Hjälp med blandning av fisk

#1 - 31 januari 2008 13:03
Jag har ett 450l Malawi med följande invånare;
7 st golden
2 st Rödzebra honor
1+2 Kadango
1+2 Ahli
1+2 jacobfribergi
1+1 jacobfribergi sp. rubin
3 blå delfiner

Nu är det så att jag inte får Rödzebror att trivas i mitt kar. De bara dör. Började med en hane och två honor och så dog ena honan. Sen köpte jag två honor till, så dog hanen. Köpte så en hane och nu har den + en av honorna dött. Nu känns det lite som att jag kanske måste satsa på nåt annat.
Skulle gärna vilja ha förslag på vad jag skulle kunna satsa på. Skulle ju gärna vilja ha något med fina färger och som inte är alltför aggresivt mot de andra.
Snälla kom med tips. Jag har bara haft Malawi karet sen i maj i år, så jag har inte så stor erfarenhet. :)
#2 - 31 januari 2008 13:45
Du har rätt mycke arter i små grupper.
Skulle nog rekomendera att du plockade bort ett par st och satsade på att få större grupper av dom andra istället.
Många gånger om du kör till exempel 1+2 i en grupp så slutar det med att hanen jagar ihjäl honorna. Eftersom många mbunas är aggresiva är det bättre att ha flera av samma art för att sprida aggresionerna inom den.
#3 - 31 januari 2008 13:54
så vilka tycker du isåfall att jag kunde skaffa fler av. tacksam för förslag
#4 - 31 januari 2008 14:19
Pirajamaja skrev:
så vilka tycker du isåfall att jag kunde skaffa fler av. tacksam för förslag

Jag hade behållt mbunas och tagit ur resten. De gånger jag försökt hålla andra malawi med mbunas så har det resulterat i att de svält ihjäl. Mbunas är ganska glupska och orädda vad det gäller matning. Tex ahli är lite mer försiktig.
Nu har du i och för sig ganska få mbunas i karet, så det kan mycket väl fungera...!

Om du skulle köra enbart mbunas så skulle du kunna ha runt 30-35 individer.
3 grupper a 10-12 individer. Blir en fin färgbalans tror jag :)

Om du inte vill plocka ur några fiskar så skulle jag rekommendera att du tar det försiktigt med nyinköp... Några golden till skulle fungera, tämligen fredliga mbunas...!

Mvh

Stefan
#5 - 31 januari 2008 14:24
Det beror lite på vad du skulle velat satsa på. Rödzebra och golden ofta en bra kombination. Utöka rödzebrprma till typ 2+4 eller 2+5.
Jacobfreibergin har jag ingen arfarenhet av. men rent generellt så brukar aulonocaror få det lite tufft bland de mbunas jag har haft.
#6 - 31 januari 2008 15:21
Sacrium skrev:
Du har rätt mycke arter i små grupper.

Skulle nog rekomendera att du plockade bort ett par st och satsade på att få större grupper av dom andra istället.

Många gånger om du kör till exempel 1+2 i en grupp så slutar det med att hanen jagar ihjäl honorna. Eftersom många mbunas är aggresiva är det bättre att ha flera av samma art för att sprida aggresionerna inom den.

ja jag håller dig så klart.. den skall runt 4-5 arter o han har så sju arter där sin 450 liter den malawi.. jag har fyra arter så mkt där gruppen av fem i min 375 liter..jag kör med golden, socolofi, marygold och trewavasae där med gruppen..
#7 - 31 januari 2008 18:39
Ojsan här hade det kommit till lite inlägg medan jag var frånvarande.
Jag blir förvånad när jag hör att Ahlin är lite försiktig..hm... jag kan bara säga att min Ahli är INTE försiktig. Tvärtom så är han kungen i karet och ett tag var han så kaxig att jag funderade på att plocka ut just honom. ;) det var då, som jag efter samråd med min handlare, skaffade mer fisk och det fungerade faktiskt. Han blev lugnare, men försiktig, nej, det är han definitivt inte. Då är mina Jacobfribergi mer försiktig och avvaktande. Skulle hellre kunna tänka mig att dom svälter ihjäl.
Men det är så konstigt att mina Rödzebror inte vill leva. De har inte alls blivit jagade, så det kan inte vara det.
#8 - 31 januari 2008 21:38
Kan ju vara ren otur. Du har fått några som är i dåligt skick. Är känsliga för sjukdomar och stress. Det pågår ju mycket som inte vi ser. Om du har nyintroducerat fisk i karet kan det t.ex. ha hänt att dom blivit mycket jagade och inte kunnat få ro nånstans.

Fryerin är ju vanligtvis inte särskilt aggresiv av sig. Mest bara när den leker.
Du kanske skulle satsa på bara mbunas?

Annons