Har precis varit och inhandlat, så jag kan ge lite prisuppgifter (såg nånstans att någon frågade) vet dock inte om jag köpt tillräckligt eller för mycket, men det kan ju ge en liten bild av kostnaden. mitt kar är på 150L och 95x40x40
Husfix 44:- för en paket på 750g blir ca en liter färdig massa (jag köpte 2)
fanns även en paket på 2.5kg för 130, men jag var för snål för det;)
Köptes på Rusta.
Glassilikon för akvarie köpte en tub från casco på 160ml för 44:- (Rusta)
Frigolit köpte jag på Cheapy en skiva på 10x60x120 kostade 65:- och ytterligare en på 7x60x120 för 45:- (eftersom jag ska filter bakom så blir det mer frigolit över som man kan bygga ut stenar med på framsidan)
Sen letade jag efter lim till att limma frigoliten med, hittade nåt som hette pl-600 eller nåt, det skulle vara vattenbaserat utan lösningsmedel men ändå tåla vatten, men när jag frågade om det funkade att ha i akvarie så ringde expediten till tillverkaren som inte rekomenderade annat än glassilikon. så då blev det det istället, fast en sån tub man sätter i ett handtag vet inte hur mycket den innehåller men jag förmodar att det ska räcka den kostade 48:-
Sen köpte jag färgpigment i en vanlig färgbutik, köpte svart för en 50lapp och brunt för 30 spänn hon trodde det skulle räcka. fick dom i små påsar.
Med den svarta kan man ju bara blanda olika mycket för olika gråtoner. (fick även tips om att inte blanda det direkt i husfixen utan först i lite vatten för att det inte skulle bli klumpigt och eventuellt göra så att fixen spricker senare.)
Jag köpte också lite penslar, aceton en ny hobbykniv och en natursvamp för att dutta på lite färgad husfix för att få det lite mer naturtroget.
Så hela kalaset gick på ca 450:- blir det nu bara bra så var det ju lätt värt det.
Frågade även om Epolan V, var dock för snål för att köpa det nu (får ångra mig sen) men en burk på en liter gick på 250:-
Så nu är helgen räddad.