En Eheim 1060 är på 50 W, pumpar upp till 2280 l/h (utan motstånd) men är stark, vilket gör den lämpad att använda t.ex. för att pumpa upp vatten till högre vattenytor (upp till 3,1 meter) eller driva näst intill igensatta filter. Bra att ha om man t.ex. ska pumpa upp vatten från en behållare på golvet till ett akvarium högst uppe på en hylla, men är alltså mycket energislösande och avger värme i onödan om man bara behöver cirkulation på vattnet i akvariet eller vill driva ett filter konstruerat med en filterdesign som inte gör särskilt mycket motstånd.
Du har alltså pumpar som sammanlagt drar 100W och avger motsvarande värme. Du skulle kunna byta till ett annat märke på pumparna och minska energiåtgången med ca 60-70% och ändå ha samma rotation och filtrering på vattnet, vilket rejält borde minska temperaturen i akvariet.
Som jämförelse, se t.ex. AquaBee UP2000 som pumpar 2000L/h, drar 18W, pumpar upp till 1,6m höjd. (Inte att förväxla med AquaBee UP2000-1 som pumpar 2000L/h, drar 38W och pumpar upp till 3,0m höjd.)
Dock tycker jag att 100W ändå låter aningen klent för att ensamt räcka att värma upp ett 720 liters utan täckglas till 4 grader över rumstemperaturen. Jag skulle nog också kolla om det var någon fel på någon av pumparna eller om rumstermometern eller akvarietermometern visar fel. Kolla också om det är t.ex. solljus som lyser på akvariet.
För att öka värmeavgivningen till luften, flytta gärna ut akvariet några cm från väggen. Du kan också sätta en liten fläkt som blåser luft över vattenytan i akvariet, det kommer att öka avdunstningen vilket kyler akvariet effektivt. Dock betyder det också högre luftfuktighet i rummet, vilket kanske inte är så lämpligt i ett sovrum. Du kan även rikta fläkten mot glasrutan istället, vilket då inte kyler lika effektivt, men avger inte lika mycket fukt.
Sedan skulle jag nog sänka värmen i rummet någon grad, ditt akvarium fungerar ju som ett element så det blir ju ändå inte kallt i rummet om akvariet är så varmt som du skriver.
~~~ Max Photo ~~~