Hjälp med att ställa in bänken

#1 - 31 augusti 2009 12:35
Sliter snart av allt hår, fattar inte hur jag ska ställa in bänken :confused:.
Bänken har måtten 200 x 60 (cm)

Fick rådet att bara ställa ut de 4 hörnbenen (för att sen när karet är på plats och till hälften vattenfyllt ställa ut de övriga 4 benen)

Så här blev det :
1:a bilden = längst till höger
2:a bilden = mitten
3:e bilden = längst ut till vänster

Hur gör man för att alla ska bli jämna och att bubblan hamnar i mitten, som det är nu så är mittenpartiet nersjunket :(
#2 - 31 augusti 2009 12:45
Fylla karet halvfullt med mittenbenen inskruvad? Det lät lite misstänksamt. Vad är det för tillverkare, och är det tillverkaren som har gett dig dessa instruktioner?
#3 - 31 augusti 2009 13:02
Nä det var inte tillverkaren utan personalen på Åleds (men jag kanske missuppfattade dem?)
#4 - 31 augusti 2009 13:36
rödtoppen skrev:
Nä det var inte tillverkaren utan personalen på Åleds (men jag kanske missuppfattade dem?)

troligen har aldrig hört talas om det!
#5 - 31 augusti 2009 16:21
ställ ut alla benen istället och sen när det är halvfullt börja justera, när det ser bra ut fyll upp och kolla igen så inte nåt ändrats (golvet som sjunkit nånstans).
#6 - 31 augusti 2009 17:19
Fuzzop skrev:
ställ ut alla benen istället och sen när det är halvfullt börja justera, när det ser bra ut fyll upp och kolla igen så inte nåt ändrats (golvet som sjunkit nånstans).

Om golvet sjunker lever akvariet farligt om det är ett träbjälklag (även om det är bra för stunden)kommer det att fortsätta sätta sig när träet deformeras över tiden. Förmodar det är ett 720 liters kar du har, 900-1000kg är rätt mycket..

För övrigt är det väldig liten avvikelse du har på vattenpasset och kan säkert förklaras med att ramen inte är rak. Kan absolut inte tänka mig att det har med deformering pga avsaknad av stöd i mitten eftersom framrutan är väldigt styv på högkant.

Vad man kan reflektera över är att när man lägger vattenpasset uppe på ramen så förutsätter man att den är parallell med botten, vilket det säkert är på ett proffsgjort kar.....
#7 - 31 augusti 2009 17:44
men är det inte bara att ta en lapp från någon gamal golv matta lr?
Guest
#8 - 31 augusti 2009 18:42
Vargunge du skriver massor me onödiga inlägg..

De dom sa till mig va att ställa in dom yttre benen först, sen när allt såg bra ut skulle man bara skruva ut mittenbenen? Tyckte de lät bra.
#9 - 31 augusti 2009 19:11
flygrc skrev:
Om golvet sjunker lever akvariet farligt om det är ett träbjälklag (även om det är bra för stunden)kommer det att fortsätta sätta sig när träet deformeras över tiden. Förmodar det är ett 720 liters kar du har, 900-1000kg är rätt mycket..

För övrigt är det väldig liten avvikelse du har på vattenpasset och kan säkert förklaras med att ramen inte är rak. Kan absolut inte tänka mig att det har med deformering pga avsaknad av stöd i mitten eftersom framrutan är väldigt styv på högkant.

Vad man kan reflektera över är att när man lägger vattenpasset uppe på ramen så förutsätter man att den är parallell med botten, vilket det säkert är på ett proffsgjort kar.....

Just för tillfället så har jag bara bänken och inget kar [:o]
det kan tilläggas att jag fick med en tunn frigolitskiva som ska ligga under karet (det borde göra det ytterliggare säkert?)
Frigolitskivan är inte riktigt lika lång eller bred som ramakvariet, det är väl för att det bara ska stödja upp glasbottnen?
#10 - 31 augusti 2009 19:19
rödtoppen skrev:
Just för tillfället så har jag bara bänken och inget kar [:o]

det kan tilläggas att jag fick med en tunn frigolitskiva som ska ligga under karet (det borde göra det ytterliggare säkert?)

