Hjälp med att kyla Akvariet

#1 - 24 oktober 2002 08:30
Hej Allihopa.

Skulle behöva lite hjälp/tips på hur jag permanent kan sänka tempen i karet just nu ligger den på 28 grader o det är utan täckglas o ingen ramp tänd utan endast 2 st Eheim 1060 som står o snurrar. HJÄLP måste få massa tips min stakkars fisk kokar snart.

#2 - 24 oktober 2002 10:12
Kanske är det pumpen som går varm. Har du rengort pumpen på sistone?

#3 - 24 oktober 2002 10:14
Är du säker på att termometern visar rätt?
Hur varmt har du i rummet?

#4 - 24 oktober 2002 10:14
Hej Pulver.

Nix kan inte vara det helt nya pumpar.

#5 - 24 oktober 2002 10:49
Jag skulle tippa på att temperaturen i rummet är lite för hög kanske! Kunde vattnet du fyllde ditt aq med, vara lite för varmt!
Detta med för hög temp i rumet........... Har du panmrumet precis under ditt aq ?? (bara en fråga) Hur bor du?
Hade själv samma problem med min 120l tills dem bytte upp till fjärvärming. Hade pannrumet precis under!!!!!! Inte bra

En nybliven biten aqvaristen
#6 - 24 oktober 2002 10:59
Tjena Pascal.

Nix har inget pannrummet under. bor i lägenhet på andra våningen visst det kanske e lite varmt i rummet det ligger runt 24 grader. Men det måste ju vara behaglig temp när man går upp på morronen. hehe.
Vattnet var inte för varmt när det fylldes på.

#7 - 24 oktober 2002 11:13
Ok! nu börjar vi från början igen!!!

-Vattnet var kallt när du fyllde ditt aq
-24 grad i rumet Humm!! Har bara 20/21 hemma (längre än aq vattnet vilklet är 25)
-28 grader i vattnet utan belusning
-inga pannrum under
-nya pump

Låt mig tänka lite....Humm!!

Har du halogen lampor i taket? (det finns inga dumma frågor!!)
Här elementet nära ditt aq?

#8 - 24 oktober 2002 11:27
Hej.

Då skall jag försöka svara o göra mej lite klarare.

Akvariet står på en vägg utan element o ínget i närheten.
Däremot står ett 540L på andra väggen o det håller konstant 27grader med heltäckande ramp på för fullt.
Det som problemet gäller är ett 720L där det i varje hörn bakom filtermatta sitter 1st Eheim 1060. När det startades var det andra pumpar i som var alldeles för klena för detta. Så höll det oxå konstanta 27grader men nu när jag slängt i dessa 2 Eheim så stack det till 28 direkt. Problemet kvarstår dock jag måste få ner denna temp minst 2 grader. Inga lampor i närheten.
Inte ens rampen vågar ja ha igång.

Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 24 oktober 2002 11:38
Hej,
Med all säkerhet är det väl pumparna som orsakar den höga temperaturen. Alla pumpar måste ju kylas och innerfiltren är ju vattenkylda och höjer därmed temperaturen på vattnet. I ditt fall hade utan tvekan ytterfilter varit att föredra eftersom de ju är luftkylda.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#10 - 24 oktober 2002 11:41
Hej Kjell.

Jag körde med 2st Eheim 2028 tidigare o då var det inte tillräckligt med rotation. Men problemt kvarstår.
Är det verkligen bara jag som har detta dilemma? Jag vågar knappt tänka på vad det kommer vara för temperatur i det till nästa sommar.

Mvh
Nicklas

#11 - 24 oktober 2002 12:12
Hej ZooZ!

Visst finns det anläggningar för att kyla akvarievattnet. Ta en titt på http://www.aquaristic.net

De är mycket dyra att köpa och drar dessutom ganska mycket ström så elräkningen blir också dyrare.

