Hjälp med 39L

#1 - 17 september 2007 21:22
Hej, hoppas att ni kan vara ett bollplank till mig.

Jag har köpt ett 39L kar, Zolux Rumba Gold. Startade det nu i fredags. Köpte lite växter i Söndags. Jag undrar antal fiskar som man kan ha.?

Vill vara seriös.Så jag har mest funderat på Neontetra/Kardinal. Samt att ha Zebra snäcka/Posthornssnäcka. När akvariumet sedan är inkört köpa lite Amano räkor. Vilka antal är att räkna med?

Pump: är en Aqua El Fan mini Plus 260 l/h.

Idag placerade jag ut rötterna + lite sten. Hällde även i försäkerthets skull i lite Tetra Aqua Safe. När tycker ni att jag kan köpa första fiskarna?

Är det något annat som man skall tänka på så här i uppstart förutom att mata för mycket.

Stort tack på förhand.
#2 - 18 september 2007 05:02
Edlers eller microrasbora galaxy + snäckor.
#3 - 18 september 2007 07:27
Zebrasnäckor kan inte föröka sig i sötvatten men däremot så lägger dom små vita ägg som förpestar hela akvariet & e toksvåra att få bort! Bara en tanke så du har lite mera info om det du tänker köpa in.

Mvh Eva
#4 - 18 september 2007 14:18
EvaPeva skrev:
Zebrasnäckor kan inte föröka sig i sötvatten men däremot så lägger dom små vita ägg som förpestar hela akvariet & e toksvåra att få bort! Bara en tanke så du har lite mera info om det du tänker köpa in.

Mvh Eva

Hej igen Eva, funderade även på Posthornssnäckan, är det något fördel7nackdel med denna art?

Tack på förhand.
#5 - 1 oktober 2007 13:17
I ett 39L kan du ha neon men inte särskilt många. 3-5 fiskar bör du börja med.
#6 - 1 oktober 2007 20:50
Hej Amanda,

Jag har nu införsakffat fiskar det blev 2 st malar Octinclus och 3 Guppy (ej endlers). Bara för att få till lite bakterier. Vilket antal neon eller kardinal kan man ha?

Ha det gott!
#7 - 1 oktober 2007 21:13
nu har du redan skaffat fisk och dina guppys kommer inom kort att avla av sig så dessvärre bör du inte stoppa i fler fiskar. synd för tror du hade gillat att ha ett stim (10-20) neontetror som jag förövrigt tycker är en väldigt vacker fisk!
#8 - 5 oktober 2007 10:30
åheim skrev:
nu har du redan skaffat fisk och dina guppys kommer inom kort att avla av sig så dessvärre bör du inte stoppa i fler fiskar. synd för tror du hade gillat att ha ett stim (10-20) neontetror som jag förövrigt tycker är en väldigt vacker fisk!

Ett litet stim tetror kommer hålla nere antalet guppyyngel mycket effektivt. Skaffa några lite större teror, 5 robertsitetror till exempel, eller 3-4 dolkstickstetror, men tänk på att du köpt ett väldigt litet akvarium, du kanske skulle satsat på minst 50-100 liter istället. Bra att tänka på till nästa gång. Dvärgrasboror går bra i ett så litet kar, likaså småräkor, microrasbora galaxy, IRATHERINA WERNERI, mfl. SMÅ fiskar. Lycka till.;):)

Annons