Frigolitskivan är inte riktigt lika lång eller bred som ramakvariet, det är väl för att det bara ska stödja upp glasbottnen?

Om det är på bänken du mätt så skruv upp i mitten till det bilda en linje men har du inte last på så är risken stor att det blir fel.

Är det en hel bänkskiva?
Frigolitskivan, bygger den samma höjd som mellanrummet mellan bänkskivan och bottenglaset?
Är svaret ja på båda så är det för att stödja upp botten vilket jag tycker är en bra lösning hur hållfasthetssynpunkt.

Ahh det kom till en bild;) , precis så ja:)

Kan ju vara med att de menar att du ska frigolitskivan inuti karet för att skydda glaset för all grus och sten du ska ha i det....
#11 - 31 augusti 2009 19:39
flygrc skrev:
Om det är på bänken du mätt så skruv upp i mitten till det bilda en linje men har du inte last på så är risken stor att det blir fel.

Är det en hel bänkskiva?

Frigolitskivan, bygger den samma höjd som mellanrummet mellan bänkskivan och bottenglaset?

Är svaret ja på båda så är det för att stödja upp botten vilket jag tycker är en bra lösning hur hållfasthetssynpunkt.

Ahh det kom till en bild;) , precis så ja:)

Kan ju vara med att de menar att du ska frigolitskivan inuti karet för att skydda glaset för all grus och sten du ska ha i det....

Ja den har ju ingen tyngd på sig så jag kanske ska vänta med att skruva upp mittbenen?

Jag tror att frigoliten har samma höjd som mellanrummet mellan bänkskivan och bottenglaset (men det får vi se när jag fått hem karet)

Frigoliten ska vara mellan bänken och akvariet.
Såhär stod det (på Danska :D) " Den medleverede 6mm, flamingoplade er ikke en forpakningsdel, men anvendes mellem akvariets bundglas og bordpladen"
#12 - 31 augusti 2009 19:45
precis som flygrc säger är frigoliten lika hög som ramen så är det en väldigt bra avlastning men man ska inte ha en frigolit som är tjockare än så för ramkar är byggda just för att ta vikt på ramen och inte allt på bottenglaset.
#13 - 31 augusti 2009 19:48
rödtoppen skrev:
Ja den har ju ingen tyngd på sig så jag kanske ska vänta med att skruva upp mittbenen?

Jag tror att frigoliten har samma höjd som mellanrummet mellan bänkskivan och bottenglaset (men det får vi se när jag fått hem karet)

Frigoliten ska vara mellan bänken och akvariet.

Såhär stod det (på Danska :D) " Den medleverede 6mm, flamingoplade er ikke en forpakningsdel, men anvendes mellem akvariets bundglas og bordpladen"

Se där då var den klar var skivan ska vara.

Jag hade väntat att skruva till karet är på plats.
Har du betonggolv under?
#14 - 31 augusti 2009 19:48
Fuzzop skrev:
precis som flygrc säger är frigoliten lika hög som ramen så är det en väldigt bra avlastning men man ska inte ha en frigolit som är tjockare än så för ramkar är byggda just för att ta vikt på ramen och inte allt på bottenglaset.

Bra att veta men i mitt fall borde det stämma eftersom jag ska köpa karet av samma tillverkare som bänken är gjord av (akvastabil)
#15 - 31 augusti 2009 19:50
flygrc skrev:

Har du betonggolv under?

