Hjälp med bakgrundsbygge i frigolit

#1 - 28 februari 2007 17:19
Behöver hjälp med ett par saker..

Kan man använda bostik rep&fix till detta? Dom på optimera visste inget om detta men försökte så gott dom kunde, dom sa att de inte skulle vara skadligt när de torkat o att de går o ha utomhus, alltså måste de tåla vatten.
Det är skadligt att inandas lr få i ögonen o på huden står det på förpackningen. Undrar om jag vågar använda detta? Nån som vet?
Sen även glassiliconet, dom var tveksamma att limma frigolit med silicon för att de skulle smälta lixom, men sen ringde dom nån som sa att de skulle gå, men bara de fick torka ordentligt ca en vecka innan jag stoppade ner de i vatten..
Låter allt detta rimligt för er som vet?

Sen färgpigment och lack, epoxylan lr vad de nu hette är det bra o ha på de lr? Pigment, köper man de på hobbyaffärer lr för de hade inte optimera. Ska de vara nått speciellt pigment för att de inte ska vara skadligt?
#2 - 28 februari 2007 17:22
köpte du akvariesilokon då?
#3 - 28 februari 2007 17:29
Japp bostik glassilicon, lämpligt för akvarier bla.
#4 - 28 februari 2007 18:16
Vill fortfarande ha mer svar på frågorna ställda ovan. :P
#5 - 28 februari 2007 19:30
Lackar du funkar silikonet bra då det då blir två släta ytor mot varandra. Att silikona på husfixet vet jag inte hur det funkar men antagligen långtifrån lika bra. Kan också meddela att det går åt rejält med pigment för att få fixet till rätt nyans och att det ljusnar rejält när det torkar. Jag skulle istället rekommendera att du köper en burk med någon typ av vit allmogefärg eller liknande och färgar den till rätt nyans istället och målar på bakgrunden. Måla i två lager med mörkt grå som täcker ordentligt först och sedan när det har torkat blandar du en något ljusare nyans, tar en svamp med yttert lite färg på (i stort sett torr) ock stryker ytligt så att alla kanter och utstickande partier blir något ljusare än resten
av bakgrunden för att förstärka djupet och skuggorna. sedan kan man avsluta med att borsta på ytterst lite av någon rostbrun nyans för att få den att likna natursten lite mer. Lacka därefter med Epolan V eller motsvarande lack i två tunna lager så att färgen inte kan förgifta vattnet (inte för att jag tror den gör mycket skada men det år ju dumt att chansa). Bakgrunden ser riktigt blank ut uppe i luften men blir perfekt matt när den hamnar i vattnet.
Mvh Mattias
#6 - 28 februari 2007 19:42
Oki; tack tack för bra svar.. :) Ska jag skippa husfixet helt då o bara måla lr? Kan jag silicona ihop frigoliten med varandra som den är har 3 skivor som jag ska limma ihop. Dels föratt dom inte har rätt mått för att passa i akvariet o dels för att få lite djup i de hela. Hur är lättast att göra om man ska gömma pump o doppvärmade bakom? Typ att göra lite snett i ena hörnet genom att bygga ut lite ytterligare där?
#7 - 28 februari 2007 19:48
Det är ganska bra att ha husfixet för att få lite snyggare struktur men tycker du det är krångligt kan du nog enbart måla. Men det blir klart snyggare om du husfixar. Det funkar bra att silikona ihop skivor. det gjorde jag för att få mer djup. Hur du ska göra med pumpen är nog mest en smaksak. Jag kör med filterkuber och cirkulationspump och behövde då bara skära ut en liten ruta i baksidan för att pumpen skulle går att ta ur och sättas i.
#8 - 28 februari 2007 19:57
I dagsläget har jag en glasskiv i akvariet som jag klämt in en stor bit "filter" kommer inte på namnet. o har pump o värmare bakom den. Ena pumpen har inget filter o den andra har ett filter utan behållare. Alltså, den ena fluval har jag tagit ur filter meterialet ur o (de är borttappat) den andra (vet inte märke) är de bara ett filter man sätter fast i pumphuvudet. Har iofs en annan fluval oxå i ett annat kar, skulle kunna byta. Gud vad rörig jag är känner jag :) Hur skulle jag kunna få dom o funka bakom bakgrunden, behvs lite plats antar ja om doppvärmaren ska vara med oxå...
#9 - 28 februari 2007 21:23
Hej hopp, här kommer mitt första inlägg i detta forum.
Går starkt och planerar ett bakgrundsbygge och stötte på denna länk.

