Hjälp med att ta bort enorma dammråttor!

#1 - 4 april 2005 13:33
Hej!, nu är jag tillbax igen efter ett par månaders semester!. Jag har låtit mor min komma hem o ta hand om akvariet efter mina instruktioner, men akvariet var inte riktigt i samma skick som jag lämnade D...

Har fått lite tips av en gammal räv här på hur jag ska få bort dessa toffsar men vill ta del av er allas erfarenheter.

btw. piccci : http://goto.glocalnet.net/hobbies/baaaaaah.jpg

ps. Jag vet inte hur akvariet varit skött de senaste månaderna angånede hur o när D kom upp, o va jag hade för värden o.s.v...
#2 - 4 april 2005 13:55
jag har aldrig sett ngt liknande...
#3 - 4 april 2005 13:59
snygg vindellöv "under" dammtussen =)

sånna där trådalger kan vara rätt jobbiga. Själv plockade jag bort dom mekaniskt (typ genom att rulla upp på en pinne eller liknande) Försvann efter ett tag, varför? ingen aning, det dom levde och frodades utav försvann väl =)
#4 - 4 april 2005 14:56
[QUOTE=gosatta]
sånna där trådalger kan vara rätt jobbiga. Själv plockade jag bort dom mekaniskt (typ genom att rulla upp på en pinne eller liknande) Försvann efter ett tag, varför? ingen aning, det dom levde och frodades utav försvann väl =)[/QUOTE]

Yep, fick höra att ja skulle rulla upp dom på grillpinnar, men D hade va kul o veta va dom som sagt frodas av. kväva ut dom på nått sett.
Tog lite värden nu:
pH :6,7
No3 : 5
PO4 : 5 !!!! ( dubbelkollade )
Fe : omätbart lite... !

Efter en snabb överblick kanske man kan ana lite va som orsakat dessa dammtussar...
Blir ett 50% vattenbyte me Fe o NO3 tillsatts.. samt höja co2'n lite.. får se av som händer.
#5 - 5 april 2005 14:37
Hugaligen... Jag ska bort en vecka i sommar, hoppas man slipper sånadär alger.
#6 - 5 april 2005 15:30
Urk!

Kan det vara hornbach? Kan man få se en närbild?
#7 - 5 april 2005 18:59
Jag var borta i en vecka och då stängde jag ner 4 av 6 rör och drog i en dubbel fulldospuls av allt innan jag stack.

Tyvärr tog jag ingen bild på hur det såg ut när jag kom hem men det var en massiv vägg av växter.

Krisen var istället vattennivån. Hade det gått några timmar till hade pumpen börjat dra in luft.
#8 - 5 april 2005 19:51
[QUOTE=Tangoman]Urk!

Kan det vara hornbach? Kan man få se en närbild?[/QUOTE]

hornbach?, nah D e i mitt sovrum=)
Här e lite mer närbild på peruken
http://goto.glocalnet.net/hobbies/bah.jpg

Annons