jag bombis på.

Så alltså skickade jag i en fulldos fosfat och efter bara några minuter så var det champagne igen :)

Så att fosfat kan vara uppbundet och alltså ej tillgängligt för växterna är inget jag tvivlar en sekund på !
#103 - 16 april 2005 17:08
Nu behöver jag hjälp ännu en gång. Återigen har det slutat bubbla. Eller det bubblar fortfarande men inte alls lika mycket som förut. Nu släpper växterna ifrån sig någon bubbla här och där och det sitter några små bubblor på växterna men i jämförelse med hur det var förut så är det nästan ingenting! Gjorde ett vattenbyte igår och tillsatte all gödning. Jag passade även på att släppa i fiskarna som bott i ett tillfälligt akvarium medans jag fick koll på co2'n. Men det blev inte samma bubbelexplosion det brukar bli. Jag avaktade med att göra något och se hur det blir. Idag bubblar det nästan ingenting heller så jag tillsatte ytterligare en fulldospuls. Men inga bubblor. Kan fiskarna ha något med det hela att göra? Dom kanske nu andas upp allt syre i vattnet så allt syre växterna produceras kanske löses upp på en gång. Eller vad tror ni?
Jag har ph 6,6 och kh 3.

Men mitt kh-test har blivit lite konstigt. Efter att jag ökade bubbeltakten för att komma ner i ph 6,6 så hoppar det över grönt. Alltså istället för att först bli blått, sedan grönt och sen gult så blir det blått de två första dropparna och går sedan direkt till gult. Ganska svag gul färg, men ändå gult. Har kollat många gånger för att se om jag inte ser fel och det egentligen är lite grönt. Men jag tycker det är klart gult. Häller jag i ytterligare en droppen så blir den gula färgen starkare och det är inte längre någon tvekan. Vad kan detta bero på? Ser jag fel och det egentligen är kh 4? Innan jag sänkte och jag hade kh 5 så fungerade det som det skulle. Testet är från sera och nyköpt.

Iallfall verkar inte Co2'n vara problemet.

Har även märkt att fiskarna håller sig rätt högt, fast utan att flåsa. Min nyinköpta grupp siamesiska algätare som jag hade tänkt kunna hjälpa mig med trådalgerna har än så länge inte rört växterna utan simmar bara längs med frontrutan. Beror det på att jag har för hög co2-halt? Eller har de bara inte vant sig vid den än? Annars verkar det trivas ganska bra och kilfläcksrasbororna leker för fulla muggar. Dom har även välldigt vackra färger.

Dessutom fortsätter trådalgerna härja fritt. Fast inte lika fort som tidigare. Har varit rätt slarvig med tändandet och släckandet av akvariet. Men nu har jag skaffat en timer och ställt in den så det bara kommer lysa i 12 timmar. Och jag ska inte heller röra Co2'n på ett tag. När allt blivit stabilt så kanske dom kapitulerar.

Men en sak som jag tycker är välldigt konstig är att siamensin knapp växer nånting. Ända sen jag köpte den har den bara fått några fåtal nya blad. Den ska ju vara snabbväxande! Nu står den bara där och blir allt mer algangripen.
Hornsärven växer däremot välldigt duktigt! Den har nu bildat en väldig tät skog och man får trimma den hela tiden. Polysperman börjar också komma igång. Fast ännu inte så superfort. Övriga växter växer på i ganska lugn takt. Alla förutom siamensisen. Vad är det som egentligen gör att just den inte trivs? Någon som har nån idé?

Sista frågan nu. :) Har sett några nya blad från javaormbunken som är rätt gula. Är det någon näringsbegränsning? Vad är det isåfall man ska ha i?
#104 - 16 april 2005 17:19
Jahapp. Medans jag satt och gnällde verkar några problem ha löst sig helt av sig själva. :) Det bubblar lite mer nu faktiskt och de siamesiska algätarna har skärpt till sig och börjat ge sig på algerna. Trevligt trevligt! :D
#105 - 16 april 2005 17:36
Du kanske skulle ta och skaffa någon riktigt bra "bubblare" att ha som syresättare.

Varför inte Cabomba ? Den säljs nästan överallt och de flesta utan co2 brukar misslyckas rejält med den.

Bra indikator på att du gör rätt med andra ord :)
#106 - 16 april 2005 18:03
Det vore ju en bra idé. Men jag skulle helst vilja ha någon annan än cabomba. Har redan hornsärven och en annan växt jag precis köpte (som jag inte kommer ihåg namnet på just nu), och dom är ju väldigt lika cabomba utseénde mässigt. Men har du något tips på en annan trevlig bubblare? Ett plus är ju om den är en aning rödaktig då akvariet är vääldigt grönt just nu.

Tack för hjälpen!

//MVH Christian
#107 - 16 april 2005 18:06
Rotala Rotundifolia , klockren bubblare som är toksnygg !
#108 - 28 april 2005 20:06
Hej igen! Dags för en uppdatering.
Nu har det ju gått ett tag sen jag började med Co2. Nu börjar det äntligen bli RIKTIGT bra! Trådalgerna har dragit sig tillbaka och växterna växer fint. Fast cyanon är fortfarande kvar eftersom det var rätt svårt att få tag på fungistop. Men den har börjat dra sig tillbaka den med. Fick tag på fungistop igår och ska nog ge cyanon lite hjälp att pensionera sig. Fast jag får vänta tills efter helgen eftersom vi ska ha gäster. Och då vill man ju inte ha tefärgat vatten och massa döda cyano alger omkringflytande! :)
Men nu har en annan alg tagit över tronen. Nån grå sak som påminner lite om trådalger fast trådarna är större och inte lika långa. Hur som hellst är det inget större problem. Föredrar dom lätt framför trådalger då dom inte är lika fula + att dom är mycket lättare att dra bort.

Här kommer en bild på hur burken såg ut idag. http://www.freefilehosting.net/play.cfm?id=8A58895D-B532-E3F4-92647EB02E0BE2D5
Bilden blev lite överdrivet stor, men jag orkar inte ändra det, med tanke på hur extremt j*vla lång tid det tog att ladda upp den...

Men nog har det vuxit en del! Hornsärven växer helt klart bäst. Får klippa ner den hela tiden. Gjorde en storrensning bland den igår och slängde mer än hälften.
Nu växer allting bra och jag har fått koll på gödningen. Så nu återstår bara det roligaste! Att lära sig aquascaping! :D
#109 - 18 september 2005 17:45
Tänkte damma av den här med, bra om koldioxid
#110 - 14 maj 2007 15:15
Bra om CO2

Bumpar denna så att folk som är intresserade av en CO2 anläggning kan läsa.

Mycket bra info här.

Har själv skaffat en CO2 anläggning och har bubbeltakten på ca 1 bubbla vart 4-5 sekund. Har en keramisk diffusor som ligger under utblåset från innerfiltret. Räcker detta? Eller skall jag skaffa en reaktor?

Annons