Har ett nystartat 60 liters akvarium, och det har funkat jättebra i 10 dagar, men den 15 januari testar jag nitrit och har då mellan 1,6 - 3,3 mg/l.
Byter hälften av vattnet, slammsuger botten, tillsätter aquasafe och nitrivec.
Kollar efter ett par timmar, men det har inte sjunkit något.
16 januari Nu är nitriten uppe på 3,3 mg/ liter, men fiskarna mår kanon! Ingen snappar efter luft eller kliar sig.
Byter ca 30 % av vattnet, tillsätter nitrivec. Har också ett litet akvarium (karantänakvarium på 26 liter med perfekt vatten, där det gått fem febrafiskar under en kort tid) och tar då 10 liter från det.
17 januari Fortfarande lika hög nitrit, men guppysarna verkar må kanon.Byter ytterligare 30 % av vattnet och tillsätter nitrivec
18 januari Fortfarande 3,3 mg och býter 40 % av vattnet...tillsätter Nitrivec...väntar och kollar igen (både med snabbtest och Seras dropptest), och det är fortfarande förhögt.
Jag har haft 9 guppy och fem sebrafiskar, men har "lånat" ut två guppy och alla zebrafiskar till en kompis för att minska fiskbeståndet och på så sätt avlasta akvariumet.
Köper då toxivec, men vågar inte tillsätta hela dosen, (tar ungefär till 75%)men det sjunker inte i allafall.
Idag har jag fortfarande 3,3 mg/ liter och bägge testerna visar samma sak,.
Enligt henne i djuraffären så borde fiskarna varit döda, men dom mår verkligen kanon!
Vill inte ta mer vatten från det lilla, för där finns massor med yngel från zebrafiskarna.
Hur ska jag få ner nitriten? Vet inte längre vad jag ska göra? Fel på filtret? Jag vet att jag rengjorde lite för mycket den första veckan, och en otocinclus försvann spårlöst. Kan han kanske ligga död någonstans och förstöra vattnet? :confused: Vore jättetacksam för svar!