Hjälp med att cykla in akvariumet

#1 - 30 oktober 2010 15:13
Hejsan!
Ännu en tråd.. men denna är specifik. Kommer behöva lite hjälp så jag inte sabbar detta innan diskusarna kommer.
Jag har lite svårt att förstå själva processen med bakteriekulturen och vad jag ska leta efter osv när det gäller testerna.

Akvariumet har gått 14 dagar. Kört med Sera Aqutan och Nitravec.
Efter ett tag så hade jag i liiiite torrfoder för att hjälpa till lite med bakterieprocessen.
Efter en vecka hade jag i några Kardinaler. Gett dom väldigt sparsamt med mat, men de verkar nöjda ändå.
Nu hade jag efter vecka 2 i några Sterbai. Samma sak här, försöker mata väldigt sparsamt och ser till att ingen överbliven mat finns kvar.

Idag mäter jag vattenvärden:
NO3 mg/l = 10
NO2 mg/l = 0
GH = >6d
KH = 3d
PH = 7.0

Dessa har sett ut så här hela tiden egentligen.. innebär detta att jag inte fått igång processen ordentligt ännu?
Borde jag mäta Ammonium.
Vad är det som borde ske här med nitritvärdet exempel
Kan jag snabba på processen ännu mer för att hinna få klart karet på 2 veckor till?

Mvh Bass
#2 - 30 oktober 2010 17:04
det är helt normalt. man startar upp sakta för att slippa nitritspikar. men det tar ett par veckor för att det ska blir en spik så just nu är du egentligen i riskzonen. så fortsätt du i två veckor till. då borde allt vara okej. gör man rätt från början slipper man nitrit.
#3 - 30 oktober 2010 17:14
Borde inte nitriten börjat visa sig?

Alright, finns det nåt sätt att påskynda processen. Inte för att jag vill ha i mer fisk tidigare utan för att om två veckor ha så stabilt vatten som möjligt?
Andra frågan är.. hur länge ska jag köra min nya pump. Har kört den några dagar nu paralellt med Juwels innerfilter.
Men det blir sånt jäkla drag i vattnet att växterna börja ge upp =P

Ska jag slänga in en räka och låta den ruttna? =D Läst att vissa börjar så med akvariumet.
Problemet är väl att tetrona och Sterbai skulle käka sig överfeta på den räkan kanske ^^

Hennesc - Hade nästan tänkt skapa en tråd om dig och ett gäng andra. Ni är ju helt otroliga som svarar och delar med er så här extremt mycket.
Har läst hundratals trådar nu och du och ett gäng till är alltid där. Grymt tacksam!!
#4 - 30 oktober 2010 17:21
om det blir nån ja. startar man rätt ( vilket du gör ) så blire ingen nitrit. det är ju hela syftet :P

du kan nog ta ur det gamla filtret. o du kommer ha bra värden om två veckor. 4 veckor brukar man räkna med när allt är nytt. så du har ju redan påskyndat processen. ta du ur det gamla filtret o kör karet precis som det ska vara sen. om 2 veckor kan du börja intruducera nya fiskar. inte en jäkla massa på en gång men ett litet gäng till iaf :D

strunta i räkan. verkar som en dålig ide :P

nemen tack! :D vad glad man blir :D
är man nörd så är man .
starta gärna en tråd ! :D
#5 - 30 oktober 2010 17:23
Hur stort är karet :)
#6 - 30 oktober 2010 17:29
Karet är 260 liter.
Problemet är att nästa i sättning av fisk blir 6-7 diskusar, svårt att ha i några i taget med diskusen =/

Kan man på nåt sätt mäta hur långt in i processen man kommit? Tänker på ammonium test kanske?

nemen tack! vad glad man blir

är man nörd så är man .

starta gärna en tråd !

Nerds for president!
#7 - 30 oktober 2010 17:34
http://www.bestfish.com/newtank3.html

Jag har själv ett 250 kar som Hannesc har hjälpt mig med och det är inte samma kar idag som dag 1, många ändringar som utförts :)
#8 - 30 oktober 2010 19:07
Ingen nitrit men nitrat borde betyda att du lyckats få igång en fullständig kvävecykel och en bra bakteriekoloni! Lite känslig kan den dock vara.
Eller vad säger ni andra?
#9 - 30 oktober 2010 23:56
håller med dig VD. just runt 2 veckor har jag fattat är lite av den kritiska perioden. misslyckas man brukar det visa sig då typ. men TS håller sig på rätt spår tycker jag.
#10 - 1 november 2010 18:24
Jag tycker du kan ta bort innerfiltret nu. Men krama ur det i akvariet så får du kvar en massa av bakterierna som finns i det. Det mesta ”mulmet” hamnar i ytterfiltret reste i sanden där det också gör nytta.
Räktricket fungerar om du har 0 fisk i akvariet, alltså inte nu!
Jag har följt din andra tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143128&page=1 med intresse och har lite synpunkter.
Det ser riktigt snyggt ut men innan jag skulle koppa in diskusarna skulle jag dubble växt mängden.
Dels kommer detta att öka stabiliteten i vattnet och sedan har diskusarna något att gömma sig i så du undviker för mycket stress.

