HJälp matning!!

#1 - 29 augusti 2013 11:10
Har nu startat upp ett akvarium som jag köpt av en bekant. 150 liters. Fick med en del fisk men köpte några nya, inser att det var oansvarigt då jag borde väntat minst 1 månad så akvariet kommer i balans igen. Nu till frågan:

Har 4 st dvärgguramisar, en mal som jag tror heter pleco (brun med mörka öar på, påminner om en leopard), 3 praktbotia, 5 mollysar, 3 svärdbärare, ca 15 neontetror å sen ett antal guppysar, cirka 10.
Praktbotiarna får sedan tidigare en liten ruta med frusen räkmix varannan dag, guramisarna får sitt guramifoder på burk (röda små prickar) varannan dag, sen får malen algpastill (någon grön rund sak var tredje dag 30 min efter släkning), + så får de flingfoder klockan åtta varje morgon.
Allt detta på inrådan av hon i affären, men nu börjar jag bli orolig, fiskarna e feta och 3 st (ej uppräknade) har mått dåligt så jag fått avliva dem. En platy (var med ifrån början) simmade med fenorna ihopfällda, andades snabbt, avlivad, en silvermolly hane jätte svullen om buken (såg ut som en gravid hona) och fjällen stod ut, avlivad, + en svart molly som sett ut som den fått krokig rygg + simmade med fenorna ihopfällda, avlivad.
Är nu rädd att jag plågat dessa stackars små fiskar pga min okunskap, + att de fått för mycket foder för ser ju att flera fiskar äter av varandras foder. Sen har jag en silvermolly nu som e alert, kan inte märka något fel på henne men hon har "tappat" färg där magen slutar, ser genomskinlig ut just där, är orolig för att denna också e sjuk.

Snälla, kan ni alla hjälpa mig, vill att mina fiskar ska må bra, vill inte plåga dessa!!
#2 - 29 augusti 2013 11:20
HJälp matning!!

Du matar relativt kraftigt i ett nyuppstartat kar, dels mår inte fiskarna bra av för mycket mat, 100 ggr mer fisk dör av övermatning än av svält..

Byt vatten, massor av vatten. Nitrit kan vara ett faktum då det dör fisk. Fortsätt byta 50% om dagen i en vecka. Mata samtidigt minimalt, eller inte alls.

Om du senare glömmer mata någon dag mår alla bara bättre 5:2 dieten är ju populär även bland människor :)

Lycka till!
#3 - 29 augusti 2013 11:59
Jo.. det där låter som övermatning. Du behöver inte ge dina fiskar alla de olika sorterna av mat. Som du själv upptäckt äter alla fiskar av all sorts mat. De har ju inte läst på burkarna vilken mat de ska äta.. ;)
Ha flingfodret som basmat och allt det andra som lite extragodis ibland.
Just nu är det bästa att låta bli att mata dom i några dagar. De är nu så välgödda att de galant skulle klara sig en hel vecka utan mat. Köp gärna ett nitrittest, helst ett dropptest, för att kolla nitriten i ditt kar. Och byt en del av vattnet. När fiskarna äter mycket så skiter de också mycket. Och de får ju simma i sin egen skit. Inte så nyttigt när det blir för mycket av den varan...
#4 - 29 augusti 2013 12:02
ekman87 skrev:
Har nu startat upp ett akvarium som jag köpt av en bekant. 150 liters. Fick med en del fisk men köpte några nya, inser att det var oansvarigt då jag borde väntat minst 1 månad så akvariet kommer i balans igen. Nu till frågan:

Har 4 st dvärgguramisar, en mal som jag tror heter pleco (brun med mörka öar på, påminner om en leopard), 3 praktbotia, 5 mollysar, 3 svärdbärare, ca 15 neontetror å sen ett antal guppysar, cirka 10.

Praktbotiarna får sedan tidigare en liten ruta med frusen räkmix varannan dag, guramisarna får sitt guramifoder på burk (röda små prickar) varannan dag, sen får malen algpastill (någon grön rund sak var tredje dag 30 min efter släkning), + så får de flingfoder klockan åtta varje morgon.

