Hjälp med att inreda ett juwel 240 liters.

#1 - 17 oktober 2006 10:29
Jag sitter just och skissar lite på hur jag ska bygga upp mitt nya akvarium som kommer nästa vecka. 125*41*55, dark brown modellen.

Jag kommer att ha c02 (med tub) och göda med pmdd.

Tänkte blanda den grövsta med blästersanden med råda som är lite grövre.

Ni får låta bli att skratta åt min mindre vackra skiss!:p

Roten är tänk att den ska vara troll hassel.

Jag har två tomma områden med som någon gärna får ge förslag på vad som skulle passa. Och säga gärna till om jag har valt för mycket växter.
#2 - 19 oktober 2006 17:21
Verkligen ingen som har några idéer?
#3 - 19 oktober 2006 17:42
Jag testade svärdsplantor i mitt 240, men fick ganska snart slänga ut dessa, då de tog för mycket plats. Testade även Crispus, men det var samma där. Karet är riktigt snyggt, men om det vore lite djupare så skulle det varit lite lättare att ha svärdsplantor.
Vad ska du ha för belysning till ditt kar? Jag kör med 4*38W + reflektorer, co2 med mäskmetoden samt PMDD och det växer som ...
Kolla in den nya Valisneria Nana, den passar riktigt bra till det karet då den inte blir så grov och vildvuxen.
#4 - 19 oktober 2006 18:08
[FONT="Comic Sans MS"]Ansjo: Ah det kanske är sant, jag sökte mest något som skulle täcka för filtret. Vill helst inte se det.
Ska kolla in dem!

Jag har faktiskt inte funderat på det, jag tänkte börja med det som man får med. Men det låter på dig som att jag kommer att kommer att behöva mera ljus? Jag är inte helt hundra på hur mycket man får med?:confused: [/FONT]
#5 - 19 oktober 2006 18:18
Jag skulle misstänka att den främre ozeloten kommer att täcka större delen av den bakre. Jag hade satt dom bredvid varandra och sen något lägre framför för att dölja stjälkarna lite.:D
Kanske en stor svärdsplanta till framför filtret? tex [COLOR=#800080]Echinodorus osiris[/COLOR] ?
#6 - 19 oktober 2006 18:25
Du får med 2*38 W lysrör, men om du vill ha riktig fart på växterna behöver du uppgradera en del med lysrör, (då Juwels rör inte är någon riktig höjdare), reflektorer, ev en extra dubbelramp som finns att beställa så du får 4*38W. Det finns en likadan tråd :http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92727&highlight=Juwel+240 som du kan läsa lite om detta.
Ska du täcka pumphuset kan du plantera tex jättevalisneria framför som kommer att täcka den ganska så snart.
#7 - 19 oktober 2006 18:40
Kanske man skulle kunna sätta en svärdsplanta framför filtret och sen kör Valisneria i området runt roten där svärdsplantorna står?
Vill gärna ha en svärdsplanta i alla fall.
Och låta lite crypts täcka resten. :P

Ansjo: Tack så mycket för den tråden! Ska kolla närmare på den. Kan ju kanske beställa det när jag ändå ska beställa co2 ifrån tyskland.

Jo jag hade räknat med att få byta lysrören men jag var inte säker på att jag behövde mera. :)
#8 - 19 oktober 2006 20:19
Linda_A skrev:
Jo jag hade räknat med att få byta lysrören men jag var inte säker på att jag behövde mera. :)

Det beror på vilken fart du vill ha i karet, men ska du köra med co2 är det lämpligt att ha 4 rör.
I ett likadant 240 som jag har hand om, har jag endast 2 rör utan co2 ooch där växer det bra med, men då med "vanliga" växter.
#9 - 20 oktober 2006 06:31
ansjo skrev:
Det beror på vilken fart du vill ha i karet, men ska du köra med co2 är det lämpligt att ha 4 rör.

I ett likadant 240 som jag har hand om, har jag endast 2 rör utan co2 ooch där växer det bra med, men då med "vanliga" växter.

