Hjälp med bakgrund

#1 - 4 januari 2010 04:12
Hej!

Jag håller på att inreda mitt nya akvarium och tänkte för första gången prova på Back To Nature's "Rocky" bakgrund. Karet är 95cm och det finns BTN 100cm, men nu efter jag läst litegrann här på forumet så börjar jag fundera. Det verkar inte som att det går att få in pumpen och filter inuti denna bakgrunden, är den helt solid? Jag har inte varit och köpt den än så vill gärna ha lite respons här innan man köper grisen i säcken. Denna är där ju inga hål vad jag kan se, ska man då göra dessa själv?

Är det så fall bättre att köpa moduler? Ja ni förstår vad jag menar... hoppas på hjälp :)
#2 - 4 januari 2010 07:22
Du behöver ju inte tvunget sätta bakgrunden kloss intill bakrutan om du inte vill går bra att sätta distanser av frigolit eller varför inte ett par bitar elrör? sen så kan du kolla på eheims compactpumpar de tar inte stor plats.... hålen kan du göra med sticksåg eller dylikt..
#3 - 4 januari 2010 15:28
Du behöver ju inte tvunget sätta bakgrunden kloss intill bakrutan om du inte vill går bra att sätta distanser av frigolit eller varför inte ett par bitar elrör? sen så kan du kolla på eheims compactpumpar de tar inte stor plats.... hålen kan du göra med sticksåg eller dylikt..

Men om man gör hål... då måste man väl ha något filteraktigt att sätta för så det inte bara är hål rakt in i bakgrunden?
#4 - 4 januari 2010 15:35
Men om man gör hål... då måste man väl ha något filteraktigt att sätta för så det inte bara är hål rakt in i bakgrunden?

Det går att köpa såkallade raster som man kan limma på hålet i bakgrunden

Något som annars funkar bra för mig om du vill komma undan lite billigare är att köra slimline, och sen sätta ett hörn av den i vinkel och där i gömma insug, utblås från ytterfilter samt doppvärmare. ser helt ok ut enligt mig åtminste för det pris jag betalade totalt, tror det gick på 700 spänn för slimlines, silikon och raster :) och det täcker hela baksidan samt lite mer än halva kortsidan. du kan se bilder i min projekttråd om du inte förstår hur jag menar.
#5 - 4 januari 2010 16:09
Marnat skrev:
Det går att köpa såkallade raster som man kan limma på hålet i bakgrunden

Något som annars funkar bra för mig om du vill komma undan lite billigare är att köra slimline, och sen sätta ett hörn av den i vinkel och där i gömma insug, utblås från ytterfilter samt doppvärmare. ser helt ok ut enligt mig åtminste för det pris jag betalade totalt, tror det gick på 700 spänn för slimlines, silikon och raster :) och det täcker hela baksidan samt lite mer än halva kortsidan. du kan se bilder i min projekttråd om du inte förstår hur jag menar.

Jag kollar gärna bilder för inspiration :)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 januari 2010 16:16
Det verkar inte som att det går att få in pumpen och filter inuti denna bakgrunden, är den helt solid?

Bakgrunden är rätt tunn och det är inga problem att ha filter bakom. Jag har startat flerna akvarium med BTN Rockybakgrunder och det har inte varit några som helst problem att placera filtret bakom dom
#7 - 4 januari 2010 17:15
Jag kollar gärna bilder för inspiration :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136761

här är länken till proekttråden, där ser du några bilder hur jag gjort med teknik samt bakgrunden

Annons