http://www.thecichlidgallery.com/article_styrobackground.htm
och denna
http://www.thecichlidgallery.com/article_frigomodul.htm

undrar bara om man nu ska limma ihop frigolitskivorna, ska man göra det med silikon eller var rekomenderar ni för typ av lim.
#10 - 28 februari 2007 21:33

undrar bara om man nu ska limma ihop frigolitskivorna, ska man göra det med silikon eller var rekomenderar ni för typ av lim.

Jag tycker de verkar som dom flesta kör med silicon att limma ihop dom med, de är ju ändå nått man behöver för att sätta fast den i karet sen.
#11 - 28 februari 2007 22:33
Tack, gissar att man köper siliconet i djuräffären, eller? så det får bli en runda dit imorn. ska ändå ta en shoppingrunda för frigolit, mm

Jag har funderat på att göra hela utrymmet bakom till ett filter så det blir genomströmning genom hela baksidan. som detta.

http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html

Behöver man då en extra kraftig pump för att det ska cirkulera vattnet genom hela filtersytemet?
#12 - 1 mars 2007 06:53
jag köpte mitt på en bygghandel. Spelar ingen roll vart du köper det, se bara till att du köper glassilikon utan antimögelmedel som är godkänt för akvariebruk (står på förpackningen).
Dom flesta tycker att man ska ha en ganska kraftig pump men jag har snarare haft problem med att min pump suger torrt bakom min bakgrund, fast då har jag en pump på 680l/h till mitt 144l akvarium så det kanske är i värsta laget.
#13 - 1 mars 2007 09:36
Dalis skrev:

Dom flesta tycker att man ska ha en ganska kraftig pump men jag har snarare haft problem med att min pump suger torrt bakom min bakgrund, fast då har jag en pump på 680l/h till mitt 144l akvarium så det kanske är i värsta laget.

