Hjälp! Mask i mina koiar!

#1 - 13 mars 2006 08:51
För några månader sedan upptäckte jag fullt med mask i min akvariepump. Dom var lite under 1 cm långa och vita. Jag bestämde mig för att ta det säkra före det osäkra och "sanerade" akvarieinredningen med kokande vatten och lät allt stå i minusgrader efteråt. Jag är medveten om att detta inte är så bra, men jag gjorde det för som jag hoppades; bli av med masken. Efter denna omständiga procedur startade jag om akvariet och såg mina två koi-karpar inte verkade vara besvärade. Mina teorier flödade: Under sommaren lever fiskarna ute i damm med mälarvatten i. Mask som från Mälaren kan ha kommit in i dammen, kan har ätits upp av fiskarna. När fiskarna sedan blivit intagna under hösten har dom burit med sig masken som dom sedan skitit ut...
Igår fann jag återigen mask i akvariet och nu vet jag inte vad jag ska göra! Masken finns helt klart inne i fiskarna!

Kan man avmaska fiskar?
Är det någon som vet vilken mask det är frågan om?
Kan masken smitta till människor?
Jag är väldigt tacksam för tips!

/Clas
#2 - 13 mars 2006 09:12
Har dina fiskar gått i mälarvatten har de sannolikt parasiter, men maskarna i din pump är troligen INTE parasiter, utan troligen äter de skiten i filtret. Det finns inga maskar som lever fritt ute (som i ditt filter), och fortsätter leva i fiskens mage. Fisken kan skita ut parasiter ur tarmen, men de dör på en dag eller så när de kommit ut ur tarmsystemet.

Men som sagt, har dina fiskar gått i vatten direkt ur mälaren, då har de troligen lite parasiter, och om du vill kan du ju ge dem medicin mot invärtes parasiter.
#3 - 13 mars 2006 12:50
Invärtes...

Helt klart är att maskarna finns i/på fisken...
#4 - 13 mars 2006 13:16
det finns avmaskningsmedel som kan användas på fiskar, fast först måste du nog bestämma exakt vad det är för mask.
#5 - 13 mars 2006 14:26
Jag fuderar lite på om det inte är vanliga nematoder, och dom är helt ofarliga.
Beskrivningen stämmer överens med dom små rackarna man kan ha simmande i burken ibland. Så om dom är tunna vita och simmar ringlande så är det troligen helt ofarligt.
#6 - 13 mars 2006 14:32
Är det inte nematoder så ta kontakt med SVA, 751 89 UPPSALA, tel: 018-67 40 00 och fråga.

Annons