Det här med Kväve och dess cykel är riktigt svårt men generellt fungerar det så här i ett modernt akvarium.

[LIST]
[*] Protein bryts ned till Ammonium av bakterier
[*] Ammonium bryts ned till Nitrit av andra bakterier
[*] Nitrit bryts ned till Nitrat av ännu en typ av bakterier.
[/LIST]
Dessa bakterier finns i filtret, sanden, på växterna och fritt i vattnet.

Växter och framför allt alger och cyanobakterier kan ta åt sig Ammonium. Nitrit har framför allt växter problem med men även alger. Nitrat gillas av Växter men är lite mer problematiskt för alger och cyanobakterier.
Förutom Kväve behöver både växter och bakterier Kol och Fosfor samt spårämnen.

Jag tror att många av dagens uppstartsproblem är relaterat till för lite växter. Så jag skulle börja med PMDD redan nu. Sedan skulle jag nog fundera starkt på någon form av CO2 lösning om jag vore du.

När du ser att växterna börjar växa så är det ganska riskfritt att släppa i fisk eftersom de sannolikt drar i sig det mesta av Ammoniumet vilket i sin tur inte blir Nitrit.

Kanske man kan använda Easy Carbo vid upp start men jag är inte helt säker på denna soppa.
#11 - 1 november 2010 18:33
Bass skrev:
Hejsan!

Idag mäter jag vattenvärden:

NO3 mg/l = 10

NO2 mg/l = 0

GH = >6d

KH = 3d

PH = 7.0

Mäter du med stickor? Dom ger opolitliga värden och du skall inte fästa för mycket vikt på det.

Dessa har sett ut så här hela tiden egentligen.. innebär detta att jag inte fått igång processen ordentligt ännu?

Hur ser ditt kranvatten ut? Samma som ovanstående skulle jag tro.

Borde jag mäta Ammonium.

Nej, enligt många finns det inga bra och enkla tester för det.
Vad är det som borde ske här med nitritvärdet exempel

Nitrit skall visa 0, Nitrat borde gå ned något,
Kan jag snabba på processen ännu mer för att hinna få klart karet på 2 veckor till?

Ja, se min andra post.
#12 - 1 november 2010 21:34
bossep skrev:
Jag tycker du kan ta bort innerfiltret nu. Men krama ur det i akvariet så får du kvar en massa av bakterierna som finns i det. Det mesta ”mulmet” hamnar i ytterfiltret reste i sanden där det också gör nytta.

Räktricket fungerar om du har 0 fisk i akvariet, alltså inte nu!

Jag har följt din andra tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143128&page=1 med intresse och har lite synpunkter.

Det ser riktigt snyggt ut men innan jag skulle koppa in diskusarna skulle jag dubble växt mängden.

Dels kommer detta att öka stabiliteten i vattnet och sedan har diskusarna något att gömma sig i så du undviker för mycket stress.

Det här med Kväve och dess cykel är riktigt svårt men generellt fungerar det så här i ett modernt akvarium.

[LIST]

[*] Protein bryts ned till Ammonium av bakterier

[*] Ammonium bryts ned till Nitrit av andra bakterier

[*] Nitrit bryts ned till Nitrat av ännu en typ av bakterier.

[/LIST]

Dessa bakterier finns i filtret, sanden, på växterna och fritt i vattnet.

Växter och framför allt alger och cyanobakterier kan ta åt sig Ammonium. Nitrit har framför allt växter problem med men även alger. Nitrat gillas av Växter men är lite mer problematiskt för alger och cyanobakterier.

Förutom Kväve behöver både växter och bakterier Kol och Fosfor samt spårämnen.

Jag tror att många av dagens uppstartsproblem är relaterat till för lite växter. Så jag skulle börja med PMDD redan nu. Sedan skulle jag nog fundera starkt på någon form av CO2 lösning om jag vore du.

När du ser att växterna börjar växa så är det ganska riskfritt att släppa i fisk eftersom de sannolikt drar i sig det mesta av Ammoniumet vilket i sin tur inte blir Nitrit.

Kanske man kan använda Easy Carbo vid upp start men jag är inte helt säker på denna soppa.

Tack Bossep! Jätteintressant inlägg.
I med fler växter.. har funderat en hel del på detta eftersom jag just nu inte har skydd nog åt diskusarna, känns som jag mest lyckats ta plats från dom mer än ordnat skydd.
Att växterna sen hjälper till med nitrit och att balansera karet är ju i så fall skäl nog att ta in lite nya växter.

Slängde in en rot till idag, http://bassel.se/diskus/260L_5.jpg
Du får jättegärna komma med tips på växter som kan passa för ändamålet.
Svärdplantorna är snygga, men de vart lite höga.. undrar om diskusen kommer känna för att använda det utrymmet. Kanske lite lägre växter?

Ang. Ammonium.. ok, skulle läst inlägget innan jag köpte testet haha. Köpte Seras Ammonium/Ammoniak test. Visar 0 på det testet.
Du hade rätt ang. kranvattnet... ger ungefär samma resultat som akvariumet.. Jag använder Seras stickor.

Började läsa lite om Pmdd, tyckte det kändes som en djungel, hade väl tillräckligt att försöka ta in då jag höll på med inköp av akvarium och inredning =P Kanske dags att försöka sig på detta då?
CO2 får nog bli ett senare steg känns det som..