Sätter man pumpen i ena änden då och gör hålet o den andra?
Hur gör man hål igenom alla lager frigolit? Sen måste man väll sätta nått i hålet så inte fiskarna kommer in.
Biltema sand, modell finare hur jobbigt kommer de bli att få den att inte flyga runt?
#14 - 1 mars 2007 10:15
Husfixet jag har är egentligen inte husfix, reparationsmassa står de på.. Inte vågat öppna än då jag inte fått nått bra svar på om den är skadlig lr inte men jag tänkte på om man kan blanda i grus lr sand för bättre struktur?
#15 - 1 mars 2007 11:23
placera insuget på ena sidan långt ner och utblåset högt upp på andra sidan (iaf om du har tänkt ha filtermatta bakom hela bakgrunden) Mitt hål gjorde jag med en tunn filékniv på ca 15cm efter att jag hade ritat ut vart jag ville ha det. Jag kör med en bit filtermatta för insuget men man kan också använda raster eller myggnät eller vad som helst som släpper igenom tillräckligt med vatten men inte släpper igenom fiskarna.
Tror det jag körde med också hette reparationsmassa eller något liknande. Strukturen blir ganska bra utan tillsatser men det går nog utmärkt att tillsätta lite sand om du känner för det. Det kan vara bra att ha hyfsad ventilation när du blandar till fixet för det dammar något fruktansvärt och det är ingen höjdare att få dammet i halsen eller i ögonen:/ sedan när du jobbar med det är det ingen som helst fara, men du kan ju ha handskar för säkerhets skull om du är orolig.
#16 - 1 mars 2007 11:34
Oki.. de låter bra de.. Då ska jag nog börja greja med det imorgon :)
#17 - 1 mars 2007 13:21
Har precis varit och inhandlat, så jag kan ge lite prisuppgifter (såg nånstans att någon frågade) vet dock inte om jag köpt tillräckligt eller för mycket, men det kan ju ge en liten bild av kostnaden. mitt kar är på 150L och 95x40x40
Husfix 44:- för en paket på 750g blir ca en liter färdig massa (jag köpte 2)
fanns även en paket på 2.5kg för 130, men jag var för snål för det;)
Köptes på Rusta.
Glassilikon för akvarie köpte en tub från casco på 160ml för 44:- (Rusta)
Frigolit köpte jag på Cheapy en skiva på 10x60x120 kostade 65:- och ytterligare en på 7x60x120 för 45:- (eftersom jag ska filter bakom så blir det mer frigolit över som man kan bygga ut stenar med på framsidan)
Sen letade jag efter lim till att limma frigoliten med, hittade nåt som hette pl-600 eller nåt, det skulle vara vattenbaserat utan lösningsmedel men ändå tåla vatten, men när jag frågade om det funkade att ha i akvarie så ringde expediten till tillverkaren som inte rekomenderade annat än glassilikon. så då blev det det istället, fast en sån tub man sätter i ett handtag vet inte hur mycket den innehåller men jag förmodar att det ska räcka den kostade 48:-
Sen köpte jag färgpigment i en vanlig färgbutik, köpte svart för en 50lapp och brunt för 30 spänn hon trodde det skulle räcka. fick dom i små påsar.
Med den svarta kan man ju bara blanda olika mycket för olika gråtoner. (fick även tips om att inte blanda det direkt i husfixen utan först i lite vatten för att det inte skulle bli klumpigt och eventuellt göra så att fixen spricker senare.)
Jag köpte också lite penslar, aceton en ny hobbykniv och en natursvamp för att dutta på lite färgad husfix för att få det lite mer naturtroget.

Så hela kalaset gick på ca 450:- blir det nu bara bra så var det ju lätt värt det.

Frågade även om Epolan V, var dock för snål för att köpa det nu (får ångra mig sen) men en burk på en liter gick på 250:-

Så nu är helgen räddad.
#18 - 1 mars 2007 14:30
Oki.. de låter bra de.. Då ska jag nog börja greja med det imorgon :)

Lägg upp gärna lite bilder, jag är också sugen och bygga en sån
#19 - 1 mars 2007 19:07
Vart frågade du om Epolan V? Jag var inne på cheapy idag men hittade bara lack som det stod att det var miljöfarligt på, det var inte Epolan V utan något annat märke. Hade ingen större lust att ha det i akvariet ^^

Queen_ xiter : Jag gjorde en grotta i min frigolitbakrund, så mina fiskar ska få simma in bakom frigoliten :)
#20 - 2 mars 2007 00:08
Vad ska dom göra bakom frigoliten då? :P Om man tar pumpen i ena änden o insuget i andra kan de inte bli lite dåligt ös e en 375:a då? Känns som de borde vara ett ganska stort hål som suger in då o de är ju inte så vackert alltid..
#21 - 2 mars 2007 07:34
Epolan V är ju ett Golvlack har jag för mig och jag frågade i vår lokala färgaffär.

Så en affär som säljer färg av märket nordsjö borde ha den, finns kanske andra märken med men det var denna jag hittade.

Tänk bara på att det finns 2 olika sorter, den du är ute efter är epoxi
#22 - 10 mars 2007 21:17
Tänkte jag kunde lägga upp en bild på bakgrunden, nu när den är klar, fick klart bänken idag med, ganska nöjd faktiskt. men det blev förmodligen dyrare än om jag skulle köpt en färdig från ikea (hade ju inte fått en måttanpassad och som jag ville ha den)

Bild

Så nu ska jag bara limma fast den och i med svart råda och filter bakom bakgrunden.
#23 - 11 mars 2007 11:42
Queen_xiter: Många fiskar vill ju ha grottor i inredningen så varför inte utnyttja bakrunden till det också? :)

Artifaction: Vad snyggt det ble, gillade verkligen bänken :)

Annons