HJÄLP!! (långt inlägg)

#1 - 19 januari 2008 10:31
Har ett nystartat 60 liters akvarium, och det har funkat jättebra i 10 dagar, men den 15 januari testar jag nitrit och har då mellan 1,6 - 3,3 mg/l.
Byter hälften av vattnet, slammsuger botten, tillsätter aquasafe och nitrivec.
Kollar efter ett par timmar, men det har inte sjunkit något.

16 januari Nu är nitriten uppe på 3,3 mg/ liter, men fiskarna mår kanon! Ingen snappar efter luft eller kliar sig.
Byter ca 30 % av vattnet, tillsätter nitrivec. Har också ett litet akvarium (karantänakvarium på 26 liter med perfekt vatten, där det gått fem febrafiskar under en kort tid) och tar då 10 liter från det.

17 januari Fortfarande lika hög nitrit, men guppysarna verkar må kanon.Byter ytterligare 30 % av vattnet och tillsätter nitrivec

18 januari Fortfarande 3,3 mg och býter 40 % av vattnet...tillsätter Nitrivec...väntar och kollar igen (både med snabbtest och Seras dropptest), och det är fortfarande förhögt.
Jag har haft 9 guppy och fem sebrafiskar, men har "lånat" ut två guppy och alla zebrafiskar till en kompis för att minska fiskbeståndet och på så sätt avlasta akvariumet.
Köper då toxivec, men vågar inte tillsätta hela dosen, (tar ungefär till 75%)men det sjunker inte i allafall.
Idag har jag fortfarande 3,3 mg/ liter och bägge testerna visar samma sak,.
Enligt henne i djuraffären så borde fiskarna varit döda, men dom mår verkligen kanon!
Vill inte ta mer vatten från det lilla, för där finns massor med yngel från zebrafiskarna.
Hur ska jag få ner nitriten? Vet inte längre vad jag ska göra? Fel på filtret? Jag vet att jag rengjorde lite för mycket den första veckan, och en otocinclus försvann spårlöst. Kan han kanske ligga död någonstans och förstöra vattnet? :confused: Vore jättetacksam för svar!
#2 - 19 januari 2008 10:55
Inte helt omöjligt att den döda fisken ligger någonstans och att det gör att nitriten inte sjunker det borde den gjort annars tycker jag. Har du lyft på all inredning och kollat att den inte ligger under någonstans?
#3 - 19 januari 2008 10:59
Ja, den dagen han försvann lyfte jag upp de tre stenar jag har och kollade i filtret och under alla växter, och på utsidan av filtret fanns det något som såg ut som ett litet fiskben, och hon i zooaffären sa att dom kan äta upp en så liten fisk över natten, men jag vet inte. Han fanns ingenstans.. Jag läste någonstans att dom kan ta sig in i utblåset på innerfiltret, och där har jag inte kollat, men det är bra flås i utblåset..
#4 - 19 januari 2008 11:01
Det ser vid en en snabb blick ut som om det inte är fel på vattnet utan testet istället.
Använder du stickor så är de kända för att visa lite åt skogen.
Det som säger detta är att du avläser samma värde hela tiden.
#5 - 19 januari 2008 11:06
Ja, men jag har både Seras dropptest och Seras stickor, och när jag testar med dropptestet i det lilla akvariumet, så har jag ingen nitrit (gult i dropptest och vitt på stickorna) och i det större, blir det orange/rött med dropptestet och rosa på stickorna, så det stämmer ju så långt.
Bilagor:
#6 - 19 januari 2008 11:31
det stämmer att en död fisk kan ätas upp mycket snabbt men vore jag dig skulle jag för säkerhets skull kolla pumpen också även om det inte verkar igenslammat. Hur mycket matar du?
#7 - 19 januari 2008 11:36
Jag har matat mycket sparsamt hela tiden, ungefär vad dom hinner äta på 30 sek -1 minut. Nu har dom inte fått någon mat mer än ett par flingor på två - tre dagar. Filtret rengjordes den 14, men bara det nedersta filtret och det var för att jag satte ner några nya växter (cabomba) och det lossnade så mycket från den att jag var tvungen att rensa det nedersta filtret. Det översta har jag inte rört.
#8 - 19 januari 2008 17:19
Tydligen har du kollat och eliminerat fel på stickor och då förefaller det hela mycket konstigt. Värdena är ju desamma hur du än gör och och hur mycket vatten du än byter. Det borde ju rinligtvis finnas en variation där.
#9 - 19 januari 2008 17:35
Jag tycker också att det är märkligt.
Jag vet att man inte ska slammsuga botten så ofta, men om det finns massor med avföring, foderrester, och gamla växtdelar där, och för lite "bra" bakterier, så måste det väl vara bättre att slammsuga ordentligt? Jag gjorde det i eftermiddags och körde ner slammsugen riktigt ordentligt i stenarna, och det bara forsade ut massa "skit". Bytte strax över 15 liter, och tillsatte aquasafe först, och efter en timme tillsatte jag nitrivec.
Nu när jag testade (dropptest) så ligger nitriten på 1,6 mg / l, så det har ju i allfall sjunkit något, även om det inte är bra. Gruskornen är rätt stora i akvariet, så jag antar att det "ramlar" väl ner väldigt mycket bråte. Är det kasnke bättre med "tunn" sand?
#10 - 19 januari 2008 18:02
Varje gång det är vattenbyte så suger man upp det slam som man kommer åt och det brukar räcka om det inte är något exceptionellt.
Det skall defintivt inte vara några tjocka lager av slam på botten för då blir det problem. Slammet består av fiskavföring, gamla växtdelar och foderrester bl a och det skall brytas ned och då bildas bla nitrit som inte kan omvandlas till det ofarliga nitrat om det är för stora mängder.
Så låt inte bli att slamsuga så spelar det inte så stor roll hur grov sand du har på botten.
Fin sand har den nackdelen att den lätt sugs upp tillsammans med slammet.
Du verkar ju ha kommit in på rätt väg nu så fortsätt slamsug och byt vatten tills du har bra värden igen.
#11 - 19 januari 2008 18:13
Att du har så extremt mycket "skit" på botten är för att akvariet är nystartat! Problemet med ditt akvarium, som du ju redan vet, är att det inte har bildats tillräckligt många nyttobakterier i filtret eller i sanden ännu. 10 dagar är mycket kort tid och det är normalt att man får sin "nitrit-spik" runt denna tid.