Allt detta på inrådan av hon i affären, men nu börjar jag bli orolig, fiskarna e feta och 3 st (ej uppräknade) har mått dåligt så jag fått avliva dem. En platy (var med ifrån början) simmade med fenorna ihopfällda, andades snabbt, avlivad, en silvermolly hane jätte svullen om buken (såg ut som en gravid hona) och fjällen stod ut, avlivad, + en svart molly som sett ut som den fått krokig rygg + simmade med fenorna ihopfällda, avlivad.

Är nu rädd att jag plågat dessa stackars små fiskar pga min okunskap, + att de fått för mycket foder för ser ju att flera fiskar äter av varandras foder. Sen har jag en silvermolly nu som e alert, kan inte märka något fel på henne men hon har "tappat" färg där magen slutar, ser genomskinlig ut just där, är orolig för att denna också e sjuk.

Snälla, kan ni alla hjälpa mig, vill att mina fiskar ska må bra, vill inte plåga dessa!!

Jag vill absolut inte ställa någon diagnos på dina fiskar MEN "krokig rygg" "svullen buk" och "utstående fjäll" gör att jag misstänker fisktuberkulos, och då bör du vara försiktig så att du inte själv blir smittad...
#5 - 29 augusti 2013 13:08
Tack för alla svar! Ringde en affär som jag tror har mycket kunskap. Han var rätt så säker på att det var nitrit i akvariet. Han plockade ner ph, nitrittester och en flaska som motverkar nitriten, tror de e bakteriekultur. Sambon hämtar detta på hemvägen från jobbet. Vilken taskig nybörjar tabbe jag gjort!!
En fråga till, ni som vet. Han tyckte också att jag gav dem för mycket olika foder. Han rekommenderade flingfoder och dessa gröna tabletter. Praktboitierna behöver inte räkmix utan älskar dessa gröna tabletter tydligen så räkmixen slutar jag med (en borta).
Men han sa inte hur ofta jag skulle ge granulatfodret och dessa gröna tabletter.
Tabletterna är ju till för de fyra som e på botten å har fyra dvärgguramis. Vad tror ni?
Tack för all hjälp! Ni e toppen!!
#6 - 29 augusti 2013 13:25
Hej! det är inget fel med att ge räkmix men du kan ge det en gång i veckan istället. hur lång tid har akvariet varit igång? om du skulle testa nitrit och ph värdet skriv ut vilka värden då du får. obs! om det visar sig att du har nitrit i akvariet ge ingen mat till fiskarna utan byt 30% procent av akvarie vattnet och rengör inte filtret. och sen häll i bakteriekultur varje dag tills nitriten inte finns kvar använd gärna lite salt det hjälper fiskarna att ta upp syre lättare när det finns nitrit i vattnet. om ditt akvarium varit igång längre än en månad har du någg inte problem med nitrit istället med nitrat.
#7 - 29 augusti 2013 13:58
Hej viktorbj!
Ska kolla detta så fort gubben kommit hem om 60 min ca så skriver jag ut det. Har bara varit igång i 2 veckor så e nog nitrit.
#8 - 29 augusti 2013 14:12
ekman87 skrev:
Tack för alla svar! Ringde en affär som jag tror har mycket kunskap. Han var rätt så säker på att det var nitrit i akvariet. Han plockade ner ph, nitrittester och en flaska som motverkar nitriten, tror de e bakteriekultur. Sambon hämtar detta på hemvägen från jobbet. Vilken taskig nybörjar tabbe jag gjort!!

En fråga till, ni som vet. Han tyckte också att jag gav dem för mycket olika foder. Han rekommenderade flingfoder och dessa gröna tabletter. Praktboitierna behöver inte räkmix utan älskar dessa gröna tabletter tydligen så räkmixen slutar jag med (en borta).

Men han sa inte hur ofta jag skulle ge granulatfodret och dessa gröna tabletter.

Tabletterna är ju till för de fyra som e på botten å har fyra dvärgguramis. Vad tror ni?

Tack för all hjälp! Ni e toppen!!

