Kom hem från jobbet, gick till yngelkaren för att kolla till småttingarna och då såg jag två rejält vidriga kryp i mitt ena yngelkar, lite efterforskning har lett mig till att tro att det var två sländor. Bägge två satt på syreventilen till pumpen och den första krossade jag enkelt mot täckglaset. Den andra tog jag i håv och krossade mot framrutan.
BILD PÅ DEN ANDRA
Suddig bild men man ser kroppsformen och vingen. På bilden ser man även lite färgpigment, något som inte syntes med blotta ögat.
Det enda dom kan ha kommit med är växter jag köpte för cirkus 2 månader sedan. Samtidigt har jag förstått det som att det tar något år eller två innan dom blir så pass stora. Finns det några andra sätt dom kan ha kommit in på? Har inget levandefoder och karet har varit igång i kanske 3 månader.
Kommer dom äckliga krypen upp för att kläckas? Eller för att mina 3-5 cm stora småttingar nafsade på dom? För firrarna försökte stundtals hoppa ut ur vattnet för att få tag i dom. Måste jag byta ut all sand och alla växter för att bli av med eventuellt fler äckel?
EDIT: Har även märkt att det är lite små myggliknande varelser kring yngelkaren, har varit så i kanske 3 veckor. Kan dessa små mygg/knott liknande varelser ha något med sländorna att göra?