Fortsätt att mata bara var tredje dag, gör inte rent filtret och slamsug bara i den allra översta delen av sanden, om du absolut måste. När akvariet har kommit igång med bakterierna så kommer "skiten" du ser att försvinna snabbt och bli till en finfördelad "gegga" som sjunker ner i sanden och är nyttig för växterna. Men det vet du säkert redan!

Jag förstår att du ville slamsuga för att du såg mycket skit på botten, och självklart ska det inte ligga matrester eller döda blad där, det kan du suga bort.. Men den vanliga smutsen är bra om den får ligga kvar. Så jag menar: överdriv inte med slamsugningen.

Jag tror du ska fortsätta med kanske 20% vattenbyte varje dag och tillsätta Nitrivec varje gång (överdosera), jag skulle inte ha vågat göra något mer än så... Ge akvariet en chans att verkligen bilda bakterierna som behövs.

Grov sand kan vara bättre för växterna just därför att det kommer ner mer syre i den sanden, och nyttobakterierna i sanden gynnas av detta. Så det är ingen fara med din sand.

Lycka till!
#12 - 19 januari 2008 18:20
Det finns ingen "skit" på ytan av gruset, utan långt ner emellan. Jag kanske har för tjockt med grus? Framtill ca 4 cm och längst bak nog till och med 10 cm på sina ställen. Men jag fortsätter att byta vatten varje dag, så sjunker det väl med tiden. Har läst här på forumet i flera dagar nu om nitrit, och jag förstår att det inte är helt enkelt och att problemen kan kvarstå ett tag.
Tack i alla fall för alla era svar! Ni är suveräna!
#13 - 19 januari 2008 19:41
Det gör inget att ha tjockt grus, men självklart betyder tjockt grus att det finns mer plats för "skiten" att stanna kvar. Men tjockt grus är bra för växterna :)

Men jag tycker inte du ska göra något åt skiten/smutsen som är nere i gruset, utan endast på ytan. Den nere i gruset är gottigott för alla nyttobakterier. Mitt akvarium har varit igång i mer än ett år och jag har verkligen mycket skit nere i mitt grus, blir helt brunt om man grumlar upp gruset, så jag låter det vara. Har inte haft några problem med nitrit och jag matar var tredje dag.

Viktigt bara att inte byta för mycket vatten på en gång, det är nog lagom med 20% varje dag och en massa Nitrivec.

