Mina kulfiskar rör inte Humlafiskarna! Nu har jag i och för sig fig 8, och de torde vara aningens mindre än den gröna och det kanske beror på det. Har faktiskt aldrig ens sett en grön kulfisk live skall erkännas).
För att rädda din stackars kulkille/tjej tror jag som B-ianca att knepet nog är att placera den i ett annat akvarium med bräckvatten om den skall må bättre, och en kompis kunde kanske vara en idé. Jag skulle dessutom klart rekomendera månfiskar som sällskap, inte för att jag ännu haft någon utan för att det är så satans snygga (och dyra)! Har tyvärr för liten tank för att ännu skaffa dessa men det kommer. Black molly går också bra, snyggt med dessa små nattsvarta sammetsbollar som ett piggt inslag. Argusfiskar och vanlig svansk gädda borde funka, den sistnämnda lever ju också i bräckvatten ya know! Men det e klart, då kanske det inte blir så mycket kvar av kulfisken, eller någon annan heller för den delen. Dessutom lär de vara olagliga att hålla så skippa gäddan förresten. För övrigt, hör eller vet, du eller någon annan, om någon affär i sthlm i vilken man kan hitta just grön kulfisk så ropa högt, jag skulle nog åtminstånde vilja spana in dem som tänkbara tillskott så småningom.
Vad gäller din zebrafisk så är det rätt troligt att det är någon typ av inälvssjukdom, jag tippar på bukvattensot och då lär den vara död inom en vecka om du inte gör något åt det. Jag har under loppet av en månad fått spola ned just tre zebrafiskar som set ut precis sådär. Nu behandlade jag dessa aldrig men det spred sig heller aldrig till några av de andra i stimmet eller övriga fiskar. Desutom var just dessa tre fiskar betydligt äldre än de kvarvarand zebrafiskarna, men ifall det kan ha spelat in vet jag faktiskt inte. Prata med din zooaffär, jag tror det finns behandlingsmedel mot sjukdomen. Jag har för mig det iallafal.
Med tanke på detta, vet någon hur gammal en zebrafisk kan/bör bli. Mina tre zebraoldies som kolade, alla med svankryggssymptom och otäcka sår på kroppen blev dryga året. I övrigt inga dödsfall i mitt apstiliga akvarium, förutom en praktibotia som svalt sig själv till döds för någon månad sedan.
MvH/Albin