Tror det [:o]
#16 - 31 augusti 2009 19:53
rödtoppen skrev:
Tror det [:o]

Den hade jag tagit reda på...
#17 - 31 augusti 2009 19:56
rödtoppen skrev:
Bra att veta men i mitt fall borde det stämma eftersom jag ska köpa karet av samma tillverkare som bänken är gjord av (akvastabil)

Jo när skivan är så pass tunn och från tillverkaren så är det helt klart rätt uträknat :)
#18 - 31 augusti 2009 20:04
flygrc skrev:
Den hade jag tagit reda på...

Liten dum fråga : hur då? - kan man se det under plastmattan ?
#19 - 31 augusti 2009 20:07
rödtoppen skrev:
Liten dum fråga : hur då? - kan man se det under plastmattan ?

Ja det kan man men det räcker att knacka på golvet om du har plastmatta för då kommer du känna om det är sten.
#20 - 31 augusti 2009 20:11
Tror jag har betonggolv, vi bor på 1:a våningen och när man går i källaren så ser det ut som om taket är i betong...
#21 - 31 augusti 2009 20:20
rödtoppen skrev:
Tror jag har betonggolv, vi bor på 1:a våningen och när man går i källaren så ser det ut som om taket är i betong...

Är det lägenhet? då är det betong till 99,9%
Om det är hus, vilket ca år är det byggt?

Du skrev att det var plastmatta, du kommer få ruggigt fula märken om du inte lägger under fötterna, fast då har du anledning att lägga in ett nytt golv:D
#22 - 31 augusti 2009 20:42
Samma läge för mig. Dock såg jag när dem bröt upp golvet att det var ca 5cm betong på en sandbädd.
#23 - 31 augusti 2009 20:42
flygrc skrev:
Är det lägenhet? då är det betong till 99,9%

Om det är hus, vilket ca år är det byggt?

Du skrev att det var plastmatta, du kommer få ruggigt fula märken om du inte lägger under fötterna, fast då har du anledning att lägga in ett nytt golv:D

Det är lägenhet :)

Vi lade plastmattan för ca 5 år sen, för 4,5 år sen skaffade vi toy-pudeln..sen var mattan inte hel längre :mad:
En liten söt toy-pudelvalp lyckades att göra ett hål i mattan, stort som en 5 krona [:-5] .. så mattan är jag inte ett dugg rädd om längre :d
#24 - 31 augusti 2009 20:43
Johanski skrev:
Samma läge för mig. Dock såg jag när dem bröt upp golvet att det var ca 5cm betong på en sandbädd.

oj :confused:
#25 - 1 september 2009 01:56
Du gör så som åleds har sagt! Skjutstera alltid yttre benen , som det ser ut på ditt vattenpass gör det på mina kar med (karet hänger på mitten) alltså rakt när du kollar på mitten och lutar innåt när du kollar på sidorna. De fötterna som du sedan har kvar skruvar du bara ner läggett papper imellan detta ska du kunna dra under foten utan att det fastnar. Detta jag skrivit nu är rekomendationer från tillverkaren Ocean. Skulle karet vara felinstallt o väga på de inre benen skulle det spricka i botten.

Glöm inte att väga av diagonalt med
#26 - 1 september 2009 02:00
Glöm det jag skrev då det gäller alu ställningar , jag har inte stallt in någon aquastabil bänk men antar att de lutar innåt med lite för karets skull :)
#27 - 1 september 2009 16:42
rödtoppen skrev:

garanterat betong i botten men man kan ha spånskiva lagd på frigolit tex och ett sånt golv håller inte lika bra för ett stort kar, knacka på golvet med en hammare, går ganska lätt att höra om det är betong direkt under mattan.
#28 - 1 september 2009 16:55
Fuzzop skrev:
garanterat betong i botten men man kan ha spånskiva lagd på frigolit tex och ett sånt golv håller inte lika bra för ett stort kar, knacka på golvet med en hammare, går ganska lätt att höra om det är betong direkt under mattan.