Lycka till!
#14 - 19 januari 2008 21:45
Lilla jag skrev:

Hur ska jag få ner nitriten? Vet inte längre vad jag ska göra? Fel på filtret? Jag vet att jag rengjorde lite för mycket den första veckan, och en otocinclus försvann spårlöst. Kan han kanske ligga död någonstans och förstöra vattnet? :confused: Vore jättetacksam för svar!

Hej. Gör såhär.

Ta ett vattenprov till din akvariebutik låt dom testa.
Skulle det visa samma så kan det bero på att du helt enkelt inte har några goda bakterier i karet. Ju mindre kar desto svårare att bli av med nitrit.

Du kan dubbla dosen nitrivec också det gör absolut ingenting. det sista du ska göra är igentligen att göra rent och byta vatten för det försvårar bara dom goda bakterierna att komma igång.

Mata inte på 5 dagar "Ingenting alls" och se vad som händer.

Lycka till.
#15 - 19 januari 2008 21:50
Ja jag glömde säga att det är bara det ytliga slammet du skall suga bort när du byter vatten. Det som kommer ner mellan sandkornen skall bli till gödning till växter genom att det bryts ner av bakterier som också kommer att finnas där.
Gör vattenbyte till dess att nitiriten försvunnit och mata sedan väldigt sparsamt en tid framöver och håll koll på värdena.
När värdet har stabiliserat sig och det är under kontroll så kan du utöka matningen.
Filtret skall du inte göra rent utan krama ut det i det vatten du sugit ut ur akvariet vid rebgöringen och vattenbytet så behåller du de nyttiga bakterierna i filtret och får ändå bort den den grövre smuts som hindrar cirkulationen genom filtermassan.
Viktigt att du inte låter filtret torka ut utan sätter tillbaka det så snart det är urkramat.
#16 - 19 januari 2008 22:54
Lååångt svar...

toccata skrev:
Jag tror du ska fortsätta med kanske 20% vattenbyte varje dag och tillsätta Nitrivec varje gång (överdosera), jag skulle inte ha vågat göra något mer än så... Ge akvariet en chans att verkligen bilda bakterierna som behövs.

Grov sand kan vara bättre för växterna just därför att det kommer ner mer syre i den sanden, och nyttobakterierna i sanden gynnas av detta. Så det är ingen fara med din sand.

Lycka till!

Ja, jag håller med...
Jag skulle kanske ha nöjt mig med 10% per dag om inte fisken såg hängig ut... Jag skulle dessutom ha kramat ur filtret ett par gånger i smutsvattnet från akvariet för att få bort det överflödiga skiten och döda bladrester.. Och matat fisken med lite fryst cyklops... och saltat vattnet lite.. ;) men det är JAG!!!

Det är väldigt viktigt när man hjälper nya att man påpekar "så här gör jag eller tycker jag" för det kom upp en tråd förut med "varning för felaktiga råd" och det är lite läskigt tycker jag.
Alla gör vi olika och allt fungerar olika för alla och man ska fråga många och sedan bilda sin egen uppfattning och prova sig fram.

Man ska aldrig, inte med någonting i livet, bara lyssna på någon annan utan att tänka själv och fråga flera!!! ;)
#17 - 20 januari 2008 06:35
Tusen tack för era råd!
#18 - 20 januari 2008 07:27
:p Ni skriver att man inte ska mata, och det fattar jag ju, men dom verkar så ENORMT hungriga. Dom äter på alla växterna, sliter i min cabomba och letar mat hela tiden. Det kommer ju ner en och annan syrebubbla från pumpen och dom tror att det är mat, och minsta lilla plutt som far förbi äter dom och spottar ut igen och se sååå besvikna ut.
Det kan också vara så att bägge mina guppy är dräktiga för dom är rätt runda om magen, och om det skulle vara så, tar dom inte skada av att inte få någon mat på några dagar?[:o]
#19 - 20 januari 2008 08:19
Fiskar verkar alltid hungriga, det ligger i deras betende så låt dig inte luras av det.
Jag tycker du ska dra ner på maten den närmaste tiden så ska du att det ordnar sig, sen bör du kanske som sagt var vara lite försiktig med slamsugen så du inte stör botten så mycket.

I ett väl fungerande avarium med rätt dimensionerat filter ska man nära nog kunna skippa slamsugningen helt och nöja sig med att plocka bort döda växtdelar o dyl.

Annons