Easy Carbo, måste googla vad det är för nåt.

Övrigt, så fick jag en av killarna på Akvariehobby att krama ur ett friskt akvariums filter ordentligt i en påse, skyndade hem och släppte ner säkert två liter av den sörjan i ytterfiltret. Lät det stå en kvart och körde igång igen. Hoppas det ger en liten boost åt rätt håll =P

Är så extremt tacksam för all hjälp här på forumet! Har stått här som ett riktigt fån utan en aning om hur jag skulle gå vidare. Nu går det sakta framåt i alla fall. Förhoppningsvis lär man sig lite för varje steg =)
#13 - 1 november 2010 21:37
bossep skrev:
Mäter du med stickor? Dom ger opolitliga värden och du skall inte fästa för mycket vikt på det.

Hur ser ditt kranvatten ut? Samma som ovanstående skulle jag tro.

Nej, enligt många finns det inga bra och enkla tester för det.

Nitrit skall visa 0, Nitrat borde gå ned något,

Ja, se min andra post.

Tja igen =P
Jo kranvattnet ser nästan lika ut.
NO3 mg/l = 10
NO2 mg/l = 0
GH = >6d
KH = 6d (högre)
PH = ca 7.2
#14 - 1 november 2010 22:24
Hmm Pmdd.
Hittade haack.se och tänkte faktiskt köra direkt med en beställning. Mina växter börjar se trötta ut redan så det är väl bara att köra på?!
Frågan är vad jag ska använda för någon, finns ju några varianter? Nån som sysslar med detta och kan ge tips?

Enkel pack av Nutrisi väljer man om man vet att man har mjukt vatten under Kh7

Enkel pack av Micro+ väljer man om man vet att man har hårt vatten över Kh7

Jag har ju KH 6 som det ser ut nu.. alltså ska jag köra på Nutrisi?
Nåt annat man behöver?

Mvh Bass
#15 - 1 november 2010 22:28
Jag har fått tips om att köra Mikro+ om jag inte bombat ner pH med CO2 eller liknande och ska testa det istället nu när jag beställer igen. Sök på plantswap.
#16 - 1 november 2010 23:36
Jag har fått tips om att köra Mikro+ om jag inte bombat ner pH med CO2 eller liknande och ska testa det istället nu när jag beställer igen. Sök på plantswap.

Blir det inte mer och mer vanligt att man kör Mikro+ i "standard burkar"?
Jag skulle ta det.
#17 - 1 november 2010 23:38
Jo, det är vad jag också uppfattat det som. Som sagt så säger de flesta på plantswap Mikro+ OM man nu inte helt vill torrdosera. Man kan dock även torrdosera makro och ta mikro+ koncentrat som det är också.
#18 - 1 november 2010 23:43
Vad är torrdosera??
#19 - 1 november 2010 23:45
Bass skrev:
Vad är torrdosera??

Att inte blanda ut pulvret med vatten först, bara köra på det torra koncentratet.
#20 - 1 november 2010 23:50
Bass skrev:
Hmm Pmdd.

Hittade haack.se och tänkte faktiskt köra direkt med en beställning. Mina växter börjar se trötta ut redan så det är väl bara att köra på?!

Frågan är vad jag ska använda för någon, finns ju några varianter? Nån som sysslar med detta och kan ge tips?

Jag har ju KH 6 som det ser ut nu.. alltså ska jag köra på Nutrisi?

Nåt annat man behöver?

Mvh Bass

Jag tror du kan ta vilketsom. Micro+ slipper du ha i kylen så ingen risk för olycka någon natt... Smakar inget vidare, Nutrisi....
Köp hem grejorna (PMDD) och om du inte har flaskor 3 coke eller valfri dryck i 1/2 l flaska. Diska flaskorna när dom är tomma.
Blanda sedan enligt instruktioner du får med och dosera enligt anvisningar. Tror det borde bli 20 ml av var för dig.
Om de har nog med växter kan du köra dubbel dos utan problem men byt lite vatten innan du slår i mer 25-30% borde räcka.
#21 - 1 november 2010 23:53
bossep skrev:
Jag tror du kan ta vilketsom. Micro+ slipper du ha i kylen så ingen risk för olycka någon natt... Smakar inget vidare, Nutrisi....

Köp hem grejorna (PMDD) och om du inte har flaskor 3 coke eller valfri dryck i 1/2 l flaska. Diska flaskorna när dom är tomma.

Blanda sedan enligt instruktioner du får med och dosera enligt anvisningar. Tror det borde bli 20 ml av var för dig.

Bossep, du såg ju i min tråd vad som kan hända med NutriSi om man gjort något fel i hanteringen. :p
#22 - 2 november 2010 00:26
Bossep, du såg ju i min tråd vad som kan hända med NutriSi om man gjort något fel i hanteringen. :p

:D:D:D:D Micro+ är inte det vackraste efter ett tag häller!
#23 - 2 november 2010 00:34
Bass skrev:
Tack Bossep! Jätteintressant inlägg.

I med fler växter.. har funderat en hel del på detta eftersom jag just nu inte har skydd nog åt diskusarna, känns som jag mest lyckats ta plats från dom mer än ordnat skydd.