Undra om det fanns frigolit 1947 :d
men jag kanske ska kolla upp det ändå :)
#29 - 1 september 2009 17:01
rödtoppen skrev:

Då kan det faktiskt ligga ett uppreglat brädgolv på betongen;)
#30 - 1 september 2009 17:11
flygrc skrev:
Då kan det faktiskt ligga ett uppreglat brädgolv på betongen;)

What !!!!! [:O]
Ska genast kolla under mattan [:-116]
#31 - 1 september 2009 17:18
rödtoppen skrev:

många hus renoveras efter att dom byggs, har själv ett sånt golv i källaren som ska rivas upp och på 60talet fanns iaf dom som gjorde så, som flygrc säger så finns det ju även andra byggmetoder, och det är inte helt ovanligt då detta ofta va enklare än att försöka få släta betonggolv att lägga en matta på dessutom isolerar det lite så golvet inte ska kännas lika kallt.
#32 - 1 september 2009 17:25
Tog med lite våld bort tröskeln och vad fanns där under (förutom hutlöst mkt damm :confused:)?
Blev inte mkt klokare precis under tröskeln var det trä, en bit därifrån var det betong med nått pappliknande över :confused:

det blir till att fråga vicevärden (tyvärr är det en sur jäkel :()
#33 - 1 september 2009 17:42
Har mailat till min förening nu, hoppas nu att de svarar (känner mig lite skeptisk)
#34 - 1 september 2009 19:12
Ok , det är inte meningen att skrämma upp dig, känns som det är gjort nu men det är bättre att ha koll innan.
Har du knackat på golvet ännu med tex hammare (mattan var ju redan kass;)
du hör direkt om det låter sten eller "låda"
Låter det låda, rekommenderar jag att du lägger en hel stavlimmad skiva på golvet som du ställer bänken på.

Jag har själv den konstruktionen i mitt hus med uppreglat golv på gjutna valv. Min lösning var att göra en hel ram under akvariebänken som fördelar ut krafterna på alla brädorna.
#35 - 2 september 2009 04:01
flygrc skrev:
.

Har du knackat på golvet ännu med tex hammare (mattan var ju redan kass;)

du hör direkt om det låter sten eller "låda"

Låter det låda, rekommenderar jag att du lägger en hel stavlimmad skiva på golvet som du ställer bänken på.

Jag har själv den konstruktionen i mitt hus med uppreglat golv på gjutna valv. Min lösning var att göra en hel ram under akvariebänken som fördelar ut krafterna på alla brädorna.

Jag ska "knacka" lite senare idag (är lite för tidigt för det nu [:o]) men jag slog lite med handtaget till skruvmejseln igår och jag blev inte riktigt klok på ljudet så jag ska slå lite hårdare idag med en hammare - kan tänka mig att det pappliknande som ligger under mattan tar bort lite av ljudet.

Förresten - du har inga bilder på din lösning?

Mvh rödtopen
#36 - 2 september 2009 04:40
Om du är osäker så kan du fixa till en skiva lite större än bänken är i dag i samma färg så ser det inte så billigt ut så breddar du ut belastningen plus du slipper onödiga märken,sen efter det spelar det ingen roll vilket slags golv du har för mer kan du inte göra med bänken,sen om man bor i Lägenhet så brukar det vara ett betonggolv.

Sen hade jag kört som Åleds säger att bänken ska vara bra i dem fyra hörnen sen avbelasta med hjälp av dem resterande benen när karet är på plats men inte med vatten,så har jag alltid kört här hemma och har funkat för mig.
#37 - 2 september 2009 05:03
Får väl masa mig i väg till ett byggvaruhus (känns säkrare med skiva under) :)
Hur tjock ska skivan vara ?
#38 - 2 september 2009 05:16
om du har ett trägolv med bara en tunn pappskiva under så ska det inte behövas nån extra skiva, det är just om trägolvet är upphöjt från betongen med nåt som antingen inte ger jämn avlastning (reglar) eller för liten avlastning (frigolit) men en tunn pappskiva sjunker inte ihop mycket.
annars är det en hyreslägenhet så kanske det kan va dumt att förstöra plastmattan för sånna blir det permanenta märken i av ett större kar utan skiva under
#39 - 2 september 2009 05:23
Blir inte riktigt klok på vad jag har för golv, rakt och jämt är det iaf inte.
Bor i bostadsrätt.
#40 - 2 september 2009 13:58
rödtoppen skrev:
Blir inte riktigt klok på vad jag har för golv, rakt och jämt är det iaf inte.