De flesta gör sina misstag i början. Tur då att detta forum finns där man kan få bra hjälp... :)

Just nu ska du inte mata alls. När du sedan fått ner nitriten ska du mata väldigt sparsamt. Använd då ett basfoder, tex flingfodret, Och ge det andra som lite godis.
Själv matar jag med en blandning av flingfoder och granulat. Man får nog komma underfund med själv vad som är den bästa kombinationen.
Algtabletten kan du lägga ner ibland. Det är fortfarande så att dina fiskar inte läst på burken vem som ska ha den utan alla äter av allt. Att du skulle lägga ner algtabletten efter släckningen är för att nattaktiva malar ska äta då. Om de sen gör så är en annan sak.
#9 - 29 augusti 2013 15:21
Hej igen!
Tack för alla bra svar, ska ta det lugnt med fodret ett par dagar, de kanske kan vänta tills på söndag, el e de för kort/lång tid?
Har också tagit prover nu, på nitrit har jag 0,025 cirkus (enligt manualen) så e bara förvirrad... PH var 8, kanske lite lite över, men
till 8 ska ju de också vara ok enligt manual. HJÄLP, va gör jag nu?
Kan det vara så att jag matat mina fiskar för mycket, därför några var dåliga? Har en flaska med bakteriekultur, ska jag ha i lite fast det inte var massa nitrit? Blev bara mer förvirrad av allt nu känner jag nu...
#10 - 29 augusti 2013 15:34
ekman87 skrev:
Hej igen!

Tack för alla bra svar, ska ta det lugnt med fodret ett par dagar, de kanske kan vänta tills på söndag, el e de för kort/lång tid?

Har också tagit prover nu, på nitrit har jag 0,025 cirkus (enligt manualen) så e bara förvirrad... PH var 8, kanske lite lite över, men

till 8 ska ju de också vara ok enligt manual. HJÄLP, va gör jag nu?

Kan det vara så att jag matat mina fiskar för mycket, därför några var dåliga? Har en flaska med bakteriekultur, ska jag ha i lite fast det inte var massa nitrit? Blev bara mer förvirrad av allt nu känner jag nu...

Tror absolut att du övermatat dina fiskar men gör som ovanstående skrivit, låt bli att mata ett par dagar och byt vatten om du inte gjort det. Vad är det för nitrittest du köpt? Oavsett om du har nitrit eller inte så kan du tillsätta bakteriekylturen men gör detta efter vattenbytet.
#11 - 29 augusti 2013 15:57
Okey, då byter jag 50% vatten och har i bakteriekultur. Både nitrittestet, ph testet å kulturen e från JBL, e de bra grejer? Enligt JBLs denitrol (kulturen) ska jag ha 5 ml till ett 150 l akvarium vid delvattenbyte, blir det bra tror ni?
Stackars fiskar, att jag inte läste på innan :S
#12 - 29 augusti 2013 15:58
Du kan lugnt vänta till på söndag med att börja ge dina fiskar mat igen. Och ge då väldigt sparsamt med mat. de kommer att tigga givetvis. Fiskar ser alltid väldigt hungriga ut. Men ta det lugnt, de svälter inte ihjäl.

Jag förstår fullkomligt att det känns virrigt just nu. Strunta i ditt PH för tillfället. Börja inte mixtra med det. Men som sagt.. vad för test har du köpt? Det finns några olika varianter. Jag själv har Sera:s dropptester.
#13 - 29 augusti 2013 16:02
ekman87 skrev:
Okey, då byter jag 50% vatten och har i bakteriekultur. Både nitrittestet, ph testet å kulturen e från JBL, e de bra grejer? Enligt JBLs denitrol (kulturen) ska jag ha 5 ml till ett 150 l akvarium vid delvattenbyte, blir det bra tror ni?

