Hjälp med

#1 - 30 november 2009 13:42
Hjälp med att tyda denna fakta .Har hittat en produkt ledlysrör kan dessa vara bra för akvarium?Har svårt att fatta alla tekniska termer
T8 LED tube


Power:12W LED quantity: 216pcs
Tube material: PC
Luminous efficiency: 100ML/W
Input Voltage: AC85-265V
Output Voltage: DC9.8V-36V
Luminous flux:972-1188LM
Work frequency: 50-60HZ
Environment temperature: -20-50
centigrade Environment Humidity: higher than 95%
Colour rendering index: 84Ra
Power Equation: more than 0.85
Color:4000-4500K(daylight white), 6000-6500K(Pure White)
Short Current: less than 5mA

Equal to: above 30W traditional fluorescent lamp
Size: 900mm*30mm
#2 - 30 november 2009 20:12
Power:12W LED quantity: 216pcs

Den drar 12 Watt, och består av 216 dioder.

Tube material: PC

Tror det betyder PolyChloride, en plast.

Luminous efficiency: 100ML/W

Tror du menar 100LM/W = Den ger alltså ca 100 lumen per watt, det kommer dock mer info längre ner.

Input Voltage: AC85-265V

Spänningen den tar in (Växelström)

Output Voltage: DC9.8V-36V

Spänningen den levererar (Likström)

Luminous flux:972-1188LM

Detta betyder att antalet lumen den avger kommer ligga på ett spann mellan 972 lumen och 1188 lumen. Alltså inte riktigt 100lm/W i bästa fall, men nästan.

Work frequency: 50-60HZ

Spänningsfrekvensen den kräver av elnätet. Vi har 50Hz i Sverige.

Environment temperature: -20-50

Omgivningstemperaturer den klarar av. Alltså klarar den från minus 20 grader upp till plus 50 grader.

centigrade Environment Humidity: higher than 95%

Den klarar mer än 95% luftfuktighet. (RÄTTA MIG HÄR OM JAG HAR FEL! Är inte helt hundra på denna.)

Colour rendering index: 84Ra

Färgåtergivningen är 84 på Ra-skalan (som går till 100). Ganska bra färgåtergivning, ungefär som de flesta kontorslysrören. Dock finns viss risk att känsliga färger blir lite konstiga.

Power Equation: more than 0.85

...denna är jag osäker på...

Color:4000-4500K(daylight white), 6000-6500K(Pure White)

Färgtemperaturen är antingen "Dagljus", mellan 4000-4500 kelvin, eller "Ren vit" mellan 6000-6500 kelvin.

Short Current: less than 5mA

Kän någon elektriker svara på denna?

Equal to: above 30W traditional fluorescent lamp

Tror de menar att den är jämförbar med vanliga lysrör över 30 W.

Size: 900mm*30mm

Storleken. :p
#3 - 30 november 2009 21:05
Den drar 12 Watt, och består av 216 dioder.





Tror det betyder PolyChloride, en plast.





Tror du menar 100LM/W = Den ger alltså ca 100 lumen per watt, det kommer dock mer info längre ner.





Spänningen den tar in (Växelström)





Spänningen den levererar (Likström)





Detta betyder att antalet lumen den avger kommer ligga på ett spann mellan 972 lumen och 1188 lumen. Alltså inte riktigt 100lm/W i bästa fall, men nästan.





Spänningsfrekvensen den kräver av elnätet. Vi har 50Hz i Sverige.





Omgivningstemperaturer den klarar av. Alltså klarar den från minus 20 grader upp till plus 50 grader.





Den klarar mer än 95% luftfuktighet. (RÄTTA MIG HÄR OM JAG HAR FEL! Är inte helt hundra på denna.)





Färgåtergivningen är 84 på Ra-skalan (som går till 100). Ganska bra färgåtergivning, ungefär som de flesta kontorslysrören. Dock finns viss risk att känsliga färger blir lite konstiga.





...denna är jag osäker på...





Färgtemperaturen är antingen "Dagljus", mellan 4000-4500 kelvin, eller "Ren vit" mellan 6000-6500 kelvin.





Kän någon elektriker svara på denna?





Tror de menar att den är jämförbar med vanliga lysrör över 30 W.