Bor i bostadsrätt.

ja du får nog be nån bekant som känner sig lite kunnigare att kolla om du inte kan se själv, just eftersom det är en bostadsrätt kan nog inte föreningen svara heller då det kan va en tidigare ägare som stått för golvet, såvida det inte en en relativt nybyggd sak och alla har samma sorts golv.
i min förra bostadsrätt hade jag en ful plastmatta (på relativt slät betong) medans grannen hade trägolv.
ett bra ställe att kolla på om man inte kan avgöra på ljudet är under listen som brukar skilja rummen, oftast har man inte samma matta i olika rum.

Red. missade helt delen där du redan rivit upp tröskeln och fotat och beskrivit, borde iaf inte va några problem med karet direkt på ett sånt golv :)
#41 - 2 september 2009 18:39
På dina bilder ser det ut som golvet gör här hos mig på pricken , det kallas för elementhus du har 100% en betongplatta till golv jag hade runtom som en sarg trä men det är bara runt nertill och under tröskeln. Pappen lade man på golven för att jämna ut betonggolvet är en slags tjärpapp kallas idag för Lumppapp och är lite filt liknande. På denna la de sen korkmatta. Hos mig låg det på korkmattan ett laminatgolv. Så det var en del att riva när mitt 900 small synd att jag inte kan lägga upp bild.
#42 - 2 september 2009 20:06
Kanske redan har sagts men!

Det vikiga när du ställer upp ett kar är inte lodningen!!!

1. kolla så att golvet håller belastningen samt att det är någerlunda plant (inga gamla trägolv altså)

2. sätt upp karet på ställningen och skruva upp de mittersta benen, så att de inte nuddar golvet.

3. I varje hörn på akvariet: Håll ena handen mellan nedersta delen på karet, precis i glipan mellan karet och ställningen. Med den andra handen lyfter du i karets överkant, det skall inte gå lätt att lyfta karet, då står det skevt. Justera benen så att ramen verkligen ligger mot karet i varje hörn.

4. Nu kan du plocka fram lodet igen. Viktigast på längden för där syns det mest om det är snett. kom ihåg att justera två parallella ben exakt lika mkt i taget. ( detta moment kan hoppas över utan att äventyra att karet spricker)

5. Upprepa samma procedur som vid punkt 3 och justera benen igen om det skulle behövas.

6. Skruva ned de mittersta benen så de precis nuddar golvet

Klart
#43 - 3 september 2009 05:27
Kanske redan har sagts men!

Det vikiga när du ställer upp ett kar är inte lodningen!!!

1. kolla så att golvet håller belastningen samt att det är någerlunda plant (inga gamla trägolv altså)

Nä, det är ju inte trägolv men helt plant är det inte heller.
Men som nån annan sa så kanske en hel stavlimmad skiva under bänken är bra för att avlasta tyngden :confused:

(Börjar nästan att ångra mig [:-117] )
Bilagor:
#44 - 3 september 2009 05:42
Aquaterra skrev:
På dina bilder ser det ut som golvet gör här hos mig på pricken , det kallas för elementhus du har 100% en betongplatta till golv jag hade runtom som en sarg trä men det är bara runt nertill och under tröskeln. Pappen lade man på golven för att jämna ut betonggolvet är en slags tjärpapp kallas idag för Lumppapp och är lite filt liknande. På denna la de sen korkmatta. Hos mig låg det på korkmattan ett laminatgolv. Så det var en del att riva när mitt 900 small synd att jag inte kan lägga upp bild.

