Hjälp med aquael unimax 500 fort

#1 - 9 januari 2007 21:19
Hej...

vi fick strömavbrott idag i 2 timmar.
Men när strömmen kom tillbaka startade inte mitt 2 veckor gamla aquael unimax 500 pumpa vatten igen. Man hör att motorn är igång men det kommer inget vatten i utblåsen :( Har gjort rent hela motorn men det kommer ändå inget vatten.
Börjar bli galen:(

Vet någon vad det kan vara för fel:confused:

Tacksam för snabbt svar:)
#2 - 9 januari 2007 21:33
??har du tagit isär det och sen satt ihop det....
pumpade du sen in vatten i filtret med handtaget?
#3 - 9 januari 2007 21:41
kan det ha blivit överspänning i samband med strömavbrottet... snurrar impellern? har du pumpat ur eventuell luft?
#4 - 9 januari 2007 21:48
japp jag tog isär den och satte ihop den.
när jag satte ihop delen med slangarna med själva filtret drogs det in vatten som det brukar men när jag sätter i kontakten börjar den bara brumma.
#5 - 9 januari 2007 21:50
har du tagit isär och kollat så impellern kan snurra fritt?
#6 - 9 januari 2007 21:51
[:o] :D kollat så ingen fisk har tagit sig in i utblåset och täppt till medans det stod still....
#7 - 9 januari 2007 21:53
impellern snurrar. jag pumpade några gånger och då kom det massa luft men det kommer ändå inte vatten när man startar den.

satte i en fluval 4 plus
så att vattnet rör på sig.

ska ringa till butiken imorgon bitti och höra med dom vad som kan vara fel

hahaha :D tror inte att det har fasnat någon fisk inte
#8 - 9 januari 2007 22:08
Nu startade den konstigt nog.
satt vid datorn när jag hörde massa ljud från akvariet det var massa luft som kom ut genom utblåsen sedan vart den tyst som vanligt och gick hur bra som helst.

Men undrar varför den starta 1 timme efter att man gjort rent den och satt i kontakten. Den borde starta på en gång och tänk vad som skulle hända om det vart strömavbrott när man var borta och den inte starta igen.

Tack för all hjälp
#9 - 9 januari 2007 22:19
mysko... har inte råkat ut för nåt liknande! har dragit ur sladden många ggr tex vid utfodring och det starta alltid (dra ur sladden och sätta i igen måste ju vara likvärdigt med strömavbrott)

Annons