Stackars fiskar, att jag inte läste på innan :S

JBL ska visst vara en av de bättre säger de här inne. Jag själv har ingen erfarenhet av den sorten.
Firrarna kommer att må jättebra när du fått ordning på det hela.. :)
#14 - 29 augusti 2013 16:51
när du inte hade nitrit i vattnet så vill jag även fråga: hur många gömställen finns det i ditt akvarium? om du kan vissa en bild skulle det bli mycket enklare. det händer även ibland att zoobutikerna saluför fiskar i mycket dålig kondition och dålig kvalite och att fiskarna bärde med sig smitta + att dom var stressade
#15 - 29 augusti 2013 17:40
Har två stora växter som ynglen gömmer sig i, en "stor växt" till men inte så utbredd än, sen har jag en stock med kanske 3 olika hålrum i + en stengrotta, sen gömmer sig praktbotierna ofta bakom pumpen med det räknas nog inte som gömställe. Har flytväxter med. Vet inte hur jag ska få plats med fler? Allternativt att flytta ut stengrottan som e rätt stor å bygga två små kanske? :S Fick badomen när jag handlade fisken då de låg massa döda i ett annat akvarium, sa till personalen men de sa att de var under karantän, bara att de glömt att märka ut det. Såg ut som katastrof, sen vill man ju ändå gärna tro att det är ett schysst ställe när det var djuraffären jämte icamaxi i linköping vid ikano, djurkompaniet tror jag det heter :( Har haft i bakteriekultur nu, bytt hälften av vattnet å alla andra ser pigga ut än så länge tycker jag.
#16 - 29 augusti 2013 18:50
Oj.. ser man en massa döda fiskar i ett akvarium i den butik man handlat fiskar i. Då blir man givetvis misstänksam. I Linköping.. säger du. Jag bor i Norrköping och har där Norrköpings Akvarier som min favoritbutik. Men gå med i denna gruppen på facebook så kan du få tips på bra butiker i Linköping.
https://www.facebook.com/groups/209033199183421/
#17 - 29 augusti 2013 19:51
Tack för tips på en bra grupp, e med där i nu ;) Innan jag skulle lägga mig nu ser jag att min plecomal har jätte krokig svans, är som att han skulle brutit den. den e rak, sen vågrätt å rak igen, + att han håller åt sig fenan å inte fäller ut den. SEn ser min svarta molly från linköping (hane) allmänt dassig ut. Stjärtfenorna står ut men inte ryggfenorna, dem har den tillbakahållna... Alltså, jag blir inte klok på detta. Kan det vara någon sjukdom som sprids, alla fiskar är allerta, dvärgguramisarna 2 av dem har alltid varit lite "sega" så kan inte se att det är någon genomgående röd tråd i akvariet som e fel. Kan en pleco hane knäcka sin svans? Kan det vara att jag har en luftpump i? Kanske den vibrerar för mycket och stör alla fiskar. Den är ju bara för att det skall vara snyggt så den stängs av på natten med timer som också lyset går på. Har tänt mellan 8-22, e de för lång tid?
#18 - 29 augusti 2013 19:58
Men oj.. du får INTE stänga av luftpump och filter nattetid. Det måste vara igång dygnet runt!! Där har du nog felet med dina fiskar. Bakteriefloran som blir i filtret dör ju då. Och när det sedan sätts igång på morgonen pumpar det ut en massa döda bakterier. Lampan släcker man givetvis på kvällen Men ABSOLUT INTE luftpump och filter!!
#19 - 29 augusti 2013 20:11
fast jag har alltså igång pumpen med filter nattetid, de e en separat pump utan filter som gör bubblor, den vibbrerar så tråkigt, den stänger jag avr. Den "vanliga" pumpen som tar in vatten till filtret e alltid på :) Så den kan väl inte vara??
#20 - 29 augusti 2013 20:24
Phuu.. det var tur det. Du skrämdes rejält när du skrev att du stängde av luftpumpen nattetid. Den där med bubblorna behöver du inte ha på alls. Har du cirkulation på vattnet i övrigt så räcker det. Det ska vara så att du ser att vattnet rör sig på ytan.. liksom blir pyttesmå vågor. det räcker för att syresätta vattnet.
#21 - 29 augusti 2013 20:43
Hihi, förstår att du undra vad de var för en som du pratade med ;) Ne, blir inte klok på de här men får väl helt enkelt avvakta nu å se om någon dör el hur det utvecklas. Angående plecomalen, tycker du jag ska avliva den el ska jag avvakta å se om han blir konstig? Han kanske kan leva med en krokig svans. Vi har ju uteslutit nitrit o ph, har bytt hälften av vattnet å haft i bankteriekultur. Det som återstår är väl isf någon form av sjukdom el parasit? Något som killen sa som jag köpte akvariet av var att jag inte skulle göra rent filtret första månaden, det har jag inte gjort men det är så skitigt så rör du på pumpen så blir vattnet runt omkring nästan brunt.. Har han rätt el ska jag testa skölja genom det med lute ljummet vatten? Annars fpr jag väl avvakta tills jag har mer symptom påbfirrarna.. :(
#22 - 29 augusti 2013 21:29
Sv: HJälp matning!!