Storleken. :p



Tackar för ditt svar du verkar ju vara insatt i LED djungeln vet du oxå vad det e för skillnad mellan dessa dioder" [FONT=Arial]DIP och SMD" jag tror att SMD är en starkare diod ljusmässigt?Jag har ett akvarium(60cm högt) utan växter"tropheus"med en ramp med 4 st lysrör.Undrar om detta ljus kommer att bli tillräckligt i karet då jag vill byta ut mina lysrör till det billigare alternativet(LED lysrör)med dess fördelar på sikt.[/FONT]
#4 - 30 november 2009 22:03
Nja, så insatt i just LED-djungeln är jag inte, men ljusdesign kan jag. Går kandidatåret (3:e) på Jönköpings Tekniska Högskola, inriktning ljusdesign.

En (enligt mig) bra förklarande sida om SMD/DIP: http://www.ledlightsworld.com/page.html?id=29 (Google är väl underbart, tycker ni inte? ;) )
SMD verkar vara starkare, men det är också väldigt svårt att säga. SMD och DIP verkar mest ha att göra med själva tillverkningen att göra. DIP är monterade för hand, SMD maskinellt. Men det kan säkert finnas DIP-dioder som är ljusstarkare, men jag tror inte att de generellt har högre lumen-per-Watt-värde än SMD.

Hurvida ditt akvarium behöver ett visst ljus lämnar jag nog till mer erfarna akvarister att svara på. Defdac vad det gäller växter och Kjell Fohrman vad gäller fiskar.

Men det är ju lätt att göra en kalkyl på hur snabbt du tjänat in kostnaden på det nya ljuset. Det finns LCC (Life cycle cost) mallar på energimyndighetens hemsida som du kan använda, men den är kanske lite väl avancerad. Enklast är att titta på kostnaden per lysrör x4 och hur många gånger du måste byta dem innan du är uppe i samma tidsrymd som LED-lysrören. Sedan tar man ljuskällornas effekt (Watt) x 4 x Livslängden / 1000 så ser du elförbrukningen i kWh. (4:an som dyker upp i texten är med för att du säger att du har fyra lysrör, helt enkelt)
#5 - 30 november 2009 22:20
Nja, så insatt i just LED-djungeln är jag inte, men ljusdesign kan jag. Går kandidatåret (3:e) på Jönköpings Tekniska Högskola, inriktning ljusdesign.



En (enligt mig) bra förklarande sida om SMD/DIP: http://www.ledlightsworld.com/page.html?id=29 (Google är väl underbart, tycker ni inte? ;) )

SMD verkar vara starkare, men det är också väldigt svårt att säga. SMD och DIP verkar mest ha att göra med själva tillverkningen att göra. DIP är monterade för hand, SMD maskinellt. Men det kan säkert finnas DIP-dioder som är ljusstarkare, men jag tror inte att de generellt har högre lumen-per-Watt-värde än SMD.



Hurvida ditt akvarium behöver ett visst ljus lämnar jag nog till mer erfarna akvarister att svara på. Defdac vad det gäller växter och Kjell Fohrman vad gäller fiskar.



Men det är ju lätt att göra en kalkyl på hur snabbt du tjänat in kostnaden på det nya ljuset. Det finns LCC (Life cycle cost) mallar på energimyndighetens hemsida som du kan använda, men den är kanske lite väl avancerad. Enklast är att titta på kostnaden per lysrör x4 och hur många gånger du måste byta dem innan du är uppe i samma tidsrymd som LED-lysrören. Sedan tar man ljuskällornas effekt (Watt) x 4 x Livslängden / 1000 så ser du elförbrukningen i kWh. (4:an som dyker upp i texten är med för att du säger att du har fyra lysrör, helt enkelt)




tackar för dina svar
#6 - 30 november 2009 22:22
Np. Hoppas de hjälper. :)
#7 - 2 december 2009 15:25
nu har man beställt lite gott och blandat "är en nyfiken typ"både T8 och T5 alla med SMD dioder sen får man utvärdera produkten funderar på hur man kan mäta RA etc finns det mätinstrument att låna/hyra eller måste man lämna in dom på ett lab?
#8 - 3 december 2009 21:37
Ra-värdet är lite knepigt att mäta, och jag minns inte riktigt hur man gör. Har för mig att man har ett antal färgplattor som man tittar på, och ser hur deras färger avviker från samma plattor belysta med en referensljuskälla.