Att växterna sen hjälper till med nitrit och att balansera karet är ju i så fall skäl nog att ta in lite nya växter.

Slängde in en rot till idag, http://bassel.se/diskus/260L_5.jpg

Du får jättegärna komma med tips på växter som kan passa för ändamålet.

Vallisneria americana http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=66&SOK=1
Skulle nog passa och växer så det knakar. Bara att klippa av när dom blir för långa.
Sedan kanske du skulle ha någonting lägre i förgrunden typ.
Dvärgsvärdplanta, Echinodorus tenellus http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=51&SOK=1

Sedan tror jag att lite
Javaormbunke Microsorum pteropus, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39&SOK=1
kunde bli snyggt att ha på dina rötter.
Kanske inte biotop riktigt men jag vet inte hur petig du är med det.
När jag säger lite menar jag nog mycket …skratt
Enligt min mening köper man växter i stim! Det blir snyggare med grupper av några få sorter. Jag tycker det ser bra ut i ditt akvarium.

Svärdplantorna är snygga, men de vart lite höga.. undrar om diskusen kommer känna för att använda det utrymmet. Kanske lite lägre växter?
Tvärs om enligt mig. Svärdsplantorna behöver växa till sig lite så dom når upp till ytan! Diskus gillar den typen av växter samt typ Vallisneria. Dom är inte platta och höga för ro skull! Dom älskar att kryssa runt bland växter. Dessutom gillar de lite skydd uppifrån (som de flesta fiskar) så var inte rädd för blad som flyter på ytan. Tvärsom lite Pistia på ytan kanske vore bra inte minst i början.

Ang. Ammonium.. ok, skulle läst inlägget innan jag köpte testet haha. Köpte Seras Ammonium/Ammoniak test. Visar 0 på det testet.

Du hade rätt ang. kranvattnet... ger ungefär samma resultat som akvariumet.. Jag använder Seras stickor.

Vad jag skulle skaffa om jag vore du är bra dropptester i följande ordning. Nitrit, PH, Kh.
Jag vet faktiskt inte vilka som är bäst Serra eller JBL. Någon?

Började läsa lite om Pmdd, tyckte det kändes som en djungel, hade väl tillräckligt att försöka ta in då jag höll på med inköp av akvarium och inredning =P Kanske dags att försöka sig på detta då?

CO2 får nog bli ett senare steg känns det som..

PMDD = No brainer! Jag lovar! Det bästa i akvarieväg sedan Macropoden.
Ett bra system med CO2 i kombination med kontinuerlig PH kontrol + bra kontroll på KH är enligt min mening värt pengarna om man skall manipulera vattnet nedåt i PH.

Någon sorts kolsoppa som ingen vet vad det innehåller. En del har haft bra resultat med det men jag är normalt tveksam till det.

Övrigt, så fick jag en av killarna på Akvariehobby att krama ur ett friskt akvariums filter ordentligt i en påse, skyndade hem och släppte ner säkert två liter av den sörjan i ytterfiltret. Lät det stå en kvart och körde igång igen. Hoppas det ger en liten boost åt rätt håll =P

Du kan inte få nog med sånna godsaker. Men dom måste ha mat annars dör dom! Har du tänkt ha några malar? I så fall skulle jag släppa i ett gäng nu innan du skaffar diskus.

Är så extremt tacksam för all hjälp här på forumet! Har stått här som ett riktigt fån utan en aning om hur jag skulle gå vidare. Nu går det sakta framåt i alla fall. Förhoppningsvis lär man sig lite för varje steg =)

Jag tror många här på forumet gillar att dela med sig och samtidigt lära av andra.
#24 - 2 november 2010 09:02
Vallisneria americana [COLOR=#0033cc]http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=66&SOK=1[/COLOR]

Skulle nog passa och växer så det knakar. Bara att klippa av när dom blir för långa.

Sedan kanske du skulle ha någonting lägre i förgrunden typ.

Skitsnygga, ska kolla om butiken har dessa

Har två sådana, tänkte inte funktion utan bara att jag ville att växtligheten skulle slutta ner från svärdplantorna till höger =)
Fler såna.

Sedan tror jag att lite

Javaormbunke Microsorum pteropus, [COLOR=#0033cc]http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39&SOK=1[/COLOR]

kunde bli snyggt att ha på dina rötter.

Kanske inte biotop riktigt men jag vet inte hur petig du är med det.

När jag säger lite menar jag nog mycket …skratt

Enligt min mening köper man växter i stim! Det blir snyggare med grupper av några få sorter. Jag tycker det ser bra ut i ditt akvarium.

Jag är inte speciellt inställt på att försöka hålla det biotop riktigt.
Fäster man dom typ i mitten på stora roten, så klättrar den ut mot grenarna typ?
Har ju nya roten i mitten som hänger ner. Kanske skulle vara nice med någon växt på den, men man kanske bränner växterna där då de är så nära T5 rören?