En luftpump är alltid av godo (förutom om man kör high tech växtkar) då den luftar ur en del skit, ser till att ytan är ren och att syresättningen är optimal, så Fortsätt köra den du.

Berätta gärna mer om hur det gick till då du satte igång karet, hade förra ägaren haft igång det tills du tog det och hur hanterades filter och grus under själva flytten, samt hur lång tid tog saker?

Ett kar tar alltid sin tid att mogna så även om man inte kan finna nitrit så kan vattenkvaliteten fortfarande vara dålig.

Skulle flytten av karet gjorts på ett bra sätt och filtret är så igensatt som det låter tycker jag absolut du kan rengöra det lite lätt, i akvarievatten, men avvakta tills vi vet mer.
#23 - 29 augusti 2013 21:52
Har insett att jag gjort alla nybörjar misstag som går att göra efter att ha varit på nötet hela dagen å läst å frågat, skäms :( Han jag köpte de av har haft igång det i flera år, var igång när kag köpte det. Bor 2 mil ifrån varandra så fick inte med så mycket vatten :( Vi tömde akvariet på nästan allt vatten, lämnade max 2cm i botten tillsammans med lite sand, lite sand fick vi ta i en stor plastbytta. Växter plockades ut å las i en hink med lite akvarievatten i botten, pumpen plockades bort men gjordes INTE ren. Fiskarna som var ca 15 stycken hade vi i en hink med lock med akvarievatten. De stora stenar som va i tog vi bort å jag skrubbade lite på dem mef ljummet vatten å en ren svamp. Fyllde upp karet med kran vatten 27 grader, satte i pumpen med filter + min luftpump å la i fiskarna. Natugligtvis var jag sugen på fler fiskar så efter 2 dagar köpte jag 3 silvermollys, 4 blackmolly, 3svärfbärare, 2 dvärggurami, 1 plecomal å några fler neontetror..... :(
#24 - 29 augusti 2013 21:54
Allt tog kanske från det att fiskarna plockades ur till karet var fyllt igen å de i ca 1,5 h.
#25 - 29 augusti 2013 22:58
Sv: HJälp matning!!

Skämmas ska du inte göra, misstag är "bra" att göra för det är ett väldigt effektivt sätt att utvecklas!

Tycker det låter som en väldigt bra genomförd flytt!

Är det så mycket gojs i filtret som det låter hade jag valt att göra en försiktig rengöring, i vatten från akvariet som sagt. På 1,5h har nog nyttobakterierna tagit lite stryk och då vill man inte ha fullt av gojs som släpper skit och ger dålig genomströmning. Men sånt här är svårt att ge raka svar så ta det för den gissning det är.

Fortsätt nu följa de fina råd du fått, mata extremt lite osv.
#26 - 30 augusti 2013 05:03
Har gjort rent filtret i akvarievatten i en hink nu. Blev värre en kaffesump, dessutom låter pumpen tystare med, hörs knappt. Ska inte mata alls på några dagar å när jag gör de nästa gång så blir det försiktigt :) Tack för all hjälp så hoppas vi nu att alla friska håller sig levande å pigga. Väntar med spänning till klockan åtta då akvariet tänds..
#27 - 30 augusti 2013 05:48
God morgon... ser att du fått fortsatt bra hjälp här. Du ska se att allt blir jättefint nu och du kommer vartefter att få väldigt pigga fiskar. Nu har vi varit väldigt OT under ämnet "foder" och avhandlat många ämnen. Skapa gärna en projekttråd där kan man diskutera allt som rör ditt akvarium. Nu måste du hålla oss uppdaterade i hur det går för ditt akvarium.

Klockan är snart åtta... snart tänds det i akvariet...:D

Annons