Mer info om Ra: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ra_%28ljus%29
#9 - 4 december 2009 17:12
Nja, så insatt i just LED-djungeln är jag inte, men ljusdesign kan jag. Går kandidatåret (3:e) på Jönköpings Tekniska Högskola, inriktning ljusdesign.



En (enligt mig) bra förklarande sida om SMD/DIP: http://www.ledlightsworld.com/page.html?id=29 (Google är väl underbart, tycker ni inte? ;) )

SMD verkar vara starkare, men det är också väldigt svårt att säga. SMD och DIP verkar mest ha att göra med själva tillverkningen att göra. DIP är monterade för hand, SMD maskinellt. Men det kan säkert finnas DIP-dioder som är ljusstarkare, men jag tror inte att de generellt har högre lumen-per-Watt-värde än SMD.



Hurvida ditt akvarium behöver ett visst ljus lämnar jag nog till mer erfarna akvarister att svara på. Defdac vad det gäller växter och Kjell Fohrman vad gäller fiskar.



Men det är ju lätt att göra en kalkyl på hur snabbt du tjänat in kostnaden på det nya ljuset. Det finns LCC (Life cycle cost) mallar på energimyndighetens hemsida som du kan använda, men den är kanske lite väl avancerad. Enklast är att titta på kostnaden per lysrör x4 och hur många gånger du måste byta dem innan du är uppe i samma tidsrymd som LED-lysrören. Sedan tar man ljuskällornas effekt (Watt) x 4 x Livslängden / 1000 så ser du elförbrukningen i kWh. (4:an som dyker upp i texten är med för att du säger att du har fyra lysrör, helt enkelt)




Då du håller på med ljusdesign så har jag funderat lite på fiberoptik till akvarium.Tror du man kan skapa ett bra ljus med projektor,lins etc?Det ultimata vore väll i det soliga sverige he he att trycka ut en kärve fibrer på utsidan(söder) och skicka ner det i akvariet, det måste väll bli ett RA på 100?Säkert väldigt dyrt men solen är ju gratis bara en fundering
#10 - 4 december 2009 19:27
Jag tror nog att du kan göra en fin nattbelysning medelst fiberoptik, men att försöka använda det (med traditionell teknik) för att belysa akvariet skulle bara vara dumt. Då är det nog effektivare, snyggare och billigare med lysrör. Särskilt med tanke på vad en projektorlampa kostar.

Och man kan nog säkert såga ett hål i väggen på huset och använda det till akvariet. Färgåtergivningen påverkas dock lite, beroende på material och dess längd. Men jag tvivlar på att de skulle bli effektivt eller snyggt ljus i karet, även om man bodde längre söderut. Och du kan inte heller reglerar det på annat sätt än att du täcker för endera änden. Sedan får man ju tänka på att du, för att inte få en effektförlust, helst ska en intagsyta som motsvarar utgångsytan. Och med längden mellan akvariet-"fönstret" så kan du då lätt räkna ut volymen på hur mycket av fibermaterialet du behöver.

...om vi säger så här: Om du inte använder en massiv ledare, utan har de traditionella trådarna, så kommer folk kalla ditt akvarium för "Chutulu-karet"...

...men det vore ett intressant projekt. Hojta till om du har en kvarts miljon liggandes till budgeten. Jag vill gärna se resultatet på detta kar! :D
#11 - 5 december 2009 01:37
Jag tror nog att du kan göra en fin nattbelysning medelst fiberoptik, men att försöka använda det (med traditionell teknik) för att belysa akvariet skulle bara vara dumt. Då är det nog effektivare, snyggare och billigare med lysrör. Särskilt med tanke på vad en projektorlampa kostar.



Och man kan nog säkert såga ett hål i väggen på huset och använda det till akvariet. Färgåtergivningen påverkas dock lite, beroende på material och dess längd. Men jag tvivlar på att de skulle bli effektivt eller snyggt ljus i karet, även om man bodde längre söderut. Och du kan inte heller reglerar det på annat sätt än att du täcker för endera änden. Sedan får man ju tänka på att du, för att inte få en effektförlust, helst ska en intagsyta som motsvarar utgångsytan. Och med längden mellan akvariet-"fönstret" så kan du då lätt räkna ut volymen på hur mycket av fibermaterialet du behöver.