Tvärs om enligt mig. Svärdsplantorna behöver växa till sig lite så dom når upp till ytan! Diskus gillar den typen av växter samt typ Vallisneria. Dom är inte platta och höga för ro skull! Dom älskar att kryssa runt bland växter. Dessutom gillar de lite skydd uppifrån (som de flesta fiskar) så var inte rädd för blad som flyter på ytan. Tvärsom lite Pistia på ytan kanske vore bra inte minst i början.

När jag började sätta i växter försökte jag tänka mig att jag skulle ha en fri simyta i mitten. Ska man fortsätta ha de längre växterna längst bak, eller någonting i mitten en bit fram så de kan simma in bakom?

PMDD = No brainer! Jag lovar! Det bästa i akvarieväg sedan Macropoden.

Ett bra system med CO2 i kombination med kontinuerlig PH kontrol + bra kontroll på KH är enligt min mening värt pengarna om man skall manipulera vattnet nedåt i PH.

Skapade en tråd på Plantswap och fick hjälp ganska snabbt när jag också visade lite skador som visar sig på mina växter. Kom fram till detta och har nyss gjort beställningen =)

200 ml flaska Mikro+, kaliumnitrat , Kaliumdivätefosfat, Kaliumsulfat

Någon sorts kolsoppa som ingen vet vad det innehåller. En del har haft bra resultat med det men jag är normalt tveksam till det.

Hmm avvaktar lite, ska försöka få lite mer info om detta. Har inte hunnit läsa om detta.

Du kan inte få nog med sånna godsaker. Men dom måste ha mat annars dör dom! Har du tänkt ha några malar? I så fall skulle jag släppa i ett gäng nu innan du skaffar diskus.

Jag har just nu 8st Sterbai i akvariumet, och sedan en Ancistrus. Vill gärna ha malar men ogärna såna som bestämt ska käka växterna =P

Jag tror många här på forumet gillar att dela med sig och samtidigt lära av andra.

Tycker det är helt fantastiskt. Jag är inte helt säker på att jag hade tagit steget till att skaffa detta akvarium om jag inte hade hittat ett riktigt bra forum =D

Mvh Bass
#25 - 2 november 2010 09:03
bossep skrev:

Om de har nog med växter kan du köra dubbel dos utan problem men byt lite vatten innan du slår i mer 25-30% borde räcka.

Nutrisi verkar utgått från sortimentet nu.
#26 - 2 november 2010 10:51
Jag skulle lägga in annons på växterna på Plantswap (och kanske här) snarare än leta i butik. ;)

Då blir det verkligen att beställa mikro+!
#27 - 2 november 2010 13:00

Tvärsom lite Pistia på ytan kanske vore bra inte minst i början.

Hade några tidigare, men det vart nog för varmt eller nåt, de vart riktigt bruna och torra????

Har du tänkt ha några malar?

Har ju som jag nämde Sterbai och en sugmal, men algätare?? Måste nog in med några såna. Tips?

Jag skulle lägga in annons på växterna på Plantswap (och kanske här) snarare än leta i butik.

Då blir det verkligen att beställa mikro+!

La en på Plantswap, ska slänga upp en här också =) Bra tips!
#28 - 2 november 2010 13:02
ancistrus är en riktigt bra jobbare ;)
#29 - 2 november 2010 15:57
Bass skrev:
Hade några tidigare, men det vart nog för varmt eller nåt, de vart riktigt bruna och torra????

Det var nog mer näringsbrist. Dom brukar växa även om dom blir lite stekta i kanterna.

Har ju som jag nämde Sterbai och en sugmal, men algätare?? Måste nog in med några såna. Tips?
Håll dig till dessa 2 om sugmalen är ancistrus. Som hannesc säger dom är riktigt bra på att städa. Varför inte öka ut till 5-10 av var sort?
#30 - 2 november 2010 18:58
Hmm 10st ancistrus.. Skulle inte dom käka upp alla växter rätt snabbt?
Lite rädd för att göra det för trångt. 6-7 diskusar, 30 kardinaler, 8 Sterbai, 1 ancistrus som det är nu. Tänkte ta in nån fin L-mal och kanske 2 fjärils ciklider.
260L, vågar man ha mer?
#31 - 2 november 2010 19:29
räcker nog med typ 2-3 ancistrus.

nej jag skulle tveka på diskusarna tillomed. du kan inte ha de särskillt länge iaf.
har du problem med alger nu? det brukar bli så innan man får balans i karet. hade alger i mitt malawi men efter 1,5 månad så försvann de o nu är de inga problem
#32 - 2 november 2010 19:36
Bass skrev:
Hmm 10st ancistrus.. Skulle inte dom käka upp alla växter rätt snabbt?

Lite rädd för att göra det för trångt. 6-7 diskusar, 30 kardinaler, 8 Sterbai, 1 ancistrus som det är nu. Tänkte ta in nån fin L-mal och kanske 2 fjärils ciklider.

260L, vågar man ha mer?

