hjälp-marmor gurami

#1 - 28 mars 2005 16:25
jag har en marmor gurami hona och en hane! jag har haft dom i ett halv ungefär. men dom har inte lekt än.hur får ja dom och leka??
#2 - 6 april 2005 13:11
jagh ar hört att det ska hjälpa att byta vatten ofta.

Även att du ska ha mycket växter, så att hanen har någonstans att bygga sitt skumbo när han känner sej redo. Ha flytväxter, det ska tydligen vara populärt.

Guramis kan även bli stressade av andra fiskar, som är lite livligare av sej. det kan hända att han börjat, men blivit avbruten av en aggressiv annan fisk.

Guramis gillar även relativt stillastående vatten. Det ska kanske till och med gå bra att inte ha någon pump alls, fast det beror förstås helt och hållet på om du har några andra fiskar i akvariet.

lycka till!
#3 - 6 april 2005 13:21
[QUOTE=nicke_akvarium]jag har en marmor gurami hona och en hane! jag har haft dom i ett halv ungefär. men dom har inte lekt än.hur får ja dom och leka??[/QUOTE]

Som jag har uppfattat det så krävs det bra omständigheter för att de ska leka. Har ochså haft det gänget jag har i ca 6mån.

De vill ha lågt vattenstånd 15-20cm, nästan helt stillastående vatten och flytväxter där hannen kan bygga sitt skumbo.

Något i den stilen. Gör en sökning här i forumet. Frågan har varit uppe förut.
#4 - 7 april 2005 00:33
kanske skulle ha en luftdrivet vattenfilter istället för eldrivet.
inte så effektivt men skapar inte en massa strömmande vatten samtidigt som det syresätter vattnet.
#5 - 7 april 2005 07:44
Inget pump eller filter behövs...Temp bör ligga mellan 25-27gr...inga andra firrar än Guramis om man vill lyckas med leken...flyttväxter...Jag rekar ett kar på minst 80L fyllt till 16-18cm...stenar som bildar gångar så att honan har nånstans att gömma sej efter leken då hanen inte vill ha henne kvar efter leken!!!...När du upptäcker det beteende plockar du bort henne...Sen är det bara att låta hannen ta hand om kullen i nåra dar.
Yngel kläcks på ca. tre dar å hanen får va kvar 3-4 dar till med ynglen...efter det är det dax att även han plockas bort...

Vill du veta mer så kolla på mina inlägg om guramis på Zoopet jag har odlat en del av dom med gott resultat.

Annons