...om vi säger så här: Om du inte använder en massiv ledare, utan har de traditionella trådarna, så kommer folk kalla ditt akvarium för "Chutulu-karet"...



...men det vore ett intressant projekt. Hojta till om du har en kvarts miljon liggandes till budgeten. Jag vill gärna se resultatet på detta kar! :D


Googlade på Chutulu he he hoppas utvärderingen av led lysrören blir bra(billigare) ha ha har tyvärr inte pengarna i min budget för detta projekt man kanske ska göra en "cheap charlie" som dom gjorde i egypten för att leda in ljus till gravarna ett par gubbar med speglar som länkar ljuset vidare in i graven:d
#12 - 5 december 2009 17:49
Tja, det funkar ju faktiskt. Fast man måste ju ha några slavar till övers, eller några bönder. Enda skillnaden är att bönderna måste man ge ledigt då och då, när floden svämmar över.
:D

Jag ser fram emot en utvärdering av LED-belysning rent allmänt. Det behövs mer erfarenheter inom denna teknik, så det ska bli spännande att se vad som skrivs om det de närmaste åren. Men tills dess är nog T5-lysrör det jag skulle satsa på själv. Men det är ju mina 5 ören.
#13 - 6 december 2009 11:47
Vad är skillnaden på T5 och vanliga lysrör?
Bilagor:
#14 - 6 december 2009 15:39
T5 är en nyare variant på de vanliga T8 lysrören. Det finns även en äldre standard, T12 som är rätt ovanlig nuförtiden. Det finns även T2-lysrör, men jag har bara sett dem en gång på Elmässan, de används mest i skyltar och liknande.

Om man tar det kort: T5 använder enbart HF-don, och körs aldrig med vanligt konventionellt magnetdon (som en del T8-lysrör gör). Lysrörsbeteckingarna T5, T8 och T12 etc syftar på rördiametern. Ett T8 lysrör är åtta åttondelar av en tum (dvs en tum) eller 8/8 tum. T5 är således fem åttondelar, 5/8, av en tum. Eller 16 mm.

T5 är mycket energieffektivare, ger mer och oftast bättre ljus, håller längre, innehåller mindre kvicksilver och kräver lägre omgivningstemperatur (25 grader celsius) än T8.
#15 - 19 december 2009 21:08
glimmtändare och drossel

Nu är beställningen på gång(nästa vecka) tänkte förbereda med ett par frågor, har en ramp med 4 lysrör(där T8 LED ska in) jag har läst att glimmtändarna 4 st ska tas bort, måste man göra nått med drosslarna oxå?Är lite orolig att LED rören går sönder direkt nu när man väntat så länge Är det nått mer man ska tänka på förrutom elsäkerheten?
#16 - 20 december 2009 11:36
Ja, mer elsäkerhet. ;)

Ärligt talat är det omöjlig att veta hur du ska göra om man inte haft i stort sett exakt samma produkt som den du beställt. Förhoppningvis får du med en manual. Läs den noggrant, och gör som de beskriver där. Drosslarna borde inte behövas tas bort, men säger manualen det så gör det. Blir det fel eller om något går sönder är det en sak mellan dig och försäljaren.
#17 - 25 maj 2010 20:00
Ja nu har man testat ca 5 månader och får säga att jag är mycket nöjd.Nu har man lättare armaturer(dom tunga drosslarna demonterade),det alstras knappt någon värme och jag upplever att vattnet ser väldigt klart ut med lite shimmer effekt.Jag skulle bli förvånad om inte all belysningsteknologi för akvarium kommer att gå åt LED hållet.Det skall bli intressant(om det nu blir en varm sommar) att se hur temperaturen håller sig,andra år har man ju fått släcka ned och ta bort täckglasen(hade till och med nått år en fläkt vid ytan).Har tyvärr inte fått någon tillgång till ljusmätare, och laboratoriumet jag ringde var alldeles för dyrt.
#18 - 25 maj 2010 20:16
vetten skrev:


Tube material: PC


PC är som sagt en plast, men den heter polykarbonat (http://sv.wikipedia.org/wiki/Polykarbonat). Polyklorid som tidigare föreslagits är inte bara omöjlig, utan även högst olämplig att ha som plast.

Short Current: less than 5mA



Jag antar att det betyder vilken kortslutningsström röret tål?











Annons