Mja, Enlig min teori borde det funka men om vi använder 1cm fisk per liter blir det ordentligt trångt om alla uppnår vuxen längd.
Enligt min teori skall man nog gå efter vikt i stället för längd. Dessutom skall man titta på hur olika fiskar konkurrerar om utrymmet. För enkelhetens skull så kan man prata om Bottenfiskar = de flesta malar men kanske en hel del ciklider. Mitten= Diskus till exempel, ytan = bilbukar och sebrafisk men även vissa molly borde höra hit. Sedan har vi ”överallt fisk” i ditt fall kardinaler. Men man kan räkna in dessa i mitten gruppen. I så fall saknar du något i ytskiktet, typ bilbukar.
Om vi sedan tar in rörlighet så kan man nog säga att samtliga är relativt lugna förutom kardinalerna och kanske pansarmalarna ibland.
Sedan blir det tal om revir. Jag förutsätter att du kommer att behålla 1 eller max 2 par diskusar när dessa blir lekmogna.

Ansistrusarna käkar inte så mycket växter om dom har lite alger och maltabletter att gnaga på.
#33 - 2 november 2010 20:52
Tja!
Va in och köpte två växter idag, tjejen som jobbade visste inte vad det va. Jag tittar i BTN Akvarium boken och tror att det är Cabomba Aquatica. Ska jag fylla på med växter får jag ta det lite i taget. Nu försöker jag bara tänka på att skapa lite skydd åt diskusen på bekostnad av det stilrena jag försökte få i början =)

Får jag diskus par kommer jag inte behålla mer än lekparen tänkte jag. Eventuellt kommer den stora roten till vänster gå om jag hittar nåt lämpligare som inte tar lika mycket plats.. vet inte än.

Alger har jag inte än tror jag. Börjar se på den lilla träbiten och på några stenar att det blivit lite grönt, alger? =)
På rutan har jag inget i alla fall.

Pansarmalar borde man kunna ta in några till, nån fin L-mal måste bara in =)
Mår Ansistrusarna bäst när de är flera så tar jag in nån till, bör det i så fall vara samma sort?

Idag är det fortfarande 0 nitrit.

Längtar efter Pmdd nu, vill hjälpa mina stackars växter lite =)

Provar nog på Pistia igen då!! Gillade dom och vill gärna ha någon ytväxt som på vissa ställen ger lite skugga.

8 dagar kvar till diskusen kommer. Är inte karet ordentligt igång så kommer jag väl få jobba som en galning med vattenbyten. Men jag kan inte vänta då de kommer från västra sverige till mina trakter =)
Ett gäng vackra Röd Turkos!
#34 - 2 november 2010 21:58
Bass skrev:
Tja!

Va in och köpte två växter idag, tjejen som jobbade visste inte vad det va. Jag tittar i BTN Akvarium boken och tror att det är Cabomba Aquatica. Ska jag fylla på med växter får jag ta det lite i taget. Nu försöker jag bara tänka på att skapa lite skydd åt diskusen på bekostnad av det stilrena jag försökte få i början =)

Får man vara näsvis och fråga varför du är så snål med växtinköpen? När min dotterson (7år) startade sitt akvarium så fick han 500 att köpa fisk för och 2 000 till växter. Otålig som man är vid den åldern åkte allt i på en gång och har fungerat bra 0 Nitrit sedan start.

Får jag diskus par kommer jag inte behålla mer än lekparen tänkte jag. Eventuellt kommer den stora roten till vänster gå om jag hittar nåt lämpligare som inte tar lika mycket plats.. vet inte än.
Låt roten vara den är snygg! Lekpar låter smart!

Alger har jag inte än tror jag. Börjar se på den lilla träbiten och på några stenar att det blivit lite grönt, alger? =)

På rutan har jag inget i alla fall.
Min högst personliga syn på alger är att dom hör till ett välskött akvarium. Dom är också bra som vattenkvalitets mätare. Det är ALDRIG algernas fel att dom finns!

Pansarmalar borde man kunna ta in några till, nån fin L-mal måste bara in =)

Mår Ansistrusarna bäst när de är flera så tar jag in nån till, bör det i så fall vara samma sort?

Min åsikt är att man skall ha minst ett par av var fisksort. Vore det inte kul med Ancistrus lek?

Idag är det fortfarande 0 nitrit.

Längtar efter Pmdd nu, vill hjälpa mina stackars växter lite =)

Provar nog på Pistia igen då!! Gillade dom och vill gärna ha någon ytväxt som på vissa ställen ger lite skugga.

8 dagar kvar till diskusen kommer. Är inte karet ordentligt igång så kommer jag väl få jobba som en galning med vattenbyten. Men jag kan inte vänta då de kommer från västra sverige till mina trakter =)

Ett gäng vackra Röd Turkos!
Kolla med de du köper diskusarna från vilket vatten de gått i samt vad de matat med. Ta det lugnt med inkoppningen och slå dig ned och njut! Ge sedan tusan i att pilla med burken tills diskusarna har blivit invanda.
#35 - 2 november 2010 22:23
Tjenare!
Haha, nja alltså detta med växterna handlar inte om snålhet =D
Jag gillar verkligen inte akvarium med tokmycket växter. Hade en önskan om att försöka göra det stilrent, men backar lite pgr av att växterna hjälper till med balansen. Med dålig koll på hur det kommer se ut försöker jag ta det lugnt så jag får en känsla för hur det blir.
Har redan slängt en del växter som jag absolut ogillade i akvariumet ^^ Men det ångrar jag nu haha

Vore så klart sjukt kul med lek på alla håll o kanter! Yttersta tecknet på att de trivs antar jag. Blir en eller två till Ancistrus. Har iaktagit malen under dagen och de är inte så tokig på växterna som jag först var rädd för. Kämpade riktigt bra mot 8 Sterbai och fick i sig maltabletten trots att de små gjorde allt för att sno den.
När algerna kommer blir det kanske kanon med ett par såna i karet.

