hjälp med att sätta ny silikon

#1 - 22 september 2008 15:22
Köpte ett gammalt akvarie som bottnet hade spruckit på, tänkte sätta nytt bottenglas + sätta ny silikon. har nu skrapat bort ALLT silikon, oxå det mellan glasen så alla glasen är lösa från varandra. har slrapat bort allt silikon så gott det går men har ju lämnat en liten yta kvar, måste jag få bort det oxå eller kan det lämna dit under? isf vad får man bort det med, testade med tinner men det var tydligen inte tillräckligt starkt. Någon som kan komma med några tips:confused: tack.
#2 - 22 september 2008 16:33
Silikon kan bara tas bort mekaniskt när det härdat klart.
#3 - 22 september 2008 16:36
Gaffel skrev:
Silikon kan bara tas bort mekaniskt när det härdat klart.

Så med det menar du att jag kan sätta på ny silikon efter att jag skrapat bort så mycket det går? eller ska man slipa bort silikonet kanske? Tack för ditt svar.
#4 - 22 september 2008 16:40
Skrapa ytorna helt rena och tvätta med rödsprit innan du lägger på nytt, lägger du tid på att maska fogarna så tänk på att lägga korta fogar så du kan dra tejpen innan ytan torkar.
#5 - 22 september 2008 17:28
Gaffel skrev:
Skrapa ytorna helt rena och tvätta med rödsprit innan du lägger på nytt, lägger du tid på att maska fogarna så tänk på att lägga korta fogar så du kan dra tejpen innan ytan torkar.

Okej, var och köpte silikonborttagningsmedel så nu ska det väl börja lossna, står att det tar på all sorts silikon som härdat, det löses upp så kan man skrapa bort det sen. Nåja får ju se om man vågar fylla det med vatten sen oxå ;)
#6 - 25 september 2008 00:48
? du får gärna bifoga produktnamn då mig veterligen inte ens silikonfabrikörerna medger att glassilikon kan tas bort på annat sätt än mekaniskt efter att det härdat ut.

Det skulle verkligen underlätta om du hittat en sådan produkt.
#7 - 25 september 2008 09:48
aceton!
tar bort allt, funkar skitbra:)
#8 - 25 september 2008 13:33
Gaffel skrev:
? du får gärna bifoga produktnamn då mig veterligen inte ens silikonfabrikörerna medger att glassilikon kan tas bort på annat sätt än mekaniskt efter att det härdat ut.

Det skulle verkligen underlätta om du hittat en sådan produkt.

finsk produkt, vet inte om det finns i sverige. KIILTO Silikonavlägsnare. "Avlägsnar en härdad silikonfog och lämnar en silikonfri yta. passar för alla silikontyper"
#9 - 25 september 2008 17:20
"Avlägsna så mycket som möjligt av silikonfogen t.ex. en vass kniv.
Omskaka förpackningen före andvädning. Applicera rikligt med pasta på de
kvarblivna fogresterna. Vänta 20-30 min. Skrapa av de mjuknade
silikonresterna med t.ex. träpinne. Akta underlaget. Upprepa behandlingen
vid behov. Tvättä med vatten och skölj de ställen som behadlats och låt
torka väl före vidarebearbetning."

Inte direkt fire and forget..
#10 - 25 september 2008 22:09
Se sedan till att lägga ordentligt med silikon i skarvarna. annars är läckage ett faktum. När jag gjorde mitt åttkantiga och ville ha så små skarvar som möjlig har jag fått testa mig fram och det blev många om silikoneringar innan jag fick det tätt. Men till sist gav jag upp med att få osynliga skarvar och lät skarven gå upp ett par millimeter på alla skarvar. Och som någon sa innan. Se till att ha rena ytor, torka med rödsprit direkt före silikonering.
#11 - 27 september 2008 19:18
Pannecke skrev:
Se sedan till att lägga ordentligt med silikon i skarvarna. annars är läckage ett faktum. När jag gjorde mitt åttkantiga och ville ha så små skarvar som möjlig har jag fått testa mig fram och det blev många om silikoneringar innan jag fick det tätt. Men till sist gav jag upp med att få osynliga skarvar och lät skarven gå upp ett par millimeter på alla skarvar. Och som någon sa innan. Se till att ha rena ytor, torka med rödsprit direkt före silikonering.

gör det nåt om det finns lite gammal silikon kvar? lr måste ALLT bort? lr räcker det med att det är rent från smuts och fett? för gamla silikonet går inte bort med aceton och det där silikonbortagarmedlet var ju inte värt så mycket :S
#12 - 27 september 2008 20:34
Jag har inte provat!
Men Casco rekomenderar
[FONT=Arial][SIZE=2]Casco Silstrip[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2][FONT=Arial][FONT=Arial][SIZE=2]http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Silstrip%203987.pdf[/SIZE][/FONT]

[SIZE=2][FONT=Arial]Annars vet jag att bensin, efter ett litet tag gör silikonet helt mjukt och lealöst. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=2][FONT=Arial]Själv tycker jag att ett riktigt skarpt rakblad är väldigt effekttivt, det sista kan man oftast gnugga bort med en trasa.[/FONT][/SIZE]

Jag vet inte om allt måste bort eller om den nya silkonen hugger bra på den gamla.[/FONT][/SIZE]
#13 - 28 september 2008 19:39
Dada skrev:
gör det nåt om det finns lite gammal silikon kvar? lr måste ALLT bort? lr räcker det med att det är rent från smuts och fett? för gamla silikonet går inte bort med aceton och det där silikonbortagarmedlet var ju inte värt så mycket :S

Skrapa så mycket det går med rakblad. torka sedan med rödsprit, maska och silikonera sedan, borde funka. Men räkna med att lägga 80%av jobbet på att skrapa med rakbladet, slarvar du finns det risk för att du får göra om allt från början.

Annons