Hjälp med Axolotl

#1 - 26 februari 2012 20:32
Hej, jag skulle kunna behöva lite hjälp med mina nyinköpta axolotlar. När jag rengör, ska jag ha i vattenberedningsmedel då eller får man inte ha några kemikalier. De är ca 5 cm nu. Ska jag bara mata med mygglarver då eller? När ska jag börja med fisk, och i så fall vilken fisk
#2 - 26 februari 2012 20:48
Det är som med en vanlig fisk. :)
Hur stort kar har den?
Jo bygglarver går bra, eller något flingfoder i bitar som sjunker till botten :)
#3 - 27 februari 2012 14:43
Okej, De är två stycken i ett 80,40,40 cm akvarium... ca 100 L. Det är väl inte för litet till att börja med. Men jag borde kanske byta till ett större lite senare :)
#4 - 27 februari 2012 18:08
Ne det är nog inte för litet för dem e ju ganska små än så läge ;)
Ja, men du bör när de blir lite större köpa ett större akvarium =)
#5 - 27 februari 2012 18:10
Har nu ett till problem som jag har postat på ett annat ämne, som handlar om små vita maskar på rutorna. Gå gärna in och hjälp mig där
#6 - 27 februari 2012 19:34
Jag har inget vattenberedningsmedel, man kan ha i lite salt men det har jag aldrig haft under mina 6 år med mina Axolotler.
2 st i 100 l är okey, de rör sig inte mycket. Matar mina med bara daggmask de senaste 4 åren, de är friska har aldrig varit sjuka tack o lov.
De vita maskarna försvinner antagligen efter hand, mata bara ca 3ggr i veckan.
Viktigt är att inte ha för varmt i karet max 22 grader. Gärna byta ut lite vatten varje vecka.
Lycka till
#7 - 27 februari 2012 19:38
ok, tack, men där jag bor finns det mycket kalk i vattnet. Är inte det lite dåligt för axolotlarna.
#8 - 5 mars 2012 12:38
Var kan man få axolotlar? Har aldrig sett de i zoobutiken. Eller beställa man de på nätet?
#9 - 1 april 2012 07:21
De är egentligen lätta att få tag på, jag köpte dem i en vanlig djuraffär. Fråga ägarna om de kan beställa en åt dig. När du köper dem måste du kolla på om de år riktigt friska.

Annons