Har ganska bra och tät kontakt med säljaren. Fiskarna är jättefina också och växer bra!
Ska kolla upp allt om vatten, foder osv. Tack!

Så här ser det ut idag http://bassel.se/diskus/260L_6.jpg
#36 - 3 november 2010 00:07
Bass skrev:
Tjenare!

Haha, nja alltså detta med växterna handlar inte om snålhet =D

Jag gillar verkligen inte akvarium med tokmycket växter. Hade en önskan om att försöka göra det stilrent, men backar lite pgr av att växterna hjälper till med balansen. Med dålig koll på hur det kommer se ut försöker jag ta det lugnt så jag får en känsla för hur det blir.

Har redan slängt en del växter som jag absolut ogillade i akvariumet ^^ Men det ångrar jag nu haha

Vore så klart sjukt kul med lek på alla håll o kanter! Yttersta tecknet på att de trivs antar jag. Blir en eller två till Ancistrus. Har iaktagit malen under dagen och de är inte så tokig på växterna som jag först var rädd för. Kämpade riktigt bra mot 8 Sterbai och fick i sig maltabletten trots att de små gjorde allt för att sno den.

När algerna kommer blir det kanske kanon med ett par såna i karet.

Har ganska bra och tät kontakt med säljaren. Fiskarna är jättefina också och växer bra!

Ska kolla upp allt om vatten, foder osv. Tack!

Så här ser det ut idag http://bassel.se/diskus/260L_6.jpg

Det ser riktigt fint ut! Vet inte om jag gillar roten som hänger i mitten men det är en smaksak!
Hur skulle det se ut om du klämde ned den mellan cabomban och svärdsplantorna och låta roten som sticker ut gå fram mellan stenarna? Du borde då få till lite gömställen för ancistrusar och annat.
#37 - 3 november 2010 18:55
Tja!
Kan prova sen när den sjunker. Just nu är den som en flytkork!
Fortsatt låga värden, inte så mycket som händer på den fronten. Har hämtat hem ett gäng frontväxter, kanske hjälper det till ytterliga med balansen.
#38 - 3 november 2010 21:01
Bass skrev:
Tja!

Kan prova sen när den sjunker. Just nu är den som en flytkork!

Fortsatt låga värden, inte så mycket som händer på den fronten. Har hämtat hem ett gäng frontväxter, kanske hjälper det till ytterliga med balansen.

Låter bra men cabomban drar nog i sig det mesta tills du får hem PMDD.
#39 - 3 november 2010 22:33
hannesc skrev:

har du problem med alger nu? det brukar bli så innan man får balans i karet. hade alger i mitt malawi men efter 1,5 månad så försvann de o nu är de inga problem

Problem o problem. Rutan börjar bli skitig på insidan, går inte bort med magnetskrapan. Dags att köpa en vanlig skrapa?
Börjar bli rejält grönt på sten och rot: http://bassel.se/diskus/alger.jpg

Låter bra men cabomban drar nog i sig det mesta tills du får hem PMDD.

Hoppas det är hemma till imorgon.
#40 - 4 november 2010 08:10
Hmm.. Då och då när jag googlat har jag råkat hitta inlägg om avföring. Igår kväll ha de min Ancistrus en 5cm lång beige skitsträng hängande efter sig. Den föll av men lång va den. Iaktog andra fiskar och såg då en tetra med en liknande sträng på 1,5cm?
Normal?
#41 - 4 november 2010 15:07
Bass skrev:
Hmm.. Då och då när jag googlat har jag råkat hitta inlägg om avföring. Igår kväll ha de min Ancistrus en 5cm lång beige skitsträng hängande efter sig. Den föll av men lång va den. Iaktog andra fiskar och såg då en tetra med en liknande sträng på 1,5cm?

Normal?

Det är så det skall se ut!
#42 - 4 november 2010 21:49
Hej!
Kanon! blev lite orolig efter det jag läst, nu har malen fått en kompis också så den inte känner sig ensam =)
Men favoriten i karet just nu är helt klart denna!! Så vacker =)

[ATTACH=CONFIG]38890[/ATTACH]

Värdena fortsatt stabilt, ingen nitrit ännu. Pmdd på väg in.

