Hjälp!!! Läckage!!!

#1 - 5 januari 2008 06:29
Städade akvariet igår och allt var frid och fröjd men nu imorse hade vattennivån sjunkit med ca 3cm. Vet inte om jag kommit åt pumpen igår men det verkade inte vara blött nånstans så. Hursom helst har parketten rest sig rätt bra och i ena hörnet av akvariet ser det ut som sillikonet har börjat släppa som håller ihop kanterna. Det ser ut som en glipa. Det droppar någonstans ifrån. Jag vill inte ha ut 250l på golvet så vad gör jag? flyttar fiskarna till en hink och tömmer akvariet? snälla ni morgonpigga häljp!!!!
Hälsningar Jeffa
#2 - 5 januari 2008 06:56
Flytta över fiskarna i hinkar och slanga ur akvariet så fort som möjligt. Finns lite större plastbackar att köpa som du kan ha fiskarna i tills du fått akvariet lagat.
#3 - 5 januari 2008 07:01
Om du har tillgång till andra akvarier så kör igång dom på rot men sänk vatten nivån, du skriver inte vilken typ av akvarie du har men gissar jag rätt att du har karet stående på någon form av akvariemöbel snarare än ett klassiskt aluminiumstativ?

Att parketten har rest sig kan förvärra problemet eftersom ytterligare spänningar kan bildas i karets konstruktion, med ställbara fötter kan man kompensera men jag vet inte om det är aktuellt i ditt fall.

Eftersom jag inte vet hur mycket fisk du har så kan jag inte råda dig att föra över dom i hinkar annat än i absoluta nödfall, däremot skulle jag kontakta dom vänner du känner med akvarier och se om dom kan ställa upp, annars skulle jag kontakta den lokala akvariebutiken och be dom låna ut ett kar alt husera fiskarna.

Lägg upp lite bilder om du har tid och möjlighet.
#4 - 5 januari 2008 07:04
Om du har tillgång till andra akvarier så kör igång dom på rot men sänk vatten nivån, du skriver inte vilken typ av akvarie du har men gissar jag rätt att du har karet stående på någon form av akvariemöbel snarare än ett klassiskt aluminiumstativ?

Att parketten har rest sig kan förvärra problemet eftersom ytterligare spänningar kan bildas i karets konstruktion, med ställbara fötter kan man kompensera men jag vet inte om det är aktuellt i ditt fall.

Eftersom jag inte vet hur mycket fisk du har så kan jag inte råda dig att föra över dom i hinkar annat än i absoluta nödfall, däremot skulle jag kontakta dom vänner du känner med akvarier och se om dom kan ställa upp, annars skulle jag kontakta den lokala akvariebutiken och be dom låna ut ett kar alt husera fiskarna.

Vilken typ av akvarie har du och vilka mått har den?
Vilken typ av möbel står den på?
Vad har du för fiskar?

Lägg gärna upp lite bilder om du har tid och möjlighet.
#5 - 5 januari 2008 07:51
Akvariet har måtten l120 b40 h50 och har välvd ruta. Det står på en tillhörande möbel och det är malawifiskar i. Fick jag med allt nu? Ca 30kg hålsten och ca 25kg råda sand. Verkar nu efter ett tag att det har slutat droppa, vet inte vart det kommer ifrån bara. Tittar jag på andra sidan ser hörnet där likadant ut och även så på mitt andra kar med sydamerikanska fiskar i.(Som är precis samma) Det kanske var pumpen iallfall. Jag får avakta lite till och se.Parketten blir en annan fråga ha ha ha Men ska nog ringa och prata med akvarielagret iallfall om nån timme. Håll tummarna. Tack iallafall killar för råd och tipsen. Man blir lite halvt skräckslagen. Hoppas detta går vägen nu. Ha en jättebra helg! Hälsningar Jeffa
#6 - 5 januari 2008 08:08
Om måtten stämmer och ditt kar var toppfyllt så har du tappat omk 15 liter vatten, inga mängder men illa nog, om inte golvet är sjöblött så har det helt letat sig ner under parketten, nu vet inte jag vilken typ av bjälklag du har, alltså om du bor i en lägenhet med betongbjälklag så riskerar vattnet att stå kvar och lyfta en väldigt stor del av din parkett med sprickbildning och missfärgning som följd, om du har ett träbjälklag med trossbotten finns det en överhängande risk för mögelangrepp.

Jag skulle rekomendera dig att placera en luftavfuktare och en värmare oavsett viken typ av bjälklag du har under minst en vecka för att så snabbt som möjligt minimera skadorna, om du har en modern sk parkett av sk klicktyp kan du själv bryta upp delar av parketten för att snabbare påskynda uttorkningen, vidare bör du konsultera en fackman för besiktning.

Lycka till med resten.
Bilagor:
#7 - 5 januari 2008 08:13
Guud, tack... Vad ska jag med en fackman till... Kan verkligen ingenting om bjälkar och sånt men jag bor på våning 4 så jag ska kolla med grannarna lite senare. Ev. leta efter förskäkrings papper i någon låda. Sen får man väl ringa pappsen, han är också lite klurig. Tack än en gång för du tog dig tid och hade lust och ork! Kram Jeffa

Annons