Small det pga golvet?
#45 - 3 september 2009 11:43
rödtoppen skrev:
Small det pga golvet?

Nja det är ju betong golv men det vart ju tjockt , gammal seg korkmatta och sedan flytande golv på det , kan ha vart så att det blivit sättningar. Karet stog i 6mån så det borde ju hänt tidigare annars tycker man. Annars var glaset för klent för att bära allt det var ju en bottenyta på 200x75 eller så släppte det i en siliconfog och så vek botten.

Jag tror inte det kommer vara nått problem med ditt kar det blir på annat sätt för dig då du har en annan typ av bänk och underlag under själva glaset.
#46 - 3 september 2009 12:03
Aquaterra skrev:
. Karet stog i 6mån så det borde ju hänt tidigare annars tycker man. Annars var glaset för klent för att bära allt det var ju en bottenyta på 200x75 eller så släppte det i en siliconfog och så vek botten.

.

Fy sjutton, hade mitt kar stått i 6 månader så hade jag trott att allt var lungt :(
#47 - 3 september 2009 12:04
Är det sånt här som kallas stavlimmat?
#48 - 3 september 2009 12:07
Hittade lite olika storlekar.
En som hade 200 x 61.
En hade måtten 300 x 61
och den 3:e hade 200 x 90
#49 - 3 september 2009 12:11
Kan jag ha den med måtten 200 x 61 ?

Mitt bord är 200 x 60 men benen står ca 8 cm innanför.
#50 - 3 september 2009 12:34
rödtoppen skrev:
Kan jag ha den med måtten 200 x 61 ?

Mitt bord är 200 x 60 men benen står ca 8 cm innanför.

Tycker det ser bra ut.
Fick du någon att titta på golvet?
#51 - 3 september 2009 12:51
flygrc skrev:
Tycker det ser bra ut.

Fick du någon att titta på golvet?

Tror jag har det som Aquaterra beskrev, (det låter inte låda )men det där med "pappen" verkar ju inte tryggt och som jag sa innan så är golvet rätt ojämt [B)]

Då åker jag nog iväg till helgen och köper 200 x 61 -skivan :)

(antar att jag måste lackera den också? )
#52 - 3 september 2009 14:16
rödtoppen skrev:
Tror jag har det som Aquaterra beskrev, (det låter inte låda )men det där med "pappen" verkar ju inte tryggt och som jag sa innan så är golvet rätt ojämt [B)]

Då åker jag nog iväg till helgen och köper 200 x 61 -skivan :)

(antar att jag måste lackera den också? )

Har du ett flytande golv behöver du inte en hel skiva såvida inte golvet ligger på foam och så var det inte o ditt fall, ojämnheten på golvet tar du med benen.
Lacka eller vaxolja är två sätt att behandla men du måste inte, mer det håller sig snyggare längre.

Sedan kan det aldrig bli fel med skiva under, på sin höjd onödigt.
#53 - 3 september 2009 14:33
flygrc skrev:

Sedan kan det aldrig bli fel med skiva under, på sin höjd onödigt.

:d
#54 - 5 september 2009 14:30
Fick svar av v-värden idag.
Vi har betongbjälklag :confused:
#55 - 5 september 2009 16:55
rödtoppen skrev:
Fick svar av v-värden idag.

Vi har betongbjälklag :confused:
Det menas att du har ett betong-golv över hela rummet,när man byggde hus/lägenheter på 40-50 Talet så använde man för det mesta Betonggolv på det brukade dem köra Nån sorts korkflis sen på med golvet därav att det kan svikta lite när man går.Sen med åren så har dem givetvis renoverat och lagt kanske ett nytt trägolv ovanför det gamla golvet kanske funkar en gång så det inte går över trösklarna....men i ditt fall så har du ett betonggolv med kork därav svikten sen har du ett trägolv på det en plastmatta om jag inte minns fel.

Annons