hjälp med akvariet

#1 - 5 december 2009 18:50
hej har ett akvarium 200*50*50 aluram +alu stälning har i dagsläget det stående på stälning på parketgolvet fyllt med grus(50kg)några små stenar
min sambo är orolig att något ska hända så det spricker har ni tips/ider om detta vad kan jag göra/kolla läste om frigolit behövs det i botten?behövs det nåt under benen?hoppas på många tips råd så sambon lungnar sej vill inte göra mej av med karet:(
#2 - 5 december 2009 22:28
johnny_r skrev:
hej har ett akvarium 200*50*50 aluram +alu stälning har i dagsläget det stående på stälning på parketgolvet fyllt med grus(50kg)några små stenar

min sambo är orolig att något ska hända så det spricker har ni tips/ider om detta vad kan jag göra/kolla läste om frigolit behövs det i botten?behövs det nåt under benen?hoppas på många tips råd så sambon lungnar sej vill inte göra mej av med karet:(

Jag har allvarligt talat inte så lätt att förstå ditt inlägg.
Är akvariet utan vatten men med grus i?
Varför är din sambo orolig för att ditt akvarium skall spricka?
a) Har det med akvariet att göra (det är snett, ser ut som ställningen skall falla isär vilken minut som helst, det är en fet spricka i glaset)?
b) Har det med din sambo att göra?

Vad har du för golv under parketten? Betong? Trägolv?

Lättare att hjälpa dig om du kan svara på dessa frågor.
#3 - 5 december 2009 22:42
Liggunderlag eller frigo under gruset skyddar i alla fall för gruset och evt stenar.
Står burken i våg och är helt för övrigt borde du inte oroa dig. De är ju dimisionerade för att hålla. Men allt kan ju hända..
Tror att det i så fall lika stor chans att en 200 liters burk kan spricka.
#4 - 6 december 2009 06:50
[
Är akvariet utan vatten men med grus i?
Varför är din sambo orolig för att ditt akvarium skall spricka?
a) Har det med akvariet att göra (det är snett, ser ut som ställningen skall falla isär vilken minut som helst, det är en fet spricka i glaset)?
b) Har det med din sambo att göra?

Vad har du för golv under parketten? Betong? Trägolv?

Lättare att hjälpa dig om du kan svara på dessa frågor.[/QUOTE]

A)det är vatten i förstås =) akvariet ser bra ut ser stabilt o fint ut i mina ögon men sambons dumma kompis håller på o retas med henne o säger att snart kommer det svalvågor i hela huset vill igentligen bara se så jag inte missat något viktigt att akvariet står i våg har jag tittat på dock såg jag i går att golvet sjunkit nån mm där benen är plaserade(parketgolv med ?under)
B)det har i allra högsta grad med henne att göra hon går runt o har ont i magen för hon tror karet ska gå åt pipan så vill lungna henne så gott det går skälv är jag inte orolig tror inte det är allt för vanligt akvarium bara spricker hur som hellst
frigolit under gruset har jag inte i dock kanske en bra ide då jag har påfågelciklid i karet 30cm+dom "brötar"ju en del =)
#5 - 6 december 2009 16:05
är benen justerbara så prova att skruva på allihop så märker du om golvet sjunkit lite nånstans, trägolv kan göra det lite med tiden då det kan va lite olika hårt så en efterjustering skadar inte.
frigolit under gruset är nog den viktigaste förändring du kan göra, annars väldigt liten risk att ett kar som inte utsätts för yttre påverkan går sönder om det bara står stabilt.
utrasäker botten får du annars om du lägger ner en skiva plexiglas med minst samma tjocklek som glaset och limmar den helt med silikon, då behövs det en rejäl slägga för att få sönder den ;)
#6 - 6 december 2009 22:45
johnny_r skrev:

A)det är vatten i förstås =) akvariet ser bra ut ser stabilt o fint ut i mina ögon men sambons dumma kompis håller på o retas med henne o säger att snart kommer det svalvågor i hela huset vill igentligen bara se så jag inte missat något viktigt att akvariet står i våg har jag tittat på dock såg jag i går att golvet sjunkit nån mm där benen är plaserade(parketgolv med ?under)

B)det har i allra högsta grad med henne att göra hon går runt o har ont i magen för hon tror karet ska gå åt pipan så vill lungna henne så gott det går skälv är jag inte orolig tror inte det är allt för vanligt akvarium bara spricker hur som hellst

frigolit under gruset har jag inte i dock kanske en bra ide då jag har påfågelciklid i karet 30cm+dom "brötar"ju en del =)

Bor du i lägenhet eller i villa?
Är det lägenhet är det större sannolikhet för betonggolv under parketten och då håller golvet för akvariets tyngd (500kg). Är det villa eller äldre tvåvåningsflerfamiljhus kan det vara trägolv under parketten och då är det inte säkert att golvet är dimensionerad för ditt akvarium.

Vänd på steken och be hennes kompis komma med bevis för att akvariet skulle gå sönder. Framförallt kan du be din sambo fråga kompisen om vilken erfarenhet denne har av akvarier som har gått sönder. Samt vad som var den direkta orsaken i varje enskild fall där akvariet gick sönder. Om personen inte kan komma upp med nåt trovärdigt så är det slutdiskuterat.
Du kan inte låta ditt liv styras av andras hörsägen och vidskepelse.
#7 - 6 december 2009 23:15
Har en identiskt kar 200*50*50 500L.
Jag bor i lägenhet med betonggolv med parkett över.
Vi fick problem med att ca tre månader efter uppstart hade akvariet sjunkit rejält i parketen. Soppas mycket att karet som hade 20mm MDF skiva mellan karet och aluminium ställningen hade flyttat på sig.
Då är det dags att vara nervöst ;)

Mitt stora tips här är att ställa fötterna på något som sprider ut vikten för jag tycker det är lite galet att man har fötter med 3-4cm2 kontakt yta.
tex 10*10cm MDF eller liknande.

Personligen har jag om vi börjar uppifrån och ned, karet -> 25mm med mdf mellan karet och aluminiumställningen. Med en 5mm frigolit mot glaset men innanför aluminiumramen. Sedan under benställningen mot golvet 210*60cm MDF på 25mm. Nu kan karet tom följa med den flytande parketen :D

Annons