Då blir det så. :) Var det svårt att sätta fast allt?

Ok det låter ju bra att börja med i alla fall, i och med att det dröjer lite tills co2 kommer i alla fall. :p
Men jag ska köpa nya rör att börja med i alla fall. :)

OT: Det dark brown akvariumet på din sida är inte ditt? Jag har aldrig haft juwel innan och är lite nyfiken på vad du tycker om den modellen?
#10 - 20 oktober 2006 10:14
Jo, det är mitt kar och jag tycker möbeln och karet är skitsnyggt. Jag beställde extra belysningsramp när jag köpte karet och jag betalade 500:- för den. Det är inte något ännu som jag har upptäckt som är negativt, men jag har ett extra ytterfilter i karet trots att Juwels egna gör ett gott jobb.
Det finns en lucksats att köpa till karet om man har fler lysramper till den, men jag skar till de befintliga i rätt mått och sparade då några hundra. Säg till om du vill se kort på det, så ordnar jag det.
#11 - 20 oktober 2006 13:52
ansjo skrev:
Jo, det är mitt kar och jag tycker möbeln och karet är skitsnyggt. Jag beställde extra belysningsramp när jag köpte karet och jag betalade 500:- för den. Det är inte något ännu som jag har upptäckt som är negativt, men jag har ett extra ytterfilter i karet trots att Juwels egna gör ett gott jobb.

Det finns en lucksats att köpa till karet om man har fler lysramper till den, men jag skar till de befintliga i rätt mått och sparade då några hundra. Säg till om du vill se kort på det, så ordnar jag det.

Ah det låter inte alls farligt!

Låter ju riktigt bra att du är nöjd. Jag funderar med på ett extra filter till det.
Känns säkare.

Jag vill hemskt gärna se bilder! :)
#12 - 21 oktober 2006 19:01
jag har en svärdplanta i det filterfria hörnet och vallisneria vid pumphuset. Nu har dom växt så pass att jag inte ser pumphuset,jag tycker det är bra och fint,jag har inte co2 men göder med pmdd. Lycka till!
#13 - 21 oktober 2006 20:11
Hella2 skrev:
jag har en svärdplanta i det filterfria hörnet och vallisneria vid pumphuset. Nu har dom växt så pass att jag inte ser pumphuset,jag tycker det är bra och fint,jag har inte co2 men göder med pmdd. Lycka till!

Det låter ju riktigt bra! :) Inga bilder?
#14 - 22 oktober 2006 05:23
Om nu bilden kommer med är den mycket dålig,men ger en hum i allafall var du kan ha svärdplantan. Vallisneriorna är mycket tätare i dag än på bilden.
#15 - 22 oktober 2006 05:26
jag har så dålig kamera,fattar inte hur man får bort blixten:) få se om jag kan ta en dagsfärsk dålig bild idag:) stengrottorna i karet är borta,tyckte dom tog för stor plats.
#16 - 22 oktober 2006 08:35
Det ser riktigt bra ut! :D Nu längtar jag inte mindre till fredag i alla fall.

Vad för bakgrund har du?
#17 - 22 oktober 2006 08:45
Det är juvels root,den är jättesnygg,tyvärr har jag lite för mycket växter för att roten ska synas,måste gallra:) mm..lyllos dig som får börja att inreda detta vackra kar! Jag har haft mitt ca 3mån och jag längtar redan efter ett större att inreda:D
#18 - 22 oktober 2006 09:08
Hella2 skrev:
Det är juvels root,den är jättesnygg,tyvärr har jag lite för mycket växter för att roten ska synas,måste gallra:) mm..lyllos dig som får börja att inreda detta vackra kar! Jag har haft mitt ca 3mån och jag längtar redan efter ett större att inreda:D

Ja det var den verkligen! :) Jag hoppas att mina växter ska täcka upp så jag slipper ha bg. *drömmer lite kanske*

Tackar så mycket! Jag lär väl med känna så om ett par månader! :p

Annons