Hjälp me Stor akvarieflytt

#1 - 9 februari 2005 01:06
Hej hej:) ....Ska flytta en stor akvarie på 2100l full me fiskar,rötter,stenar och 300kg sand nästa vecka.....Jag har flyttad stora kar tidigare,men inte med alla tillbehör samtidigt ,,,så jag behöver hjälp med hur jag ska gå tillväga med filter,fiskar och allt annat jag ska tänka på.Har tänkt flytta karet i slutet av nästa vecka.Någon som har flyttat något liknande eller andra med erfarenhet??????Tacksam för svar.......
#2 - 9 februari 2005 12:57
Någon

:confused: Ingen som har en bra ide??? vill gärna va förberedd på allt innan nästa vecka.Hur gör jag med ytterfiltrena,vad e bästa transportsättet för en massa ciklider,malar och annat, vattnet ska jag ha med mig en del eller räcker det med bakteriefloran i filtrena?????
#3 - 9 februari 2005 16:52
jag skulle gjort såhär:

sätt upp ett annat akvarium, dit du skall flytta det stora, tag vatten och flytta filter till det andra karet, sätt i värmare och låt det tempereras, sedan flyttar du fiskarna, (vet inte hur många det handlar om) i spänner (spann/hink behållare man bär vätska i (har fått höra att folk inte vet vad en spann är i vissa delar av sverige så detta är en "safe-ing" från min sida.) till det nya akvariet, sedan kan du ta ner det stora, och sätta upp det som vanligt igen...
#4 - 9 februari 2005 17:36
haha måste bara kommentera ordet "spänner" hahahhahahah ;)
(fick läsa igenom nån gång för att förstå.. varifrån kommer du MF?)

Jag tycker också att du ska spara vatten från gamla till nya, men å andra sidan kan det bli klurigt med 2000l. Kan du inte ha fiskarna tillfälligt i ett mindre akvarium? så kan du sätta i filterna i nya akvariet o vattnet ett tag så kan bakteriefloran infinna sig...?
#5 - 9 februari 2005 21:32
Hur långt skall du flytta det?

Att flytta ett så stort kar är ett enormt jobb. Jag skulle rekommendera att du försöker inackordera dina fiskar i ett annat kar under en vecka eller så, för att sedan i lugn och ro tömma karet. Sedan skall du flytta det och sätta upp det som om man startar nytt. Att tömma 2 kubik vatten, ösa upp sand, bära och kånka, ställa det i våg och sedan fylla det igen tar ett par dygn. I synnerhet om vattnet skall tempereras.

Att försöka behålla vatten och bakterier i filtret är mycket extrajobb, och jag tror att ett par flaskor Nitrivec är en bättre investering.
#6 - 9 februari 2005 22:46
Sorry helt off-topic men visst heter det "en spann" och "flera spannar"? ;)

MVH
/Jens
#7 - 9 februari 2005 23:14
Tack för svaren

Tack för svaren den ska fraktas 7 mil.Jag har en 720liters kar med helt ny filter liggande,,,så jag har möjlighet att starta ett mindre kar till fiskarna men ska jag starta den där det stora karet står nu eller dit jag ska flytta det stora karet????det e inte lätt med så många fiskar i ett så stort kar och jag vill helst inte att fiskar ska stryka med på grund av stress och allt annat det innebär att flytta dem fram o tillbaks...sist jag tömde min 1120liters tog det en hel dag.Att starta två stora kar med runt 100 fiskar i olika storlekar på så kort tid låter som en mardröm,jag kanske borde skjuta upp det så jag har längre tid på mig än några dagar,om det inte finns någon smidigare lösning...........Desutom blir det en ny stor ytterfilter som ska fyllas och två som ska tvättas......
#8 - 10 februari 2005 04:01
[QUOTE=Zybeer]Sorry helt off-topic men visst heter det "en spann" och "flera spannar"? ;)

MVH
/Jens[/QUOTE]

kommer från Gråbo (3 mil utanför Gbg)
och vi säger spänner här i iaf.
#9 - 10 februari 2005 07:42
Båda har rätt, enligt SAOL:

spann 1 s. -en; pl. spänner äv. -ar hink
#10 - 10 februari 2005 07:45
[QUOTE=Zybeer]Sorry helt off-topic men visst heter det "en spann" och "flera spannar"? ;)[/QUOTE]

[QUOTE=MagicFingers]kommer från Gråbo (3 mil utanför Gbg)
och vi säger spänner här i iaf.[/QUOTE]

Båda har rätt, urdrag ur SAOL:

spann 1 s. -en; pl. spänner äv. -ar hink
#11 - 21 februari 2005 12:11
Tack för svaren som handlar om frågan.Jag har bestämt mig för att inte flytta karet,istället ska det byggas ett nytt akvarium anpassad till rummet,så antagligen blir det nya frågor i andra trådar.

Mvh

enio

Annons