//Annika

#12 - 24 oktober 2002 12:20
Jo tack Annika.

Mycket dyra det var bara i underkant.Xtremt dyra för mej men alla tips är välkommna.

Mvh
Nicklas

#13 - 24 oktober 2002 12:33
En Eheim 1060 är på 50 W, pumpar upp till 2280 l/h (utan motstånd) men är stark, vilket gör den lämpad att använda t.ex. för att pumpa upp vatten till högre vattenytor (upp till 3,1 meter) eller driva näst intill igensatta filter. Bra att ha om man t.ex. ska pumpa upp vatten från en behållare på golvet till ett akvarium högst uppe på en hylla, men är alltså mycket energislösande och avger värme i onödan om man bara behöver cirkulation på vattnet i akvariet eller vill driva ett filter konstruerat med en filterdesign som inte gör särskilt mycket motstånd.

Du har alltså pumpar som sammanlagt drar 100W och avger motsvarande värme. Du skulle kunna byta till ett annat märke på pumparna och minska energiåtgången med ca 60-70% och ändå ha samma rotation och filtrering på vattnet, vilket rejält borde minska temperaturen i akvariet.

Som jämförelse, se t.ex. AquaBee UP2000 som pumpar 2000L/h, drar 18W, pumpar upp till 1,6m höjd. (Inte att förväxla med AquaBee UP2000-1 som pumpar 2000L/h, drar 38W och pumpar upp till 3,0m höjd.)

Dock tycker jag att 100W ändå låter aningen klent för att ensamt räcka att värma upp ett 720 liters utan täckglas till 4 grader över rumstemperaturen. Jag skulle nog också kolla om det var någon fel på någon av pumparna eller om rumstermometern eller akvarietermometern visar fel. Kolla också om det är t.ex. solljus som lyser på akvariet.

För att öka värmeavgivningen till luften, flytta gärna ut akvariet några cm från väggen. Du kan också sätta en liten fläkt som blåser luft över vattenytan i akvariet, det kommer att öka avdunstningen vilket kyler akvariet effektivt. Dock betyder det också högre luftfuktighet i rummet, vilket kanske inte är så lämpligt i ett sovrum. Du kan även rikta fläkten mot glasrutan istället, vilket då inte kyler lika effektivt, men avger inte lika mycket fukt.

Sedan skulle jag nog sänka värmen i rummet någon grad, ditt akvarium fungerar ju som ett element så det blir ju ändå inte kallt i rummet om akvariet är så varmt som du skriver.

~~~ Max Photo ~~~
#14 - 24 oktober 2002 13:01
Jo! jag förstår dig!!

>när jag slängt i dessa 2 Eheim så stack det till 28 direkt.

Det verkar som att dem är källan till problemet + för hög temp i rumet

#15 - 24 oktober 2002 16:54
Hehhe..."kylpumpar" är inte bara xtremt dyra dom är fanatsi dyra

#16 - 25 oktober 2002 06:02
Hej!
Som Max och Kjell Säger så är det ju pumpeffekten som är problemet, men Räcker det inte med den ena pumpen, den ger ju vattencirkulation på 3ggr/h

Eller oxå om du byter den andra tillbaka till 2028 och kör en pump av varje.

Eller så kan du med lite jobb och pyssel bygga om den ena till ytterfilter, det funkade för mig iof hade jag eheim filtertunna redan så det var bara en platta jag behövde köpa till, men det går säkert att konstrera om en dammpumpfiltertunna.

Nyfiken, vad har du för fiskar som vill ha denna cirkulation?

mvh

Kalle

#17 - 25 oktober 2002 06:07
Hej

Tusen tack allihopa jag hade 25,5 grader i rummet när jag kom hem så jag stängde av alla element i rummet igår så imorse var rummet 22 grader akvariet strax över 27 grader.
Får se hur det går under dagen om det kanske smiter ner till strax under 27 grader. Jag håller tummarna!

Annons