Nämde i butiken att jag beställt PMDD, de avrådde bestämt att använda detta när man kör Diskus. Nån som har kommentar på detta?
#43 - 4 november 2010 22:00
har aldrig hört talas om att det skulle varadåligt för diskus. de ville nog bara att du skulle köpa nått av dom istället sörrö
Bilagor:
#44 - 4 november 2010 22:24
hannesc skrev:
har aldrig hört talas om att det skulle varadåligt för diskus. de ville nog bara att du skulle köpa nått av dom istället sörrö

Frågade du på vilket sätt det kunde vara vanskligt och vad dom rekomenderar?
Håller nog med hannesc!;););)
#45 - 4 november 2010 23:49
Har blivit avrådd från PMDD av butiker jag också.
"Något kladd med allt möjligt i som folk på internet pysslar med. Det ger bara alger och skit"

Konstigt nog vet jag precis vad jag stoppar med PMDD men de man köper i butik luktar oftast organisk sörja och är hemligt. Säljknep, helt klart!
#46 - 5 november 2010 20:58
Dom rekommenderade nåt dom hade i hyllan =)

Idag när jag kom hem möttes jag av någonting nytt i akvairumet. När jag lämnade var sanden vit, när jag nu tittade in va den nästan svart!!!
Försökte luska ut vad det va, och det va så mycket fiskskit överallt att det nästan såg overkligt ut. Trodde aldrig att det kunde bli så mycket på en gång. Ser ut att vara malarna (har numera två stycken ancistrus).
Verkar kommit igång rejält med alger i karet. Börjar se riktigt grönt på sten och vägg. Brunaktig alg på väggen.
Har inte kunnat mäta värdena då stickorna är slut, inhandlas imorgon. Men med så här mycket skit lär ju vattnet bli dåligt snart eller? =)
#47 - 5 november 2010 21:03
Du har nog inte fått igång full bakteriekultur i karet än. Slamsug väldigt försiktigt upp skit om du vill, men rubba inte bakterietillväxten. :)
De har gjort sitt jobb iaf! :p

Ps, Köp dropptester istället när du ändå är igång, de är bättre. Mina dropptester är inte slut än på ett bra tag och de börjar snart bli ett år gamla!
#48 - 5 november 2010 21:44
Du har nog inte fått igång full bakteriekultur i karet än. Slamsug väldigt försiktigt upp skit om du vill, men rubba inte bakterietillväxten. :)

De har gjort sitt jobb iaf! :p

Ps, Köp dropptester istället när du ändå är igång, de är bättre. Mina dropptester är inte slut än på ett bra tag och de börjar snart bli ett år gamla!

Håller med skit i stickorna och köp dropptester. Jag tror du får mer rätt om du smalkar eller luktar på vattnet en med stickor.
Skitkorvarna, va bra! Då gör dina inkörningsfiskar sitt jobb, dvs matar bakterier. Sug up och häll i i filtret så slipper du se det. Senare kan du bara vattna blommorna med det.
#49 - 5 november 2010 21:51
bossep skrev:
Håller med skit i stickorna och köp dropptester. Jag tror du får mer rätt om du smalkar eller luktar på vattnet en med stickor.

Skitkorvarna, va bra! Då gör dina inkörningsfiskar sitt jobb, dvs matar bakterier. Sug up och häll i i filtret så slipper du se det. Senare kan du bara vattna blommorna med det.

Dock har jag fått höra att det är bra att späda ut innan man vattnar så man inte mördar växten! :p
#50 - 5 november 2010 22:12
Dropptest ska köpas. Har dropptest för Ammonium redan men dessa var inte riktigt pålitliga?

Ang. skitandet. Jo nu börjar det faktiskt kännas i karet att saker är på gång. Alla verkar må skitbra och letar käk överallt. Frågan är nästan om jag matar för dåligt, försöker ta det lugnt med matandet till bakteriekulturen är ordentligt utvecklad.
Börjar längta efter första vattenbytet!!! Rötterna har den där vita sörjan som är överallt, nu börjar det släppa från rötterna och hamnar lite överallt i karet. Inte så snyggt direkt. Vill suga bort det.

Måste en gång till få tacka för feedbacken samt råd och tips!
Känns enormt roligt och inspirerande att höra vad ni har att säja, otroligt skönt när man känner sig osäker.
Så ett stort tack och även en skål så här på fredagskvällen =)
#51 - 5 november 2010 22:43
Dock har jag fått höra att det är bra att späda ut innan man vattnar så man inte mördar växten! :p

Fegis!
#52 - 5 november 2010 22:48
Bass skrev:
Dropptest ska köpas. Har dropptest för Ammonium redan men dessa var inte riktigt pålitliga?

Ang. skitandet. Jo nu börjar det faktiskt kännas i karet att saker är på gång. Alla verkar må skitbra och letar käk överallt. Frågan är nästan om jag matar för dåligt, försöker ta det lugnt med matandet till bakteriekulturen är ordentligt utvecklad.

Börjar längta efter första vattenbytet!!! Rötterna har den där vita sörjan som är överallt, nu börjar det släppa från rötterna och hamnar lite överallt i karet. Inte så snyggt direkt. Vill suga bort det.

Måste en gång till få tacka för feedbacken samt råd och tips!

Känns enormt roligt och inspirerande att höra vad ni har att säja, otroligt skönt när man känner sig osäker.

Så ett stort tack och även en skål så här på fredagskvällen =)

Ge fiskarna mat och sugrent från skiten samt skvätt i lite nytt vatten! Men skippa nitrivec och annat jox om du inte har massor med klor i vattnet.
#53 - 6 november 2010 08:40
Försvinner fiskskiten fortare från botten när bakterierna kommit igång i akvariet? Får också rätt mycket som samlas på vissa platser. I gropar och runt en del växter, beror väl på strömmarna i vattnet. Syns ju rätt tydligt mot den ljusa sanden från Jula.
Bilagor:

Annons