hjälp med bygge av modul i frigolit.

#1 - 11 november 2005 19:57
ska bygga en hörnmodul till malarna i frigolit som dom ska få lite grottor i.
det jag undrar över är ytbehandlingen av den.
har läst att vissa använder husfix till bakgrunder.

kan jag använda det till den här mudulen med?
ska jag behandla husfixet med nått eller kan jag bara sänka net den sen?

tacksam för snabba svar ska börja i morgon

mvh jocke
#2 - 11 november 2005 20:58
Är det malar du ska ha i skulle jag absolut lacka bakgrunden, allra helst två gånger. Anledningen till detta är att då de gnager alger eller annat ätbart på bakgrunden, vilket de garanterat kommer att göra, så har de snart gnagt igenom husfixen och frogiliten blir synlig.

Den allra första frigolitbakgrunden jag gjorde lackade jag en gång och nu har den suttit i mitt akvarium i ca 3,5 år. Den malen jag har i har sakt men säkert gnagt sig igenom både lack och husfix. Och jag kan tala om att det är inte speciellt kul att se den vita frigoliten varje gång man kikar in hos fiskarna.
#3 - 11 november 2005 21:07
vad ska jag änvända för lack till det då?
kan väl inte använda vanlig lack .
den borde ju vara giftig för fiskarna
#4 - 11 november 2005 21:14
[QUOTE=jocke_ek]vad ska jag änvända för lack till det då?
kan väl inte använda vanlig lack .
den borde ju vara giftig för fiskarna[/QUOTE]

Du kan använda vanligt lack. Men du MÅSTE låta den härda ordentligt innan du sätter den i vatten. Detta för att ventilera ur de gifter som finns i lacken.

Sen finns det en lack som heter Epotex som är tillverkad för denna hobby. Kolla in deras hemsida för priser etc etc..
www.exoherp.net
#5 - 11 november 2005 21:24
epotex finsn det en akvarielack som hetr.
sen finns det en epolan v golvlack tror jag det är som många använder med gott resultat.
#6 - 11 november 2005 21:49
tack så mycket alla akvarie fantaster här ska donas.
#7 - 11 november 2005 21:52
kan starkt rekommendera att du gör lite research om just lackningen.
en del för problem med ljusa områden till exempel som inte är direkt snyggt.
#8 - 11 november 2005 21:58
[font=Comic Sans MS][color=blue]Ska du ha den i karet med L46 [:-157] ???[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Ta de himla lugnt så du inte gör någe dumt bara innan du har stenkoll på d ;)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Jag hade för min egen del till mina zebror[:-157] aldrig tänk tanken att ha nåt hemma bygge med fix och lack som ev. kan avge gift i karet.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Det räcker absolut att göra grottor till zebrorna[:-157] i kapade bitar med skiffer sten [/color][/font][font=Comic Sans MS][color=blue]som man silikonlimmar ihop i olika lager så det blir lagom trångt för hanarna att komma in där.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Sen är det många som använder tegelrör i olika storlekar och det kan jag rekomendera.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Lycka till [/color][/font]
#9 - 11 november 2005 22:33
[QUOTE=MotorShip]Du kan använda vanligt lack. Men du MÅSTE låta den härda ordentligt innan du sätter den i vatten. Detta för att ventilera ur de gifter som finns i lacken.

Sen finns det en lack som heter Epotex som är tillverkad för denna hobby. Kolla in deras hemsida för priser etc etc..
www.exoherp.net[/QUOTE]Epotexlacken har jag själv använt med mycket bra resultat! Den är dyr dock. Vissa andra har använt vanlig tvåkomponents golvlack, och fått fina resultat även med den. Men som drd skriver, var försiktig, tänk på att det är värdefulla varelser du handskas med ;)
#10 - 12 november 2005 10:19
hur länge ska man låta den härda lacken?
så man är säker på att den är ofarlig för dom söta malarna?
mvh jocke
PatrikMalmo
#11 - 12 november 2005 11:10
Spana på lackburken efter rekommendationerna och plussa på lite tid om det är tjocka lager (en del sprickor "suger upp" mycket lack). Har lurat en del på bakgrunder som inte ens malar ska rå på (i det långa loppet), men det är svårt. I Tanganyika-karet i vardagsrummet har jag gjort moduler av frigolit samt betong i rätt tjockt lager. Med de fiskarna så går det fint vad gäller vattenvärdena. Med L-malar så vill man däremot oftast hålla sig under pH 7, så då är det inte att rekommendera. Dessutom är ingen av mina ciklider "gnagande"...

Kanske, kanske går det att göra en positiv frigolitform, lägga på flera tjockare lager av betong med både pigment och Tapecrete (en tillsats som neutraliserar betongen) i. Då tar det i vart fall ett tag innan de kommer igenom den... :)

PS. Tapecrete kan vara svårt att få fatt i, men Tropikcenter i Malmö har den ibland. Går att "lacka" med den också, men resultatet blir sämre. DS.

Hilsen,

P
#12 - 12 november 2005 11:17
Lägger in en bevakning på denna tråd då jag också ska bygga en egen frigolitbakis

Skulle vara intressant om du kunde fota under tiden du bygger

/Adam
#13 - 12 november 2005 20:31
jag kan ta några fotton om så önskas
mvh jocke
#14 - 12 november 2005 20:43
Coolt! Ser fram emot det!

Jag har lite funderingar på att klyva faxesten och silikonera fast på en hemmasnickrad bakgrund..
#15 - 15 november 2005 18:47
Hittade en intressant länk på ämnet.

http://www.speakeasy.org/~jfd61/fish/fish3.htm
#16 - 14 mars 2008 15:34
Om man har stoppat ner en bakgrund som inte lacken härdat ordentligt på och 2 firrar har dött (dom enda) är det vattenbyte varje dag i 243 år som gäller då eller? =/
#17 - 14 mars 2008 20:36
Ring Kungälvsplast och fråga vad literpriset för Lanat 1600 med grå pigment ligger på.

Annons